Intresset för VR faller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

.. igen.

Gammal nog att minnas den förra VR-boomen på 90-talet. Snart kanske 3D-tv kommer tillbaka!

Minns att jag på 90-talet drömde om att en dag ha Virtual IO I-Glasses. Kändes nästan lite nostalgiskt när VR plötsligt blev populärt igen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Dammet har lagt sig efter den stora VR-boomen och intresset bland kunder att köpa headset dippade rejält 2022.

Läs hela artikeln här

Påminner inte så lite om 3D boomen och hur det gick med den

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Mår illa efter 5 min, annars hade det varit nice!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plajton:

Mår illa efter 5 min, annars hade det varit nice!

Kan ta veckor att vänja sig.. och ibland så kan små inställningar göra stora skillnader

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hade gärna uppgraderat från reverb G2 om det hade kommit en G3 eller något som skulle vara tllräckligt bra uppgradering. Pimax Crystal verkar bra, se kan man undra om Varjo kommer att släppa en mixed reality headset för en vettig peng...
Vi saknar fortfarande perfekta linser, foveated rendering, AR med tracking av händerna utan kontrollers och såklart trådlöst...

Permalänk
Medlem

Känns som alla spel fortfarande är nån typ av tech-demo. Alyx är lite kul i början men har fortfarande roligare med ett traditionellt FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Kan ta veckor att vänja sig.. och ibland så kan små inställningar göra stora skillnader

Ja, alla mår nog illa i början. Gäller att vänja sig långsamt och försiktigt. Så fort illamåendet börjar komma är det dags att stänga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Mår illa efter 5 min, annars hade det varit nice!

Skrivet av DasIch:

Ja, alla mår nog illa i början. Gäller att vänja sig långsamt och försiktigt. Så fort illamåendet börjar komma är det dags att stänga av.

Jag mår illa väldigt lätt när jag åker bil och buss men mår inte illa alls av VR om jag spelar spel med hög "comfort level" eller vad det kallas. Och det finns många sånna!

Och i spel som har teleportering får man använda det.

Vänja sig handlar väl mer om att klara av dom utmanande spelen eller att kunna gå runt med hjälp av styrspaken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Jämförelsen haltar, 3D TV/bio kommer aldrig i närheten av upplevelsen med ett högupplöst VR headset.

Nej men det här är ännu en fluga som går i graven likt fidget spinners och LCHF dieten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag har inte fått möjligheten att ens prova nyare VR, men här är hur jag tänker:

Tänkbart användningsområde:
I praktiken nästan endast för bil/flyg/annan simulator där man kan sitta (eller ligga) still. Då blir ett headset ett alternativ till att använda många skärmar.
I övriga tillämpningar kommer vanlig bildskärm funka bättre under lång tid framöver, om man inte har en hel gymnastiksal att röra sig i.

Kostnader:
Med tanke på att enkel skärm och passande grafikkort redan rusat i pris, så får ett kompletterande VR headset inte kosta nämnvärt. Exakt var gränsen går beror på hur insnöad man är på att köra simulator. (Jag tycker redan att ratt och pedaler för >2k är för mycket.)

Ja VR är ju helt klart mer begränsat än skärm, men som sagt kör du någon simulator kan de nog helt klart vara värt o skaffa.

Ja det är ju de med priset, inte bara headset själv utan kraften som krävs för driva allt i samma fps.

Som sagt VR kan bli riktigt jäkla bra men tror de kan vara värt o vänta några år till.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nej men det här är ännu en fluga som går i graven likt fidget spinners och LCHF dieten.

För att försäljningen går ner 20% ett år?

Så GPUs som sjönk 35% är mao helt dött nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Ja VR är ju helt klart mer begränsat än skärm, men som sagt kör du någon simulator kan de nog helt klart vara värt o skaffa.

Ja det är ju de med priset, inte bara headset själv utan kraften som krävs för driva allt i samma fps.

Som sagt VR kan bli riktigt jäkla bra men tror de kan vara värt o vänta några år till.

Håller med här, när 4090 prestanda kommer till mellansegmentspriser så tror jag att det kommer att röra på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nej men det här är ännu en fluga som går i graven likt fidget spinners och LCHF dieten.

Kul jämförelse men det kvittar huruvida Du har rätt eller fel eftersom vi inte kommer att veta förrän det är ett faktum såvida din åsikt inte är underbyggd med fakta och argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, alla mår nog illa i början. Gäller att vänja sig långsamt och försiktigt. Så fort illamåendet börjar komma är det dags att stänga av.

Har inga problem i flight simulator men körde rally och då tog det bara några minuter innan illamåendet kom.

Permalänk
Medlem

Är väl snarare att inte så mycket hänt och att priserna gått upp... De som ville köpa något sitter troligen mest en Quest, Rift eller Index... Och varför ska de köpa något annat i nuläget?

Sitter själv med en Rift, och ja.. Är i princip bara index som är intressant, och den är för gammal och dyr i nuläget. Sedan har väl spelutbudet varit lite skralt ärligt talat. Var hypad över Alyx, men blev mest besviken och spelade aldrig klart det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Tror nog 3D trenden peakade högre än VR vilket fall som helst. Personligen ser jag potential inom andra områden. Har personligen besökt ett nöjesfält där attraktionerna låter en ta på sig VR, sjukaste var berg- och dalbanan med glasögonen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Loggade in för att säga detta. Själv köpte jag två paprikor förra helgen.

Ja en del kan då unna sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Squallie:

För att försäljningen går ner 20% ett år?

Så GPUs som sjönk 35% är mao helt dött nu?

Ja... Nä VR är i ett lite annat läge.
Det är en smal marknad - som kan bli något mycket större om utbredningen växer exponentiellt ett häng år. Något som också skett några år o rad här - teots att media tappat gnistan öite mer.
Men fortfarande är VR en smal marknad. Utan stor tillväxt förblir marknaden - och hela dess ekonomi liten. Få blir intresserade av att satsa här då.
Därför är det ganska relevant att den exponentiella ökningen kommit av sig. Ett års avbrott är för kort tid för stt säga att så är fallet kanske.

Men den här situationen befinner sig inte riktigt grafikkortsmarknaden i. Det är inte en smal marknad utan här är marknaden bra mycket större.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Skulle säga att intresset för psvr2 har ökat, jag kommer köpa psvr2 och det blir mitt första vr set.

Ska bli kul å köra GT7, Pavlov och resident village vr.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag hyser ett brinnande hat mot Meta/Oculus, men ja... så länge det funkar, du slipper deras support NPC's och det passar ditt huvud, så har du princip så bra kvalité du kan få idag.

Visst, det finns lite mer högupplösta headsets idag. Framförallt de som använder pannkakslinser. Men, det är antingen pissdyra eller Pico som inte funkar. På PC är det ändå svårt att driva högre upplösning.

Q2 har också en förhållandevis bred sweetspot. Jämför med Reverb G2 som har lite högre upplösning men smalare sweetspot, något en del användare hatar.

Q2 är ett av få headset som kan köra 120Hz. Kör du PCVR och kan köra dina favoritspel i 120Hz, kommer du aldrig vilja byta ner till 90Hz.

Alla headset som använder Windows WMR är i princip EOL. Microsoft har övergett det och företag som HP har lagt ner verksamheten på den fronten.

På high-end sidan har du Varjo Aero som kör 90Hz och har problem med eftersläpningar. Hög upplösning och bra i övrigt, men knappast värt för närmare 30KKr.

Pimax har ett rykte om sig att lova för mycket och aldrig leverera. Dessutom är det många som tycker deras headsets är sjukt obekväma.

Valve har inte släppt något nytt sedan Index, som är väldigt till åren.

Vive 2 Pro verkar ha problem på mjukvarusidan.

Kort och gott, hur mycket jag än hatar Meta/Oculus, så är det är fortfarande det bästa alternativet idag. Och som sagt, funkar det så är det faktiskt bra. Hög upplösning, bra respons, bred sweetspot. På bekostnad av lite sämre bildkvalité kan du få kanske 10 grader bredare synfält. Det blir inte så mycket bättre just nu.

Den som överväger att gå i säng med djävulen bör dock vänta på Quest 3, enligt min ringa mening.

Du glömde Pico 4 den är bättre på allt än vad Quest 2 är förutom på Standalone sidan.

Resten av vad du säger är korrekt men VR är alltid en kompromiss men dom är fortfarande ett alternativ så att säga. Sen om det duger för dig är en annan femma.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Folks in the SimRacing community are "rather excited" by Sony's PSVR2 headset and the first in-game reviews on Gran Turismo 7.

Such as:
https://youtu.be/gGdKQqZ-i98
and
https://youtu.be/Mr8h2tJuRto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja... Nä VR är i ett lite annat läge.
Det är en smal marknad - som kan bli något mycket större om utbredningen växer exponentiellt ett häng år. Något som också skett några år o rad här - teots att media tappat gnistan öite mer.
Men fortfarande är VR en smal marknad. Utan stor tillväxt förblir marknaden - och hela dess ekonomi liten. Få blir intresserade av att satsa här då.
Därför är det ganska relevant att den exponentiella ökningen kommit av sig. Ett års avbrott är för kort tid för stt säga att så är fallet kanske.

Men den här situationen befinner sig inte riktigt grafikkortsmarknaden i. Det är inte en smal marknad utan här är marknaden bra mycket större.

Vi är ju inne i en ekonomisk kris därav folk köper mindre hårdvara. Om folk till och med håller tillbaks på att köpa grundläggande hårdvara pga för hög kostnad så är det ju klart vr, spelkonsoler och annat följer efter. Som jag ser det så ökar ju vr fortfarande om de sjunker mindre än försäljning av grafikkorten som krävs för att driva dem. Jag är en av dem som häckar på gammal hårdvara då kostnaderna är sjuka för tillfället och jag klarar mig än så länge lol.

Sen så gällande 3D så hade de ju inga fasta nischer. Folk körde inte 3D i hög grad för simracing eller flygsimulatorer ex. Och 3D var ju inte en promille av vr i immersion. VR har till stor del ersatt trippla monitorer för racing med 100 % stöd bland racingsimulatorerna för VR. Finns inte en sim värt namnet som inte stödjer VR idag och har vart så i många år.

Flygsimulatorer samma där färre till antal men de som är värt något stöder VR så det är absolut noll fara på taket.

Men de ökande priserna verkar hålla i sig så tillväxten överlag när vi är på väg in i en djup depression lär ju inte va särskilt hög. Pimax Crystal går på 20 papp, varjo aero på 30 papp. Big screen beyond relativt billig 10 papp. Det här är enbart headset. ta därtill hårdvaran som ska orka driva detta.

Får se vad nästa meta går på men även de har höjt priserna men det är ju naturligt att detta minskar försäljningen. Men grunden är så stabil det går inte att rucka på nu. Verkar inte va på tapeten men vore ju trevligt med något slags retro oculus rift S för 3000 hade nog hjälpt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

BCI är förmodligen framtiden, eller ännu bättre, om de kan utveckla något som inte innebär BCI.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Skulle säga att intresset för psvr2 har ökat, jag kommer köpa psvr2 och det blir mitt första vr set.

Ska bli kul å köra GT7, Pavlov och resident village vr.

Du kommer inte bli besviken. Helt fantastiska upplevelser.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Själv har jag haft en period nu där jag spelat en hel del AAA-spel då jag köpt ny dator och framför allt en grym skärm. Tyvärr tröttnade jag på alla spel efter en relativt kort session. Glädjen och inlevelsen är inte där. Det saknas något för att få mig att vara intresserad.

Igår kopplade jag åter in mitt Valve Index och körde lite VR-spel igen. Ja, jävlar. På något sätt glömmer man bort inlevelsen efter ett par månader! Det är verkligen en helt annan grej.

Jag kommer alltid investera i det bästa VR-headset som finns att köpa. Det känns alltid värt varenda krona. Jag har gått och väntat på en uppföljare till Index i snart fyra år nu.

Jag har testat nästan alla andra headset och även om Valve Index saknar de krispigaste skärmarna så är allt annat bättre. Komforten, ljudet, FOV och framför allt kontrollerna ger en så mycket bättre helhetsupplevelse.

Men, om man bara snabbt ska köra lite Beat-saber så duger en Quest 2 absolut.

Permalänk
Skrivet av Waliant:

Du kommer inte bli besviken. Helt fantastiska upplevelser.

kul å höra

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Squallie:

För att försäljningen går ner 20% ett år?

Så GPUs som sjönk 35% är mao helt dött nu?

The Oculus Quest 1 and 2 benefited from a unique combination of two external factors to achieve their amazing sales figures.

- First a huge cash chest became available: less than a year after the launch of Quest 1 (Jun-19), the COVID-19 bomb dropped and cancelled all forms of social activities.
-> People were stuck at home bored, with their entire monthly entertainment budgets (bars, restaurants, movies, parties) unspent.

- Second came the global shortage of components, a direct consequence of COVID-19: Sony and Microsoft both launched their new consoles in Nov-20 but were unable to hold their ramp-up production plans.
-> The Quest 2, launched one month earlier (Oct-20), benefited greatly as shown in the cumulated sales figures by Jun-22 (estimated).
• Quest 2: 14.8 million units
• Xbox X/S: 14 million units
• PS5: 20 million units

Source : https://uploadvr.com/quest-2-sold-almost-15-million-idc/