Karriärmöjligheter för en gymnasieelev med intresse för programmering och cybersäkerhet

Permalänk
Medlem

Karriärmöjligheter för en gymnasieelev med intresse för programmering och cybersäkerhet

Hej! Jag går just nu mitt andra år på gymnasiet i en linje för informations- och medieteknik. Jag har ett stort intresse för programmering men vet inte vad jag vill göra med mitt liv framöver. Jag känner att jag helst inte vill plugga vidare på högskola. Jag började programmera en bra tid sedan och ligger just nu före i de programmeringsinriktade ämnena jag har, det går även mycket bra i skolan vilket gör att jag har mycket mer fritid än mina vänner. Jag vet inte vad jag borde göra med min extra fritid eller hur jag borde förbereda mig för framtiden. Jag skulle uppskatta om ni kunde komma med några förslag vad jag kan göra. Förutom att jag har ett intresse för programmering gillar jag även spel och har på sistone blivit lite mer intresserad av cybersäkerhet. Vad finns det för jobb som ni tror kan passa mig och som går att få med bara en gymnasieutbildning och ett portfolio (har inget än men har tänkt börja bygga upp ett). Kommer troligtvis att gå lumpen någon gång, finns det kanske något jobb som går att få genom det? Om ni föreslår någon högskoleutbildning behöver jag säga att jag inte läser Kemi 2 eller Matematik 4.
Alla förslag är välkomna!

Permalänk
Medlem

Med bara gymnasieutbildning? Inte mycket programmeringsjobb du kan få då.
Om du har några projekt du gör på fritiden så kan det hjälpa, men då behöver det nog vara rätt imponerande saker.

Någon form av vidareutbildning behöver du, vare sig du går på högskola, YH-utbildning, eller läser på egen hand.
Den programmering och datavetenskap du lär dig i gymnasiet är bara de mest grundläggande bitarna och det räcker inte långt.

Även om du skulle lära dig mycket på egen hand så hjälper det väldigt mycket att ha någon form av formell utbildning för att få ett jobb

Permalänk
Medlem

Om det går mycket bra i skolan och du har mer fritid än dina vänner så bör du spendera lite av den på att lära dig plugga. Det är åtminstone den rekommendation jag skulle ge mig själv om jag kunde gå tillbaka 23 år i tiden till tvåan på gymnasiet.

IT-jobb med bara gymnasieutbildning är lätträknade och involverar typ 1:st line eller 2:nd line support. Räkna kallt med att du förr eller senare kommer att vilja skaffa dig en vidareutbildning av något slag, och har du inte lärt dig studietekniker tills dess kommer du att få det tufft, just saying.

Därmed inte sagt att du behöver få panik och tro att du behöver plugga vidare direkt efter gymnasiet. Gör lumpen för all del, stick ut och jobba på lite "okvalificerade" jobb och fundera lite på vad du vill bli när du blir stor. När du sedan tror att du har det klart för dig, plugga vad du nu kan behöva plugga för det, inklusive behörigheter om det är ett måste för att nå dit.

En portfolio är givetvis inget dåligt att ha i bagaget, men utan en formell utbildning så kommer din ansökan att sållas bort till fördel för någon som har en formell utbildning i de allra flesta fall, för det finns i princip ingen som är villig att betala någon som är kompetent nog att granska din portfolio (oavsett hur kompetensfylld (eller fylld på bristande dito ) den är) om det finns en HR-tomte som kan rekrytera någon som redan fått sina kunskaper vidimerade i form av examina.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Det finns ju kortare utbildningar du kan ta efter gymnasiet, men jag skulle hålla med skribenterna ovan.

Sen kan du ha tur eller vara riktigt duktig och då löser sig allt såklart ändå. Men jag skulle inte räkna med det. Det där med att ha utbildat sig handlar inte bara om vad du lär dig på utbildningen utan det signalerar också att du är en person som kan ta dig igenom ett längre projekt. Det och alla mjuka skills du lär dig på vägen.

Men visst, jag tänkte precis som du när jag gick klart gymnasiet så jag förstår hur du tänker.

Permalänk
Medlem

Som framtidsyrke skulle jag råda dig att satsa på säkerhet. Det blir så klart mer studier, men framtidsbehovet är enormt och du kommer inte ha problem med jobb. (Eller lön, efter några år och ett par företagsbyten)

Permalänk
Medlem

Försvarsmakten söker väl cybersoldater, kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem

Om du redan nu tänker på framtiden som du gör så kommer du ha ett försprång, det handlar också hur många år man jobbar in sin pension i ett vettigt jobb. Dvs försök minska ner din "hitta-mig-själv-period-med-okvalificerade-jobb".

Googla på online universitetskurser från kända amerikanska skolor. Det finns sådana publicerade online och de är gratis.
Tror till och med att de kör gratis online kurser.

Gå flera sådan så har du en bra ryggsäck.
Men det kräver ju att du bokar in din fritid och konsekvent kan lägga på detta flera veckor/månader framåt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

På vilket vis har du ett intresse för cybersäkerhet? Har du testat att undersöka säkerhetsbrister och dylikt och funnit det kul?

Jag läste Datavetenskap på Universitetet, hade sett Mr Robot och såg fram emot våran kurs i cybersäkerhet och kände att det skulle vara kul. Kan ju säga att den inte var särskilt actionfylld. Var enkelt den tråkigaste kursen i hela programmet. Tur att det bara var en kurs.

Även om den omöjligt kan reflektera över ett helt yrke så vet jag andra som trott lika som jag, valt ett program huvudsakligen för cybersäkerhet och ångrat sitt valt bittert.

Kör någon onlinekurs/youtube och kolla upp hur man kan bli bättre på det - se om det verkar kul. Kan nog vara bra att hitta vad du brinner för mest - programmering eller cybersäkerhet.

För programmering så om du gillar det och spel - gör några spel. Finns ju flera enkla som inte kräver varken storyline eller särskilt avancerad grafik/sprites och dylikt. Därav kan man fokusera på den rena logiken (programmeringen) mer. T.ex. Tic Tac Toe, Schack, Brick. Skulle även gå att göra Pong där du bygger upp att den andra spelaren styrs av antingen en kompis eller av datorn så får du skriva lite logik för hur datorn ska motsvara på dina "skott".

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Mitt förslag är att du satsar på att få göra GMU (grundläggande militär utbildning). Kommer du in och klarar alla tester så säger du att du är intresserad av att försöka få en tjänst som cybersoldat. Ganska hårda tester, men där har du en tjänst som både håller på med programmering och övervakning.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Tack för alla olika svaren! Jag ska börja titta lite på försvarsmaktens cybersoldater och de olika gratis online kurser som finns och om något ser lovande ut fortsätter jag därifrån. Ska också lägga i åtanke att att en längre utbildning kan krävas beroende på vad jag slutligen går för. Tack igen, alla!

Permalänk
Avstängd

En fördel med att plugga på en "riktig skola" och inte diverse gratiskurser online eller liknande, även om de har bra material och så, är att man ju faktiskt blir försörjd när man pluggar på universitet, YH eller så. Bor man hemma kanske man inte har så mycket utgifter förstås, men ska man plugga ett halvår eller ett år och inte får några pengar alls är det ju ganska jobbigt ändå. Studiebidraget även utan lån kan ju vara ett väldigt bra tillskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amoroxia:

Om ni föreslår någon högskoleutbildning behöver jag säga att jag inte läser Kemi 2 eller Matematik 4.
Alla förslag är välkomna!

Det finns många kandidatutbildningar inom programmering som inte har höga inträdeskrav, oftast är det högsta kravet matematik 3c/C.

Med endast en gymnasieutbildning kommer du inte nå längre än kanske 1st/2st line support inom IT, som andra redan har påpekat. Såvida du inte är mycket duktig och kan uppvisa en portfolio som imponerar på arbetsgivaren.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V