Byta till AMD för bättre upplevelse?

Permalänk
Medlem

Byta till AMD för bättre upplevelse?

Halloj,

Har nyligen installerat Manjaro, och i vanlig ordning så är jag i stort nöjd med allt som Linux har att erbjuda. En av dom sakerna jag alltid tyckt varit riktigt irriterande är dock hur hackigt/ofärdigt själva GUI't känns. Jag kör nu med Plasma, men hade samma upplevelse på exempelvis Pantheon när jag körde Elementary OS.

En sak är dock att jag alltid kört med Nvidiakort. Jag vet att Nvidia alltid varit sjukt sämst på Linux, men eftersom jag får okej spelprestanda med mitt nuvarande GTX 1070 så har jag inte brytt mig om att byta.

Min fråga är alltså denna; hur stor skillnad gör det att köra AMD? Kommer jag märka nån skillnad i den vardagliga verksamheten (surfa, grejja med bilder, kolla Youtube etc) eller handlar det bara om att skrivbordsmiljöer för Linux helt enkelt är lite kassa över lag?

Permalänk
Medlem

Detta kanske inte gäller alla men min bror hade mer problem i Linux med AMD än jag hade med Nvidia när vi båda körde. Jag körde den proprietära drivaren och han AMD Mesa.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör du på de propreitära Nvidia-drivarna eller de öppna?
Har både Nvidia och AMD datorer som kör Linux men upplever inga konstigheter. (Mint + KDE)

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Jag har inte upplevt större problem med de proprietära Nvidia-drivarna. Mitt AMD-kort är en äldre modell som tillhör Sea Islands så dom kräver lite extra kernelparametrar dvs min erfarenhet är inte att AMD-kort är lättare än Nvidia utan att allt handlar om hur AMD eller Nvidia valt att lösa hårdvarudesignen av specifika kort. Om dom gör en komplicerad lösning för att krama ur några extra FPS i en prestandamätning så brukar sådana lösningar kräva extra handpåläggning.

Permalänk
Medlem

Har haft lite strul med Nvidia (GTX 670 och GT 1030) och bytte till AMD (RX 580 och RX 6700XT) och har aldrig haft strul med AMD.
Kör Plasma med Wayland och det flyter på utan problem.
Har inte testat Nvidia på länge, men går det att köra Wayland på dom?
Kan vara X11 som gör att det känns hackigt för dig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Kör du på de propreitära Nvidia-drivarna eller de öppna?
Har både Nvidia och AMD datorer som kör Linux men upplever inga konstigheter. (Mint + KDE)

Jag kör med de proprietära drivrutinerna.

Skrivet av Lembritt:

Har haft lite strul med Nvidia (GTX 670 och GT 1030) och bytte till AMD (RX 580 och RX 6700XT) och har aldrig haft strul med AMD.
Kör Plasma med Wayland och det flyter på utan problem.
Har inte testat Nvidia på länge, men går det att köra Wayland på dom?
Kan vara X11 som gör att det känns hackigt för dig.

Jag installerade Manjaro igår med Plasma, vet dock inte om det betyder att den kör Wayland?

EDIT:

Kör en ultrawide skärm, kan det påverka på nått sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Jag kör med de proprietära drivrutinerna.

Jag installerade Manjaro igår med Plasma, vet dock inte om det betyder att den kör Wayland?

EDIT:

Kör en ultrawide skärm, kan det påverka på nått sätt?

När du är på inloggningsskärmen finns det en liten meny där du väljer X11 eller Wayland. Den brukar vara lite svår att hitta.
Vet dock inte hur Wayland fungerar med Nvidia, men det är bara att testa.

Ultrawide borde inte påverka. Har kört med upp till 3x skärmar och även haft en ultrawide, inga problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

När du är på inloggningsskärmen finns det en liten meny där du väljer X11 eller Wayland. Den brukar vara lite svår att hitta.

Ultrawide borde inte påverka. Har kört med upp till 3x skärmar och även haft en ultrawide, inga problem.

Hmm, ser ingen sån meny. När jag kollar i terminalen så verkar den köra X11.

Installerade plasma-wayland-session paketet men det verkar inte fungera korrekt med Nvidia tyvärr. Blir bara en svart skärm och så kastas man tillbaka till inloggningen igen.

Permalänk
Medlem

Nvidia ska fungera mycket bra på Linux men man bör välja en vanlig standard distro t.ex Ubuntu 22.04 LTS . Yoshman har sammanfattat det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Hmm, ser ingen sån meny. När jag kollar i terminalen så verkar den köra X11.

Installerade plasma-wayland-session paketet men det verkar inte fungera korrekt med Nvidia tyvärr. Blir bara en svart skärm och så kastas man tillbaka till inloggningen igen.

OK, då verkar det inte fungera med Wayland för dig.
Har du testat olika inställningar i Nvidias kontrollpanel?
Vilken Hz kör du på monitorn, hjälper det att byta?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Nvidia ska fungera mycket bra på Linux men man bör välja en vanlig standard distro t.ex Ubuntu 22.04 LTS . Yoshman har sammanfattat det bra.

Det kan vara värt att testa för @bagfalls om inte det är något specifikt i Manjaro man är ute efter.
Kubuntu LTS (För TS kör Plasma) och sedan när/om allt funkar bra, testa "backports" för senare KDE Plasma.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Nvidia ska fungera mycket bra på Linux men man bör välja en vanlig standard distro t.ex Ubuntu 22.04 LTS . Yoshman har sammanfattat det bra.

Jag avstår helst från Ubuntu, men jag har använt Elementary OS som är baserat på Ubuntu och hade liknande problem där.

Skrivet av Lembritt:

OK, då verkar det inte fungera med Wayland för dig.
Har du testat olika inställningar i Nvidias kontrollpanel?
Vilken Hz kör du på monitorn, hjälper det att byta?

Har inte vart inne och kollat på kontrollpanelen något då jag inte känner att jag är insatt nog för att kunna göra nån nytta där.
Just nu kör jag över HDMI och får bara ut 50hz, men problemen blev inte färre när jag plockade ut 120hz. Det är inte flytet på det sättet som är dåligt, det är mest massa konstiga grafiska buggar eller vad man ska säga.

Skrivet av Lembritt:

Det kan vara värt att testa för @bagfalls om inte det är något specifikt i Manjaro man är ute efter.
Kubuntu LTS (För TS kör Plasma) och sedan när/om allt funkar bra, testa "backports" för senare KDE Plasma.

Just nu vill jag ge Manjaro ett försök då jag spelar ganska mycket spel och tycker att saker fungerar bättre på en rullande release så som Manjaro. Får jag det inte att fungera så som jag vill ha det så kanske jag byter till Elementary OS 7 som nyligen släppts. Jag var egentligen bara intresserad av att kolla om det var nån märkbar skillnad på Nvidia och AMD när det kom till vardagligt användande i Linux.

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att det är bättre att försöka förstå problemet än att växla till en annan distro och hoppas på att problemet inte finns där.

Permalänk
Medlem

Du bör kunna få ordning på det.
Själv kör jag Debian eller Kali på ett par burkar med olika Nvidia kort och det funkar UA.
Ena burken kör med 5120x1440 (den fick jag tweaka lite för att få allt, mest sdm, att lira).
Andra burken kör 3840x1080.

Har du provat om det strular mode Gnome också?
Hur har du installerat nvidiadrivrutinerna, hämtat från nvidia eller via pakethanteraren?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orp:

Personligen så tycker jag att det är bättre att försöka förstå problemet än att växla till en annan distro och hoppas på att problemet inte finns där.

Det är så frina ord så det är inte klokt jag instämmer till 100%.

Faktum är att jag själv satt med plasma-desktop i flera år faktskt och hade samma problem tills jag förstod problemet och det tog inte så lång tid att förstå det men jag visste inte att det var ett problem förens någon sa det till mig så jag har faktiskt rätt bra koll på det här men det beror på frågan om vad som används så vi börjar där TS det är mesa detta handlar om först och främst, oavsett om du har amd eller nvidia eller intel.

Detta är det roligaste som finns när man ser människor som vill förstå problemet och om man själv varit där för då kan man hjälpas åt.

1) För att veta om du kör wayland eller x11 så skriv följande till och börja med och det finns många sätt att veta men detta men är nog _lättast_ eller mest korrekta vi håller oss dit (om någon läser och vill komma med altenativ "för att" bara så skippa gärna det om någon känner sig manad)

echo $XDG_SESSION_TYPE

Du kan använda detta också om du vill ha i framtiden i dina bashrc eller sådär detta är bara för att kunna spara i framtiden om du vill, du ändrar naturligtvis "xorwayland" till valfritt namn så blir det kommandot om du lägger det i din personliga .bashrc så varje gång du är på ett nytt system kan du bara hämta dina backup te.x och köra dina kommandon, så gör jag iaf det kan naturligtvis skrivas på många sätt men detta är ett.

xorwayland() { dm="$(echo $XDG_SESSION_TYPE)" [[ $dm =~ (^x) ]] && \ echo "Deskop in use: Wayland" \ || echo "Desktop in use: x11" }

2) Hur mycket video minne har din GPU för systemet -> inte totalt IRL <-

Kolla GPU/Video minnet på din PC, återkom naturligtvis vad du har för värde på dessa kommandon:

glxinfo \ |grep -i -o 'Video.*MB$' \ |head -n1

Jag vill även veta om du har Hardware Acceleration support för tillfället, återkom med svar också

glxinfo| \ grep -e "Accelerated.*"

Sen vill jag veta exakt kort, lspci kommer från programmet "pciutils" så installerar det med om det ej är installerat det är det inte på en _ren_ linux setup

Då får vi reda på te.x moduler, kernel modules + kortet framförallt vill jag veta vad som är "in use" just nu.

lspci -nnk \ |grep -i "vga" -A3

Ja, jag tror det var bra såhär sålänge, ja återkom med det så tar vi steg 2 sen. glxinfo det kommer från "mesa-progs" paketet jag vet inte om det är installerat som standard på din dist men det är det inte på min iaf men då vet man även det vart dom kommer från så om inte det finns så får du installera detta.

Alla som kan bidra lite mer om man vet sådant här från början så det är bra att veta, det är typ det och lite andra små saker som man vill veta oftast för att/ge få hjälp.

Allt detta är root som skall köra det är det alltid när det handlar om system saker i linux därför skriver jag ej ut sudo för det är många som gör det fel tycker jag om man vill förstå problemen. Det är det första man skall lära sig om man inte vet det. Bara en sån sak är väldigt enkelt om man vet skillnaden te.x om man byggt ett system för allt som är i /sbin är ju root som kan köra och /bin kan alla kör helt enkelt.

Te.x kommer problemet "permission denied" upp då är inte lösningen "sudo" för om man byter till annan dist så finns sudo därför får man lära sig det om man lära sig _linux_

Sen är jag verkligen sämst i världen på GPU och vad som är bra och vad om inte är bra men jag kan hjälpa dig att felsöka allt sådant basic det är lite standard typ och sen löser man problemen när man är där beroende på vad man hittar för problem och jag hjar alltid kört intels inbyggda men till och med dom måste man sköta om det var på två tre årsen jag fick en WOW upplevelse utan att ha vetat om det. Helt otrolgit de krävdes lite ltie lite info bara man vet man ska leta efter men så då lärde jag mig men som sagt. Jag tror jag redan vet vad felet är men först vi kolla detta, eller jag vet nog vad det är eller jag kan säga _99%_ är det samma fel som nästan alla har som inte har konfigurerat någonting utan kör "standard" . Jag vet att du skrivit GTX 1070 men systemet kan ha laddat fel firmware te.x eller modul·

nvidia-xconfig nvidia-smi

finns te.x osv osv osv men den är inte heller perfekt. Systemet kanske säger något annat kort som har loadat fel? Det händer ofta. ta även med busid från lspci outputen det kan behövas.

Jaha, medans tiden här så skrev jag ihop följande den blev bra för lspci te.x tycker jag för att dela upp det lite eller sådär de får de jobbas på:

lspci -nnk \ |sed 's/^[0-9]/\n\n&/g'

Är sli mode aktiverat undrar jag med ta med output från:

nvidia-settings -q all

Det finns tusen saker att kolla här från manualen, te.x:

Value Behavior 0, no, off, false, Single Use only a single GPU when rendering. 1, yes, on, true, Auto Enable SLI and allow the driver to automatically select the appropriate rendering mode. AFR Enable SLI and use the alternate frame rendering mode. SFR Enable SLI and use the split frame rendering mode. AA Enable SLI and use SLI antialiasing. Use this in conjunction with full scene antialiasing to improve visual quality.

Det skall allt gå att lösa detta du har råkat ut för.

Står den på 1 osv osv

Har du satt nvidia som primaryGPU för drm: Option "PrimaryGPU" "yes" te.x

Oj vad det finns mycket att prova om man vill förstå jag är skit nyfiken så lär jag mig med lite om gpu

Här är en sample config från en wiki:

Section "Device" Identifier "Card A" Driver "nvidia" BusID "PCI:1:00:0" EndSection Section "Device" Identifier "Card B" Driver "nvidia" BusID "PCI:2:00:0" EndSection Section "Monitor" Identifier "Right Monitor" EndSection Section "Monitor" Identifier "Left Monitor" EndSection

Det är bara "Monitor" sen skall nvida confas med! te.x. Där måste man veta vad "BusID" är för något te.x det är ju det jag visade ovan. Detta är mycket "basic" som inte lär sig om någon annan gör det åt en, därför gilla jag att man förstår problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Halloj,

Har nyligen installerat Manjaro, och i vanlig ordning så är jag i stort nöjd med allt som Linux har att erbjuda. En av dom sakerna jag alltid tyckt varit riktigt irriterande är dock hur hackigt/ofärdigt själva GUI't känns. Jag kör nu med Plasma, men hade samma upplevelse på exempelvis Pantheon när jag körde Elementary OS.

En sak är dock att jag alltid kört med Nvidiakort. Jag vet att Nvidia alltid varit sjukt sämst på Linux, men eftersom jag får okej spelprestanda med mitt nuvarande GTX 1070 så har jag inte brytt mig om att byta.

Min fråga är alltså denna; hur stor skillnad gör det att köra AMD? Kommer jag märka nån skillnad i den vardagliga verksamheten (surfa, grejja med bilder, kolla Youtube etc) eller handlar det bara om att skrivbordsmiljöer för Linux helt enkelt är lite kassa över lag?

Kör du 'NVIDIAs proprietära drivrutiner? Tycker att 'nouveau' känns väldigt sega överlag. Hur du mycket ram har du och SSD/NVMe disk? Plasma är ju en av de fönsterhanterare som tar mest resurser överlag.

För mig flyter det väldigt bra men har en helt okej processor samt NVme disk och 32G ram med ett NVIDIA 1080ti.

EDIT: Såg nu när läste lite mer att du kör de proprietära.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nighter:

Kör du 'NVIDIAs proprietära drivrutiner? Tycker att 'nouveau' känns väldigt sega överlag. Hur du mycket ram har du och SSD/NVMe disk? Plasma är ju en av de fönsterhanterare som tar mest resurser överlag.

För mig flyter det väldigt bra men har en helt okej processor samt NVme disk och 32G ram med ett NVIDIA 1080ti.

EDIT: Såg nu när läste lite mer att du kör de proprietära.

Det kan man först veta när personen har kollat med lscpi -nnk. nouveau är aktiverat som module som default på nvidia gpus för den "proprietära" drivisen får ej följa med så det kan mycket väl vara så dom du säger det är bra frågor. Så vi vet inte vad som är "in use" det ser vi när vi får se lspci. Det där kan man sätta xorg.conf te.x om har fel laddat men det är omöjligt att veta det om vi får se. Det kommer stå i "dmesg" output också vad som laddats och även i loggen för xorg eller wayland men om personen inte vet vilken ännu så får vi vänta helt enkelt.

GTX 1070 laddar fel modul som defualt också. En sak vet vi alla fall det är att inte linux utvecklare är kassa överlag så det är en konfigurations miss 100% här har vi exakt varför denna bilden dök upp:

Lägg skulden på NVIDIA inte på Linux är inte kassa överlag, sånt här är jag väldigt emot och hoppas kunna få nån att förstå iaf... Det är ju nvidia som stoppar utvecklingen?

Kommer problemet lösa sig om man byter dist? Svaret är ju självklart nej.

Det kan finnas 100 fel men vi vet ej tyvärr! Jag har redan hittat felet troligen beroende på, det funkar ju för andra så det kommer funka TS. Allt annat vore konstigt.

Här är också TS grafikkort:

Så jag vet ju vad som inte funkar te.x. Där vi vet ju att nvidia används te.x.. Det ser man med lspci -nnk helt klart vad som är "aktivt"

Bara ville säga det. Finns massa info om gtx 1070. 100kr på att fel drivis är laddad antingen så kan det vara fel laddat, troligtvis är det 970 som den ställt in sig på ELLER så är det fel version på drivisen från nvidia, det skall vara *-375 , det är inte vad som laddas "strandard".

Jag skulle aldrig sagt detta egentligen men du ställde bra frågor! Men vi kan omöjligt veta så de va jäkligt bra frågor förutom editen det t yckte jag va r synd för man vet ej.

Permalänk
Avstängd

Alltså för att göra det väldigt tydligt men det kanske är drygt men skulle det stå "nvidia" på driver in use..

Då hade jag inte öppnat denna tråden mer egentligen jag såg att det fanns människor jag tycker resonerar bra i andra trådar och vill förstå riktiga problemet här så därför jag lägger ner tid. INGEN kommer kunna hjälpa personen och ingen kommer försöka heller för det går inte INGEN som kan kommer kunna hur mkt man en vill i Linux "riktiga "community... Det är ju nvidias kod? Det är dit man får vända sig. Det är bara säga lycka till?

Kolla vad engagerade foilk är: https://forums.developer.nvidia.com/t/xorg-conf-ubunutu-16-04...

Varför? Ingen kan ju veta svaren, licensen är ju stängd! Den får man inte röra så det gör ju ingen? Jag kör hellre intel, dom är open source det gör ju nästan alla? Vill man spela? Ja, tro inte du får välja du måste välja windows! intel har iwlwifi därför köper ja 100% wifi från intel? Det gör typ alla för det är _open_source_ därför vet man mkt om iwlwifi de kör alla laptops i princip gör dom inte ? Då köper jag inte laptopen inte en chans. Så skyller folk på linux för det suger? Tvärtom är det ju? Dom låter dig inte använda det du vill Jag har inte sett någon som skriver om detta därför jag gör det för det verkar vara väldigt lite kunskap om just det "riktiga problemet" många gånger tyvärr. Det är synd.

Samma med routrar... Dom väljer broadcom... De är ingen som hackar wfiit? Alla hackar openwrt det är ju open source? Vem vill ha broadcom? Dom suger. Jag sitter hellre utan router än att köra broadcom, athertos osv.. Det är mitt fria val, därför gillar INGEN företag som gör så i linux världen, det är enkelt som en plätt. Right?

Jag vill bara säga att Linux är inte kassa överlag jag hoppas TS vet det nästa gång för då hen klara sig själv, vad tror man om man skriver så. ärligt talat, men som sagt jag vill bara säga det för att vara snäll men lite engagemang kräåvs för att få hjälp annars är det nvidia man får vända sig till? Det är inget fel med det, men skyll inte på linux för det.

Jag engagerade mig så mkt så jag letade upp svaret åt TS men jag ville bara säga det till dig ovan för du resonerade extremt bra, du hade provat noveau först och sedan nvidia, annars hade jag _aldrig_ skrivit.

Vill man förstå, så är det såhär i linux världen. Är dom som bygger noveaus kod kassa? Dom gör det utan insyn i saker i nvidia deras produkter? Dom gör det gratis och det handlar om lite "tearing" problems. Är dom kassa då? Lustigt, dom är sjukt jävla bra och bättre blir dom om alla rapporterar felen och SEN kan man köra nvidia de är så folk resonerar.

Citat:

The nouveau project aims to build high-quality, free/libre software drivers for nVidia cards. “Nouveau” [nuvo] is the French word for “new”. Nouveau is composed of a Linux kernel KMS driver (nouveau), Gallium3D drivers in Mesa, and the Xorg DDX (xf86-video-nouveau). The kernel components have also been ported to NetBSD.

Hjälp till? Donera hårdvaran ni har liggandes hemma? Testare önskas hela tiden!? Ni får vara med om ni vill men vill man inte så vill man inte, de är frtitt val

https://nouveau.freedesktop.org/TestersWanted.html

Hur trodde ni det funka? Alla behövs, man behöver inte vara expert på kdoda det finns det många av redan just nu söker dom testare, ju mer som engagerar ju snabbare går det. Så nu har ni grunden till problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Kolla vad engagerade foilk är: https://forums.developer.nvidia.com/t/xorg-conf-ubunutu-16-04...

Varför? Ingen kan ju veta svaren, licensen är ju stängd! Den får man inte röra så det gör ju ingen? Jag kör hellre intel, dom är open source det gör ju nästan alla? Vill man spela? Ja, tro inte du får välja du måste välja windows! intel har iwlwifi därför köper ja 100% wifi från intel? Det gör typ alla för det är _open_source_ därför vet man mkt om iwlwifi de kör alla laptops i princip gör dom inte ? Då köper jag inte laptopen inte en chans. Så skyller folk på linux för det suger? Tvärtom är det ju? Dom låter dig inte använda det du vill Jag har inte sett någon som skriver om detta därför jag gör det för det verkar vara väldigt lite kunskap om just det "riktiga problemet" många gånger tyvärr. Det är synd.

Känns som den här tråden lätt kan komma mer ifrån det TS undrade över från början, men blir lätt så när tror han inte är aktiv i den här tråden längre.

Skrevs lite högre upp att han inte använde "nouveou" drivrutinerna, vilket jag missade först. Annars som du säger, har alla varit extremt frustrerade över att Nvidias drivrutiner är closed source och de inte samarbetar med community, bilden på Linus Torvalds är väldigt beskrivande över frustrationen. Mycket reversa-engineera Nvidias drivrutiner, och nouveou har väll fungerat så där, men de har gjort så gått de kan.

Men tilläggas att det är inte så längre, Nvidia har ändrat sig och är nu opensource. Du kan läsa mer om det här om du är intresserad:
https://developer.nvidia.com/blog/nvidia-releases-open-source...

EDIT: Tilläggas då han är har ett äldre kort, är de fortfarande properitära drivrutiner han behöver. Då opensource är för de nyare korten, men legacy drivrutinernat, då för underlätta så har de splitat upp att stödja äldre kort i en separat kodbas. Klassiskt misstag som jag även själv gjort är försökt installera nyare drivurtinerna på äldre kort, vilket så klart inte fungerar alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nighter:

Känns som den här tråden lätt kan komma mer ifrån det TS undrade över från början, men blir lätt så när tror han inte är aktiv i den här tråden längre.

Skrevs lite högre upp att han inte använde "nouveou" drivrutinerna, vilket jag missade först. Annars som du säger, har alla varit extremt frustrerade över att Nvidias drivrutiner är closed source och de inte samarbetar med community, bilden på Linus Torvalds är väldigt beskrivande över frustrationen. Mycket reversa-engineera Nvidias drivrutiner, och nouveou har väll fungerat så där, men de har gjort så gått de kan.

Men tilläggas att det är inte så längre, Nvidia har ändrat sig och är nu opensource. Du kan läsa mer om det här om du är intresserad:
https://developer.nvidia.com/blog/nvidia-releases-open-source...

EDIT: Tilläggas då han är har ett äldre kort, är de fortfarande properitära drivrutiner han behöver. Då opensource är för de nyare korten, men legacy drivrutinernat, då för underlätta så har de splitat upp att stödja äldre kort i en separat kodbas. Klassiskt misstag som jag även själv gjort är försökt installera nyare drivurtinerna på äldre kort, vilket så klart inte fungerar alls.

Absolut, jag var rädd för det också därför jag ville göra det enkelt för hen med det jag undrade och då såg jag att du ändrade ditt inlägg och personen skrev att hen är helt ny med det så därför tänkte jag att personen inte vet om hur man kollar det det te.x men det hade lspci visat egentligen det var jag ville visa bara.

Absolut, tusen tack jag har inte stenkoll på nvidia men tillräckligt för korten som frågas om

Men absolut, jag hoppas inte tråden tappar sitt syfte för jag tror man kan synca xorg också eller jag är övertygad om det men är det wayland har jag ingen aning men är x11 så är det nog med högsta sannolikhet det som behövs i xorg och då behöver ju loggar som alltid! Hur det skall konfigureras på bästa sätt kan man ju kolla i nvidias xorg som nu är öppen för att få lite "hints" om vad som kan göra skillan te.x i x org.conf.

Grundproblemn kvarstår dock för väldigt många saker utöver detta beroende på och om man vill förstå problem som finns få får man ju försöka infinna sig i det - Det får man kolla på github där koden finns vi kan göra vårt bästa men inte mer, så kan man säga.
- https://github.com/NVIDIA/open-gpu-kernel-modules#compatible-...

Det är inte riktigt så enkelt att allt är open source, man får ha koll på headers te.x men det går åt rätt håll absolut detta är helt open source:

Lättaste sättet är ju att kolla, det gör jag nu.. Det blir en av dom. Trådens syfte är väl att man skall få hjälp men får man inte hjälp så är det ju trevligt om man vet varför man inte får så bra svar eller kan hitta på google osv osv och framförallt att det spelar ingen roll om man byter dist, det är värt mer än guld tror jag om man vet skillnaden på "licenser" och ICKE "licenser" . Det är ju grundproblemet i nästan allt som inte funkar bra.

Screen teering får man nog ställa in också..

Sedan för x86- och AMD64-processorer kommer den inbyggda framebuffer-drivrutinen i konflikt med den binära drivrutinen från NVIDIA. När du kompilerar kärnan för dessa processorer, ta bort stödet för drivrutinen i kärnan helt annars hjälper det ej.

Device Drivers ---> Graphics support ---> Frame buffer Devices ---> <*> Support for frame buffer devices ---> < > nVidia Framebuffer Support < > nVidia Riva support

Bjuder på en video i slowmotion:

Permalänk
Medlem

Tror det TS ville ha svar på, var endast om han skulle få bättre prestanda med ett motsvarande AMD kort som hans NVIDIA, då AMD sägs ha bättre stöd i Linux. Men det kan så klart bara TS bekräfta att förstått frågan rätt men han verkar ha övergett tråden.

Förutsätter, att om han installerat the properitära legacy drivrutinerna, så tror jag inte det gör någon större skillnad för honom. Gissar att kanske datorn i sig är underdimensionerad för plasma därför känns lite slö, kanske vore bättre med i3 eller någon fönsterhanterare som kräver mindre av datorn, därför undrade lite vad för hårdvara TS har.

Sen att skriva massa 'lspci' kommandon, och pilla med Xorg.conf när TS vet redan vilket grafikkort han har kändes aning vi drifta ifrån grund frågan, samt kompilera sin egen kernel 2023 känns lite overkill när han inte utryckligen har beskrivit att hans problem är att framebuffer blir svart eller att Xorg inte startar.

Sen, är de inte menat som ett påhopp, är jätte fint av dig att lägga ner tid och att du skriver mycket, uppskattas nog väldigt mycket. Känns som TS inte är aktiv här så jag tänker inte lägga ner mer tid i den här tråden.

Jag har en AMD processor och ett 1080ti och samt ett äldre GTX 760 och inte märkt av några problem att gränsnittet känns slöt och använder NVIDIAS legacy drivrutiner. Kör 6st skärmar inkopplade, och har inte behövt pilla alls med Xorg, allt bara funkade out of the box för mig.

För några år sen var jag tvungen pilla sönder min Xorg för få något att funka överhuvudtaget, men känns inte som man har det problemet längre idag med de senare legacy drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nighter:

Tror det TS ville ha svar på, var endast om han skulle få bättre prestanda med ett motsvarande AMD kort som hans NVIDIA, då AMD sägs ha bättre stöd i Linux. Men det kan så klart bara TS bekräfta att förstått frågan rätt men han verkar ha övergett tråden.

Förutsätter, att om han installerat the properitära legacy drivrutinerna, så tror jag inte det gör någon större skillnad för honom. Gissar att kanske datorn i sig är underdimensionerad för plasma därför känns lite slö, kanske vore bättre med i3 eller någon fönsterhanterare som kräver mindre av datorn, därför undrade lite vad för hårdvara TS har.

Sen att skriva massa 'lspci' kommandon, och pilla med Xorg.conf när TS vet redan vilket grafikkort han har kändes aning vi drifta ifrån grund frågan, samt kompilera sin egen kernel 2023 känns lite overkill när han inte utryckligen har beskrivit att hans problem är att framebuffer blir svart eller att Xorg inte startar.

Sen, är de inte menat som ett påhopp, är jätte fint av dig att lägga ner tid och att du skriver mycket, uppskattas nog väldigt mycket. Känns som TS inte är aktiv här så jag tänker inte lägga ner mer tid i den här tråden.

Jag har en AMD processor och ett 1080ti och samt ett äldre GTX 760 och inte märkt av några problem att gränsnittet känns slöt och använder NVIDIAS legacy drivrutiner. Kör 6st skärmar inkopplade, och har inte behövt pilla alls med Xorg, allt bara funkade out of the box för mig.

För några år sen var jag tvungen pilla sönder min Xorg för få något att funka överhuvudtaget, men känns inte som man har det problemet längre idag med de senare legacy drivrutinerna.

Är inte dunderaktiv på Sweclockers längre men jag tittar fortfarande in ibland. Jag sitter idag med en 5950x från AMD med 64GB ram, ett GTX 1070 ROG STRIX OC och några TB NVMe från Samsung. Jag har inte rört några inställningar alls, utan har bara installerat Nvidias proprietära drivrutiner enligt nån guide och svartlistat standard-drivisarna. Borde inte vara underdimensionerat, och det enda jag egentligen undrade (då det börjar bli dags för ny GPU) var om det är en bättre användarupplevelse med AMD på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Är inte dunderaktiv på Sweclockers längre men jag tittar fortfarande in ibland. Jag sitter idag med en 5950x från AMD med 64GB ram, ett GTX 1070 ROG STRIX OC och några TB NVMe från Samsung. Jag har inte rört några inställningar alls, utan har bara installerat Nvidias proprietära drivrutiner enligt nån guide och svartlistat standard-drivisarna. Borde inte vara underdimensionerat, och det enda jag egentligen undrade (då det börjar bli dags för ny GPU) var om det är en bättre användarupplevelse med AMD på Linux.

Toppen att du förtydliga frågeställningen!

Personligen tror jag inte du kommer märka någon skillnad, och nu är även de senaste NVIDIA drivrutinerna också opensource. Personliga erfarenhet är att det är mest nouveau som har fungerat så där innan, vilket man kan förstå när NVIDIAS drivrutiner inte var opensource och NVIDIA inte vart så behjälpliga,

De properitära fungerat helt okej för mig, däremot har det innan inte gått jämför med drivaren på windows om man spelar den är bra mycket bättre underhålld vilket man kan förstå. Så ska man spela på Linux skulle jag tro AMD fungerar bättre, men senaste tiden är de nog ganska marginellt. Däremot spelar jag inte själv på Linux utan mer min känsla ska jag förtydliga.

Har man extrem setup som mig med 6 skärmar och två st NVIDIA, så kom stöd för prime väldigt sent till Linux vilket har fungerade klockrent länge på Windows och även med AMD. Men just idag tycker jag NVIDIA funkar jättebra.

TLDR:
Gör nog ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Jag kör med de proprietära drivrutinerna.

Jag installerade Manjaro igår med Plasma, vet dock inte om det betyder att den kör Wayland?

EDIT:

Kör en ultrawide skärm, kan det påverka på nått sätt?

Vad jag vet så stöds inte wayland av nvidia än, så om wayland session är påslaget i Plasma, kommer prestandan att bli kass/instabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Vad jag vet så stöds inte wayland av nvidia än, så om wayland session är påslaget i Plasma, kommer prestandan att bli kass/instabil.

Jag märkte att Wayland inte ville fungera alls, så det är X11 som körs. Tycker på nått konstigt sätt att en blir bättre med tiden, kanske bara vänjer mig... Tycker dock att Elementary OS 7 känns bra mycket mer slipat, kör det på en laptop med Intel GPU i processorn. Kanske är värt att byta, får se hur jag löser det där

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hjälper dig något eller om du redan aktiverat "Force Full Composition Pipeline". Du hittar det i Nvidia-settings under "X Server Display Configuration" Klicka på Advanced-knappen så får du fram "Force Full Composition Pipeline". Man ställer in det per monitor (om du har flera monitorer).

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable