Tvinga mataffärer att publicera prislistor?

Permalänk
Hedersmedlem

Tvinga mataffärer att publicera prislistor?

Det kommer signaler från regeringen att vi som konsumenter ska jämföra priser för att motverka inflationen.

"Som konsument får man också jämföra, var ska man handla? Finns det handlare eller butiker som höjer i onödan?" Detta ska vår finansminister Elisabeth Svantesson ha sagt, enligt Expressen..

Det fick mig att undra, hur ska man göra det? Det är inte rimligt att behöva bränna runt i stan och leta i olika butiker för att spara två kronor på ett paket smör.

Enligt de ekonomiska teorierna om den fria marknaden så ska en slags balans uppstå, en slags perfekt matchning mellan tillgång och efterfrågan, som optimerar priserna. Men de teorierna bygger på en hel del antaganden och idealiseringar. Ett sådant antagande är att alla ska ha tillgång till fullständig prisinformation, både kunder som ska kunna välja var de handlar, och handlare som ska se vilka priser sina konkurrenter tar. Allt för att dessa prismekanismer ska fungera som de ska.

Om man nu utgår från att en fri marknad i grund och botten är en bra idé, borde då inte ett möjligt, och ganska enkelt steg att göra verkligheten mer lik en ideal fri marknad, vara att tvinga butiker att publicera sina prislistor online i ett standardiserat format?

Det behöver inte vara särskilt avancerat, minimalt skulle det räcka med en CSV-fil, med kolumner för streckkod och pris. (Självklart kan man göra det mer komplicerat, för att täcka viktvaror utan streckkod, och olika typer av villkorade rabatter, men det är inte nödvändigt för att uppnå en förbättring.) Dessa skulle kunna publiceras på en normal webbserver, och något lämpligt statligt verk skulle kunna få uppgiften att föra register över butik och var man hittar deras prislista.

Själva utvecklingen av verktyg att tolka prisdata på och jämföra priser kan man utgå att intresserade parter själva utvecklar. Det bör räcka att datat finns och är tillgängligt, som ett första steg.

Finns det några uppenbara nackdelar med att tvinga butiker att ha den här typen av pristransparens? Och varför bara matbutiker, varför inte alla andra butiker också? Och vad hindrar en regering att införa en sån här reglering omedelbums?

(Sedan finns det så klart en massa andra saker man kan säga om hur matpriserna ökar, men jag hoppas att vi här på Sweclockers kan hålla oss till ämnet, d.v.s. hur vi kan använda relativt enkel teknik kombinerat med regleringar om transparens i prissättning för att försöka motverka inflationen, så tråden inte spårar ur. )

Permalänk
Medlem

Matpriskollen uppnår inte helt och hållet vad du tänker på, men en bit på vägen.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur pass ofta jag upptäcker att att prisangivelsen på hyllan för en vara inte stämmer med priset i kassans datorsystem, så skulle jag inte våga lita på att en sådan publicerad prislista stämmer med verkligheten.

De flesta butiker har annonser ute och/eller en hemsida där man kan hitta diverse erbjudanden. Även om det inte ger en fullständig bild, så brukar det räcka rätt långt för att få en uppfattning om allmänna prisläget i den butiken relativt andra.

Sedan så har ju olika matkedjor lite olika utbud, så en prisjämförelse rakt av är inte alltid så uppenbart hur det skall göras.

Permalänk
Avstängd

Det är sällan skillnaderna på matvaror är så stora att det är värt någon mertid för att handla i rätt affär, än mindre för att åka till flera affärer. Oftast vet man ju generellt vilka affärer som är billigast av de man handlar i, så är man "extra fattig" en vecka så kanske man tar Willys istället för Ica exempelvis. Om då Ica just den veckan hade smör för 40 kronor mot Willys standardpris på 50 så tjänar du igen skillnaden på övriga saker på Willys, och hade du vetat detta och handlat allt utom smör på Willys och åkt till Ica för smöret så borde resan och förstås tiden det tar kosta mer än den tian du sparar.

Permalänk
Medlem

Just smör/bregott(liknande) går bra att frysa.
Så köper man på sig när det är erbjudande på dem, så brukar man utan problem klara sig till nästa gång det blir erbjudande på det.
Helt onödigt att betala fullpris eller jaga efter var det råkar vara billigast för den veckan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xophile:

Matpriskollen uppnår inte helt och hållet vad du tänker på, men en bit på vägen.

Precis det jag menar, tänk hur mycket bättre den siten hade varit om de hade tillgång till prisdata för alla butiker istället för den mycket begränsade data de har att tillgå nu.

Skrivet av Erik_T:

Med tanke på hur pass ofta jag upptäcker att att prisangivelsen på hyllan för en vara inte stämmer med priset i kassans datorsystem, så skulle jag inte våga lita på att en sådan publicerad prislista stämmer med verkligheten.

De flesta butiker har annonser ute och/eller en hemsida där man kan hitta diverse erbjudanden. Även om det inte ger en fullständig bild, så brukar det räcka rätt långt för att få en uppfattning om allmänna prisläget i den butiken relativt andra.

Sedan så har ju olika matkedjor lite olika utbud, så en prisjämförelse rakt av är inte alltid så uppenbart hur det skall göras.

Rimligen så borde samma data vara ursprunget till priserna i kassasystemet och till motsvarande prisfil på webben. Om något skulle då den prisinformationen vara mer tillförlitlig än priserna på lappar ute i själva affären.

Sedan har du rätt i att det är komplicerat att jämföra priser, men jag menar att ens ha tillgång till datat är en förutsättning för att kunna göra en jämförelse.

Skrivet av snajk:

Det är sällan skillnaderna på matvaror är så stora att det är värt någon mertid för att handla i rätt affär, än mindre för att åka till flera affärer. Oftast vet man ju generellt vilka affärer som är billigast av de man handlar i, så är man "extra fattig" en vecka så kanske man tar Willys istället för Ica exempelvis. Om då Ica just den veckan hade smör för 40 kronor mot Willys standardpris på 50 så tjänar du igen skillnaden på övriga saker på Willys, och hade du vetat detta och handlat allt utom smör på Willys och åkt till Ica för smöret så borde resan och förstås tiden det tar kosta mer än den tian du sparar.

Ja, men jag tänker att syftet med den här typen av prisinformation är mer än att bara individuella konsumenter kan hitta billigare pris på just smör. Man kanske kan spara en tia på smör, kanske 5 kronor på något annat, någon krona på något tredje, sen till slut blir det mycket pengar när man lägger ihop allt. Jag känner själv att det är svårt att bilda mig en uppfattning om hur dyr en butik är, det är inte bara smörpriset som spelar in, liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Precis det jag menar, tänk hur mycket bättre den siten hade varit om de hade tillgång till prisdata för alla butiker istället för den mycket begränsade data de har att tillgå nu.

Rimligen så borde samma data vara ursprunget till priserna i kassasystemet och till motsvarande prisfil på webben. Om något skulle då den prisinformationen vara mer tillförlitlig än priserna på lappar ute i själva affären.

Många affärer verkar ha gått över till e-ink-prisskyltar på hyllorna, vilka borde kunna hållas uppdaterade (vad är annars meningen med dem?). Bra så, de är lite mer otydliga, speciellt i skumt upplysta delar av butikerna, men det är det väl värt. Kanske värre för en gamling med dåligt mörkerseende förstås, men de borde ha lärt sig använda telefonens ficklampa vid det här laget.

Citat:

Sedan har du rätt i att det är komplicerat att jämföra priser, men jag menar att ens ha tillgång till datat är en förutsättning för att kunna göra en jämförelse.

Förr brukade tidningarna göra en jämförelse varje år, kanske fortfarande, där de köpte en matkasse med samma varor i olika butiker och jämförde priserna.

Citat:

Ja, men jag tänker att syftet med den här typen av prisinformation är mer än att bara individuella konsumenter kan hitta billigare pris på just smör. Man kanske kan spara en tia på smör, kanske 5 kronor på något annat, någon krona på något tredje, sen till slut blir det mycket pengar när man lägger ihop allt. Jag känner själv att det är svårt att bilda mig en uppfattning om hur dyr en butik är, det är inte bara smörpriset som spelar in, liksom.

Tja jag vet inte. Butikerna gör ju mycket för att framstå på ett visst sätt, Willys eller Lidl har reklam, inredning och färger som känns billiga exempelvis, medan typ Ica Maxi eller Hemköp mer försöker kännas lite lyxigare. Priserna avspeglas inte alltid av detta, men generellt så är det ju så att lågpriskedjorna är billigare än kedjor med annat fokus. Men också att "närbutiker" är dyrare än lite större butiker.

För mig/oss så brukar jag åka och handla och tjejen kollar samtidigt lite snabbt erbjudanden i butiken. Så hör hon av sig typ "vårt kaffe är billigt så köp tre paket." Men hon brukar också kolla de andra och typ säga "Köp inte smör trots att det stod på listan för det var billigt på den andra affären så jag köper det imorgon." Det är inte perfekt, jag gillar inte att sitta och planera innan jag handlar på det sättet riktigt, det tar längre tid än att bara åka dit och se vad de har. Och för mig så hade det krävts rätt stora besparingar för att jag skulle byta affär mot vad jag hade tänkt. Men jag har ju en tanke, ska jag göra tacos så vet jag att Maxi har bra Salsa Verde exempelvis och de har ju det mesta och är inte superdyra, eller ska jag bara handla lite mjölk och basgrejer så tar jag Ica Supermarket eller Willys för de är billigare, närmare och utbudet räcker om jag inte behöver något speciellt. Och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Många affärer verkar ha gått över till e-ink-prisskyltar på hyllorna, vilka borde kunna hållas uppdaterade (vad är annars meningen med dem?).

Skulle man kunna tycka, men jag råkade häromveckan ut för en sådan skylt som inte matchade priset i kassan. När jag påpekade skillnaden så fick jag köpa varan för det (lägre) priset som stod vid hyllan, och kort därefter blev det priset uppdaterat till det nyare, högre, priset som redan fanns i kassans datasystem.

Permalänk
Medlem

I dagsläget är det nog svårt för en regering att tvinga livsmedelsbutikerna att presentera sina priser enligt en viss standard, det som gör det svårt är politiska principer tror jag. Dock så skulle ju branschen själv kunna göra det, det finns ju liknande system inom andra branscher för att tillhandahålla produktinformation som även inkluderar "jämförpris".

Ett problem kan vara att det skulle slå hårt mot de (mindre) butiker som inte implementerar denna standard av någon anledning.

Men tanken är kanske bra ändå. Det skulle ju behövas att produkterna delades in i olika varugrupper med standardiserade prisenheter så det blir lätt att jämföra priser mellan olika produkter oberoende av primärförpackningens innehållsmängd.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Skulle man kunna tycka, men jag råkade häromveckan ut för en sådan skylt som inte matchade priset i kassan. När jag påpekade skillnaden så fick jag köpa varan för det (lägre) priset som stod vid hyllan, och kort därefter blev det priset uppdaterat till det nyare, högre, priset som redan fanns i kassans datasystem.

Det är lätt hänt att en e-ink etikett får slut på batteri efter ett tag, och då uppdateras dom ju inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

*konsumenter ska jämföra priser för att motverka inflationen.*

Ser inte riktigt hur det är relevant – letar man lägst pris på allt så hamnar man på kampanjer som det ofta är leverantörerna som får stå för samtidigt som ordinarie priser kan höjas.

Man kan inte handla allt på kampanj, du skulle få lägga hur mycket tid som helst om du gjorde det. Just det du är inne på att du inte kan ränna runt...

Visst hade man kunna haft en tjänst som man får sätta ihop sin matkasse på och jämföra, men ska du plocka varorna själv måste du ändå springa runt i tre-fyra olika butiker (alltså vid olika tillfällen, inte för samma matkasse) som bygger om hela tiden och vet inte vart du hittar varorna.

Idag kan du redan sätta ihop en matkasse om du vill att butikerna plockar ihop den åt dig och kan således jämföra priserna, även om de såklart kan skilja något mot om du plockar själv. Det finns redan konkurrens och prisjämförelser så just en komponentkoll för mat tror jag inte skulle ha någon faktisk påverkan.

Det som har störst påverkan just nu är nog räntan och växelkursen, att tvinga butikerna begära mer rabatterade eller gratis varor av grossist och tillverkare gör inte direkt situationen bra. Just kampanjer är lättillgängligt om man vill leta, webbsidor som listar priser från flera butiker verkar dock missa mycket.

Edit: Webbsidan jag tänkte på som ibland missar priserna, men ändå kan ge en bra överblick är matspar.se. Nätpriser kan ju ibland skilja mot butik och alla butiker är ju inte med. Du kan däremot jämföra en hel shoppingrunda.

Permalänk
Medlem

Alla priser är väl publika idag?

Ska man tvinga butiker att publicera listor på nätet för att man inte själv tycker det är värt mödan att gå runt och jämföra?

Staten kanske skulle gå in och tvinga ner priserna också? Eller vaffan varför inte låta staten ta över butikerna istället. Då kunde dom också ta fram planer för kommande femårsperiod också. Liksom säkra att allt blev rätt.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en app som var med i tv-programmet drakarna. Foodrunners som ska räkna ut var man kan handla sin matkasse billigast. Här verkar den bara lista coop-butikerna så inte mycket till nytta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Med tanke på hur pass ofta jag upptäcker att att prisangivelsen på hyllan för en vara inte stämmer med priset i kassans datorsystem, så skulle jag inte våga lita på att en sådan publicerad prislista stämmer med verkligheten.

Generera listan från samma källa som kassasystemet.

Skrivet av pv2b:

Det fick mig att undra, hur ska man göra det? Det är inte rimligt att behöva bränna runt i stan och leta i olika butiker för att spara två kronor på ett paket smör.

Skrivet av snajk:

Det är sällan skillnaderna på matvaror är så stora att det är värt någon mertid för att handla i rätt affär, än mindre för att åka till flera affärer. Oftast vet man ju generellt vilka affärer som är billigast av de man handlar i, så är man "extra fattig" en vecka så kanske man tar Willys istället för Ica exempelvis. Om då Ica just den veckan hade smör för 40 kronor mot Willys standardpris på 50 så tjänar du igen skillnaden på övriga saker på Willys, och hade du vetat detta och handlat allt utom smör på Willys och åkt till Ica för smöret så borde resan och förstås tiden det tar kosta mer än den tian du sparar.

Precis, att försöka spara pengar på specifika matvaror (menar om man jämför mellan butiker, inte olika produkter) är ganska meningslöst om man sedan "förlorar" pengar på andra saker. Vill man spara måste man jämföra hela matpåsen + transport. Går naturligtvis att spara på specifika varor om man har tid/lust att gå/åka kollektivt till olika butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det finns ju en app som var med i tv-programmet drakarna. Foodrunners som ska räkna ut var man kan handla sin matkasse billigast. Här verkar den bara lista coop-butikerna så inte mycket till nytta

Jag tittade runt lite på dessa appar tidigare, och den jag kollade på verkade bygga på användaruppgifter, så naturligtvis täcks inte alla produkter, och verkade knappt vara några användare i mitt område. Så det kändes inte värt att använda.

Prislistor känns dock som något iaf lågpriskedjorna skulle kunna göra, just för att konkurrera. "SÅ HÄR billiga är vi".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Alla priser är väl publika idag?

Ska man tvinga butiker att publicera listor på nätet för att man inte själv tycker det är värt mödan att gå runt och jämföra?

Staten kanske skulle gå in och tvinga ner priserna också? Eller vaffan varför inte låta staten ta över butikerna istället. Då kunde dom också ta fram planer för kommande femårsperiod också. Liksom säkra att allt blev rätt.

Priserna för nätbutiker är definitivt tillgängliga och det finns tjänster som kan jämföra samma varor/korg av varor i flera butiker. Reklamblad är tillgängliga för alla, om det gäller butiker som inte har näthandel. Flera olika företag, medier och organisationer gör prisjämförelser. Alla butiker kollar varandras priser och det är nog god konkurrens när det gäller de flesta basvaror. Att de kan ta ut bra marginaler på vissa varor och gå med vinst är nog bara bra vad det gäller handlarna.

Det är lite poänglöst att jämföra samma varor/märken i olika butiker däremot, om en ensam person lägger 3000 kr eller 3200 kr i månaden på mat eller vad det kan skilja mellan billigaste och dyraste butik på orten spelar ju inte så stor roll, den dyrare butiken behöver ju inte betala mer för varorna till grossist/tillverkare. Ska vi börja byta till andra varor är det något helt annat, likaså att börja jaga kort datum-varor som inte heller kommer komma upp i en prisjämförelse. Butikerna kan heller inte göra så mycket med kampanjer om inte leverantören står för kostnaden. (Edit: Den generella prisökningen om vi tittar över ett år är högre än skillnaden mellan billigaste och dyraste butik)

Mat kan man välja ganska mycket bland, intressantare är alla kostnader där man inte kan göra något val. Klart matpriskollen (som förekommit i media sista tiden) säger att man ska jämföra priserna.... Mest synd att Riksbanken ska fästa så mycket vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det kommer signaler från regeringen att vi som konsumenter ska jämföra priser för att motverka inflationen.

"Som konsument får man också jämföra, var ska man handla? Finns det handlare eller butiker som höjer i onödan?" Detta ska vår finansminister Elisabeth Svantesson ha sagt, enligt Expressen..

Det fick mig att undra, hur ska man göra det? Det är inte rimligt att behöva bränna runt i stan och leta i olika butiker för att spara två kronor på ett paket smör.

Enligt de ekonomiska teorierna om den fria marknaden så ska en slags balans uppstå, en slags perfekt matchning mellan tillgång och efterfrågan, som optimerar priserna. Men de teorierna bygger på en hel del antaganden och idealiseringar. Ett sådant antagande är att alla ska ha tillgång till fullständig prisinformation, både kunder som ska kunna välja var de handlar, och handlare som ska se vilka priser sina konkurrenter tar. Allt för att dessa prismekanismer ska fungera som de ska.

Om man nu utgår från att en fri marknad i grund och botten är en bra idé, borde då inte ett möjligt, och ganska enkelt steg att göra verkligheten mer lik en ideal fri marknad, vara att tvinga butiker att publicera sina prislistor online i ett standardiserat format?

Det behöver inte vara särskilt avancerat, minimalt skulle det räcka med en CSV-fil, med kolumner för streckkod och pris. (Självklart kan man göra det mer komplicerat, för att täcka viktvaror utan streckkod, och olika typer av villkorade rabatter, men det är inte nödvändigt för att uppnå en förbättring.) Dessa skulle kunna publiceras på en normal webbserver, och något lämpligt statligt verk skulle kunna få uppgiften att föra register över butik och var man hittar deras prislista.

Själva utvecklingen av verktyg att tolka prisdata på och jämföra priser kan man utgå att intresserade parter själva utvecklar. Det bör räcka att datat finns och är tillgängligt, som ett första steg.

Finns det några uppenbara nackdelar med att tvinga butiker att ha den här typen av pristransparens? Och varför bara matbutiker, varför inte alla andra butiker också? Och vad hindrar en regering att införa en sån här reglering omedelbums?

(Sedan finns det så klart en massa andra saker man kan säga om hur matpriserna ökar, men jag hoppas att vi här på Sweclockers kan hålla oss till ämnet, d.v.s. hur vi kan använda relativt enkel teknik kombinerat med regleringar om transparens i prissättning för att försöka motverka inflationen, så tråden inte spårar ur. )

Det här är inte ett dumt förslag.

Tänk att kunna plocka ihop en inköpslista på nätet och sedan få informationen om vilken butik inom vald radie som erbjuder den matkassen till bäst pris. Det hade varit något.

Det hade också inneburit att butikerna inte hade behövt erbjuda varje vara till lägst pris utan ett bra erbjudande på en produkt i en relativt liten matkasse kan också betyda att de kan sälja resterande till högre pris än konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Då stiger ju matpriserna ännu mera när butikerna måste sitta och hålla en lista uppdaterad

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Alla priser är väl publika idag?

Ska man tvinga butiker att publicera listor på nätet för att man inte själv tycker det är värt mödan att gå runt och jämföra?

Staten kanske skulle gå in och tvinga ner priserna också? Eller vaffan varför inte låta staten ta över butikerna istället. Då kunde dom också ta fram planer för kommande femårsperiod också. Liksom säkra att allt blev rätt.

Bra ide! Prisreglering användes av bl.a. Nixon 1971 för att stoppa inflation. Inga priser fick höjas under ett halvår. Det fungerade.

Att publicera listor på internet är ett mycket effektivare sätt att kommunicera information än att varje person eller hushåll spenderar flera timmar med att kolla priser i olika butiker varje gång de handlar.

Staten tvingar redan företag att publicera priser på ett visst sätt. Företag har redan företagssystem där prisuppgifter existerar.

Jag tycker också att matföretag bör tvingas redovisa deras inköpspris. Som sagt tanken med marknader är att alla aktörer ska ha perfekt information för att det ska fungera optimalt. Om företag som säljare kan gömma information från kunder fungerar systemet sämre. Jag tycker inte vi i Sverige ska ha ett sämre optimerat marknadssystem än andra länder. Sverige måste kunna konkurrera med andra länder.

Som en förespråkare för demokrati tycker jag också att statligt ägda butiker som drivs demokratiskt också är en bra ide. Det skulle kunna hålla ägare av privata matföretag lite närmare jorden om de fick mer konkurrens.

Matdistribution är en nationalsäkerhetsfråga och påverkar hälsan hos folk så jag tycker det är rimligt att staten är involverad. Privata företag ska inte kunna avveckla matbutiker i strategiskt viktiga orter.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Då stiger ju matpriserna ännu mera när butikerna måste sitta och hålla en lista uppdaterad

Dom har redan en databas med alla priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Det här är inte ett dumt förslag.

Tänk att kunna plocka ihop en inköpslista på nätet och sedan få informationen om vilken butik inom vald radie som erbjuder den matkassen till bäst pris. Det hade varit något.

Det hade också inneburit att butikerna inte hade behövt erbjuda varje vara till lägst pris utan ett bra erbjudande på en produkt i en relativt liten matkasse kan också betyda att de kan sälja resterande till högre pris än konkurrenterna.

Finns redan om du vill att butiken plockar varorna och du hämtar/de levererar.

Butikerna har garanterat koll på vilken typ av produkter som ingår i prisjämförelser och de har koll på konkurrenternas priser. I praktiken finns det nog inget att vinna på att göra det lite mer officiellt.

Permalänk
Medlem

Tänker mig att det nog inte vore särskilt svårt tekniskt nej, men det krävs en vilja och insatser för det.
Även om prisinfon skulle vara tillgänglig så är det nog väldigt få som själva skulle bemöda sig att gå igenom och jämföra m m.
Men ett första steg vore ju att priserna gjordes mer tillgängliga ja.

För det handlar inte om att enskilda ska jämföra för att hitta billigast, utan om att tillgängliggöra data för att hindra systematiska höjningar som är större än vad som är rimligt.

Man behöver inte vara alltför konspiratoriskt lagd för att kunna tänka sig att butikerna passar på när de har möjlighet att höja priserna och skylla på inflationen. Det innebär att de tar en kortsiktig vinst, samtidigt som det påverkar så mycket annat.

Det kräver reglering och politisk vilja för att begränsa inflationen, räcker inte med räntehöjningar.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är lite poänglöst att jämföra samma varor/märken i olika butiker däremot, om en ensam person lägger 3000 kr eller 3200 kr i månaden på mat eller vad det kan skilja mellan billigaste och dyraste butik på orten spelar ju inte så stor roll,

Jag tror att det hade fungerat med en prisjämförelsetjänst som visar billigaste kassen. Tänker att det sätter fart på konkurrensen inom orten/området om en större hop sådana ensamma personer tar sina 3000 kr dit det är billigare.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Jag tror att det hade fungerat med en prisjämförelsetjänst som visar billigaste kassen. Tänker att det sätter fart på konkurrensen inom orten/området om en större hop sådana ensamma personer tar sina 3000 kr dit det är billigare.

Tydligen inte så butiker vill marknadsföra sig. Lidl marknadsför sig t.ex. som lågprisbutik, men kan inte vara med i de flesta prisjämförelser för att samma/jämförbara varor inte finns – men de presenterar ju inte någon konkurrerande matkasse.

Varför jag menar att det inte spelar så stor roll är för att de dyraste butikerna ofta ingår i samma kedja som de billigaste, samma inköpskanaler och i stort sett samma priser hos alla leverantörerna. Det är närbutikerna som hamnar högt i prisjämförelserna.

Byter du varor och recept kan du ju spara 1000 kr varje månad (från snittet) som ensamstående utan problem, men det betyder inte att inte dessa priser också går upp med 10-20 % som resten av marknaden och då höjer Riksbanken räntorna som gör det ännu dyrare att producera mat.

Permalänk

Ett populistisk förslag som missgynnar mindre närbutiker och de stora giganterna som kan pressa mer vinner.
Samtligt pratar politikerna om att det är för lite konkurrens.

Min bild är dessutom att många matbutiker idag har priser på nästan allt online, då man kan handla just online. Dock så är detta pris lite högre än i butik. Så att kund upplever att det inte kostar så mycket att handla online.

Permalänk
Medlem

Alla mataffärer som har omsättning nog att ha krav på digitalt kassaregister kunde gott krävas att publicera prisdata enligt ett standardiserat format

Permalänk
Medlem

Ska det vara ett projekt för att handla mat? Det räcker nog med artiklarna på nätet om billigaste matkassen samt sunt förnuft och lokalkännedom för att veta var man ska handla. Finare butiker som ICA och Coop kommer naturligtvis kosta mer än Willys och Lidl. Över tid komma man spara mer på att handla på de billigare affärerna, så det är inte lönt att köra runt hela stan för att köpa till lägsta pris. Hamnar man på en helt okänd butik för en kan man provhandla lite och få en känsla för prisläget. Allt behöver inte optimeras in i absurdum.

Skrivet av snajk:

Många affärer verkar ha gått över till e-ink-prisskyltar på hyllorna, vilka borde kunna hållas uppdaterade (vad är annars meningen med dem?)...

De uppdateras inte automatiskt. Batteriet hade inte räckt om de var ständigt uppkopplade. Personalen måste knappa in i sin handdator och scanna skylten för att den ska uppdateras.

Skrivet av m4gnify:

Dom har redan en databas med alla priser.

Fast tjänsten som ska användas kostar ju i underhåll och drift så det är inte gratis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Woaini:

Alla priser är väl publika idag?

Ska man tvinga butiker att publicera listor på nätet för att man inte själv tycker det är värt mödan att gå runt och jämföra?

Staten kanske skulle gå in och tvinga ner priserna också? Eller vaffan varför inte låta staten ta över butikerna istället. Då kunde dom också ta fram planer för kommande femårsperiod också. Liksom säkra att allt blev rätt.

Det handlar inte om att det är värt mödan eller ej, det handlar om att du som konsument är i underläge när det handlar om prisinformation. Butikerna sätter priserna som de vill, och enda gången du får reda på det är när du handlar. Du kan inte veta, vecka för vecka, om din butik höjer priserna, och i såfall, om dessa prishöjningarna sticker ut jämfört med andra butiker i området. Det enda du kan göra är att chansa på att gå till en annan butik nästa gång, men du kan inte veta hur prisläget ser ut där.

Insatsen för en butik att publicera sina prislistor online är väldigt låg jämfört med att ens en person ska jämföra priser mellan olika butiker, för att inte tala om flera personer som var och en får upprepa samma arbete för samma jämförelser. Alla butiker med kassaregister och streckkodsläsare har redan dessa prisdatabaser, det handlar bara om att publicera den data som redan finns.

Prissättning på en ideal fri marknad bygger på att konsumenter får tillgång till uppdaterade uppgifter om priser med så lite friktion som möjligt. Det är ju denna "möda" som är en slags friktion och en barriär mot den ideala fria marknaden som är hela poängen med att den bör avskaffas. Att staten ska tvinga affärer att prissätta på ett visst sätt är inte alls samma sak som att kräva att butiker gör prisinformation tillgänglig på ett visst sätt eller annat. Jag tror inte heller att staten bör gå in och sätta priser i första hand, i långa loppet finns det risker för att detta orsakar sneda och oönskvärda effekter. Jag ser snarare en större transparens inom prissättning som ett sätt att ge fri prissättning en sportslig chans att fungera, innan man tar till med storsläggan och bestämmer vad priserna ska vara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leopard01:

Fast tjänsten som ska användas kostar ju i underhåll och drift så det är inte gratis.

Att köra en export av befintlig prisdata ur sitt kassasystem och sedan publicera en statisk fil på en webbserver i ett standardiserat format är i sammanhanget en försumbart låg kostnad. Vill man göra det ännu enklare för butikerna så behöver man inte ens specificera ett specifikt filformat, bara att formatet är dokumenterat och innehåller information som kan mappa standardiserade produktkoder mot priser.

För att göra det tydligt, mitt förslag är inte att butiker ska tvingas bygga en prisjämförartjänst, bara att de publicerar rådata om priser. Data de redan har, bara att de behöver göra denna data tillgänglig för den som frågar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smkr:

I dagsläget är det nog svårt för en regering att tvinga livsmedelsbutikerna att presentera sina priser enligt en viss standard, det som gör det svårt är politiska principer tror jag.

Vilken politisk princip skulle det vara mot? Att kräva att butiker lägger korten på bordet angående priser är inte samma sak som att t.ex. tvinga dem att sätta priser på ett visst sätt.

Hur prisinformation ska lämnas regleras redan enligt lag.