Permalänk
Medlem

4K, 144hz med laddningsbar USB-C?

Hej!

Jag är på jakt efter en ny datorskärm som ska användas både för jobb och gaming. Det jag letar efter är en skärm som har:

  • Omkring 32"

  • 4K upplösning

  • 144hz uppdateringsfrekvens (eller däromkring)

  • Snabb responstid (1 ms?)

  • USB-C som ger tillräcklig output för att ladda en Macbook Pro M1

Jag har väl inte någon spikad maxbudget men tänker mig omkring 10 000 kr. Däremot verkar det svårt att hitta en skärm som uppfyller alla dessa krav oavsett budget. Jag kan tänka mig att det främst har att göra med USB-C-uttaget?

Jag hittade Philips 329M1RV som ser ut att uppfylla mina krav, men den har fått lite halvljumma recensioner och verkar ju inte vara jättepopulär?

Sitter ni på några andra alternativ som finns eller är påväg?

Permalänk
Medlem

Dennis tror jag du letar efter

https://www.inet.se/produkt/2218910/acer-28-nitro-xv282kkv-4k...

Den finns i 32” men hittar inte. Jobbiga med denna var att jag var tvungen att byta manuellt mellan källor. Annars riktigt grym och fungerade bra för gaming och MacBook.

Däremot så finns det definitivt bättre skärmar och har du en budget på 10k så hade jag nog köpt en 34” Alienware Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Dennis tror jag du letar efter

https://www.inet.se/produkt/2218910/acer-28-nitro-xv282kkv-4k...

Den finns i 32” men hittar inte. Jobbiga med denna var att jag var tvungen att byta manuellt mellan källor. Annars riktigt grym och fungerade bra för gaming och MacBook.

Däremot så finns det definitivt bättre skärmar och har du en budget på 10k så hade jag nog köpt en 34” Alienware Oled

Tack för tipset!

Ja det verkar ju som att 32" utgått när jag söker runt. Det känns för övrigt som att nästan hälften av de skärmar jag hittar är från 2021, är påväg att utgå men ligger ändå på liknande pris som för två år sedan, vilket såklart gör en lite osugen på att köpa.

Försökte även kolla upp lite kommande skärmar för 2023 med USB-C inkluderat, men det såg inte ut att vara ett hav av dem direkt.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att släppa kravet på laddningsbar USB och lösa det på annat sätt. Du breddar dina möjligheter rejält

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Mitt tips är att släppa kravet på laddningsbar USB och lösa det på annat sätt. Du breddar dina möjligheter rejält

Ja jag känner att det börjar lutar mot det tyvärr...

Kanske är dags att istället börja researcha USB-hubbar istället då

Permalänk

Jag har just Acer 28" Nitro XV282KKV för gaming och jag skulle rekommendera att kanske kika på annat för just Gaming och Jobb. Anser att Acern inte är helt där kvalitétsmässigt, den "duger för gaming", om än att UIt är lite "clunky" för brist på ett bättre ord också. Jag kör också en M1 Macbook(Air) mot den, är det en M1 Pro så fungerar det också.

Jag tycker att FX9 är inne på ett bra spår att släppa kravet på just USB-C-laddning om det just är en "Gaming"-skärm du ska ha.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tallk0tte:

Jag har just Acer 28" Nitro XV282KKV för gaming och jag skulle rekommendera att kanske kika på annat för just Gaming och Jobb. Anser att Acern inte är helt där kvalitétsmässigt, den "duger för gaming", om än att UIt är lite "clunky" för brist på ett bättre ord också. Jag kör också en M1 Macbook(Air) mot den, är det en M1 Pro så fungerar det också.

Jag har 32” versionen av skärmen. Köpte den likt antagligen många andra på forumet när Net-on-Net sålde ut dem för 5000:- eller vad det var. För det priset tycker jag faktiskt det är en fantastisk arbetsskärm, men kanske inte om jag betalat urspringspriset. Använder den bara för jobb och slösurf primärt med en Mac mini M1, gaming gör jag på konsol med LG OLED…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av drante:

Ja jag känner att det börjar lutar mot det tyvärr...

Kanske är dags att istället börja researcha USB-hubbar istället då

Att koppla in två sladdar i din mac är väl inte hela världen? Helt klart lättare än att hitta något med så hög PD rating

Sen ska jag säga att jag ibland kör min M1 Pro 16” med laddaren till telefonen, utan att batteriet dränerar, så det behöver inte levereras 100W minimum hela tiden för att det ska fungera helt okej

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att skruva upp budgeten något så kan väl detta vara ett bra alternativ

https://www.inet.se/produkt/2220773/acer-32-predator-x32fp-mi...

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har dålig koll på enskilda produkter bland bildskärmarna. Mest inne på funktionen, tekniken och det generella där.

TV-tillverkarna är tydliga pushar och pekar på individuella modeller och berättar för omvärlden vad de är bra på, likt LG med OLED C2 och G2, Samsung med sina The Frame eller QLED-modeller med 144 Hz-kapacitet och så vidare. Man har koll på vad folk frågar efter och anpassar modellerna och funktionerna. Det är trots allt rätt tydligt. Det finns VRR, det finns 4K/120 och så vidare av det som efterfrågar.

Bildskärmstillverkarna är rätt så fel ute här. De berättar väldigt sällan om nya modeller. Finns en del halvhjärtade flaggskeppsmodeller där man försöker skapa något som är som-en-TV-fast-då-en-bildskärm som kostar alldeles för mycket och delvis redan är föråldrad. Dessa modeller är undantag från regeln.

Bildskärmstillverkarna säger ingenting om sitt utbud. Förutom undantagen nämnda ovan smyger de ut en ny modell som heter något som i stil med PA32CYZHuciippjjmkkgll som aldrig presenteras utan bara finns där i butikerna. I den mån man ens märker att det existerar sådana modeller måste man själv luska ut ifall det är PA32CYZHuciipjjmkkgll eller PA32BYZHuiipjjfkk som har USB-C. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har dålig koll på enskilda produkter bland bildskärmarna. Mest inne på funktionen, tekniken och det generella där.

TV-tillverkarna är tydliga pushar och pekar på individuella modeller och berättar för omvärlden vad de är bra på, likt LG med OLED C2 och G2, Samsung med sina The Frame eller QLED-modeller med 144 Hz-kapacitet och så vidare. Man har koll på vad folk frågar efter och anpassar modellerna och funktionerna. Det är trots allt rätt tydligt. Det finns VRR, det finns 4K/120 och så vidare av det som efterfrågar.

Bildskärmstillverkarna är rätt så fel ute här. De berättar väldigt sällan om nya modeller. Finns en del halvhjärtade flaggskeppsmodeller där man försöker skapa något som är som-en-TV-fast-då-en-bildskärm som kostar alldeles för mycket och delvis redan är föråldrad. Dessa modeller är undantag från regeln.

Bildskärmstillverkarna säger ingenting om sitt utbud. Förutom undantagen nämnda ovan smyger de ut en ny modell som heter något som i stil med PA32CYZHuciippjjmkkgll som aldrig presenteras utan bara finns där i butikerna. I den mån man ens märker att det existerar sådana modeller måste man själv luska ut ifall det är PA32CYZHuciipjjmkkgll eller PA32BYZHuiipjjfkk som har USB-C. ¯\_(ツ)_/¯

Skulle inte förvåna mig om det finns nån modell med ena av de 2 modellnamnen som du rabblade upp.
Ibland är vissa tillverkares resonemang kring sina modellnamn rena grekiskan 🤯

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X