Amazon säljstartar begagnad elektronik i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Men det där är ju en enterprise disk med inbyggd 256bit kryptering och säkert massa lull lull, så tror inte priset är taget helt ur luften.

då är det ett kap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goddag:

Jag vet inte om det är samma tjänst, fast på Tyska Amazon så hamnar begagnade och returvaror under originalprodukten. Jag köpte t.ex. högtalare så. Högtalare kostade 3500 kr nya, men det finns länkar på högersidan på originalprodukten för begagnade från både Amazon och tredjepart från någon hundring billigare ner till halva priset för de med sämre skick. Jag köpte en av de med sämre skick och blev i alla fall nöjd.

Problemet är väl om man inte har bestämt sig för vad man ska köpa för produkt och letar prisvärda produkter, så blandas begagnade in, vilket försvårar jämförelse om vad som är mest prisvärt. Jag har inget emot att köpa begagnat, men inte under premissen att det är nytt.
Ett så stort företag som Amazon borde kunna ha råd att vara lika kundvänliga som mindre, att låta kunder göra informerade köp, gör ju kunderna nöjda i större utsträckning, men jag antar att man hellre använder AI för produktrecensioner istället.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Problemet är väl om man inte har bestämt sig för vad man ska köpa för produkt och letar prisvärda produkter, så blandas begagnade in, vilket försvårar jämförelse om vad som är mest prisvärt. Jag har inget emot att köpa begagnat, men inte under premissen att det är nytt.

Jag tror att de sorteras under en ny produkt både när man söker och när man ser på produkten. Om det kommer se likadant ut med den nya tjänsten vet jag inte.

Jag har ingen åsikt om Amazon i övrigt, men jag tycker det är ganska så klart att de i alla fall på den tyska sidan visar att det är en begagnad produkt och visar tydligt skillnaden mellan den nya och gamla.

Permalänk

Bra att det nya är billigare än det begagnade.

Verkar dåligt utbud också, hittade bara Iphone trots att jag filtrerade på andra telefoner.

Visa signatur

Permalänk

Är det någon som köpt Amazon Renewed och har något att omdöme att dela med sig av? Funderar på att köpa en NUC/mini-pc och de har rätt bra priser på Renewed.