Permalänk
Medlem

3 spelnyheter som kan vara intressanta.

Ny bana till plpulära Walkabout Mini Golf släppt.
Upside town

_____

Nytt flygspel utannonserat för PSVR2.
Aces of Thunder

_____

Population: One blir free to play

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Quest Pro står i begrepp att få stöd för foveated rendering med ögonspårning via OpenXR vilket gör det rätt intressant för PCVR. Utvecklingen är egentligen klar och redo att implementeras men en bugg som ligger på Meta att fixa gör att Guardian inte fungerar:

Citat:

Testers of the Quest Pro foveated rendering via OpenXR Toolkit have unfortunately reported a showstopper bug in the Oculus software and/or firmware. It looks like it is not possible to use eye tracking via OpenXR from the PC without disabling the guardian first. This is an unacceptable limitation to release with, because I don't want a bunch of people walking around their homes wearing a VR headset without a guardian, ready to injure themselves (and sue me because I "asked them to disable guardian"). This is not an issue I can fix, this is an issue of the Oculus software.

While my side of the code is 100% ready, there is no way I can release anything until this bug is addressed by Meta.

Permalänk
Medlem

Alyx-mod från Nate Grove som jobbar på Annapurna Interactive (Outer Wilds, Stray, What Remains of Edith Finch):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Quest Pro står i begrepp att få stöd för foveated rendering med ögonspårning via OpenXR vilket gör det rätt intressant för PCVR. Utvecklingen är egentligen klar och redo att implementeras men en bugg som ligger på Meta att fixa gör att Guardian inte fungerar:

Nu tillgängligt: https://mbucchia.github.io/OpenXR-Toolkit/et.html

Citat:

Oculus Quest Pro only supports eye tracking for PC applications when using Oculus as the OpenXR runtime. If you are using SteamVR as the OpenXR runtime (for example, to use Virtual Desktop), this runtime cannot support eye tracking for PC applications.

Såg anekdotiskt att det gav runt 10% högre prestanda i MSFS, så det handlar mest om att slippa se effekterna av FFR (vilket syns tydligare med pannkakslinser då dom är skarpa hela vägen ut i periferin).

Permalänk
Medlem

I veckan släpps The Walking dead saints and sinners chapter 2
För dom med PSVR2 som missat första delen så släpps det som bundle tillsammans bpda delarna. Eller om man redan äger PS4 versionen går det också att uppgradera.

_____

Escape from Tarkow inspirerade Ghost of Tabor släpps också i Early access/closed beta på Steam och Quest 2 (Applab). Möjligt att det kommer till Pico också men har tyvärr ingen koll på den.
PSVR2 repease väntar senare under utvecklingen i kvartal 3.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nice! … men bara 10% högre prestanda var lite av ett antiklimax. Känns som det borde gå att optimera mer? Kanske är viktigare och ger mer på ett headset med högre fov…
Vad är FFR och på vilket sätt hjälper foveated mot det?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nice! … men bara 10% högre prestanda var lite av ett antiklimax. Känns som det borde gå att optimera mer? Kanske är viktigare och ger mer på ett headset med högre fov…
Vad är FFR och på vilket sätt hjälper foveated mot det?

FFR är fixerad foveated rendering.
Att det ger 10% mer prestanda med ögonspårat ser jag som storskillnad. Jag menar skillnaden ör ju fixerad och ögonspårat? Eller tänker jag fel

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nice! … men bara 10% högre prestanda var lite av ett antiklimax. Känns som det borde gå att optimera mer? Kanske är viktigare och ger mer på ett headset med högre fov…
Vad är FFR och på vilket sätt hjälper foveated mot det?

Skrivet av Molotov:

FFR är fixerad foveated rendering.
Att det ger 10% mer prestanda med ögonspårat ser jag som storskillnad. Jag menar skillnaden ör ju fixerad och ögonspårat? Eller tänker jag fel

FFR är som sagt Fixed Foveated Rendering, Quest använder det redan - syns som suddigt/lågupplöst i periferin vilket brukar göra att man lär sig titta med huvudet istället för ögonen. Det maskeras lite av att Fresnellinser är naturligt suddiga mot kanterna, så med pannkakslinser blir det mer av ett störningsmoment.

10% var en random användare, så vet inte i vilken grad det går att fila med inställningarna. Uppfattade det också som att det är 10% jämfört med FFR och FFR i sig ger ju en prestandaskjuts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

FFR är fixerad foveated rendering.
Att det ger 10% mer prestanda med ögonspårat ser jag som storskillnad. Jag menar skillnaden är ju fixerad och ögonspårat? Eller tänker jag fel

Aha, nu fattar jag (trög på söndagsmorgonen)
Ja om det ger 10% mer än den redan existerande fixed foveated renderingen så är det ju helt klart godkänt!

(Jag trodde nog FFR och "trackad" FR skulle ha ungefär samma prestanda, men det låter nog logiskt att man kan vara lite aggressivare när det är kopplat mot eyetrackingen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jedi Knight II: Outcast (Team Beef, inofficiell port) släpps nästa vecka på Sidequest.

Jedi Academy och Quake 4 står på tur.

Permalänk
Medlem

150 titlar under utveckling till Quest, drygt 40 har tidigare sagts vara lanseringstitlar till Quest 3.

Meta: 150 Titles In The Works With Oculus Publishing

Citat:

According to Meta, the company assisted with funding games like Among Us VR, Bonelab and Blade & Sorcery: Nomad, and Meta claims there’s “another 150 titles in active development today”.

https://uploadvr.com/meta-oculus-publishing-announcement/

Permalänk
Medlem

2 kommande spel som släppt nya trailers.

Into the Darkness

_____

Another Fishermans Tale

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Apple ska ha demonstrerat sitt MR-headset för ett hundratal chefer: https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2023-03-26/apple-r...

Påstås florera intern oro om produkten: https://www.nytimes.com/2023/03/26/technology/apple-augmented...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Recension av Bigscreens VR-headset. Slipper tydligen mura helt med Micro-OLED:

Permalänk
Medlem

Tänkte börja posta spel-releaser jag hittar veckovis ist för månadsvis. Då datum ändras och en hel del spel annonseras och släpps direkt.

Denna veckas releaser.

Creed: Rise to Glory – Championship Edition – 4 April - PSVR2

_____

Across The Valley – 6 April - PCVR / PSVR 2

_____

Half-Life 2: Episode Two VR Mod – 6 April - PCVR

_____

Gambit! – 6 April - Quest / PCVR

_____

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

‘Vertigo 2’ Review – One of PC’s Greatest VR Games Since ‘Half-Life: Alyx’

9.5/10

https://www.roadtovr.com/vertigo-2-review-pc-vr-steam/

Permalänk
Medlem

Black Mesa spelbart i VR, med vissa kompromisser som står omnämnda: https://www.nexusmods.com/halflife2episode2/mods/4

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tested testar Bigscreen Beyond:

Permalänk
Medlem

Scanna facet och skicka det till Kina känns inte som en höjdare...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Scanna facet och skicka det till Kina känns inte som en höjdare...

Vad skulle Kina kunna göra med den informationen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Tested testar Bigscreen Beyond:

https://youtu.be/sx4Xw0Q0GFA

Whoa, så 90hz läget är i grunden 1920x1920 x 2?
Jag trodde det bara var vanlig DSC komprimering, som ju sägs ska upplevas som lossless. (även om det förstås är lite missledande terminologi)
https://youtu.be/sx4Xw0Q0GFA?t=1201

...

Det, plus den låga ljusstyrkan (och/eller dålig persistence), plus begränsningar i edge to edge clarity, plus glare är nog dealbreakers för mig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad skulle Kina kunna göra med den informationen

De skulle kunna skapa Face ID inloggningar i mitt paranoida sinne.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

De skulle kunna skapa Face ID inloggningar i mitt paranoida sinne.

Hänger inte med Apple kör faceid? Har aldrig stött på det

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kommande veckans spel releaser (10-16 Apr) + 2 som jag missade denna vecka

Spelet att hålla ögonen på kommande vecka är första i listan 👇🙂

Breachers - 13 April - PCVR / Quest
Populär titel som varit "early access" på Quest fram tills nu. Taktisk multiplayer, beskrivs som Rainbow Six Siege för VR

Gameplay

Dold text

_____

Kill it With Fire VR - 13 April - PCVR / Quest 2

_____

A Knight In The Attic – April 13 - PCVR / Quest

____

Spel släppta denna vecka

Fruit Ninja 2 - Ute nu - PCVR / Quest / Pico

_____

Agony VR - Ute nu - PCVR

_____

Jedi Outcast VR Mod - ute nu - Quest / Pico

_____

Creed: Rise to Glory – Championship Edition – 4 April - PSVR2

_____

Across The Valley – 6 April - PCVR / PSVR 2

_____

Half-Life 2: Episode Two VR Mod – 6 April - PCVR

_____

Gambit! – 6 April - Quest / PCVR

_____

Dold text
Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Whoa, så 90hz läget är i grunden 1920x1920 x 2?
Jag trodde det bara var vanlig DSC komprimering, som ju sägs ska upplevas som lossless. (även om det förstås är lite missledande terminologi)
https://youtu.be/sx4Xw0Q0GFA?t=1201

...

Det, plus den låga ljusstyrkan (och/eller dålig persistence), plus begränsningar i edge to edge clarity, plus glare är nog dealbreakers för mig.

Det är tydligen samma DSC komprimering som används i index vive pro? https://www.youtube.com/watch?v=URgl_Ah4Zzk. Sen så tror jag inte man behöver samma refresh rates för oleds som för lcd som är så slöa så man måste köra en massa bfi som sänker upplösningen också.

ljusstyrkan kan förhoppningsvis kompenseras genom att den släpper igenom mindre ljus än andra headsets De headsets jag testat har svårt hålla helt tätt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är tydligen samma DSC komprimering som används i index vive pro? https://www.youtube.com/watch?v=URgl_Ah4Zzk.

Mm, jag såg den där recensionen och den där förklaringen också, men det gjorde det tyvärr inte tydligt/glasklart då jag inte tror den den där uppskalningen från 1920x1920 till 2560x2560 använder DSC.
Delvis för att jag vill minnas att någon av recensenterna (Tested?) sade att även med DSC så räcker det inte för 2560x2560@90hz...
Och delvis för att så som jag tolkar beskrivingen av DSC så ygger den inte på uppskalning.
Så jag vet inte vad den där 1920 till 2560 uppskalningen är för något egentligen. Hoppas det klargörs bättre framöver!

Skrivet av oqvist:

Sen så tror jag inte man behöver samma refresh rates för oleds som för lcd som är så slöa så man måste köra en massa bfi som sänker upplösningen också.

Njae, det där är lite av ett missförstånd: vid lägre frekvenser utan BFI så blir alla paneler suddiga i rörelse även om de har oändligt snabb responstid. Det tog en stund för mig att koppla, men läste nån blurbusterartiken som klargjorde det ganska tydligt: det som avgör suddigheten är helt enkelt hur länge varje frame visas, och i 75 hz blir det 13ms per frame, vilket inte räcker för att det ska upplevas helt skarpt. (så BFI visar helt enkelt varje frame en kortare tid och släcker sen ner den till svart för att visa framen så kort som möjligt, för att göra det skarpare)
Och varför skulle BFI sänka upplösningen? Hur menar du där? (Menade du ljusstyrkan? )

Skrivet av oqvist:

ljusstyrkan kan förhoppningsvis kompenseras genom att den släpper igenom mindre ljus än andra headsets De headsets jag testat har svårt hålla helt tätt.

Sant det togs ju upp och stämmer nog en del i praktiken... Kanske good enough, men blir ändå en kompromiss mot hur ljuset upplevs i verkligheten. Kanske inte helt nyttigt i längden att kolla i lite ljussvag panel?
(jag läste nånstans att närsynthet kan bero på att vi moderna människor inte utsätter oss tillräckligt mycket för naturligt solljus längre tex)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Upplever pauserna när det bara visas svart upplevs som att man kör en lägre refreshrate med större pauser mellan framesen. Mer en känsla jag får när jag testat. Har bara testat bfi på lcd paneler dock för diverse racing lir. Skärpan blir ju klart bättre dock även om ljustappet känns av. C1 har ju den funktionen men har inte ens prövat än då jag aldrig sett något problem med eftersläpningar ala LCD

Vet inte vad som är skadligast för ögat för ljusstark eller för ljussvag. Så länge pupillerna orkar anpassa sig så bör det ju inte va någon fara. Jag upplever då att skruva ner ljusstyrkan på bildskärmar brukar ge en snällare bild för ögat för egen del.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Bildsegmentering som verkar hyfsat potent:

Meta Shows New Progress on Key Tech for Making AR Genuinely Useful

https://www.roadtovr.com/meta-shows-progress-ai-segmentation-...