Epic Games bötfälls – lurade kunder till köp

Permalänk
Melding Plague

Epic Games bötfälls – lurade kunder till köp

Enligt amerikanska FTC har Fortnite ett förvirrande gränssnitt för att uppmana till köp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde det inte räcka med Fortnite för att få böter? xD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wille90:

Borde det inte räcka med Fortnite för att få böter? xD

Tänk dig en värld där alla gillar exakt samma saker, där alla har exakt samma preferenser och intressen. Tänk dig hur mycket vi alla skulle ha gemensamt!

Permalänk
Medlem

Dessa typer av sanktioner måste bli mycket vanligare då så många produkter idag formges för att förvirra användaren och de facto lura denne att spendera pengar.

Permalänk
Medlem

Dagens rättsväsende är inte anpassat för att snabbt hantera den föränderliga vardag vi lever i. Har ingen bra process för att rättssäkerheten ska kunna behållas, men det går ofta för långsamt att hinna med nya lagar och företeelser. Många är de som skor sig på andra

Permalänk
Medlem

Missförstod jag eller var det de som hade kontaktat sin bank och bestridit transaktionen som blivit avstängda? Snarare än att kontaktat Epic.
Om Epic inte får sina pengar är det inte defakto standard att man stänger av tills det hela är utträtt?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dagens rättsväsende är inte anpassat för att snabbt hantera den föränderliga vardag vi lever i. Har ingen bra process för att rättssäkerheten ska kunna behållas, men det går ofta för långsamt att hinna med nya lagar och företeelser. Många är de som skor sig på andra

Lagar har alltid laggat, det är inte unikt för nutiden. Det är ju så de uppkom från början

Permalänk
Sötast
Skrivet av hACmAn:

Missförstod jag eller var det de som hade kontaktat sin bank och bestridit transaktionen som blivit avstängda? Snarare än att kontaktat Epic.
Om Epic inte får sina pengar är det inte defakto standard att man stänger av tills det hela är utträtt?

Ditt påstående är rimligt. Men om man designat sin färgglada produkt till att ta föräldrars pengar genom att barn kan 1-clicka köp så känns det rimligt att bestrida skitet.

Inte så att Epic hade återbetalt beloppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Lagar har alltid laggat, det är inte unikt för nutiden. Det är ju så de uppkom från början

Absolut, men det finns en känsla att saker rör sig snabbare än förr. Kanske är det alltid den känslan?

Permalänk
Medlem

Antar att FTC inte kommer åt utländska bolag? Typ Wargaming som gömt sig på Cypern?

Permalänk
Viking
Skrivet av Allexz:

Ditt påstående är rimligt. Men om man designat sin färgglada produkt till att ta föräldrars pengar genom att barn kan 1-clicka köp så känns det rimligt att bestrida skitet.

Inte så att Epic hade återbetalt beloppen.

Men man måste väl ändå godkänna köpet via BankID innan det går igenom?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

riktigt jävla dåligt, folk får väl för fan ta ansvar för sin egna handlingar. Den här typen av kontroll är patetiskt de vill bara samma som som alla andra tjäna pengar...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men man måste väl ändå godkänna köpet via BankID innan det går igenom?

Tror inte de har Bank ID i USA.

Antagligen har föräldrarna sitt kort sparat på konsolen för att kunna betala för Xbox Game Pass och liknande saker och så bara klickar barnen ok och poff har de köpt massor.

Gäller vara väldigt noga om man låter barnen köra sådana spel.

Min dotter är konstant på mig att spela F2P spel men köper bara spel där man betalar en gång till henne.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

riktigt jävla dåligt, folk får väl för fan ta ansvar för sin egna handlingar. Den här typen av kontroll är patetiskt de vill bara samma som som alla andra tjäna pengar...

"Berätta för någon att du spelar EVE: Online, utan att faktiskt säga att du spelar EVE: Online"

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Inte konstigt jag drar åt mig öronen när det krävs ett bankkort anslutet för att öht kunna spela ett spel.
Det fina med spel är att man inte behöver vara sig själv för en liten stund. (a.k.a verklighetsflykt)

Hur kul vore det med böter i riktiga pengar för bilstöld i ett spel som GTA?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men man måste väl ändå godkänna köpet via BankID innan det går igenom?

Det är väl bara första köpet på en viss affär/plattform som behöver godkännas?

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

Det är väl bara första köpet på en viss affär/plattform som behöver godkännas?

Jag behöver godkänna vid varje steam-köp fortfarande. 🤷‍♂️

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av dagas:

Tror inte de har Bank ID i USA.

Antagligen har föräldrarna sitt kort sparat på konsolen för att kunna betala för Xbox Game Pass och liknande saker och så bara klickar barnen ok och poff har de köpt massor.

Gäller vara väldigt noga om man låter barnen köra sådana spel.

Min dotter är konstant på mig att spela F2P spel men köper bara spel där man betalar en gång till henne.

Det är iofs sant. Men tänker att de borde behöva bekräfta via bank-app eller liknande. Men det kanske inte funkar så.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag behöver godkänna vid varje steam-köp fortfarande. 🤷‍♂️

Kanske skiljer med prenumererationstjänter vs vanliga köp, eller hur ofta de görs? Har märkt att jag inte alltid behöver godkänna, främst apples grejer då

Permalänk
Medlem

För Fortnite så behövs inte bank-id när jag betalar för ett skin som ungen vill lägga sin månadspeng på. Dock kan man välja att spelet ska komma ihåg ens mastercardnummer vilket skulle göra att ett barn kan köpa hur mycket skit som helst utan spärr.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Palme_570:

riktigt jävla dåligt, folk får väl för fan ta ansvar för sin egna handlingar. Den här typen av kontroll är patetiskt de vill bara samma som som alla andra tjäna pengar...

Inte riktigt rimligt.

Man vill ha system för att skydda personer emot företag, något jag anser vara helt korrekt.

Skall en förälder övervaka varenda en applikation, tjänst, webbsida etc som ens barn eventuellt kommer i kontakt med?

Om t.ex Epic i detta fallet gör det lättare och lättare eller mer inbjudande med varje patch som släpps... skall föräldrarna sitta och ladda ner patch notes och testa alla uppdateringar, för alla spel som finns i alla deras barns bibliotek på releasedagen t.ex?

Lär bli extra lätt för de som knappt kan öppna miniräknaren på datorn...

Företag existerar för att tjäna pengar för sina tjänster. Om företaget väljer att tjäna sina pengar på barn och andra individer som fullständigt eller till viss del inte har ett fungerande konsekvenstänk så är jag mer än glad att det finns enheter som skyddar individerna mot vad jag skulle vilja kalla rovdjur.

företag som lägger enorma summor pengar på psykologi och kunskap om hur man skall få individer att spendera pengar. Det är rätt vidrigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske skiljer med prenumererationstjänter vs vanliga köp, eller hur ofta de görs? Har märkt att jag inte alltid behöver godkänna, främst apples grejer då

Beställde nya datorkomponenter förrförra veckan. På Power, Computersalg och Inet så behövde man fylla i sina uppgifter eller bekräfta tidigare ifyllda uppgifter, välja leveranssätt, välja betalsätt och betala genom bank/Swish och BankID.

Sen beställde jag också en av grejerna från Amazon, för första gången då det var väldigt bra pris på CPU-kylaren.
Jag la den i korgen, sen tryckte jag på köp, och helt utan vidare bekräftande eller någonting alls, bara ett knapptryck, så stod det "Tack för beställningen" eller någonting liknande. Behövde inte bekräfta mina uppgifter, fick inte välja leveranssätt eller vart det skulle levereras, fick inte välja betalsätt eller ens bekräfta betalningen. Visste inte ens om jag faktiskt hade gjort en beställning eller inte så jag kollade mitt bankkonto och sure enough så hade Amazon redan varit där och reserverat pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Inte riktigt rimligt.

Man vill ha system för att skydda personer emot företag, något jag anser vara helt korrekt.

Skall en förälder övervaka varenda en applikation, tjänst, webbsida etc som ens barn eventuellt kommer i kontakt med?

Om t.ex Epic i detta fallet gör det lättare och lättare eller mer inbjudande med varje patch som släpps... skall föräldrarna sitta och ladda ner patch notes och testa alla uppdateringar, för alla spel som finns i alla deras barns bibliotek på releasedagen t.ex?

Lär bli extra lätt för de som knappt kan öppna miniräknaren på datorn...

Företag existerar för att tjäna pengar för sina tjänster. Om företaget väljer att tjäna sina pengar på barn och andra individer som fullständigt eller till viss del inte har ett fungerande konsekvenstänk så är jag mer än glad att det finns enheter som skyddar individerna mot vad jag skulle vilja kalla rovdjur.

företag som lägger enorma summor pengar på psykologi och kunskap om hur man skall få individer att spendera pengar. Det är rätt vidrigt...

Ett kort lägger inte in sig själv hur som helst.

"företag som lägger enorma summor pengar på psykologi och kunskap om hur man skall få individer att spendera pengar. Det är rätt vidrigt... "

Kallas sälj, all marknadsföring går ut på att ta dina pengar inte att göra dig en tjänst. Sen är det mer och mindre men i slutänden är det vad det handlar om. Allt från bilder på fina hus och den där svarvita kon för mjölken i affären.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Missförstod jag eller var det de som hade kontaktat sin bank och bestridit transaktionen som blivit avstängda? Snarare än att kontaktat Epic.
Om Epic inte får sina pengar är det inte defakto standard att man stänger av tills det hela är utträtt?

Det finns ju anledningar att de vänt sig till kortutfärdaren..

Skrivet av 'FTC':

> In Spring 2018, Epic executives and managers discussed adding a confirm purchase button to prevent accidental purchases. Though employees were concerned that “it is a bit of a dark UX pattern to not have confirmation on ‘destructive’ actions,” Epic feared that adding a confirmation button would add “friction,” “result in a decent number of people second guessing their purchase,” and reduce the number of “impulse purchases.”

> Epic has never allowed users to cancel or undo charges for Battle Passes or Llamas and did not begin allowing users to cancel Cosmetics charges until June 2019. Even then, Epic uses design tricks, sometimes referred to as “dark patterns,” to deter consumers from cancelling or requesting refunds for unauthorized V-Bucks charges.

> In addition, Epic deliberately requires consumers to find and navigate a difficult and lengthy path to request a refund through the Fortnite app. To start, Epic hid the link to submit a refund request under the “Settings” tab on the Fortnite app menu, far removed from the purchase screen, even though requesting a refund is not a game or device setting. The Epic user experience (“UX”) designer who helped design the refund request path reported that he put the link there in an “attempt to obfuscate the existence of the feature” and that “not a single player found this option in the most recent round of UX testing.” When the designer asked whether he should make the feature easier to find, he was told by a superior, “it is perfect where it is at.”

De testar sig alltså fram till hur de ska gömma refund-funktionen så att ingen hittar den..

Sen verkar de ju inte hållit sig till enbart utredningsperioden:

Skrivet av 'FTC':

47. Since at least February 2018, when consumers have disputed Epic’s unauthorized
charges with their credit card companies and asked that they be charged back, Epic has
deactivated their Fortnite accounts regardless of the reason for the dispute or whether it was
upheld.

Och det blir bara bättre

Skrivet av 'FTC':

48. Consumers’ Fortnite accounts store all Fortnite content they have ever purchased.
Thus, consumers whose accounts Epic has banned have not only lost access to the Fortnite
content that was the subject of the billing dispute, but also all content they have ever purchased
on that account. Epic has not refunded consumers for this previously paid-for content, which for
some consumers has totaled hundreds or even thousands of dollars. Only if consumers have
contacted Epic, and Epic has determined that there is no risk of fraud, has Epic agreed to
reactivate consumers’ accounts. Even then, they have only agreed to do so one time. If
consumers dispute another fraudulent or unauthorized charge, Epic permanently bans them
without refunding them for their paid-for content.

49. Consumers have been unaware of Epic’s practice of denying them access to paid-
for content for initiating chargebacks. To the extent Epic mentions depriving consumers of
content, it buries such information in its Terms of Service, End User License Agreement, or on
its website, and even then, makes no mention of depriving access to paid-for content for
disputing unauthorized charges with their bank or credit card provider.

https://www.ftc.gov/system/files/ftc_gov/pdf/1923203EpicGames...

Permalänk
Medlem

Dom kan ju börja med att förbjuda alla jävla abstrakta fakevalutor som alla spel har idag.
V-Bucks, Robucks, Kristaller, Smurfbär och fan och hans moster, den ända anledningen till att det är där är för att vilseleda användaren att tappa begreppet av det faktiska värdet på saker. Sen är det 90% av gångerna fuleri liknande att det lägsta antalet av valuta X du kan köpa är 1000, låt säga det kostar 100kr, men inne i spelet så kostar alla saker strax över 1000 av valuta X, vilket gör att man ändå måste köpa 2000 för att ha råd med en sak..

Varför kan dom inte bara ta pengar direkt istället, alternativt att det finns någon typ wallet likt steam som man kan sätta in exakt det man önskar istället.
Bara rent svineri imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Beställde nya datorkomponenter förrförra veckan. På Power, Computersalg och Inet så behövde man fylla i sina uppgifter eller bekräfta tidigare ifyllda uppgifter, välja leveranssätt, välja betalsätt och betala genom bank/Swish och BankID.

Sen beställde jag också en av grejerna från Amazon, för första gången då det var väldigt bra pris på CPU-kylaren.
Jag la den i korgen, sen tryckte jag på köp, och helt utan vidare bekräftande eller någonting alls, bara ett knapptryck, så stod det "Tack för beställningen" eller någonting liknande. Behövde inte bekräfta mina uppgifter, fick inte välja leveranssätt eller vart det skulle levereras, fick inte välja betalsätt eller ens bekräfta betalningen. Visste inte ens om jag faktiskt hade gjort en beställning eller inte så jag kollade mitt bankkonto och sure enough så hade Amazon redan varit där och reserverat pengar

Du har 1-Click payment påslaget. Troligen kommit upp som fråga nån gång när du handlat om du vil spara default betalningsmetod och även slå på 1-Click. Enkelt att stänga av under dina inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

"Berätta för någon att du spelar EVE: Online, utan att faktiskt säga att du spelar EVE: Online"

Det och gamla runescape.

Men skillnaden är väl microtransaktioner och generell naivitet ingame.

Frågan är hur får barnen förmågan att utföra köp? antar att folk bara hara autoköp på deras konsoler och inte tänker ett steg framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tänk dig en värld där alla gillar exakt samma saker, där alla har exakt samma preferenser och intressen. Tänk dig hur mycket vi alla skulle ha gemensamt!

Inga krig?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Du har 1-Click payment påslaget. Troligen kommit upp som fråga nån gång när du handlat om du vil spara default betalningsmetod och även slå på 1-Click. Enkelt att stänga av under dina inställningar.

Har som sagt inte beställt något från Amazon förut.
Det enda andra som jag köpt/betalat för är Prime Video (på primevideo.com) som sedan automatiskt ändrades till Amazon Prime och bara fortsatt att dras av sig själv. Jag har aldrig gjort någon betalning på hemsidan Amazon tidigare

Permalänk
Medlem

Intressant sammanträffande att samma bolag som lurar barn att köpa skit ingame råkar vara samma bolag som är proaktiva med att ge bort spel för att få in nya kunder/offer i sitt ekosystem.

Det är nästan som att de inte drivs av den enorma välvilja som ofta tillskrivs dem i diverse foruminlägg. 😜