Permalänk
Medlem

Version 2.5 för Dream Machine Pro släpptes som beta idag. Känns som bra tempo efter 2.4 alldeles nyligen. Förhoppningsvis går det lika snabbt och smärtfritt till 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Version 2.5 för Dream Machine Pro släpptes som beta idag. Känns som bra tempo efter 2.4 alldeles nyligen. Förhoppningsvis går det lika snabbt och smärtfritt till 3.0.

Jo men det var väl ett stort steg att gå ifrån 1.x som jag förstod det och att nu gå från 2.4.x -> 2.5.x -> 3.x ska gå mycket snabbare. Så det är ju bara att hålla tummarna.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Hejsan, har haft ett problem med min utrustning väldigt länge nu.

Sedan länge så har mitt Wifi dött vi slumpmässiga tillfällen, har antagit att det har varit något fel på min AP eller att den bytt kanal eller något i den stilen. Men har kollat loggar och sett att det inte stämmer med kanalbyten. Har också märkt att precis vid samma tillfälle så kopplar min Philips hue brygga ifrån och jag måste koppla ur den från min switch och strömkabeln (hue bryggan då) så bör ju inte ha något med min AP att göra. Att mitt Wifi dör var inte så farligt förutom under Covid när det skedde under Zoom-samtal men bryggan är betydligt mer irriterande.

Känns som jag har googlat detta en miljon gånger, ändrat någon liten inställning men problemet har kvarstått. Finns där någon som har eller har haft ett liknande problem?

EDIT: Jag har en USG-gateway, 8 ports switch med POE och en AP AC Pro. Har kört alla enheter på olika versioner som ska vara stabila men ligger just nu på de senaste versionerna på alla.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Hejsan, har haft ett problem med min utrustning väldigt länge nu.

Sedan länge så har mitt Wifi dött vi slumpmässiga tillfällen, har antagit att det har varit något fel på min AP eller att den bytt kanal eller något i den stilen. Men har kollat loggar och sett att det inte stämmer med kanalbyten. Har också märkt att precis vid samma tillfälle så kopplar min Philips hue brygga ifrån och jag måste koppla ur den från min switch och strömkabeln (hue bryggan då) så bör ju inte ha något med min AP att göra. Att mitt Wifi dör var inte så farligt förutom under Covid när det skedde under Zoom-samtal men bryggan är betydligt mer irriterande.

Känns som jag har googlat detta en miljon gånger, ändrat någon liten inställning men problemet har kvarstått. Finns där någon som har eller har haft ett liknande problem?

EDIT: Jag har en USG-gateway, 8 ports switch med POE och en AP AC Pro. Har kört alla enheter på olika versioner som ska vara stabila men ligger just nu på de senaste versionerna på alla.

Om du har en äldre version av APn så kan det vara firmware som strular. Senare versioner funkar inte bra. Jag tappade både wifi och hela internetanslutningen tills jag nedgraderade firmware. Jag har en UAP-AC-Lite med firmware 4.3.28.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Om du har en äldre version av APn så kan det vara firmware som strular. Senare versioner funkar inte bra. Jag tappade både wifi och hela internetanslutningen tills jag nedgraderade firmware. Jag har en UAP-AC-Lite med firmware 4.3.28.

Ja kanske lika bra att ge en gammal version ett till försök, har haft svårt att förstå varför den skulle slå ut hela nätverket men är ju inte omöjligt.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

@bjoen Är du säker på att problemet är din AP? Vad säger din Gateway när det händer?
Har en AP AC Pro själv och den har aldrig strulat. Om strömmen till min router går, dör även mitt wifi fast AP:n har ström.
AP version 6.5.28

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@bjoen Är du säker på att problemet är din AP? Vad säger din Gateway när det händer?
Har en AP AC Pro själv och den har aldrig strulat. Om strömmen till min router går, dör även mitt wifi fast AP:n har ström.
AP version 6.5.28

Nej jag har väldigt svårt att lokalisera problemet så provar det mesta. I loggarna hittar jag aldrig något som är relevant på tidpunkten förutom då under Philips Hue bryggan "Philips hue has disconnected from Default". Strömmen till routern går inte heller eftersom enheter kopplade med sladd till switchen inte förlorar uppkopplingen.

Är i stadiet där jag testar vartenda inställning som på något vänster kan hjälpa, hur osannolikt jag än tycker det är att det skulle hjälpa. Den riktiga huvudvärken är ju just att Hue bryggan kopplar bort med.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Nej jag har väldigt svårt att lokalisera problemet så provar det mesta. I loggarna hittar jag aldrig något som är relevant på tidpunkten förutom då under Philips Hue bryggan "Philips hue has disconnected from Default". Strömmen till routern går inte heller eftersom enheter kopplade med sladd till switchen inte förlorar uppkopplingen.

Är i stadiet där jag testar vartenda inställning som på något vänster kan hjälpa, hur osannolikt jag än tycker det är att det skulle hjälpa. Den riktiga huvudvärken är ju just att Hue bryggan kopplar bort med.

Så alla trådade enheter förutom Hue bryggan har Internet och alla trådlösa saknar Internet?
Händer det om du kopplar ur bryggan?
Kommer anslutningen tillbaka utan hjälp eller måste du starta om enheter?
Låter som du får koppla bort saker, en i taget tills man hittar boven.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Så alla trådade enheter förutom Hue bryggan har Internet och alla trådlösa saknar Internet?
Händer det om du kopplar ur bryggan?
Kommer anslutningen tillbaka utan hjälp eller måste du starta om enheter?
Låter som du får koppla bort saker, en i taget tills man hittar boven.

Hm, hade kunnat prova utan bryggan ett tag, är ganska nyligen jag upptäckt att den kopplas bort samtidigt.

Men ja, jag har aldrig upptäckt problem med internet på några trådade enheter förutom bryggan då. Känns som att den överlag är dålig på att koppla upp sig, när den av andra anledningar har förlorat uppkopplingen så måste den också startas om genom att dra ut båda sladdarna.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Hm, hade kunnat prova utan bryggan ett tag, är ganska nyligen jag upptäckt att den kopplas bort samtidigt.

Men ja, jag har aldrig upptäckt problem med internet på några trådade enheter förutom bryggan då. Känns som att den överlag är dålig på att koppla upp sig, när den av andra anledningar har förlorat uppkopplingen så måste den också startas om genom att dra ut båda sladdarna.

Låt den vara urkopplad och se om problemet återkommer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Hejsan, har haft ett problem med min utrustning väldigt länge nu.

Sedan länge så har mitt Wifi dött vi slumpmässiga tillfällen, har antagit att det har varit något fel på min AP eller att den bytt kanal eller något i den stilen. Men har kollat loggar och sett att det inte stämmer med kanalbyten. Har också märkt att precis vid samma tillfälle så kopplar min Philips hue brygga ifrån och jag måste koppla ur den från min switch och strömkabeln (hue bryggan då) så bör ju inte ha något med min AP att göra. Att mitt Wifi dör var inte så farligt förutom under Covid när det skedde under Zoom-samtal men bryggan är betydligt mer irriterande.

Känns som jag har googlat detta en miljon gånger, ändrat någon liten inställning men problemet har kvarstått. Finns där någon som har eller har haft ett liknande problem?

EDIT: Jag har en USG-gateway, 8 ports switch med POE och en AP AC Pro. Har kört alla enheter på olika versioner som ska vara stabila men ligger just nu på de senaste versionerna på alla.

Vad är det för poe-switch? Har den poe på alla portar? Det räcker alltså inte bara att koppla ur strömmen till hue-bryggan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad är det för poe-switch? Har den poe på alla portar? Det räcker alltså inte bara att koppla ur strömmen till hue-bryggan?

Det är en US-8-60W med 8 portar varav 4 är poe, använder dock bara en. Körde med poe-injector ett tag för att testa det men löste inte några problem. Är hyfsat säker på att det inte räcker med att bara dra ut strömmen men inte 100 just nu.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Det är en US-8-60W med 8 portar varav 4 är poe, använder dock bara en. Körde med poe-injector ett tag för att testa det men löste inte några problem. Är hyfsat säker på att det inte räcker med att bara dra ut strömmen men inte 100 just nu.

Jag tänkt då att du kunde se till att hue-bryggan inte sitter på en poe-port. Om det finns något kompabilitetsproblem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Om du har en äldre version av APn så kan det vara firmware som strular. Senare versioner funkar inte bra. Jag tappade både wifi och hela internetanslutningen tills jag nedgraderade firmware. Jag har en UAP-AC-Lite med firmware 4.3.28.

Nej, det är inga sådana generella problem med senare firmware-versioner på den generationen av APs. Däremot har de fått en del ny funktionalitet som kan orsaka problem för vissa anslutna enheter. PMF lades exempelvis till i firmware 5.x och är aktiverat som standard. PMF är ett krav för WPA3, men kan sättas till Optional på nät som är i WPA2/3 transition mode. Nöjer man sig med WPA2 kan det stängas av helt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det går undan nu för oss som sitter på UDM Base/Pro, igår kom v2.5.17 som official och nu finns v3.0.19 som early access, https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/11wfwf7/unifi_os_d...

kör nu openvpn client i min UDM Base och det verkar fungera riktigt bra. Har routat trafiken från mitt "infra VLAN" så det går via WAN1 (annars kom jag inte åt min nextcloud samt vaultwarden) medans alla andra klienter surfar ut via ovpn

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Det går undan nu för oss som sitter på UDM Base/Pro, igår kom v2.5.17 som official och nu finns v3.0.19 som early access, https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/11wfwf7/unifi_os_d...

kör nu openvpn client i min UDM Base och det verkar fungera riktigt bra. Har routat trafiken från mitt "infra VLAN" så det går via WAN1 (annars kom jag inte åt min nextcloud samt vaultwarden) medans alla andra klienter surfar ut via ovpn

Coolt, klarar den wireguard från typ Nordvpn eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Coolt, klarar den wireguard från typ Nordvpn eller liknande?

Som klient verkar den bara ta OpenVPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Coolt, klarar den wireguard från typ Nordvpn eller liknande?

Tror de har lagt till det i betan nu, så det är på gång

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Tror de har lagt till det i betan nu, så det är på gång

Nice, äntligen. Varit sugen på UDM Pro men saknat så sjukt mycket ”standard” funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Nice, äntligen. Varit sugen på UDM Pro men saknat så sjukt mycket ”standard” funktioner.

Som jag svarade ovan så kan inte jag se att den kan använda Wireguard som client, Bara som server. Men jag kanske har missat något.

Jag kör UDM Pro v3.0.19

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Som jag svarade ovan så kan inte jag se att den kan använda Wireguard som client, Bara som server. Men jag kanske har missat något.

Jag kör UDM Pro v3.0.19

Valonen skrev precis att han trodde de lagt in det i beta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Valonen skrev precis att han trodde de lagt in det i beta nu.

Jag kör betan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Jag kör betan.

Får väl hoppas att det är på gång då
Är väl nästa steget efter openvpn med wireguard så man inte bränner 100% cpu på VPNen.

UDM Pro är ju ändå byggd för både kamera-recorder och ”enterprise” router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Valonen skrev precis att han trodde de lagt in det i beta nu.

Skrivet av guvvan:

Jag kör betan.

Skrivet av KAN1N:

Får väl hoppas att det är på gång då
Är väl nästa steget efter openvpn med wireguard så man inte bränner 100% cpu på VPNen.

UDM Pro är ju ändå byggd för både kamera-recorder och ”enterprise” router.

Helt säker på att jag såg texten i early release men som sedan försvann. Nu är det med i 3.0.19 versionen.
"Added Wireguard VPN Server support.
Added VPN Client Routing."

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hej! Skulle behöva ett litet råd. Har i dagsläget en usg med en cloud key och en ap pro.

Råkade klicka hem en dream router förra veckan men är tveksam på om det är värt uppgraderingen. Har någon gjort en liknande resa och kan hjälpa mig att komma till insikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbillgren:

Hej! Skulle behöva ett litet råd. Har i dagsläget en usg med en cloud key och en ap pro.

Råkade klicka hem en dream router förra veckan men är tveksam på om det är värt uppgraderingen. Har någon gjort en liknande resa och kan hjälpa mig att komma till insikt?

Dream Router är långsammare routing-mässigt än USG så länge din USG kan köra offloading.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbillgren:

Hej! Skulle behöva ett litet råd. Har i dagsläget en usg med en cloud key och en ap pro.

Råkade klicka hem en dream router förra veckan men är tveksam på om det är värt uppgraderingen. Har någon gjort en liknande resa och kan hjälpa mig att komma till insikt?

Precis som blunden skriver så är routingen typ "sämre", men ditt wifi kommer bli mycket snabbare.
Unifi skriver **Internet speeds up to 700 Mbps för UDR.

Du kan egentligen byta bara AP AC Pro mot en Access Point U6 Pro för mycket bättre wifi. 185 euro vs 231 euro. Och då har du en riktigt bra AP ifall de släpper en ny variant av USG i framtiden.

Har du däremot bara upp till 700 mbps de närmsta åren så är UDR en nice produkt med "allt i ett", men då kan man ju egentligen köpa en TUF 5400 för 1500 kr som springer cirklar runt UDR:en. Beror på vad du letar efter för funktioner.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!
Jag har inga extrema behov, mer än vlan funktionalitet.

Det förvånar mig lite att en liten usg från 2014 presterar bättre på just routingdelarna, trots sämre specs. Jag får ta en funderare om det är värt det för mig att ha snabbare wifi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbillgren:

Tack för era svar!
Jag har inga extrema behov, mer än vlan funktionalitet.

Det förvånar mig lite att en liten usg från 2014 presterar bättre på just routingdelarna, trots sämre specs. Jag får ta en funderare om det är värt det för mig att ha snabbare wifi!

Håller med. Jag va väldigt taggad på UDR, men synd de snålat på prestandan. Hade hellre sett att den kostat nån hundring till och klarat 1000mbps. Nu är den för kass för min gigabit-lina. Vill inte heller ha en rack-stor UDR Pro med fläktar i en vanlig lägenhet. De saknar just nu en produkt för gigabit. Hoppas det kommer en ny USG snart med inbyggd cloudkey som pallar 1-2,5 gigabit.

Permalänk
Medlem

Hej alla!
Jag ger det ett försök med lite UAP-AX-LITE strul.
Jag har 2 st unifi kopplade till ordinarie router, 1 "ordinarie router" som vi hädanefter kallar den (sån som ingår från nätlev. Kan ta reda på exakt modell) samt 1st IKEA belysningsgrej kopplad till ordinarie router. Alla kopplingar ovan med fysisk sladd.

Dvs fördelat såhär:
Router
AP-AX AP-AC IKEA
Datorer/mobiler TV/mobiler/datorer Belysning

Jag har en AP-AC-LITE långt bort i vardagsrummet och en AX-LITE intill ordinarie router - på så sätt täcker de hela huset. Nätverket i den gamla ACn är 100 % på alla enheter uppkopplade till den.
AXn däremot har inte lika bra uppkoppling utan ligger på kanske 95-100 %. Det jag dock märkt är att min stationära dator som är ca 3m ifrån inte har full täckning som visar sig genom att jag emellanåt upplever lag-spikes någon/några gånger i halvtimmen. Märks framförallt när jag gamear. Jag trodde att det hade med AXn att göra, så startade igång wifi:t på ordinarie router och kopplade upp mig på det. Exakt samma problem med random lag-spikes bestod, trots helt annat wifi. Nu var både AX och ordinarie router igång samtidigt.
Nu när jag kopplat ur AXn helt och endast kör på wifi från routern så funkar det.

Det jag undrar är om en AX + AC på något sätt kan bidra till överbelastning på min ordinarie router, så den inte klarar av att driva trafik? Är det ens möjligt? Annars vet jag inte hur en AX ensam kan störa ut sig själv, med tanke på att jag normalt har wifi avstängt på den "ordinarie routern". Det konstiga är att den även verkar störa ut ordinarie routers wifi när den är igång.
Någon som upplevt samma och kanske har en lösning??