Nytt datorbygge - problem med grafikdrivrutiner (gissar jag)

Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge - problem med grafikdrivrutiner (gissar jag)

Hej,

Lite problem ska man alltid ha med sina byggen. Hoppas ni är klokare än mig, hjälp uppskattas enormt!

Specs:
CPU: AMD Ryzen 7 7700X
Grafikkort: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319
Chassi: Fractal Design North
Moderkort: ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI
RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 32GB (2x16GB)
SSD: Seagate FireCuda 520 2TB M.2 NVMe
SSD: Seagate Firecuda 510 NVMe PCIe M.2 l 1 TB
Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold
CPU-kylare: DeepCool LS520 SE Svart

Problem 1:
Vid uppstart av dator utan GPU får jag fryslagg följt av blackscreen när jag navigerar i windows, AMD bug tool rapporterar Pop up 1 Pop up 2

Vad jag gjort för att försöka lösa problem 1:
- Stänga av automatiska windows-update
- Kört DDU för en ren installtion av grafikdrivers
- Ominstallerat Chipset driver
- Prövat med AMD cleanup utility för att få en ren installation av grafikdrivers
- Reset av PC (remove everything)
- Kontrollerat ev. glapp i kontakter i hårdvara/moderkort

Problem 2 (här har jag stoppat i GPU):
Samma som problem 1, men här verkar en DDU lösa problemet (tror jag). Får inga fryslagg följt av blackscreen. Däremot väljer datorn att starta om utan förvarning. Jag tror jag lokalisera det till GPU för den går fint igenom prime 95, geekbench. Men typ 30-40% av gånger jag test3dmark, unigine, eller furmark så startar den om. Den startar även om 2 av 2 gångar jag prövat att launcha WOW.

Vad jag gjort för att försöka lösa problem 1:
- Stänga av automatiska windows-update
- Kört DDU för en ren installtion av grafikdrivers
- Ominstallerat Chipset driver
- Kontrollerat ev. glapp i kontakter i hårdvara/moderkort
- Försökt monitera om GPU tappar effekt, men kan inte se något tapp utan startar om "spontant"
- Kikat om grafikkortet isolerat slocknar, men alla komponetner lyser genom hela restarten (ja, jag har massa RGB... )

Grafikkortet drivs av en, inklusive med psu, 12VHPWR pci-e kabel som splittas till 2 pci-e 8pin . Kabel

Mina gissningar/felsökningar har tagit slut på mjukvara och börjar tro på hårdvarufel.

Är det någon där ute som har en aning vad jag stött på? Stort tack på förhand!

felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av kizmoz:

Hej,

Lite problem ska man alltid ham med sina byggen. Hoppas ni är klokare än mig, hjälp uppskattas enormt!

Specs:
CPU: AMD Ryzen 7 7700X
Grafikkort: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319
Chassi: Fractal Design North
Moderkort: ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI
RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 32GB (2x16GB)
SSD: Seagate FireCuda 520 2TB M.2 NVMe
SSD: Seagate Firecuda 510 NVMe PCIe M.2 l 1 TB
Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold
CPU-kylare: DeepCool LS520 SE Svart

Problem 1:
Vid uppstart av dator utan GPU får jag fryslagg följt av blackscreen när jag navigerar i windows, AMD bug tool rapporterar Pop up 1 Pop up 2

Vad jag gjort för att försöka lösa problem 1:
- Stänga av automatiska windows-update
- Kört DDU för en ren installtion av grafikdrivers
- Ominstallerat Chipset driver
- Prövat med AMD cleanup utility för att få en ren installation av grafikdrivers
- Reset av PC (remove everything)
- Kontrollerat ev. glapp i kontakter i hårdvara/moderkort

Problem 2 (här har jag stoppat i GPU):
Samma som problem 1, men här verkar en DDU lösa problemet (tror jag). Får inga fryslagg följt av blackscreen. Däremot väljer datorn att starta om utan förvarning. Jag tror jag lokalisera det till GPU för den går fint igenom prime 95, geekbench. Men typ 30-40% av gånger jag test3dmark, unigine, eller furmark så startar den om. Den startar även om 2 av 2 gångar jag prövat att launcha WOW.

Vad jag gjort för att försöka lösa problem 1:
- Stänga av automatiska windows-update
- Kört DDU för en ren installtion av grafikdrivers
- Ominstallerat Chipset driver
- Kontrollerat ev. glapp i kontakter i hårdvara/moderkort
- Försökt monitera om GPU tappar effekt, men kan inte se något tapp utan startar om "spontant"
- Kikat om grafikkortet isolerat slocknar, men alla komponetner lyser genom hela restarten (ja, jag har massa RGB... )

Grafikkortet drivs av en, inklusive med psu, 12VHPWR pci-e kabel som splittas till 2 pci-e 8pin . Kabel

Mina gissningar/felsökningar har tagit slut på mjukvara och börjar tro på hårdvarufel.

Är det någon där ute som har en aning vad jag stött på? Stort tack på förhand!

Har du uppdatera Bios. Är ju mycket sådan nu den sista tiden tycker jag.

Permalänk
Medlem

1. Blås om maskinen med ren installation av Windows, se om det löser problemet.
2. Här får man nog byta komponenter tills man hittar vad som stökar till det förutsatt att inget vettigt loggas i eventviewern (whocrashed kan ibland visa).

Demontera och kör bara bräda, propp, psu, 1 disk och ett minne och se om det lirar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Har du uppdatera Bios. Är ju mycket sådan nu den sista tiden tycker jag.

Flasha bios innan jag startade bygget tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

1. Blås om maskinen med ren installation av Windows, se om det löser problemet.
2. Här får man nog byta komponenter tills man hittar vad som stökar till det förutsatt att inget vettigt loggas i eventviewern (whocrashed kan ibland visa).

Demontera och kör bara bräda, propp, psu, 1 disk och ett minne och se om det lirar.

Tack för tips på programvara som kan logga! Har ett gammalt 1080 jag ska stoppa in imorgon och se om det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kizmoz:

Flasha bios innan jag startade bygget tyvärr.

Okej. Brukar jag med alltid göra. Men sen då till andra saken. Låt då allt vara på original i bios under felsökningen du gör.

Permalänk
Medlem

Update.

Jag ponerar att problem 1 är modern till problem 2, alltså måste det lösas först.

Vad jag gjort idag:
- Ny installation av windows utan GPU, gjorde varianten "cloud download" för att ta bort risk om korrupta filer vid tidigare installation.
- Allt fungerar bra, jag installarerar ny chipset driver. Allt fungerar fortsatt bra.
- När installerar nya grafikdrivrutiner till min 7700x startar problemen. Har försökt med DDU, stängt av fast start up, gjort ominstallation i safe mode, stängt av automatiska windows updates. Har även prövat tre olika drivers, nyast och några äldre.

När jag kikar i even viewer får jag följande

Så fort jag byter tillbaka till "microsoft basic display adapter" fungerar det utan fryslagg och blackscreen.

Någon som har idé på forsatt felsökning? är det processorn som är kass? Moderkortet?