Granne misshandlar sin sambo - vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Granne misshandlar sin sambo - vad kan jag göra?

Hej,
Vet inte riktigt vad jag ska göra, så vänder mig till de kloka hjärnorna här på Swec.

Jag har sedan december ungefär (alltså i ca 4 månader, i skrivande stund) hört skrik, glåpord, dunsar och skrik i förtvivlan lite nu och då. Det är svårt att säga hur ofta, men säg kanske var tredje dag i snitt. Det är alltid samma sak: arg man skriker på kvinna, liten hund skäller frenetiskt, dunsar i golv eller väggar (svårt att säga vilket). Då och då hör man också skrik från kvinnan (tänk typen av skrik man ger ifrån sig när man är i nöd, eller när nån drar en i håret, om nu det ringar in det bättre). Det pågår som högst i fem minuter och sen är det i regel tyst i några timmar/resten av dagen. Så inte ihållande under någon längre stund.

Ljudet kommer från någon grannlägenhet, men jag har inte lyckats lokalisera vilken. Jag tror inte det är i min korridor, för nästan alla har flyttat in efter december och mig veterligen har ingen hund. Men i och med att jag hör dunsarna från stampande/tumult så borde lägenheten vara belägen på samma våningsplan som jag eller våningen över (om det nu inte transporteras via väggarna eller ventilationen, men det är svårt att säga). Min nuvarande arbetshypotes är att det är på samma våningsplan som jag men i granntrapphuset (min lägenhet ligger vägg-i-vägg med motsvarande lägenhet i trapphuset bredvid, så vi "delar golv", så att säga).

Jag känner mig maktlös i situationen och upplever det hela som sjukt stressande. Först och främst för att jag känner empati för kvinnan förstås, men också för att bråken nu börjat ske nattid, vilket gör att jag vaknar av dem och har svårt att somna om (speciellt om jag ringt 112 och ska släppa in poliser). Det har gått till den gräns att sömnbristen påverkar min arbetsförmåga. Dessutom har jag svårt att finna ro i mitt eget hem, då jag är "på spänn" inför att ska dra igång igen.

Vad jag gjort hittills:
- Lämnat tips till polisen två gånger
- Ringt 112 en gång under pågående bråk nattid (de skickade två bilar, men som sagt - bråken pågår bara i några minuter, så det hade hunnit tystna innan de kom och vi lyckades inte lokalisera lägenheten)
- Ringt Kvinnofridslinjen och beställt informationsmaterial från dem som jag kommer tejpa upp i trapphusen (har inte kommit än)
- Spelat in ljudet från ett bråk, där man hör både hundskallen, dunsarna och kvinnans förtvivlade skrik (spelade upp det för polisen när de var här)
- Kontaktat en granne i trapphuset bredvid som bord vägg-i-vägg med mig och frågat om hen hört samma ljud (EDIT: Har fått svar nu, hen har inte hört något. Så troligen från min trappuppgång då)
- Försökt bena ut vilken lägenhet det kan vara genom uppgifter på Ratsit (hur länge folk bott på adressen, samt huruvida de har en hund och i så fall vilken sort. Av hundskallen att döma låter det som en liten hund).

Jag inser att jag kanske framstår som en tokstolle som lägger näsan i blöt. Men fan, kvinnan är ju i nöd! Sådär ska man inte behöva ha det!

Tips på hur jag ska hantera situationen mottages tacksamt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Gå och ring på hos alla och se vem som har hund, sen tar du det där ifrån!

Permalänk
Medlem

Verkar som att du gjort ganska mycket redan. Något man också kan göra är att prata ihop sig med andra grannar så att man kan gå dit tillsammans och knacka på om det börjar igen. Kan vara skönt att vara flera när man vill konfrontera någon som misshandlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag inser att jag kanske framstår som en tokstolle som lägger näsan i blöt.

Det gör du inte alls.

Jag tänker att det enda du egentligen kan göra är att a) fortsätta ringa snuten varenda gång det händer och b) fortsätta försöka ta reda på var det händer, så du kan peka snuten på rätt ställe.

Tack för att du hjälper till!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Har varit i liknande situation (fast utan hund) och lyckades ta reda på att dom hyrde i andrahand av en förälder. Vi kontaktade föräldern och berättade om hela situationen + Brf:en och då löste det sig till slut, det blev tyst i alla fall. Polisen testade vi med först men fick rekommendationen att "inte knacka på och ta direkt kontakt med grannarna.... pga känd av oss sedan tidigare".

Permalänk

Nyttja 11414 också, det är ju deras tips-telefon, mjukanmälan. Där tar man det lite mer i lugn och ro, få tips osv.
Själv varit i samma situation. Hittade henne till slut men hennes man var ju "underbar" och hon älskar honom.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Har ni trygghets/störningsjour där du bor, kan du ringa dem för att få det rapporterat som går direkt till hyresvärd / förening, så har de underlag för att ta det vidare.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Nyttja 11414 också, det är ju deras tips-telefon, mjukanmälan. Där tar man det lite mer i lugn och ro, få tips osv.
Själv varit i samma situation. Hittade henne till slut men hennes man var ju "underbar" och hon älskar honom.

Haha sist ja försökte ringa dit för ett par månader sen så fick jag en väntetid på 1.5h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Haha sist ja försökte ringa dit för ett par månader sen så fick jag en väntetid på 1.5h...

De har en app nu för 114 14 där man skriver in istället 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De har en app nu för 114 14 där man skriver in istället 😊

Vart hittar man den? Har iPhone.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hittills!

Skrivet av orig_rejser:

Nyttja 11414 också, det är ju deras tips-telefon, mjukanmälan. Där tar man det lite mer i lugn och ro, få tips osv.
Själv varit i samma situation. Hittade henne till slut men hennes man var ju "underbar" och hon älskar honom.

Det är dit jag tipsade. Dom sade åt mig att ringa 112 varje gång det sker.

Skrivet av pskjonte:

Har ni trygghets/störningsjour där du bor, kan du ringa dem för att få det rapporterat som går direkt till hyresvärd / förening, så har de underlag för att ta det vidare.

Har också tänkt på det, då kan man ju åtminstone hota med vräkning (om det nu är som så att "han är världens underbaraste man" i hennes ögon). Men jag har fått för mig att man själv åker på att betala böter om de kommer dit och inte hittar någon störning. Och som sagt, att identifiera källan är ett problem...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hej,
Vet inte riktigt vad jag ska göra, så vänder mig till de kloka hjärnorna här på Swec.

Jag har sedan december ungefär (alltså i ca 4 månader, i skrivande stund) hört skrik, glåpord, dunsar och skrik i förtvivlan lite nu och då. Det är svårt att säga hur ofta, men säg kanske var tredje dag i snitt. Det är alltid samma sak: arg man skriker på kvinna, liten hund skäller frenetiskt, dunsar i golv eller väggar (svårt att säga vilket). Då och då hör man också skrik från kvinnan (tänk typen av skrik man ger ifrån sig när man är i nöd, eller när nån drar en i håret, om nu det ringar in det bättre). Det pågår som högst i fem minuter och sen är det i regel tyst i några timmar/resten av dagen. Så inte ihållande under någon längre stund.

Ljudet kommer från någon grannlägenhet, men jag har inte lyckats lokalisera vilken. Jag tror inte det är i min korridor, för nästan alla har flyttat in efter december och mig veterligen har ingen hund. Men i och med att jag hör dunsarna från stampande/tumult så borde lägenheten vara belägen på samma våningsplan som jag eller våningen över (om det nu inte transporteras via väggarna eller ventilationen, men det är svårt att säga). Min nuvarande arbetshypotes är att det är på samma våningsplan som jag men i granntrapphuset (min lägenhet ligger vägg-i-vägg med motsvarande lägenhet i trapphuset bredvid, så vi "delar golv", så att säga).

Jag känner mig maktlös i situationen och upplever det hela som sjukt stressande. Först och främst för att jag känner empati för kvinnan förstås, men också för att bråken nu börjat ske nattid, vilket gör att jag vaknar av dem och har svårt att somna om (speciellt om jag ringt 112 och ska släppa in poliser). Det har gått till den gräns att sömnbristen påverkar min arbetsförmåga. Dessutom har jag svårt att finna ro i mitt eget hem, då jag är "på spänn" inför att ska dra igång igen.

Vad jag gjort hittills:
- Lämnat tips till polisen två gånger
- Ringt 112 en gång under pågående bråk nattid (de skickade två bilar, men som sagt - bråken pågår bara i några minuter, så det hade hunnit tystna innan de kom och vi lyckades inte lokalisera lägenheten)
- Ringt Kvinnofridslinjen och beställt informationsmaterial från dem som jag kommer tejpa upp i trapphusen (har inte kommit än)
- Spelat in ljudet från ett bråk, där man hör både hundskallen, dunsarna och kvinnans förtvivlade skrik (spelade upp det för polisen när de var här)
- Kontaktat en granne och frågat om hen vet varifrån ljuden kommer (har inte fått svar ännu, hörde av mig för ~1h sen)
- Försökt bena ut vilken lägenhet det kan vara genom uppgifter på Ratsit (hur länge folk bott på adressen, samt huruvida de har en hund och i så fall vilken sort. Av hundskallen att döma låter det som en liten hund).

Jag inser att jag kanske framstår som en tokstolle som lägger näsan i blöt. Men fan, kvinnan är ju i nöd! Sådär ska man inte behöva ha det!

Tips på hur jag ska hantera situationen mottages tacksamt.

OJ!
Du har gjort mer än tillräckligt tycker jag.
Har ni någon facebookgrupp där det kan luskas lite?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Nyttja 11414 också, det är ju deras tips-telefon, mjukanmälan. Där tar man det lite mer i lugn och ro, få tips osv.
Själv varit i samma situation. Hittade henne till slut men hennes man var ju "underbar" och hon älskar honom.

114 14 i sin ära, men om någon blir misshandlad är det helt fel nummer, då kön kan vara bisarrt lång.
Misshandel är det 112 som gäller. Det rekommenderar polisen själva.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gorian:

Hej,
Vet inte riktigt vad jag ska göra, så vänder mig till de kloka hjärnorna här på Swec.

Jag har sedan december ungefär (alltså i ca 4 månader, i skrivande stund) hört skrik, glåpord, dunsar och skrik i förtvivlan lite nu och då. Det är svårt att säga hur ofta, men säg kanske var tredje dag i snitt. Det är alltid samma sak: arg man skriker på kvinna, liten hund skäller frenetiskt, dunsar i golv eller väggar (svårt att säga vilket). Då och då hör man också skrik från kvinnan (tänk typen av skrik man ger ifrån sig när man är i nöd, eller när nån drar en i håret, om nu det ringar in det bättre). Det pågår som högst i fem minuter och sen är det i regel tyst i några timmar/resten av dagen. Så inte ihållande under någon längre stund.

Ljudet kommer från någon grannlägenhet, men jag har inte lyckats lokalisera vilken. Jag tror inte det är i min korridor, för nästan alla har flyttat in efter december och mig veterligen har ingen hund. Men i och med att jag hör dunsarna från stampande/tumult så borde lägenheten vara belägen på samma våningsplan som jag eller våningen över (om det nu inte transporteras via väggarna eller ventilationen, men det är svårt att säga). Min nuvarande arbetshypotes är att det är på samma våningsplan som jag men i granntrapphuset (min lägenhet ligger vägg-i-vägg med motsvarande lägenhet i trapphuset bredvid, så vi "delar golv", så att säga).

Jag känner mig maktlös i situationen och upplever det hela som sjukt stressande. Först och främst för att jag känner empati för kvinnan förstås, men också för att bråken nu börjat ske nattid, vilket gör att jag vaknar av dem och har svårt att somna om (speciellt om jag ringt 112 och ska släppa in poliser). Det har gått till den gräns att sömnbristen påverkar min arbetsförmåga. Dessutom har jag svårt att finna ro i mitt eget hem, då jag är "på spänn" inför att ska dra igång igen.

Vad jag gjort hittills:
- Lämnat tips till polisen två gånger
- Ringt 112 en gång under pågående bråk nattid (de skickade två bilar, men som sagt - bråken pågår bara i några minuter, så det hade hunnit tystna innan de kom och vi lyckades inte lokalisera lägenheten)
- Ringt Kvinnofridslinjen och beställt informationsmaterial från dem som jag kommer tejpa upp i trapphusen (har inte kommit än)
- Spelat in ljudet från ett bråk, där man hör både hundskallen, dunsarna och kvinnans förtvivlade skrik (spelade upp det för polisen när de var här)
- Kontaktat en granne och frågat om hen vet varifrån ljuden kommer (har inte fått svar ännu, hörde av mig för ~1h sen)
- Försökt bena ut vilken lägenhet det kan vara genom uppgifter på Ratsit (hur länge folk bott på adressen, samt huruvida de har en hund och i så fall vilken sort. Av hundskallen att döma låter det som en liten hund).

Jag inser att jag kanske framstår som en tokstolle som lägger näsan i blöt. Men fan, kvinnan är ju i nöd! Sådär ska man inte behöva ha det!

Tips på hur jag ska hantera situationen mottages tacksamt.

Usch vad hemskt att höra.
Bra att du engagerar dig som medmänniska och försöker lösa detta, stor eloge!

Har tyvärr inga tips mer än att försöka identifiera vilket håll det kommer ifrån. Eventuellt kan man ju springa ut och försöka se vilka lägenheter som har belysning på om det är kvällstid och vilka som är tomma för att klura ut trolig riktning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

OJ!
Du har gjort mer än tillräckligt tycker jag.
Har ni någon facebookgrupp där det kan luskas lite?

Tyvärr inte. Vi har iofs en boendeapp som ska ha någon form av forumfunktion, men där ingår nog inte granntrappuppgången, dessutom blir det ju synligt för alla (inklusive förövaren, antar jag).

Men värt att luska i, tack för tipset!

Skrivet av DavidtheDoom:

Usch vad hemskt att höra.
Bra att du engagerar dig som medmänniska och försöker lösa detta, stor eloge!

Har tyvärr inga tips mer än att försöka identifiera vilket håll det kommer ifrån. Eventuellt kan man ju springa ut och försöka se vilka lägenheter som har belysning på om det är kvällstid och vilka som är tomma för att klura ut trolig riktning.

Yes, gjorde så när polisen var här (mötte upp dem på gatan utanför porten). Tyvärr kunde jag inte utröna något gångbart av det. Annars är det absolut en vettig metod. Möjligt att man kan se något från andra sidan huset (lägenheterna är som limpor, där kortsidorna vetter ut mot varsin sida av huset - en mot gatan, den andra mot innergården).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

du kan lokalisera lägenheter med hund genom att kolla trapphuset efter det varit en blöt och lerig dag, i regel så lämnar dem fotavtryck efter sig har jag märkt här hemma

Permalänk
Medlem

Förstår känslan, det är ett stresspåslag och är helt naturligt att känna att man behöver göra något åt det.

Ta det via polisen och störningsjouren/fastighetsägaren, du vet inte var de befinner sig socialt så är det inte några nära vänner ska du absolut inte ta upp det med dem. Det är polisen som kan bereda sig tillgång till bostaden vid behov.

Permalänk
Medlem

Hade en liknande situation när jag bodde i lägenhet för sådär 20+ år sedan. Där var det en granne på ena sidan som tröttnade på allt väsen och plingade på dörren en fredagskväll hos de som bråkade. Vaknade tidigt morgonen efter av blåljuspersonal som bar ut en snubbe på bår, han var vid liv tack och väl.
Fick samma dag reda på vad som hänt och visade sig att killen som plingat på dörren hade blivit indragen i lägenheten och misshandlad till och från i princip hela natten och när han blev medvetslös hade de slängt honom i badkaret och öppnat kran vilket resulterade i att hela lägenheten och trappuppgången blev vattenskadat och blodigt. Paret som bodde i lägenheten hade till förklaring att de skulle lära "snokarn" en läxa och ge fan i vad andra sysslar med. De hade många många år av missbruk i bagaget och var ett sådant fall där kommun lyckades hysa in dom i ett annars väldigt trevligt område.
Så mitt råd till dig är att absolut inte knacka på dörren eftersom du har ingen aning vad som väntar på andra sidan.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

För det första, du gör helt rätt.

Något som kanske kan vara värt att prova är att sätta upp lappar i trapphusen där det helt sonika står "Du som misshandlar din sambo eller någon som vet vem det är, vänligen kontakta polisen". Det borde ta skruv kan man tycka och har du lite tur så kanske du ser någon som drar ner lapparna... och då har du ju en ganska bra aning om vem det är.

Ett annat alternativ kan vara att lägga ut det du skriver här på typ flashback med den infon du har att gå på, då brukar amatördeckarna krypa fram och de är ofta ganska duktiga på att hitta folk.

Tillägg
Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Hedersmedlem

Har man tur kan hunden finnas på Ratsit.se, men givetvis är det långt ifrån alla som har registrerat/chippat sin hund.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

För det första, du gör helt rätt.

Något som kanske kan vara värt att prova är att sätta upp lappar i trapphusen där det helt sonika står "Du som misshandlar din sambo eller någon som vet vem det är, vänligen kontakta polisen". Det borde ta skruv kan man tycka och har du lite tur så kanske du ser någon som drar ner lapparna... och då har du ju en ganska bra aning om vem det är.

Ett annat alternativ kan vara att lägga ut det du skriver här på typ flashback med den infon du har att gå på, då brukar amatördeckarna krypa fram och de är ofta ganska duktiga på att hitta folk.

Tänker sätta upp lappar från Kvinnofridsjouren i trapphusen. Jag hade tänkt lägga såna där små visitkort från dem i allas postlådor, men det avrådde kvinnan på Kvinnofridsjouren från, då det kan upplevas som en allt för tydlig markering att någon är dem på spåren. Hon menade att det är hög risk att han helt enkelt byter angreppssätt och då saknar man insyn helt. Hon rekommenderade generella lappar i trapphuset istället.

Mmm, Flashback brukar vara duktiga på att leta fram folk. Men också på att hänga ut oskyldiga, vilket inte känns så fräscht.

Skrivet av griid:

OJ!
Du har gjort mer än tillräckligt tycker jag.
Har ni någon facebookgrupp där det kan luskas lite?

Har hittat att det finns en community-del i vår Boendeapp nu. Tänker att det får vara ett framtida steg om det inte blir bättre, där jag helt enkelt skriver något i stil med "Du som upplever våld i hemmet, det finns hjälp att få [telefonnumret till kvinnojouren eller nåt]. Du som hör något - ring polisen."

Skrivet av Kent:

Har man tur kan hunden finnas på Ratsit.se, men givetvis är det långt ifrån alla som har registrerat/chippat sin hund.

Yes, det är där jag letat. Tyvärr kan man inte filtrera enbart på hundar, utan man får gå in på alla som bor på adressen. Har gjort det nu och har bara hittat en med den typen av liten hund som jag föreställer mig kan vara aktuell i det här fallet. Sprang över till granntrappuppgången för att bekräfta att deras lägenhet ligger vägg-i-vägg med min, och det gör den förstås inte. 😓 Så verkar otroligt att det skulle vara dem, men jag vet inte.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tänker sätta upp lappar från Kvinnofridsjouren i trapphusen. Jag hade tänkt lägga såna där små visitkort från dem i allas postlådor, men det avrådde kvinnan på Kvinnofridsjouren från, då det kan upplevas som en allt för tydlig markering att någon är dem på spåren. Hon menade att det är hög risk att han helt enkelt byter angreppssätt och då saknar man insyn helt. Hon rekommenderade generella lappar i trapphuset istället.

Mmm, Flashback brukar vara duktiga på att leta fram folk. Men också på att hänga ut oskyldiga, vilket inte känns så fräscht.

Har hittat att det finns en community-del i vår Boendeapp nu. Tänker att det får vara ett framtida steg om det inte blir bättre, där jag helt enkelt skriver något i stil med "Du som upplever våld i hemmet, det finns hjälp att få [telefonnumret till kvinnojouren eller nåt]. Du som hör något - ring polisen."

Yes, det är där jag letat. Tyvärr kan man inte filtrera enbart på hundar, utan man får gå in på alla som bor på adressen. Har gjort det nu och har bara hittat en med den typen av liten hund som jag föreställer mig kan vara aktuell i det här fallet. Sprang över till granntrappuppgången för att bekräfta att deras lägenhet ligger vägg-i-vägg med min, och det gör den förstås inte. 😓 Så verkar otroligt att det skulle vara dem, men jag vet inte.

Nu tycker jag du målar upp hur du tänker att det skulle vara, oftast är det inte så. Vänd dig till fastighetsägaren eftersom det stör dig och grannar ska i grunden inte störa.

Permalänk

Nån gång bör ju den med hund behöva ut och gå, kan vara värt och hålla utkik på så kan du ju kanske snyggt fråga om det är du från våning X ? Då din lägenhet är "i närheten" eller dyl och du hör hunden ibland då "ingen verka vara hemma" .. du kan ju berätta en halv sanning mest för och ta reda på info lite schysst, sen när det väl sker vet du vart du kan peka polisen.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

3 ord:
Bevis
BEVIS
BEVIS!

spela in allt du hör på telefonen, det kan/kommer användas vid ett eventuellt åtal. Det räcker som bevis också till hyresvärden att vräka personerna så du kan få lite sömn...
vill bara påpeka att det kommer inte sluta förrän någon dör eller blir tvångsförflyttad.. ju mer bevis desto snabbare kan hjälp ges.
människor är bra mycket mera ömtåligare än vad folk tror, 1 olyckligt placerad örfil kan vara skillnaden mellan att leva eller ligga död.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag hade kontaktat fastigheten, dom borde lösa det omedelbart. Sen o andra sidan att hitta sig fram till personen som blir misshandlad låter riktigt sjukt. Lever vi inte i ett civiliserat land? Så varför hjälper ingen henne förutom dig som faktiskt försöker? Herregud det är ju ett skämt vilket äckligt samhälle vi lever i.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Om det skriks så borde det låta från deras lägenhetsdörr om man lyssnar noga. Kan du inte gå ut från lägenheten och luta mot dörrarna tills du lokaliserar vart skriket är som högast?

Därefter ringer du polis eller störningsjour. Men knacka inte på, man vet inte vad det är för instabil person bakom dörren.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Hade en liknande situation när jag bodde i lägenhet för sådär 20+ år sedan. Där var det en granne på ena sidan som tröttnade på allt väsen och plingade på dörren en fredagskväll hos de som bråkade. Vaknade tidigt morgonen efter av blåljuspersonal som bar ut en snubbe på bår, han var vid liv tack och väl.
Fick samma dag reda på vad som hänt och visade sig att killen som plingat på dörren hade blivit indragen i lägenheten och misshandlad till och från i princip hela natten och när han blev medvetslös hade de slängt honom i badkaret och öppnat kran vilket resulterade i att hela lägenheten och trappuppgången blev vattenskadat och blodigt. Paret som bodde i lägenheten hade till förklaring att de skulle lära "snokarn" en läxa och ge fan i vad andra sysslar med. De hade många många år av missbruk i bagaget och var ett sådant fall där kommun lyckades hysa in dom i ett annars väldigt trevligt område.
Så mitt råd till dig är att absolut inte knacka på dörren eftersom du har ingen aning vad som väntar på andra sidan.

Ja det finns många anekdoter om välmenande karlar som går emellan när ett par bråkar och får stryk av båda två. Där får man passa sig.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Bildexpert 📺

Beroende på hus och sådant som ventilationskanaler kan det lika gärna vara grannen under.

Hade en snarlik situation för många, många år sedan. Alkoholiserat par, delade vägg mellan vardagsrummen. Under fyllan brukade han slå henne, hon grät, skrek på hjälp och det blev oftare och oftare. Var han själv hemma på fyllan kunde han vråla och krossa saker. Hyresvärden (privat, stort, känt bolag) menade att "ring polisen, vi kan inte gör något".

Vid ett tillfälle slog han henne ute i trapphuset vilket förstås inte gick någon förbi och tja, jag ringde polisen. Förmodligen först av alla. Patrullen besökte min lägenhet direkt efteråt, pratade med oss och konstaterade lakoniskt att båda var så väck/påverkade att det inte gick att prata med dem.

Men misshandeln slutade förmodligen. Hans vrålande och hennes gråtskrikande på hjälp slutade i alla fall. Paret fortsatte supa ihop och tog väl fyllan på lokala krogen istället, rumlade hemåt och snubblade in i lägenheten på småtimmarna.

Vid ett tillfälle, några månader innan jag flyttade, märkte jag att det var någon form av rörelse i trapphuset. Ser genom dörrögat att grannen står med höjd kofot vid min dörr, kvinnan står bakom och drar i honom och viskar intensivt ”sluta nu, sluta nu”. Han sänker kofoten, pekar finger mot mitt dörröga och mumlar svordomar. Återvänder till slut.

Poängen är att det där med knacka på dörren och ”konfrontera dem” som en del brukar föreslå inte alltid är den bästa idén. Jag var inte i skick att bemöta en påverkad person med kofot som var ute efter hämnd. Än mindre att ta konsekvenserna av hur sådant kan sluta.

Så hoppas det löser sig – för alla.

Permalänk
Medlem

Jag hade grannar när jag bodde i lägenhet som man kunde höra skrika rejält på nätterna men man kunde inte urskilja ord eller höra om någon ropade på hjälp. Lät mer som högljutt gräl från båda håll så försökte bara tränga undan det till de slutade.

Man hoppas att ingen misshandlades. Lät inte som det men det kunde varit det. Lät mer som båda skrek åt varandra och lät inte som en viss person hade övertaget.

Såg en gammal man bäras ut på bår från trapphuset en kväll. Men vet inte om det hängde ihop. Kan varit Covid eller annat. Vi flyttade ifrån kort därefter.

Glad man slipper sådant med hus. En granne har fest en gång om året på verandan och dunkandet hörs genom väggarna fast husen inte sitter ihop men det är inte så ofta i alla fall och bara musik.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Nån gång bör ju den med hund behöva ut och gå, kan vara värt och hålla utkik på så kan du ju kanske snyggt fråga om det är du från våning X ? Då din lägenhet är "i närheten" eller dyl och du hör hunden ibland då "ingen verka vara hemma" .. du kan ju berätta en halv sanning mest för och ta reda på info lite schysst, sen när det väl sker vet du vart du kan peka polisen.

Har tänkt samma sak, men jag kan inte sitta och bevaka alla som går in och ut genom portarna. Har inte den uppsynen; är borta om dagarna; och det är inte så jag vill spendera min fritid - sittandes i fönstret och leta hundägare. Men absolut, tanken har slagit mig med. Var nära på att börja förhöra någon random kvinna med en liten hund som jag gick förbi på min lunchpromenad idag. 🙈

Skrivet av Selmalagerlöf:

3 ord:
Bevis
BEVIS
BEVIS!

spela in allt du hör på telefonen, det kan/kommer användas vid ett eventuellt åtal. Det räcker som bevis också till hyresvärden att vräka personerna så du kan få lite sömn...
vill bara påpeka att det kommer inte sluta förrän någon dör eller blir tvångsförflyttad.. ju mer bevis desto snabbare kan hjälp ges.
människor är bra mycket mera ömtåligare än vad folk tror, 1 olyckligt placerad örfil kan vara skillnaden mellan att leva eller ligga död.

Tänker samma sak, tyvärr kan jag inte både spela in och ringa 112 samtidigt. Men samtalen till 112 lär ju funka som bevis också, åtminstone vid åtal. Kanske inte i diskussion med hyresvärden.

Skrivet av klotim:

Om det skriks så borde det låta från deras lägenhetsdörr om man lyssnar noga. Kan du inte gå ut från lägenheten och luta mot dörrarna tills du lokaliserar vart skriket är som högast?

Därefter ringer du polis eller störningsjour. Men knacka inte på, man vet inte vad det är för instabil person bakom dörren.

Som sagt, jag har inte kunnat identifiera varifrån det kommer. Tror dessutom att det hörs mindre ut i korridoren än genom väggen. Det är en nybyggd, välisolerad kåk. Men betong är betong och ljud färdas bra. Dock mindre bra genom de moderna ytterdörrarna.

Skrivet av Laxpudding:

Beroende på hus och sådant som ventilationskanaler kan det lika gärna vara grannen under.

Hade en snarlik situation för många, många år sedan. Alkoholiserat par, delade vägg mellan vardagsrummen. Under fyllan brukade han slå henne, hon grät, skrek på hjälp och det blev oftare och oftare. Var han själv hemma på fyllan kunde han vråla och krossa saker. Hyresvärden (privat, stort, känt bolag) menade att "ring polisen, vi kan inte gör något".

Vid ett tillfälle slog han henne ute i trapphuset vilket förstås inte gick någon förbi och tja, jag ringde polisen. Förmodligen först av alla. Patrullen besökte min lägenhet direkt efteråt, pratade med oss och konstaterade lakoniskt att båda var så väck/påverkade att det inte gick att prata med dem.

Men misshandeln slutade förmodligen. Hans vrålande och hennes gråtskrikande på hjälp slutade i alla fall. Paret fortsatte supa ihop och tog väl fyllan på lokala krogen istället, rumlade hemåt och snubblade in i lägenheten på småtimmarna.

Vid ett tillfälle, några månader innan jag flyttade, märkte jag att det var någon form av rörelse i trapphuset. Ser genom dörrögat att grannen står med höjd kofot vid min dörr, kvinnan står bakom och drar i honom och viskar intensivt ”sluta nu, sluta nu”. Han sänker kofoten, pekar finger mot mitt dörröga och mumlar svordomar. Återvänder till slut.

Poängen är att det där med knacka på dörren och ”konfrontera dem” som en del brukar föreslå inte alltid är den bästa idén. Jag var inte i skick att bemöta en påverkad person med kofot som var ute efter hämnd. Än mindre att ta konsekvenserna av hur sådant kan sluta.

Så hoppas det löser sig – för alla.

Skulle tro att min hyresvärd kommer anamma en liknande approach. Hittills har de varit motsatsen till behjälpliga vid förfrågningar och synpunkter. De vägrade till och med gå i en lägenhet där brandlarmet tjutit i över två timmar. Det var först när jag förklarade för dem att lägenheten stod tom som de gick med på att gå in.

Nej, någon personlig konfrontation är jag inte intresserad av.

Visa signatur

---