Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

TSMC överväger höja priserna ytterligare

Permalänk
Melding Plague

TSMC överväger höja priserna ytterligare

För att nå intäktsmålen för 2023 och kompensera för dyrare tillverkning utomlands står nya prisökningar på tapeten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vore det helt ointressant att tillverka billiga komponenter som grafikkort och processorer på 10 till 14 nanometer? Prestanda skulle väl vara begränsad, men tänker som billiga alternativ.

Visa signatur

JJ2 clan ladder

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Logiskt. När efterfrågan sjunker för att konsumenterna tycker att slutprodukten är för dyr är väl typ den enda lösningen för att få folk att vilja köpa att göra det ännu dyrare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Oh great 🙄

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Först kretsbrist som driver upp priserna
Sen dyrare nya noder som pressar ännu mer
En del inflation som ökar allt en bit till
Och nu höjda priser i tillverkningsledet

Man hade ju kunnat tänka sig att lägre orderflöde skulle pressa ner priserna lite, men tydligen är det tvärt om när man är marknadsledande semi-monopol

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vore det helt ointressant att tillverka billiga komponenter som grafikkort och processorer på 10 till 14 nanometer? Prestanda skulle väl vara begränsad, men tänker som billiga alternativ.

Du tycker att dagens grafikkort är så billiga?

Annars om man bara behöver ett grafikkort för att visa bild, mer eller mindre struntar i prestanda och det måste vara nytt, inte begagnat. Då kan man fortfarande hitta GeForce GT 1030 till försäljning. Priser runt tusenlappen.
GT 1030 är för övrigt tillverkade på Samsung 14nm. Så då får du vad du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Först kretsbrist som driver upp priserna
Sen dyrare nya noder som pressar ännu mer
En del inflation som ökar allt en bit till
Och nu höjda priser i tillverkningsledet

Man hade ju kunnat tänka sig att lägre orderflöde skulle pressa ner priserna lite, men tydligen är det tvärt om när man är marknadsledande semi-monopol

Japp. Marknadsekonomi ska visst bara tillämpas när det gynnar företagen och missgynnar konsumenterna. När det omvända förhållandet skulle gällt är det tydligen andra spelregler. Så lite märkligt är det ju att så många konsumenter fortfarande förespråkar marknadsekonomi när systemet länge varit riggat för att missgynna dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det bara att minska tillverkningen så att kostnaden för att tillverka allt går ner, och samtidigt så håller dom tillgången på alla delar på ett minimum och därmed kan dom hålla priset på så hög nivå.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 5 st FD Venturi HF-14, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Det är väl så här det går när man inpraktisera har monopol på de nyaste noderna.

Skrivet av maweric:

Har funderat på det också. Om man tar kort som AMDs Polaris-serie eller Nvidia GP106 - dvs Radeon 580 och Geforce 1060 - så är det helt OK kort än idag. Med GDDR6 - vilket borde vara trivialt att få till - kan man få samma bandbredd på smalare buss. Bygg korten på nyaste varianten av den processen och se var vi hamnar.

Radeon 590 är vanliga 580 fast krympt till GF12nm. Det kortet hamnar idag någonstans runt 67% av ett 6600, dvs klart över 6500XT. Det kommer med fulla 16 banor PCIe och 8GB minne, och kostade när det kom $279. 580 kostade $229, 570 $169 (fast då med bara 4GB minne). Säg att vi byter till 128bit GDDR6 - samma bandbredd vid 16GHz, en märkbar förbättring om vi höjer till 18GHz eller 20GHz - och kapar antalet banor till 8, vilket trots allt räcker för 6600. Chippet blir nu klart mindre och således billigare. Borde gå att sälja för $200 eller så, kanske. Vore inte det ett ett rimligt kort att sälja istället för det skrattretande 6500XT?

OBS att jag inte har uppgraderat designen alls i mitt exempel. Det är fortfarande Polaris, GCN 4, vilket inte är världens mest effektiva design. Att jag gör så är för att RDNA inte finns på något mindre än 7nm, så det är rätt mycket jobb att fixa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Känns som det kvittar?
Hårdvara är för dyr ändå. Att den nu blir ännu lite för dyr är skit samma - tänkte inte köpa till det gamla priset heller.

Intressant dock att tidigare var det väldigt hög efterfrågan så priserna gick upp. Nu sjunker efterfrågan - så de får höja priserna för att bibehålla sin vinst.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Vi vill ju vara mindre beroende av omvärlden, det är väl bra men det kommer inte leda till billigare produkter

Permalänk
Medlem

Man får sluta ha dator och spel som intresse, börja att virka dukar istället...

Visa signatur

SPELDATOR
ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D NOCTUA NH-U12S CHROMAX.BLACK ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X FRACTAL NORTH MESH BLACK

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Japp. Marknadsekonomi ska visst bara tillämpas när det gynnar företagen och missgynnar konsumenterna. När det omvända förhållandet skulle gällt är det tydligen andra spelregler. Så lite märkligt är det ju att så många konsumenter fortfarande förespråkar marknadsekonomi när systemet länge varit riggat för att missgynna dem.

Vad ska du ha istället för marknadsekonomi?

Permalänk
Medlem

Två saker.
* Det finns ingen ”prislista” på de nyaste noderna. Företagen sluter individuella avtal med volymer, tidpunkter, klausuler om leveransförsäkringar, möjligheter att …. och naturligtvis pris. Jag har aldrig sett ett sådant avtal läcka ut på webben. Någonsin.
* De mest avancerade noderna är inte de högst belagda för närvarande. TSMC talar om att kunna hålla 70% beläggning där, vilket är ovanligt dåligt. Det är å andra sidan de enda noderna där de har unika kvaliteter.

Situationen är ny. TSMC vill öka vinsterna för sina aktieägare, men är i en position där beläggningen på deras mest avancerade noder inte lånar sig till det. Så de använder det faktum att de fasta kostnaderna för att byta fab är höga, så måttliga höjningar är inte förknippade med någon större risk att små och medelstora kunder skall lämna dem för att producera någon annanstans, och trycket på legacy noderna är tillräckligt för att det skall vara OK att tappa en del kunder till konkurrenter.

Det är en väldigt osäker fab marknad nu. Kinesiska kunder söker sig till SMIC, men i gengäld undviker andra länder att producera hos dem av rädsla för USAs sanktioner. Det råder överkapacitet, men lokala regeringar ger statliga bidrag för kapacitetsutbyggnad som saknar efterfrågetäckning, vilket sätter balans och konkurrens ur spel. Marknaden är politisk mer än ekonomisk nu, och ingen vet när dammet kommer att lägga sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alternativet, som du återkommande propagerar för, har testats genom historien och fungerar sämre än marknadsekonomi. Därför håller få med dig.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Då går väl priset på virknålar och garn upp med flera hundra procent på några år också skall du se. Har folk fritidsintressen är det tydligen meningen att det ska svida I plånboken, oavsett på vilken nivå man lägger sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Spelmarknaden är i huvudsak oberoende av hårdvarumarknaden - och mycket större. Enligt NPD som följer Amerikanska spelmarknaden, omsatte mjukvaran tio gånger mer än spelhårdvaran.
Det är inget problem för speltillverkare om hårdvaran homogeniseras, tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad ska du ha istället för marknadsekonomi?

Skrivet av Hattifnatten:

Alternativet till marknadsekonomi, som du återkommande propagerar för, har testats genom historien och fungerar sämre. Därför håller få med dig.

Läser ni inte? Marknadsekonomi går väl ut på att priset styrs av tillgång och efterfrågan, så att implementera ett sådant system kunde ju vara en bra början. Inte som nu när tillverkarna dikterar priset efter eget tycke oavsett hur tillgång och efterfrågan ser ut. Det vi har nu är inte marknadsekonomi. Att på riktigt tro det är bara att springa företagens ärenden, utan att man själv har någon vinning av det.

Visst kan vi ha marknadsekonomi men då ska det vara på riktigt. Dvs komponenter borde ha varit snorbilliga efter pandemin när tillgången var väldigt god och efterfrågan störtdök. Men så blev det ju inte. För att, igen, vi har inte marknadsekonomi på riktigt. Om inte företagen kan acceptera att en naturlig del av marknadsekonomi är att man ibland drar det korta strået, ja då måste vi ju antingen ha myndigheter som granskar och sätter stopp för manipulation, eller hårdare reglering i alla led. Men det vi har nu, som alltså inte är marknadsekonomi, fungerar ju uppenbarligen inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Läser ni inte? Marknadsekonomi går väl ut på att priset styrs av tillgång och efterfrågan, så att implementera ett sådant system kunde ju vara en bra början. Inte som nu när tillverkarna dikterar priset efter eget tycke oavsett hur tillgång och efterfrågan ser ut. Det vi har nu är inte marknadsekonomi. Att på riktigt tro det är bara att springa företagens ärenden, utan att man själv har någon vinning av det.

Visst kan vi ha marknadsekonomi men då ska det vara på riktigt. Dvs komponenter borde ha varit snorbilliga efter pandemin när tillgången var väldigt god och efterfrågan störtdök. Men så blev det ju inte. För att, igen, vi har inte marknadsekonomi på riktigt. Om inte företagen kan acceptera att en naturlig del av marknadsekonomi är att man ibland drar det korta strået, ja då måste vi ju antingen ha myndigheter som granskar och sätter stopp för manipulation, eller hårdare reglering i alla led. Men det vi har nu, som alltså inte är marknadsekonomi, fungerar ju uppenbarligen inte.

Det här går man igenom på Nationalekonomi A, alltså hur oligopol snedvrider. Jag kan varmt rekommendera den kursen.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Logiskt. När efterfrågan sjunker för att konsumenterna tycker att slutprodukten är för dyr är väl typ den enda lösningen för att få folk att vilja köpa att göra det ännu dyrare.

Fullt logiskt om man faktiskt vet hur marknaden funkar…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Det här går man igenom på Nationalekonomi A, alltså hur oligopol snedvrider. Jag kan varmt rekommendera den kursen.

Bingo. Oligopol eller monopol består av för få aktörer för att marknadsekonomi skall vara en drivkraft. Därför kan man inte säga att "Oligopolföretag X får sätta vilka priser de vill för vi har marknadsekonomi, kommunistjävel", och därför behövs ordentlig reglering.

Drar man det riktigt långt är det egentligen inte företagens fel. Tro fan man sätter ett högre pris än vad som är skäligt när ingen sätter stopp, för att ordentlig reglering saknas. Men det som stör mig är folk som tror att det är marknadsekonomi och tycker det är bra. "Ah men de har jobbat hårt för att tränga ut all konkurrens. De förtjänar att ha en oreglerad särställning i all evighet, för de har jobbat hårt. Passar det inte kan du väl starta ett eget komponentföretag".

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Tillverkarna sätter alltid priset eftersom att de äger liksom sina tillgångar, som de byter till utsatt pris. Vill inte konsumenter ha varan till det priset så avstås köp och marknadslogiken är fullt gången. Det är allt en marknadsekonomi är. Det finansiella systemet är till för att underlätta för köpare och säljare att mötas.

Jag har till exempel ensam produktion av min egen svett på gymmet, som jag annonserar för 14000 kr litern. Inga köpare än så att vara ensam producent verkar inte vara knepet som leder till framgång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Bingo. Oligopol eller monopol består av för få aktörer för att marknadsekonomi skall vara en drivkraft. Därför kan man inte säga att "Oligopolföretag X får sätta vilka priser de vill för vi har marknadsekonomi, kommunistjävel", och därför behövs ordentlig reglering.

Drar man det riktigt långt är det egentligen inte företagens fel. Tro fan man sätter ett högre pris än vad som är skäligt när ingen sätter stopp, för att ordentlig reglering saknas. Men det som stör mig är folk som tror att det är marknadsekonomi och tycker det är bra. "Ah men de har jobbat hårt för att tränga ut all konkurrens. De förtjänar att ha en oreglerad särställning i all evighet, för de har jobbat hårt. Passar det inte kan du väl starta ett eget komponentföretag".

"I Sverige och de andra nordiska länderna är det vanligt med marknader med oligopol. Det beror på att många marknader inte är tillräckligt stora för att det ska kunna finnas många företag. I Sverige har vi till exempel fyra stora banker, tre livsmedelsgrossister och få flyglinjer med mer än två konkurrerande flygbolag. Att det bara finns tre eller fyra företag på en marknad, att det är ett oligopol, innebär dock inte alltid att konkurrensen är svag. Det kan till och med vara så att det räcker med två företag på en marknad för att det ska vara intensiv konkurrens." - Konkurrensverket.

Att staten ska gå in och sätta pristak för att gynna din hobbyutövning är tveksam användning av statens våldsmonopol. Det görs inte ens för mat som nog många skattar som angelägnare och som dessutom är mångas hobby.

Det finns inte ett prisfacit utan pris uppstår egentligen när säljare och köpare är överens. Det finns inget "egentligt" pris.

Den bästa lösningen vore att hett eftertraktade varor auktionerades ut och MSRP och dylikt slopades. Scalpers skulle försvinna och prisdynamiken gynnas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Även om Intel var ensam leverantör så konkurrerar de med sig själva och tidigare produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rigatony:

Även om Intel var ensam leverantör så konkurrerar de med sig själva och tidigare produkter.

Fortfarande inte något som är eftersträvandsvärt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av rigatony:

Tillverkarna sätter alltid priset eftersom att de äger liksom sina tillgångar, som de byter till utsatt pris. Vill inte konsumenter ha varan till det priset så avstås köp och marknadslogiken är fullt gången. Det är allt en marknadsekonomi är. Det finansiella systemet är till för att underlätta för köpare och säljare att mötas.

Jag har till exempel ensam produktion av min egen svett på gymmet, som jag annonserar för 14000 kr litern. Inga köpare än så att vara ensam producent verkar inte vara knepet som leder till framgång.

Nej, det du pratar om är Fri marknad, inte marknadsekonomi. En fri marknad saknar reglering och där får man lov att ta ockerpriser "för vem ska stoppa en". Marknadsekonomi bygger dels på tillgång och dels på efterfrågan, och om den fungerar så kan köpare acceptera det pris som sätts, tack vare att det går hänvisa till äkta efterfrågan och äkta tillgång som skäl för priset. Samt att där finns tillräckligt många aktörer på maknaden så att om en viss aktör sätter ett pris som är för högt, kommer andra aktörer kunna sno affären, vilket innebär att systemet i viss mån är självsanerande och självreglerande. Men skall samma system appliceras på en marknad med så få aktörer att ovan nämnda fenomen inte existerar så blir det... Obra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Fortfarande inte något som är eftersträvandsvärt.

Alltså det är ju bättre med ett företag som gör processorer än inget företag som gör processorer om man vill ha en processor tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rigatony:

Alltså det är ju bättre med ett företag som gör processorer än inget företag som gör processorer om man vill ha en processor tänker jag.

Där är vi eniga.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av rigatony:

"I Sverige och de andra nordiska länderna är det vanligt med marknader med oligopol. Det beror på att många marknader inte är tillräckligt stora för att det ska kunna finnas många företag. I Sverige har vi till exempel fyra stora banker, tre livsmedelsgrossister och få flyglinjer med mer än två konkurrerande flygbolag. Att det bara finns tre eller fyra företag på en marknad, att det är ett oligopol, innebär dock inte alltid att konkurrensen är svag. Det kan till och med vara så att det räcker med två företag på en marknad för att det ska vara intensiv konkurrens." - Konkurrensverket.

Att staten ska gå in och sätta pristak för att gynna din hobbyutövning är tveksam användning av statens våldsmonopol. Det görs inte ens för mat som nog många skattar som angelägnare och som dessutom är mångas hobby.

Det finns inte ett prisfacit utan pris uppstår egentligen när säljare och köpare är överens. Det finns inget "egentligt" pris.

Den bästa lösningen vore att hett eftertraktade varor auktionerades ut och MSRP och dylikt slopades. Scalpers skulle försvinna och prisdynamiken gynnas.

Sverige är ett dåligt exempel då vi faktiskt har ganska långtgående reglering här som oftast efterlevs även på oligopolmarknader, även om karteller, prisfixering och annat sattyg såklart förekommer då och då.

Men med fri marknad finns ju inget som hindrar att oligopolföretagen kommer överens om t. ex ett prisgolv, som då gynnar alla inblandade aktörer men helt tar bort strävan att konkurrera, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma med det spåret.

Om allt ska auktioneras så skulle det inte hjälpa mot scalpers eftersom allt skulle få scalperpriser ändå. Man skulle kunna köpa en produkt utan avsikt att använda den, ytan sälja den igen, till ett högre pris, så vad är poängen.

Visst, du kan i teorin få ett mer "rätt" pris, men i så fall så skulle det behöva införas begränsningar typ "du får inte sälja en prodkt du köpt på X antal månader", "du får inte köpa mer än X antal produkter per fysisk person", "du får inte köpa en produkt om syftet är att köpa åt någon som redan köpt sin kvot", etc etc, och vips är vi tillbaka till... Reglering

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"För få aktörer för att marknadsekonomi skulle vara en drivkraft". Marknadsekonomi är ingen drivkraft det är ett ekonomiskt system. Ja, oligopol kan ske, ytterst få tycker det är bra. Men det är fortfarande inte ett gott argument för varför barnet ska ut med badvattnet.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC