Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Roger W:

Helskön sista bild

Spelet är A view to a kill på C64 (James Bond alltså)
Jag hade aldrig kommit på det utan Stefan_JL:s hint!

...

Ny bild blir ett obskyrt 16 bitars spel som fanns på Amiga, ST och PC...
<Uppladdad bildlänk>

så rätt så... 007.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Liten hint på min bild: har ett (småcoolt) namn som sannolikt tagit viss inspiration från en stor sci-fi/skräck franchise.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det är Quadralien... jag har gjort lite försök att spela det men tyvärr är det ett spel man måste vara intelligent för att spela så jag har gett upp🤣😉

Någon annan får lägga upp nästa bild.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Det är Quadralien

Helt rätt - snyggt fångat
(bästa kompisen på den tiden hade spelet men jag orkade aldrig ge det en ärlig chans vill jag minnas..)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Digital fyndjägare
Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare
Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare
Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

<Uppladdad bildlänk>

Behövde sista bilden för att det skulle börja falla ner någon polett...
Är det Crossed Swords? (från Neo geo från början)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Roger W:

Behövde sista bilden för att det skulle börja falla ner någon polett...
Är det Crossed Swords? (från Neo geo från början)

Japp...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Najs!

Det får bli nått 8-bitars igen!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Clu Clu Land!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Clu Clu Land!

Jepp rätt!
Nästan så man börjar glömma de här tidiga "black box" Nintendo spelen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Korridor-kutning-och-skärmar-spelet... ;-)

Okej, en textvariant här då...

Du är en snubbe som springer omkring i korridorer. Ser modernt ut. Rymdskepp eller labb kanske? Du kan gå fram till terminaler för att söka info på människor + deras (lågupplösta ) bilder. Tror du är någon agent. Blippig music i någon slags electro-tjosan / sid-musik. Hint är nog slutet 80-tal, tror jag... Minns att jag som barn inte fattade vad man skulle göra, utan njöt mest av skum atmosfär, agentkänsla och skön blippig musig.

Ngn gissning?

En hint... Hint

Hint
Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Okej, en textvariant här då...

Du är en snubbe som springer omkring i korridorer. Ser modernt ut. Rymdskepp eller labb kanske? Du kan gå fram till terminaler för att söka info på människor + deras (lågupplösta ) bilder. Tror du är någon agent. Blippig music i någon slags electro-tjosan / sid-musik. Hint är nog slutet 80-tal, tror jag... Minns att jag som barn inte fattade vad man skulle göra, utan njöt mest av skum atmosfär, agentkänsla och skön blippig musig.

Ngn gissning?

En hint... Hint

Nexus! Tog det på beskrivningen, spelet utspelar sig i nån form av bas till vilken man anländer med vattenskoter. Sjukt obegripligt på sin tid, har kollat longplay och begriper lite mer nu men häftigast var ju att bara rusa runt och kicka ner folk och vänta på hissar som alltid kom just när man själv blev nedslagen...

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Nexus! Tog det på beskrivningen, spelet utspelar sig i nån form av bas till vilken man anländer med vattenskoter. Sjukt obegripligt på sin tid, har kollat longplay och begriper lite mer nu men häftigast var ju att bara rusa runt och kicka ner folk och vänta på hissar som alltid kom just när man själv blev nedslagen...

Spot on!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Okej, en textvariant här då...

Du är en snubbe som springer omkring i korridorer. Ser modernt ut. Rymdskepp eller labb kanske? Du kan gå fram till terminaler för att söka info på människor + deras (lågupplösta ) bilder. Tror du är någon agent. Blippig music i någon slags electro-tjosan / sid-musik. Hint är nog slutet 80-tal, tror jag... Minns att jag som barn inte fattade vad man skulle göra, utan njöt mest av skum atmosfär, agentkänsla och skön blippig musig.

Ngn gissning?

En hint... Hint

Snodde du nyss min tur?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Snodde du nyss min tur?

Japp, det gjorde han, kör du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Snodde du nyss min tur?

Kör gärna du, blev visst lite tokigt. Sorry!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Då kommer nästa som de flesta bör ta:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Då kommer nästa som de flesta bör ta:
https://i.ibb.co/frDSXGv/Gissagissa.png

Devil May Cry 1?

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Kör gärna du, blev visst lite tokigt. Sorry!

Hänger inte med alls. Var det någon särskild ordning vi gjorde detta i? Typ, den som gissar rätt, får ställa nästa fråga? Ursäkt från mig om så var fallet. Inget planerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hänger inte med alls. Var det någon särskild ordning vi gjorde detta i? Typ, den som gissar rätt, får ställa nästa fråga? Ursäkt från mig om så var fallet. Inget planerat.

Yes så brukar det fungera, den som har rätt väljer nästa bild. Första inlägget i tråden beskriver mer exakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Devil May Cry 1?

Japp! Visst är det det.
Din tur!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Japp! Visst är det det.
Din tur!

Nästa:

Permalänk
Skrivet av Irregular Programming:

Ledtråd

Permalänk
Medlem

Fick googla runt lite på olika gamla arkad skyttegalleri-spel och tror jag hittat det:
Quick & Crash av Namco

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Fick googla runt lite på olika gamla arkad skyttegalleri-spel och tror jag hittat det:
Quick & Crash av Namco

Korrekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Nice!

Det får bli obskyrt 8-bitars spel igen: (sorry!)

Hint: Bilden är från en Atarimaskin, men originalet från Intellivision var sidoscrollande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fick googla runt lite på olika gamla arkad skyttegalleri-spel och tror jag hittat det:
Quick & Crash av Namco

Jag tyckte väl att jag kände igen det där arkadspelet!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nice!

Det får bli obskyrt 8-bitars spel igen: (sorry!)
https://i.ytimg.com/vi/6JJEkAnyzEE/maxresdefault.jpg

Hint: Bilden är från en Atarimaskin, men originalet från Intellivision var sidoscrollande.

Lite mer hintar/beskrivning:
Spelet går ut att man åker ett antal attackrundor nerifrån och upp och bombar sönder ventilationsgallren på de stora skeppen för att sänka dem innan de når ens bas. Man kan även pricka motorer mm för att få dem att sänka hastigheten.

Namnet på spelet hänvisar till de stora skeppen - döpt efter en form av slagskepp.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.