Samsung, SK Hynix och Micron ska öka DDR5-kapaciteten med 3D DRAM

Permalänk
Melding Plague

Samsung, SK Hynix och Micron ska öka DDR5-kapaciteten med 3D DRAM

När det inte är möjligt att krympa transistorer ska minnesceller bygga på höjden, i samma manér som nu tio år gamla tekniken 3D NAND.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Optan gick som det gick hoppas detta fungerar bättre.
Tror det kommer vara segt, men hoppas det kan fixa lite snabbare gigantiska SQL databaser.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

3DRAM eller 3DDR hade varit snyggare

Permalänk

De hittar på nya tekniker för att krympa lite mer, sedan bygga på höjden med 3D. Men detta går bara till en viss del. Och frågan jag undrar när det tar stop?

Folk har hävdat sedan urminnestider att en viss mängd minne är otroligt mycket, t.ex. 512byte ram som vissa mikrodatorer hade var gigantisk. Men behovet har fullkomligt skenat iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De hittar på nya tekniker för att krympa lite mer, sedan bygga på höjden med 3D. Men detta går bara till en viss del. Och frågan jag undrar när det tar stop?

Folk har hävdat sedan urminnestider att en viss mängd minne är otroligt mycket, t.ex. 512byte ram som vissa mikrodatorer hade var gigantisk. Men behovet har fullkomligt skenat iväg.

Det är nog inte bara behovet som skenat iväg. Att vi kontinuerligt fått mer och mer minne har gjort Tillgången har skenat iväg och priset per GB har sjunkit lika mycket. Så att applikationer också kunnta använda mer och mer minne. Så lite hönan och ägget här

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

24GB minnesmoduler känns lite meh när man redan sitter med 32GB DDR4 moduler.
Men 96GB per minnesmodul är ändå ganska mycket.
Säg 4x96GB=384GB. Hade varit ganska mycket i en konsument dator.
Känns som det inte var så länge sedan man hade kapaciteter som 256MB, 384MB, 512MB i persondatorer.
(Datorn med 384MB hade 2x128 + 2x64MB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De hittar på nya tekniker för att krympa lite mer, sedan bygga på höjden med 3D. Men detta går bara till en viss del. Och frågan jag undrar när det tar stop?

Folk har hävdat sedan urminnestider att en viss mängd minne är otroligt mycket, t.ex. 512byte ram som vissa mikrodatorer hade var gigantisk. Men behovet har fullkomligt skenat iväg.

Skenandet har stoppat. Helt stopp kommer det aldrig att ta - det finns alltid saker man kan tänkas vilja göra som fungerar bättre med mer minne, precis som det alltid kommer att finnas önskemål om snabbare datorer.
Men 16GB har varit fullt tillräckligt för de flesta i rätt många år nu. Gör du inget särskilt minneskrävande så räcker 8GB bra.

Permalänk
Medlem

När hårdvaran når vägs ände blir det en boom i mjukvaruutveckling igen med fokus på prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

3DRAM eller 3DDR hade varit snyggare

3DRAM var ju snyggt, nästa generation 4DRAM o.s.v.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De hittar på nya tekniker för att krympa lite mer, sedan bygga på höjden med 3D. Men detta går bara till en viss del. Och frågan jag undrar när det tar stop?

Folk har hävdat sedan urminnestider att en viss mängd minne är otroligt mycket, t.ex. 512byte ram som vissa mikrodatorer hade var gigantisk. Men behovet har fullkomligt skenat iväg.

Där finns alltid gränser.
Min första ZX81 (i byggsats) hade 1 kbyte varav ca: 300 byte var tillgängligt för program, resten var för grafiken erm.. Textdisplayen...

Sprang på både minnesgräns och HD gräns i W95 på sin tid, men det är bara att se tiden an, gränserna flyttas så även nu.

Skrivet av aliassund:

När hårdvaran når vägs ände blir det en boom i mjukvaruutveckling igen med fokus på prestanda.

Kanske prestanda till viss del, men ser själv ett behov att minneskrav minskar. Något som brukar gå hand i hand med hastighet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

3DRAM var ju snyggt, nästa generation 4DRAM o.s.v.

Där finns alltid gränser.
Min första ZX81 (i byggsats) hade 1 kbyte varav ca: 300 byte var tillgängligt för program, resten var för grafiken erm.. Textdisplayen...

Sprang på både minnesgräns och HD gräns i W95 på sin tid, men det är bara att se tiden an, gränserna flyttas så även nu.

Kanske prestanda till viss del, men ser själv ett behov att minneskrav minskar. Något som brukar gå hand i hand med hastighet.

4DRAM? Smidigt om arbetsminnet levde i fjärde dimensionen. Allt man skulle behöva skulle alltid ligga i ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

4DRAM? Smidigt om arbetsminnet levde i fjärde dimensionen. Allt man skulle behöva skulle alltid ligga i ram

Ja, det vore väl snyggt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Tänk att buffra hela spelet i RAMet. Undrar om det någonsin kommer bli en grej.

Jag vet att RAM drive finns.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ELF:

Tänk att buffra hela spelet i RAMet. Undrar om det någonsin kommer bli en grej.

Det vore meningslöst. Spel använder inte alla data alltid på samma gång, utan det är bara en begränsad mängd som faktiskt behövs vid varje enskilt tillfälle.

Det var ju det Sony tog fasta på när de spikade RAM i PS5 till 16GB, och sedan som standard inkorporerade en SSD som laddar med ~5,5GB/s, så att man alltid skulle ha plats för de nästkommande sekunderna av speldata i RAM, och kontinuerligt kan strömma in data som kommer behövas härnäst.

Den här tekniken verkar ju förvisso intressant, men är nog mer inriktad på mobila tillämpningar misstänker jag. Högpresterande RAM utvecklar ju redan nu ganska mycket värme, att stapla flera skikt på varandra som alla utvecklar en liknande effekt skulle leda till RAM som behöver liknande kylning som en mikroprocessor från en ultratunn laptop typ...

Sedan kan man fundera på hurpass immunt staplat minne blir mot exploateringar liknande rowhammer osv. Blir ytterligare en komplikation för att hitta säkerhetsbrister och fel.