Samsung påkomna med att fejka månbilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vilka gör mer så då? Kan du länka lite - hade vart intressant att läsa vidare om

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Rekordmedlem

Jag blir besviken att AIn inte väljer bästa bilden att redigera in, är det AI som fungerar så hade jag förväntat mig att det klipper in bilder från ett teleskop om det är månen och i övrigt så borde en AI naturligtvis alltid identifiera motivet och söka efter bästa möjliga bild för att redigera in den för annars är det ju inte intelligent utan bara en dum uppskärpning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja precis. Någon med låg inkomst kan behöva slavjobba i månader och ställa in allt kul i livet för att betala av något sådant, men en rik människa drar av det på bolaget och betalar bara halva för det kan kvittas mot en vinst i bolaget eller nåt sånt. Inkomstskatt är en sådan bluff i samhället, det är ju knappast inkomsterna som är det kritiska. De som äger går ju skattefria.

Astrid Lindgren behövde inte gnälla om Pomperipossa, hon borde bara startat bolag att fiffla pengarna igenom. Pratade med en konsult om det där, och med samma lönekostnad går det ganska enkelt att minska skattetrycket på till och med vanliga lönenivåer genom att starta bolag, fakturera och hålla på med utdelning istället. Ganska sjukt system

Brukar kalla det för "Svensson-hustle".
Mitt första jobb ut ur gymnasiet var på ett småbolag där alla andra var medelålders, hade egna bolag vid sidan. Insåg i efterhand att de nog inte var några stjärnor precis, men sjukt vad mycket små loopholes de hade koll på, alla visste precis vad man skulle köpa privat och vad man skulle ta på bolagen, hur man skulle hantera firmabilar, hur man skulle få tillbaka körkort när man blivit av med det genom att argumentera att bil är nödvändig för yrke etc.

Alla visste "acceptabla" nivåer att fuska på skatten.
Kollegor på senare jobb diskuterade hur man kunde införskaffa polsk bil åt sina barn som de kunde köra första år - därför att de då tydligen (påstod de) kunde slita helt i p-böter osv.

Vet själv att när jag började jobba hade jag 1000-2000kr kvar efter räkningarna, var kostnaden för att flytta ut tidigt. En parkeringsböter kunde sabba en hel månad för mig.
Senare i livet inte alls ovanligt att man hör "äh fan vi ställer oss här bara, blir det böter så tar vi det."

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Inatt går månen upp 02:27 och ner 08:10. Ni kan prova med era egna mobiltelefoner. Min gissning är att det enda ni får är en ljusstark prick. Man måste använda manuella inställningar för att över huvud taget få någon vettig bild.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det räcker nog att ta existerande bilder av månens baksida och använda samma metod som i artikeln

https://www.theverge.com/2019/2/5/18211975/china-longjiang-2-...

Hehe! Snälla kan någon med en S23 Ultra testa detta please 😁

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Misstänker att det inte är så långt kvar innan AI kan göra vad som helst verklighetstroget på noll sekunder. Då fotar du ex.vis dig själv med mobilen, och vips omvandlar AI:n det till perfekta porträttfoton som det hade tagit en proffsfotograf med proffsutrustning ett par-tre timmars arbete att få fram.

Det kan den nästan göra redan, men än så länge kräver det en massa bollande och trixande fram och tillbaka, och resultatet är sannolikt 95-97 % verklighetstroget, istället för 100 %.

Med allt arbete som nu läggs ner på att utveckla ex.vis Midjourney lär det inte ta speciellt lång tid innan det finns en AI som kan ta lågkvalitetesdata (ex.vis mobilfoto) och snabbt omvandla det till proffsfoton. Det är ett väldigt logiskt mål för teknologin, och jag ser ingen anledning till att den inte skulle komma i mål inom 1-2 år.

Permalänk
Medlem

"Samsung påkomna med att fejka månbilder"

vs

"Någon upptäckte en av samsungs dokumenterade funktioner"

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vad är vitsen med att ta en bild om den inte är äkta? Då kan jag lika gärna googla fram den.

Sant, men vad är vitsen med att avgöra det på en bild på månen? Om man förväntar sig att kunna ta kristallklara bilder på en telefon i alla lägen i ur o skur då bör man tänka om.

Permalänk
Viking
Skrivet av Awsmkiid:

Sant, men vad är vitsen med att avgöra det på en bild på månen? Om man förväntar sig att kunna ta kristallklara bilder på en telefon i alla lägen i ur o skur då bör man tänka om.

Månen är bara början.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

För att förtydliga...det som marknadsförs är ju inte hur fina månbilder du kan ta med kameran utan vilka bilder du ska förväntas kunna ta rent generellt under sådana ljusförhållanden.

För någon som inte är superhajpad på mobiltelefoner rent allmänt (och därmed inte sett någonting om Samsungtelefoner och månbilder innan detta uppmärksammades), hur har detta faktiskt använts i marknadsföringen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Men är inte AI-baserad uppskalning i princip att fejka bilden? Man tar en bild som är suddig och bilden efterbearbetas för att lägga till detaljer som den anser borde finnas där.

Eller marknadsför dom att den tar flera bilder med kort exponering och skiftar positioner och grejor för att slå samman till en skarp bild, och att det är det den bevisligen inte gör?

För om det bara handlar om uppskalning så blir det ju alltid per definition att man saknar pixlar och lägger till dom baserat på vad som antas finnas där, och då gör ju funktionen vad den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Tyvärr gör alla mobiltillverkare någon form av detta mer eller mindre... Ett foto fångat med en modern mobil är redan editerad.

Det går väl fortfarande att välja andra kamera-appar som inte editerar bilderna nämnvärt?

Det är exempelvis stor skillnad mellan iPhones "Camera"-app och "Pro Camera by Moment"-appen för mig.

Har bara en "vanlig" iPhone, så kan inte välja RAW-format i standardappen, men däremot fotar Moment i både RAW och TIFF.

I övrigt är månen nog det jag photoshoppat in mest i mina bilder. Dock egenfotad måne från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

För mig duger mobilkameran som den enda kameran, är för övrigt inte intresserad av foto mer än att föreviga vissa tillfällen.

Det argumentet kan appliceras på vilken skitprodukt som helst.
"För mig duger min Ford Pinto som enda bil" gör inte en Ford Pinto till en vettig bil.
"För mig duger min Atom-baserade laptop från 2010, är för övrigt inte intresserad av mer än att skriva i Notepad" gör inte en Atom-baserad laptop från 2010 till en vettig laptop.
...och så vidare.

Mobilkameror är kassa kameror på i stort sett varenda sätt, men därmed inte sagt att de inte "duger" för personer som inte ställer grundläggande krav på bildkvalitet (exempelvis att det foto man tar faktiskt är den bild man får ut).

Jag är förvisso fotonörd och har lagt ner sexsiffriga summor på mina nuvarande system, men jag skulle med glädje välja en billig kompaktkamera över valfri mobilkamera i stort sett varje dag i veckan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Det argumentet kan appliceras på vilken skitprodukt som helst.
"För mig duger min Ford Pinto som enda bil" gör inte en Ford Pinto till en vettig bil.
"För mig duger min Atom-baserade laptop från 2010, är för övrigt inte intresserad av mer än att skriva i Notepad" gör inte en Atom-baserad laptop från 2010 till en vettig laptop.
...och så vidare.

Mobilkameror är kassa kameror på i stort sett varenda sätt, men därmed inte sagt att de inte "duger" för personer som inte ställer grundläggande krav på bildkvalitet (exempelvis att det foto man tar faktiskt är den bild man får ut).

Jag är förvisso fotonörd och har lagt ner sexsiffriga summor på mina nuvarande system, men jag skulle med glädje välja en billig kompaktkamera över valfri mobilkamera i stort sett varje dag i veckan.

Okej förstår att det inte duger för en fotonörd, men för mig duger mobilkameran som den enda kameran.

Permalänk
Medlem

Med den logiken är all AI upscaling att fejka bilder så då fejkar de flesta mobiltillverkare alla bilder idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Okej förstår att det inte duger för en fotonörd, men för mig duger mobilkameran som den enda kameran.

Läste du genom ett foto du tagit på skärmen nu, eller läste du helt enkelt inte vad du citerade?
Bara för att det är ett "dugligt val" för dig som "inte är intresserad" betyder det inte att det är en bra produkt. Det faktum att du inte är intresserad talar då snarare för att du inte har en aning om vare sig varför en mobilkamera alltid kommer att vara undermålig som 'kamera' sedd, eller vad du skulle få ut av en tämligen enkel kamera - och det är i sig helt okej. Man behöver inte kunna allt om allt.

Att något duger för dig är ju kalasbra, men det enda det egentligen säger är att du har lågt ställda krav - vilket också är helt okej, men föga relevant i frågan.

Att sälja något som en dokumenterande produkt [läs: kamera] och - utan att användaren kan påverka det - sedan tillföra eller ta bort information är dessutom minst sagt tveksamt. Skulle din mobilkamera duga för dig om du fotograferar en restaurangmeny och bilden visar andra rätter bara för att mjukvaran bestämt sig för att bilden var lite otydlig och att ett foto av en annan meny på liknande papper är ett bättre alternativ?
Duger det för dig om din mobilkamera godtyckligt skulle lägga till hår på ett foto av din väns begynnande skalp?
Duger det för dig om din mobilkamera godtyckligt skulle ändra hudfärg på ett foto av din partner?
Duger det för dig om din mobilkamera godtyckligt byter ut ditt foto på din hund mot ett foto som är lite skarpare och har mer "levande" färger, men är en helt annan hund?
Det är retoriska frågor, så slit inte på tangentbordet. Det är ett problem att tillverkarna tycker att det är okej att godtyckligt manipulera dina foton utan att du kan återfå det ickemanipulerade fotot, oavsett om du är nöjd med de godtyckliga bilderna "kameran" spottar ur sig eller inte.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Läste du genom ett foto du tagit på skärmen nu, eller läste du helt enkelt inte vad du citerade?
Bara för att det är ett "dugligt val" för dig som "inte är intresserad" betyder det inte att det är en bra produkt. Det faktum att du inte är intresserad talar då snarare för att du inte har en aning om vare sig varför en mobilkamera alltid kommer att vara undermålig som 'kamera' sedd, eller vad du skulle få ut av en tämligen enkel kamera - och det är i sig helt okej. Man behöver inte kunna allt om allt.

Att något duger för dig är ju kalasbra, men det enda det egentligen säger är att du har lågt ställda krav - vilket också är helt okej, men föga relevant i frågan.

Att sälja något som en dokumenterande produkt [läs: kamera] och - utan att användaren kan påverka det - sedan tillföra eller ta bort information är dessutom minst sagt tveksamt. Skulle din mobilkamera duga för dig om du fotograferar en restaurangmeny och bilden visar andra rätter bara för att mjukvaran bestämt sig för att bilden var lite otydlig och att ett foto av en annan meny på liknande papper är ett bättre alternativ?
Duger det för dig om din mobilkamera godtyckligt skulle lägga till hår på ett foto av din väns begynnande skalp?
Duger det för dig om din mobilkamera godtyckligt skulle ändra hudfärg på ett foto av din partner?
Duger det för dig om din mobilkamera godtyckligt byter ut ditt foto på din hund mot ett foto som är lite skarpare och har mer "levande" färger, men är en helt annan hund?
Det är retoriska frågor, så slit inte på tangentbordet. Det är ett problem att tillverkarna tycker att det är okej att godtyckligt manipulera dina foton utan att du kan återfå det ickemanipulerade fotot, oavsett om du är nöjd med de godtyckliga bilderna "kameran" spottar ur sig eller inte.

Mycket text för att förmedla att en mobilkamera inte duger för dig, jag fattar det. Tack!

Det enda jag sagt och försöker säga är att mobilkameran duger för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Mycket text för att förmedla att en mobilkamera inte duger för dig, jag fattar det. Tack!

Jag tror du får läsa om texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror du får läsa om texten.

Ja eller så går du tillbaka och kollar vad jag svarade på från början.

Permalänk
Medlem

Vilket bullshit av Samsung…Tror inte på ety ord de säger om något, fejkar man detta så kan man utgå från att det mesta fejkas som kommer från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För någon som inte är superhajpad på mobiltelefoner rent allmänt (och därmed inte sett någonting om Samsungtelefoner och månbilder innan detta uppmärksammades), hur har detta faktiskt använts i marknadsföringen?

Tja, falsk marknadsföring existerar uppenbarligen även om du personligen inte har sett det.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Tja, falsk marknadsföring existerar uppenbarligen även om du personligen inte har sett det.

Jag säger inte att det inte existerar, jag frågar helt uppriktigt om hur det faktiskt använts i marknadsföringen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag säger inte att det inte existerar, jag frågar helt uppriktigt om hur det faktiskt använts i marknadsföringen.

"...I marknadsföring av Samsungs nya S23-serie visas telefonens kompetens för att plåta månen"

Saxat från nyhetsartikeln. Förutom traditionell direktreklam så får du ju även tänka på den indirekta reklamen, där saker som uppfattas som positiva (innan de avslöjas som fake, sprids över socialt och över "internet". Fusk ska avslöjas, så är det bara.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

"...I marknadsföring av Samsungs nya S23-serie visas telefonens kompetens för att plåta månen"

Saxat från nyhetsartikeln. Förutom traditionell direktreklam så får du ju även tänka på den indirekta reklamen, där saker som uppfattas som positiva (innan de avslöjas som fake, sprids över socialt och över "internet". Fusk ska avslöjas, så är det bara.

Jo jag såg det, hoppades väl lite på att någon i tråden kunde bidra med mer information om vad som faktiskt visats/sagts.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Lite som med grafikkort. AI teknik får helt enkelt maskera den stagnering av teknisk framgång som nu sker. Jag får gissa att AI-tekniken är "exklusiv" till den senaste hårdvaran med tveksam argument ill varför så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Det argumentet kan appliceras på vilken skitprodukt som helst.
"För mig duger min Ford Pinto som enda bil" gör inte en Ford Pinto till en vettig bil.
"För mig duger min Atom-baserade laptop från 2010, är för övrigt inte intresserad av mer än att skriva i Notepad" gör inte en Atom-baserad laptop från 2010 till en vettig laptop.
...och så vidare.

Mobilkameror är kassa kameror på i stort sett varenda sätt, men därmed inte sagt att de inte "duger" för personer som inte ställer grundläggande krav på bildkvalitet (exempelvis att det foto man tar faktiskt är den bild man får ut).

Jag är förvisso fotonörd och har lagt ner sexsiffriga summor på mina nuvarande system, men jag skulle med glädje välja en billig kompaktkamera över valfri mobilkamera i stort sett varje dag i veckan.

Själv är jag inte fotonörd men har ändå fortsatt att ha en kompaktkamera (som jag fortfarande byter ut efter några år) med mig ganska ofta. Speciellt om man gör något speciellt. Det är ju som sagt var stor skillnad på kvaliteten på bilderna, speciellt när det blir lite mindre ljus. Självklart så är den kamera man har med sig den "bästa" kameran, så det blir ändå flest bilder och filmer tagna med mobilen. Men oh boy är det fortfarande jättestor skillnad i kvalitet på dem. Kompaktkamerorna utvecklas nämligen fortfarande också och får massor med beräkningskraft och uppkoppling i dem också. Kombinera det med fysikens lagar i optiken och så behöver man inte fejka månbilderna.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

Ja, det går ju inte att åstadkomma underverk med den optiken...

Du måste ha bra optik (långa brännvidder) och stativ för att lyckas med bra. Croppad bild från 600mm supertele bifogad nedan, en gammal Canon som väger 6kg bara objektivet Det är helt enkelt inte möjligt att komma hit utan glas som väger mer än många telefoner tillsammans.

Med denna typ av ai känns det meningslöst att fota då man kan använda någon annans bild direkt istället.

Permalänk
Medlem

Hur är detta en nyhet? Som många redan påpekat så finns det gränser för vad optik är kapabelt till, i synnerhet den lilla som finns i mobilen.

Det här är ungefär som att säga att "Tesla påkomna med att fuska! Plaid mode är faktiskt inte lika snabbt som plaid!"
Behövdes verkligen utredande journalistik för att lista ut något som är omöjligt?

Permalänk
Medlem

Tyckte väl att det här var en gammal nyhet som kom på tal igen. År 2019 blev huawei ”påkomna” med samma sak. Så nu är skillnaden bara att det är samsung som gjorde det tricket, 4 år senare.

https://in.mashable.com/tech/3114/are-the-moon-shots-from-the...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det här är nästa nivå, hela månen är fejk, inte bara månlandningen!

https://youtu.be/AwARY7Kk8ek