Hjälp med felsökning Svive 34" Pyx 34C601

Permalänk
Medlem

Hjälp med felsökning Svive 34" Pyx 34C601

Hej!
Köpte en Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C601 från Komplett.se sista november 2020.
Den har fungerat bra och jag har njutit av den breda bildytan under tiden jag haft den då jag går en utbildning på Universitet med mycket programmering.

Men häromdagen så slutade skärmen fungera. Jag hade använt den dagen innan utan några problem.
Jag kom hem från skolan och kopplade i laptopen som vanligt med HDMI-kabel. Någon gång innan har det krånglat lite med fel Hz, har fått ställa ner den till 60Hz för att datorn ska klara av att skicka signal till skärmen (typ).

Men just denna gången så fick jag ingen bild alls. Jag ser att bakgrundsbelysningen i skärmen går igång men det dyker inte upp någon bild. Jag har testat med olika HDMI kablar, Displayport från min stationära dator, med ett par kompisars datorer, både bärbara och stationära (även här med olika kablar). Men får inte liv i den.

En nackdel med skärmen är att man inte kan använda "skärm-meny-inställningarna" om den inte har en aktiv signal till skärmen. Så jag har inte kunnat knacka runt där inne för att se om det finns något som kan hjälpa.

Jag öppnade skärmen för att se om det var något uppenbart fel, tex kondensator som gått eller någon säkring i spänningsdelen, men mina otränade elektronikögon hittade inget som stack ut.

Är det någon som upplevt något liknande eller har tips på hur jag kan fortsätta felsöka lite?

Tråkigt att köra en knappt 2,5 år gammal skärm på tippen..

mvh och trevlig helg,
Kvillen

Permalänk
Medlem

Men gu vad tråkigt

Men känns ju som den är rätt död, du har ju testat andra kablar, portar och datorer.

Den är ju fortfarande under reklamationstiden (3år), är det något som hindrar dig från att reklamera den till Komplett?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twink3d:

Men gu vad tråkigt

Men känns ju som den är rätt död, du har ju testat andra kablar, portar och datorer.

Den är ju fortfarande under reklamationstiden (3år), är det något som hindrar dig från att reklamera den till Komplett?

Kan ju bli lite knepigt när man har öppnat skärmen, men givetvis värt att höra med Komplett.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twink3d:

Men gu vad tråkigt

Men känns ju som den är rätt död, du har ju testat andra kablar, portar och datorer.

Den är ju fortfarande under reklamationstiden (3år), är det något som hindrar dig från att reklamera den till Komplett?

Huh, reklamera hade jag inte en tanke på, fick för mig att det bara gällde under garantitiden (2år). Men det ska jag kolla upp!

Men med min tur nu så har jag väl bränt alla broar genom att öppna den 🙈

Tack och hej!

Permalänk
Medlem

För att återkoppla. Skickade iväg skärmen till Komplett i Norge. De konstaderade att något driv-enhet var dålig så bytte den och skickade tillbaka. Var ju en reklamering så vet inte om "garanti-klisterlappen" över en skruv gäller då eller inte.
Men skönt att få tillbaka skärmen som jag ändå gillade

Mvh