vilka 20 TB diskar till nas bygge

Permalänk
Medlem

vilka 20 TB diskar till nas bygge

hej
håller på att bygga om min gamla pc till en nas.

Har sedan innan ett antal 8TB WD diskar som jag plockade ut ur sina externa skal för några år sen samt lite blandade mindre diskar
Tänkte passa på att uppgradera lagringen med några 20TB diskar.
Vad rekommenderar ni för hårddiskar utav nedanstående, eller finns det ännu bättre alternativ?
Dessa verkar vara likvärdiga i pris
1. Seagate Exos X20 20TB
2. Köpa WD 20TB Elements Desktop External Harddrives och plocka ur diskarna

har sedan tidigare dåliga erfarenheter av Seagate diskar, men det var för 10 år sen så de kanske har bra kvalitet nu för tiden.
fördelen jag ser med att köpa Seagate diskarna är att de är gjorda för att köras 24/7 och man behöver inte riskera att bryta garantin genom att ta ut dem ur sitt externa skal, nackdelen är att de verkar vara mer högljudda än WD diskarna. de kommer monteras i ett gammalt Fractal design 4 chassi som är något ljudisolerat och mest troligen kommer de placeras i en klädkammare eller något, så ljudet är inte problem?

är det någon skillnad i elförbrukning för respektive disk? (också värt att ta hänsyn till i dessa tider).

Detta är endast för hemmabruk så vill helst få mest för pengarna utan att vara dumsnål och jag kommer köra snapraid för att ha lite redundans om någon disk kraschar i framtiden och all superviktig data säkerhetskopieras automatiskt regelbundet till molnet eller till en annan nas i en annan del av landet.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Dessa diskar verkar vara bra

Toshiba MG09 18TB (finns även 20Tb variant). Kanske inte dom snabbaste men mycket disk för pengarna.

Ska själv skaffa en eller två för att ersätta en bunt med äldre hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Toshiba MG09 18TB (finns även 20Tb variant). Kanske inte dom snabbaste men mycket disk för pengarna.

Ber om ursäkt för att jag inte vet något om 20TB-diskar men jag äger själv några MG09ACA18TE 18TB och Seagate Exos X18 T18000NM000J och seagate är kanske lite tystare men toshiban är snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag har inget problem med diskar som låter lite men det är olika från person till person och även vilket användningsområde man tänkt sig.

Däremot vet jag inte vilken storlek på hårddiskar som är bäst ekonomiskt, dvs där man får mest hårddisk för pengarna. Men Toshiba tycks vara ganska bra värde för pengarna, kanske inte bäst var gäller pålitlighet men tillräckligt för dom flesta antar jag.

https://www.backblaze.com/blog/backblaze-drive-stats-for-2022...

Ser ut som WDC är något bättre men ingen tillverkare tycks röra sig för långt utanför AFR för olika storlekar på diskarna etc.

Permalänk
Medlem

Tack allesammans, hade helt glömt bort backlblaze drive stats. Ska också kika på Toshiba diskar, man kan ju hoppas att det dyker upp något bra erbjudande någonstans också, men det var länge sen jag såg några vettiga rabatter på vanliga mekaniska diskar.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Jag har "chuckade" (dvs diskar utplockade ur en USB-enhet) WD-diskar (10 TB) i min server och de funkar väl helt ok. Om det är ungefär samma pris skulle jag dock välja en disk gjord för RAID, främst för att firmware kan vara bättre anpassad. T ex kan jag sätta TLER* på mina diskar, men det måste göras vid varje boot av servern då diskarna inte sparar inställningen. Och jag kan endast välja 7 sekunder (det brukar vara det rekommenderade värdet, men det känns alldeles för långt för mig?). Jag tror diskar gjorda för RAID har bättre inställningsmöjligheter vad gäller det här, men jag vet inte säkert.

Huruvida hårdvaran skiljer brukar debatteras flitigt och jag tror egentligen inget vet... En del brukar t ex hävda att diskar gjorda för RAID hanterar vibrationer bättre.

*TLER står för Time Limited Error Recovery och kallas ERC eller CCTL av andra tillverkare. Det är en inställning man kan göra som säger till disken att "ge upp" och returnera ett fel efter en viss tid om den inte lyckas göra en läsning eller skrivning, istället för att försöka orimligt lång tid. I en RAID-array är det bättre att låta ett lager högre upp hantera felet och t ex läsa in data från de andra diskarna och skriva tillbaka den på den trasiga sektorn (vilket förhoppningsvis löser problemet), eller kicka ut disken och varsko admin istället för att "frysa" systemet i väntan på att skriva en trasig sektor.

Permalänk

Slår också ett slag för MG09. Körde enbart WD Red tidigare i lagringsbyggen, men anser inte prisskillnaden är motiverbar. Något högre ljudnivå och förbrukning på Toshiba, men bättre MTF och hastighet på Toshiba.
Har ännu inte behövt använda någon garanti på MG09, så vet inte hur det fungerar om det väl behövs.

Permalänk
Medlem

Jag har Exos och ultrastar hemma, tycker båda fungerar okej 😊 dock inte 20tb
Tycker Exos är lite tystare men gör ett speciellt ljud ibland medan ultrastar låter lite högre.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25