Intresset för VR faller

Permalänk

Kostnaden är helt klart en bromskloss.
Bra vr kit 9k dugligt grafikkort 9-16k.
Har själv dyyyyra grejer som jag skaffat för att jag är en nörd.
Ingen lättillgänglig konsumentprodukt utan det är fortfarande väldigt mycket en exklusiv grej för initierade nördar.
Jag är på min tredje uppsättning VR till pc och kör flygsim och bilsim. I huvudsak. Flera timmar i veckan.
Det kommer nog inte bli en succe på kort sikt, det kräver mycket kunskap för att ställa in grafiken rätt, supersampling ett måste och förståelse för vad som påverkar fps är viktigt.
Jag är dock superglad att tekniken finns.

Permalänk
Medlem

VR spel är en niche, säljer säkert mer när de släpps ett populärt spel igen.
Half-Life Alyx sålde bra många vr sets.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det tog jag upp när jag kommenterade den här nyhetsartikeln på SweClockers men blev påhoppad av några fantastiska VR-förespråkare, FÖR SÅ VAR DET MINSANN INTE ALLS! Skönt att få rätt så här i efterhand.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32496-sony-bekraftar-detalj...

Vad fick du rätt i?

Permalänk
Medlem

De som är beredda att betala dyrt för VR som i princip fortfarande är i utvecklingsstadiet har väl redan köpt kan jag tänka.
VR behöver bli billigare och bättre innan den stora massan kommer.
Instegsnivån måste hamna på ett pris, mognad och kvalitet där man inte känner av kostnaden nämnvärt för en bra upplevelse. Typ som 1080p skärmarna gjorde när de tog över marknaden.
Typ 2500-3000 kronor och ingenting som stör upplevelsen tror jag behövs.
Inga kablar, ingen värme, inget fipplande med inställningar i mjukvara eller hårdvara, ingen skötsel och inga störande problem eller tillkortakommanden. Det skall bara vara att sätta dem på huvudet och köra.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som aldrig haft minsta intresse för VR?

Har alltid förundrat mig över vad som intresserar folk med VR, och kan inte för mitt liv komma på vad som är intressant med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Är jag den enda som aldrig haft minsta intresse för VR?

Har alltid förundrat mig över vad som intresserar folk med VR, och kan inte för mitt liv komma på vad som är intressant med det.

Ett ord: Inlevelse

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Är jag den enda som aldrig haft minsta intresse för VR?

Har alltid förundrat mig över vad som intresserar folk med VR, och kan inte för mitt liv komma på vad som är intressant med det.

Har du testat ett bra spel/headset?

Permalänk
Hedersmedlem

Själv skaffade jag et headset i början på 2019.
Samsung Odyssey +. Såldes aldrig i europa så fick beställa det här från USA.
Blev typ 4000 spänn för ett rätt kompetent headset som står sig rätt väl mot Vive pro för en fraktion av priset. Tänker mest på skärm/upplösning och så. Trackingen är såklart olika.

Det jag märker idag är att datorn fortfarande inte orkar driva runt många av VRspelen i full upplösning (RTX 2070).
Att köpa bättre headset hjälper mig inte mycket i nuläget. Det som kan höja min spelupplevelse är bättre grafikkort - och fler stora titlar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Är jag den enda som aldrig haft minsta intresse för VR?

Har alltid förundrat mig över vad som intresserar folk med VR, och kan inte för mitt liv komma på vad som är intressant med det.

Du är nog inte den enda som saknar intresse själv.

Men du är nog den enda som inte ens kan föreställa sig saker som lockar med VR för andra.

Permalänk
Medlem

Lågt intresse just nu, då frun fyllde mitt VR-rum med dahlior och andra blommor när det blev för kallt i växhuset i höstas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Är jag den enda som aldrig haft minsta intresse för VR?

Har alltid förundrat mig över vad som intresserar folk med VR, och kan inte för mitt liv komma på vad som är intressant med det.

Frugan har aldrig haft det minsta intresse för VR heller.

Hon kan dock förstå vad som är så intressant när hon ser hur kul jag har det när jag spelar något som Beat Saber 🙂

Tycker du borde provspela om du inte gjort det. VR är en av de där sakerna som kan se dumt och bara jobbigt ut i video, och även om du känner dig som den coolaste människan i världen när du spelar så ser du ju för alla andra ut som världens största tönt 😁

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Har ägt (och äger fortfarande) DK2, CV1, GearVR, Quest2 som jag införskaffat under åren. Har haft fantastiskt kul med alla och känns verkligen som att ha tillgång till en egen nöjespark. Kommer utan tvekan hoppa på en Quest3 så snart den släpps.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på ”the killer app”. Någon funktion eller spel som faller mig i smaken. Händer det så lär det bli köp rätt kvickt.

Och jag tror att den dagen kommer komma för de flesta, frågan är bara hur många år bort det ligger.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd

Köpte precis Pico 4..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

När 5000kr grafikkort kan driva VR i så hög upplösning så man känner att det är ok då kommer genombrottet på allvar. Idag är det förstora begränsningar.

För då kan skulle man även kunna titta på sport med virtuell kompisarna som sitter i jämte på bästa platserna.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

sjunker inte inköp på typ... allt just nu?

Körde igång mitt Index headset igår igen för första gången på månader i och med flytt. Saknat det som fan! Riktigt skoj!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varit sjukt sugen i flera år men när jag flytta utomlands så hade jag helt plötsligt igen fritid längre... Läste bara här om dagen att psvr2 är typ plug&play (inofficiellt) till Windows FÖRUTSATT att man sitter med en GPU med USB TYPE-C. Om Sony skulle göra det officielt så tror jag att många skulle nappa (jag har bara läst att headsettet är riktigt bra "för pengarna") - Skulle det funka på både ps5 OCH windows så tror jag det kommer bli en hit (utan att veta mycket...+jag är redan lite half rund om fötterna efter en riktigt jobbig jobb vecka) Blir ett psvr2 för mig framöver... Jag är nog den enda på planeten som inte läste NÅTT om No Mans sky innan de släpptes och köpte ps4:an för det spelet - Älskade det i 1.0 utförande.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Testat en del i simracing. Det är häftigt helt klart...

Skrivet av StaffSergeant:

Kostnaden är helt klart en bromskloss.
Bra vr kit 9k dugligt grafikkort 9-16k.

Jag har inte fått möjligheten att ens prova nyare VR, men här är hur jag tänker:

Tänkbart användningsområde:
I praktiken nästan endast för bil/flyg/annan simulator där man kan sitta (eller ligga) still. Då blir ett headset ett alternativ till att använda många skärmar.
I övriga tillämpningar kommer vanlig bildskärm funka bättre under lång tid framöver, om man inte har en hel gymnastiksal att röra sig i.

Kostnader:
Med tanke på att enkel skärm och passande grafikkort redan rusat i pris, så får ett kompletterande VR headset inte kosta nämnvärt. Exakt var gränsen går beror på hur insnöad man är på att köra simulator. (Jag tycker redan att ratt och pedaler för >2k är för mycket.)

Permalänk
Medlem

Jag tror nya PSVR2 kommer ändra på saker och ting, nu börjar ekonomin sakta stabiliseras och folk kanske vågar köpa mer inom kort.

PSVR2 verkar vara ett stort lyft från föregångaren och är väldigt enkelt att komma igång med (och hyfsat bra pris vs prestanda).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

Jag tror nya PSVR2 kommer ändra på saker och ting, nu börjar ekonomin sakta stabiliseras och folk kanske vågar köpa mer inom kort.

PSVR2 verkar vara ett stort lyft från föregångaren och är väldigt enkelt att komma igång med (och hyfsat bra pris vs prestanda).

"Nu börjar ekonomin sakta stabiliseras.." än är inte den sista tomten född. Inte konstigt att det ser ut som det gör, när folk tror såna helt absurda saker.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Dammet har lagt sig efter den stora VR-boomen och intresset bland kunder att köpa headset dippade rejält 2022.

Läs hela artikeln här

Finns det några spel då? Förutom Alyx?

Permalänk
Medlem

Jag skaffade VR för ungefär två år sedan, HP Reverb G2. Det primära användningsområdet har varit flygsimulator. Det har några användarmässiga nackdelar - hjälmen kan kännas varm, man ser inte sina händer - men inlevelsefördelarna är så enorma att det är inte möjligt att gå tillbaka till att flyga pannkaka (platt skärm). Jag har provat men ärligt, det känns fruktansvärt.

Jag har också spelat en hel del Skyrim VR. Sittande, med Xbox-kontroller. Modernt, nyskapande? Eh, nej. Men så otroligt mysigt.

Jag ingen önskan att spela Civilization eller Europa Universalis i VR. Men jag tycker det är synd att Witcher 3 vid uppdateringen inte också hade ett VR-läge, som kunnat vara exakt samma spel med exakt samma Xbox-kontroller, bara att man ser det i stereo i stället för på skärm. För mig hade det räckt fint. För inlevelsen att vara på plats i världen, även om man ser den genom ett cyklop, ger så mycket mer än att se det på en skärm.

Den stora nackdelen med VR annars skulle jag också säga är priserna, om man vill köra tungdrivna saker som MSFS. Det är inte bara VR-setet, man ska ha monsterdator även i övrigt. Det blev en svindyr historia!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det tog jag upp när jag kommenterade den här nyhetsartikeln på SweClockers men blev påhoppad av några fantastiska VR-förespråkare, FÖR SÅ VAR DET MINSANN INTE ALLS! Skönt att få rätt så här i efterhand.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32496-sony-bekraftar-detalj...

Du sa att du trodde att VR hade floppat och så var det verkligen inte och är inte nu heller. År 2022 så lanserades inget intressant helt enkelt förutom Pico 4 då.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Finns det några spel då? Förutom Alyx?

Massor! Här är några exempel Resident Evil 7 och Village finns båda till PCVR om man är villig att lägga till ett mod samma med Alien isolation.

Blade & Sorcery

The forest

No man's sky

Beat Saber

Subnautica '

Val fri simulator t.ex MS flight sim 2020 och F1 2022

Med flera:

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

Kostnaden är helt klart en bromskloss.
Bra vr kit 9k

Nonsens finns bra grejer att får för bra under det priset även nytt och begagnat.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att det är en bubbla som spruckit, -20% är inte en katastrof-sifra för vr.

Men ja, det känns som att det stannat av lite. Quest 2 var peaken för vr just nu, då det blev billigt för alla att komma igång med vr, även om man inte har en dator eller konsoll.

Efter det så har det inte hänt så mycket revolutionerande hårdvaru-mässigt, det har kommit en del pro-sumer headset, men inget än så länge som ersätter Indexen än.
Pico 4 var väl det första som kan konkurera med quest 2an, men inte tillräkligt för att se det som en nästa generation, utan mer som ett alternativ.

Sedan så har det inte varit så många stora tittlar heller det senaste året. Bolelabs var väl det största som hänt, och själv tyckte jag att det underpresterade mot boneworks. Saknar stora pc tittlar, det har nästan dött då alla gick över till att satsa på stand-alone vr.

Jag tror dock psvr2 är på rätt spår, med att använda eye-tracking för focused rendering. För bättre prestanda. Det är precis vad som behöver bli standard på övriga vr-set. Dels så stand-alone vr får bättre spelupplevelse/prestanda, och så att pc-vr inte kräver en monsterdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Intresset för att lägga sina pengar på viktigare saker har ökat.

Loggade in för att säga detta. Själv köpte jag två paprikor förra helgen.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Loggade in för att säga detta. Själv köpte jag två paprikor förra helgen.

I valet mellan två paprikor och ett VR-headset hade jag valt det senare. Lite trist, förvisso, att priset är ungefär det samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag var på CeBIT i Hannover det året 3D-TV skulle lanseras och herregud var hypat det var, sen gick det ett par år och ingen nämnde det igen

Var också och besökte IMAX 3d bio i Oslo på tidigt -00 tal och var ganska oimponerad av det också.

Inte konstigt att intresset minskar för detta ännu en gång även om det var mestadels för gaming.

Det enda jag har sett hittills som varit det minsta intressant för min del har varit Beat Saber.

Tror dock på PS VR i en nischad mindre skala framöver.

https://www.youtube.com/watch?v=R5tgrBHklxQ&ab_channel=OtterW...

Jämförelsen haltar, 3D TV/bio kommer aldrig i närheten av upplevelsen med ett högupplöst VR headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Nonsens finns bra grejer att får för bra under det priset även nytt och begagnat.

Jag hyser ett brinnande hat mot Meta/Oculus, men ja... så länge det funkar, du slipper deras support NPC's och det passar ditt huvud, så har du princip så bra kvalité du kan få idag.

Visst, det finns lite mer högupplösta headsets idag. Framförallt de som använder pannkakslinser. Men, det är antingen pissdyra eller Pico som inte funkar. På PC är det ändå svårt att driva högre upplösning.

Q2 har också en förhållandevis bred sweetspot. Jämför med Reverb G2 som har lite högre upplösning men smalare sweetspot, något en del användare hatar.

Q2 är ett av få headset som kan köra 120Hz. Kör du PCVR och kan köra dina favoritspel i 120Hz, kommer du aldrig vilja byta ner till 90Hz.

Alla headset som använder Windows WMR är i princip EOL. Microsoft har övergett det och företag som HP har lagt ner verksamheten på den fronten.

På high-end sidan har du Varjo Aero som kör 90Hz och har problem med eftersläpningar. Hög upplösning och bra i övrigt, men knappast värt för närmare 30KKr.

Pimax har ett rykte om sig att lova för mycket och aldrig leverera. Dessutom är det många som tycker deras headsets är sjukt obekväma.

Valve har inte släppt något nytt sedan Index, som är väldigt till åren.

Vive 2 Pro verkar ha problem på mjukvarusidan.

Kort och gott, hur mycket jag än hatar Meta/Oculus, så är det är fortfarande det bästa alternativet idag. Och som sagt, funkar det så är det faktiskt bra. Hög upplösning, bra respons, bred sweetspot. På bekostnad av lite sämre bildkvalité kan du få kanske 10 grader bredare synfält. Det blir inte så mycket bättre just nu.

Den som överväger att gå i säng med djävulen bör dock vänta på Quest 3, enligt min ringa mening.