Permalänk
Snusfri
Skrivet av mahava:

Folk som sänder sina ungar till förskolan när de är ungarna är sjuka, för de första är det elakt mot barnet, sen sprider sig åkomman till såväll de andra barnen som till personalen, som i sintur blir sjuka, måste vara hemma vilket påverkar både verksamhet för övriga samt dem personligen (tex så har föskolepersonal karensdag och även egna liv) och i sin tur sprider det då sig vidare till resten av den familjen som också blir sjuka.

Saknar pandemitiden när de körde "det nyser, det går hem" i princip, de två åren var vi sjuka exakt en gång och då just med covid, nu senaste året är det tredje gången jag får en dagissjuka via fästmöns jobb här idag ... :/

Samma med folk som kommer sjuka till jobbet.
Du jobbar inte bara mycket sämre, du riskerar även att smitta ner dina kollegor så att de blir sjuka och det i sin tur kan leda till att produktionen stoppas och även i förlängningen att företaget måste klappa igen.

Så för att du "inte hade råd" att vara sjuk någon/några dagar så är du nu arbetslös.

Vi har haft personer som blivit hemskickade omedelbart när de kommit sjuka, de har även fått skriftliga varningar då detta skett så detta vidriga beteende har minskat rejält dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Du jobbar inte bara mycket sämre, du riskerar även att smitta ner dina kollegor så att de blir sjuka och det i sin tur kan leda till att produktionen stoppas och även i förlängningen att företaget måste klappa igen.

Så för att du "inte hade råd" att vara sjuk någon/några dagar så är du nu arbetslös.

Vi har haft personer som blivit hemskickade omedelbart när de kommit sjuka, de har även fått skriftliga varningar då detta skett så detta vidriga beteende har minskat rejält dock.

Om man får säga att pandemin förde med sig något bra så är det ändå att det här beteendet minskade en del efteråt. Håller med dig.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Personer (nästan alltid äldre kvinnor) som krampaktigt håller fast i sin kundvagn i matbutiken och parkerar så nära kyldörrarna man kan när man ska ta ett paket mjölk att man samtidigt blockerar tre andra dörrar 🤬 Och när man flyttar ut deras vagn 1m (gör jag alltid) så andra kommer åt tittar de på en med stora ögon. Helt hjärndött i min värld, vad är man rädd för? Att någon ska lägga i något konstigt i deras vagn? Måste man ha med sig vagnen hela vägen in i kylen?

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Personer (nästan alltid äldre kvinnor) som krampaktigt håller fast i sin kundvagn i matbutiken och parkerar så nära kyldörrarna man kan när man ska ta ett paket mjölk att man samtidigt blockerar tre andra dörrar 🤬 Och när man flyttar ut deras vagn 1m (gör jag alltid) så andra kommer åt tittar de på en med stora ögon. Helt hjärndött i min värld, vad är man rädd för? Att någon ska lägga i något konstigt i deras vagn? Måste man ha med sig vagnen hela vägen in i kylen?

Många äldre är ju inte fysiskt friska, så du kanske flyttar det stöd dom har för att gå. Dom kanske ställer den så nära så att dom har ngt att ta tag i om dom behöver.

Så helt hjärndött beteende att flytta vagnarna.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Många äldre är ju inte fysiskt friska, så du kanske flyttar det stöd dom har för att gå. Dom kanske ställer den så nära så att dom har ngt att ta tag i om dom behöver.

Precis! Lite mer medmänsklighet och lite mindre main character syndrome tack!

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Skrivet av Puttrickio:

Precis! Lite mer medmänsklighet och lite mindre main character syndrome tack!

Asså jag menar ca 45-60 åringar som är helt kapabla till att gå. Skulle aldrig falla mig in flytta vagnen för tex en pensionär eller liknande fattar ni väl. Kanske bara är jag som är med om folk som kör fram sin vagn till alla diskar osv så man blockerar medans man står där och plockar.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Asså jag menar ca 45-60 åringar som är helt kapabla till att gå. Skulle aldrig falla mig in flytta vagnen för tex en pensionär eller liknande fattar ni väl. Kanske bara är jag som är med om folk som kör fram sin vagn till alla diskar osv så man blockerar medans man står där och plockar.

Du kanske ska sluta anta att t.ex. 60-åringar är fullt friska, finns rätt många som gått i pension redan för medicinska problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

Du kanske ska sluta anta att t.ex. 60-åringar är fullt friska, finns rätt många som gått i pension redan för medicinska problem.

Fast man drar väl inte undan en vagn från någon som står och håller i den, eller undan alls egentligen, utan mer att man vinklar ut den så man kommer åt typ.

När jag börjat handla mer på dagtid med allt hemarbete och så, så blir det rätt jobbigt med alla sega människor i mataffären. Jag tänkte att det skulle vara lugnare, och det är det ju i viss mån på vissa ställen (självutcheckningen brukar vara öde exempelvis, men de vanliga kassorna är värre än under "rusningen"), och därmed gå snabbare men på det stora hela tar det längre tid för många är så extremt långsamma. Står i vägen utan att märka att man står och väntar på att få komma förbi, ska stå och dividera om vilken "tomat" som är bäst, läsa alla datumen på alla gräddförpackningarna i kylen och delikatessdisken ska vi inte tala om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tacka vet jag Norge. Avsaknaden av karensdag och 100% ersättning från dag 1 medför att det här är ett närmast icke-problem.

Ska man gnälla lite samtidigt så ger ju systemet entitlade miffon som praktiskt taget sätter i system att använda dessa sjukdagar som semesterdagar. Var på en fest där en snubbe sa "nu är det snart december och jag har fortfarande 7 egenmeldingsdager kvar å ta ut".

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inget emot auto-läge som fungerar, vilket de enligt min erfarenhet gör. På mina tre senaste bilar exempelvis så har det funkat utmärkt. Man behöver inte köra i en tunnel för att märka det utan det räcker med en normalstor viadukt där halvljuset tänds. Sen borde bakljusen alltid vara tända förstås, men de är ju inte lika viktiga på dagen ändå.

Men det är knappast något automatiskt som gör att allt fler bilar kör runt i mörkret med positionsljus fram och helt släckt bak utan problemet ligger mellan ratten och stolen. Hur folk inte ser att det är kolsvart typ fem meter framför bilen förstår jag inte dock.

Med bra vägbelysning och inte allt för starkt halvljus så är det inte säkert man ser nån skillnad om halvljuset är på eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tacka vet jag Norge. Avsaknaden av karensdag och 100% ersättning från dag 1 medför att det här är ett närmast icke-problem.

Ska man gnälla lite samtidigt så ger ju systemet entitlade miffon som praktiskt taget sätter i system att använda dessa sjukdagar som semesterdagar. Var på en fest där en snubbe sa "nu är det snart december och jag har fortfarande 7 egenmeldingsdager kvar å ta ut".

I Norge tar de ju tidig helg också med korta fredagar. Men de har ju oljepengar att vila på

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Har arbetat många år i butik, och ja det finns en andel mellanålders och fullt friska som är helt omedvetna om andra människor. Det är störande. Funderade ett tag på om man skulle dra in deras bonuscheckar om de "felparkerar".

Dagens gubbgnäll får annars handla om att man måste kunna kritisera saker utan att någon ska himla med ögonen och dra upp värsta tänkbara motsats. Det är ju osannolikt att en normalt funtad människa som lite försynt flyttar någons vagn skulle dra undan den så att de brakar i gatan, eller som om 99 % av alla 45-60-åringar vore så sjuka att de inte kan stå utan stöd. Båda dessa är extremfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Nästan värre med folk som stannar mitt i butiken och ska prata en stund med "grannen" inkl hela familjen.. -Typ HEJ vi kör ett styrelsemöte här mitt mellan frysdiskarna, klappträn!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Nästan värre med folk som stannar mitt i butiken och ska prata en stund med "grannen" inkl hela familjen.. -Typ HEJ vi kör ett styrelsemöte här mitt mellan frysdiskarna, klappträn!

Haha! Eller personer som tycker det är lämpligt att kundvagnen (den största varianten som rymmer 12 spädgrisar) kan stå vinkelrätt ut från frysdisken och blockera gången medans personen letar efter den bästa påsen pyttipanna...

Permalänk
Snusfri

När kommunikationen är noll, produktionsledaren, mellanchefen och chefen säger helt olika saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När kommunikationen är noll, produktionsledaren, mellanchefen och chefen säger helt olika saker.

Då fungerar ju inte företaget som det ska och du har i praktiken 3 chefer. Jag jobbade på ett familjeägt ställe där det i praktiken var 4 chefer med samma 'makt'. Alla fyra la sig i varandras områden och hade såklat olika åsikter om hur saker skulle göras just för stunden.
Enda lösningen är att byta jobb.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Irriterar mig på hur vissa tolkar hur man ska använda blinkers.

1. Inte alls
2. Precis när man svänger utan att kolla att det är fritt
3. Som ett verktyg vid köbildning att pressa sig in, samt förvänta sig att folk flyttar på sig

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gör som jag gjorde. Begärde ett möte med alla chefer med och pratade ut om den dåliga samordningen och den förvirring som uppstod då den ena chefen efter den andra kom med "släpp allt annat, det här måste göras nu". Efter mötet blev det bättre men inte helt bra så vi var flera om att ha ett par möten till och sen fungerade allt eftersom vi då kunde säga ifrån, "chef X sa att bla bla så ni måste nog prata ihop er om det här".
Funkar det inte så är det bara att byta jobb som @kundun sa.

Permalänk
Snusfri

Riktigt så illa är det inte, det är mest irritation över att de inte större koll på vissa saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vete fasen om det passar in här egentligen, men grinig är jag och ont som fan har jag med... trampa snett nått så ini bomben igår och idag är foten svullen... har fått den lindad och försöker hålla den högt... jag som tänkt börja röja lite saker som ska till tippen, men det får väl vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Vete fasen om det passar in här egentligen, men grinig är jag och ont som fan har jag med... trampa snett nått så ini bomben igår och idag är foten svullen... har fått den lindad och försöker hålla den högt... jag som tänkt börja röja lite saker som ska till tippen, men det får väl vänta.

Aj aj, akta dig! Jag skulle göra just det och lastade grejerna som skulle kastas på en pirra för vidare transport men när jag knuffade igång pirran så rörde sig lasten och jag kunde inte hålla pirran som snärtade tillbaka och smällde till vänstra fotens stortånagel så den trycktes in 1 cm in i tån. Blodet forsade och efter att ha fått stopp på blodflödet åkte jag till akuten istället för tippen och fick tån ompysslad. Det hände 2 nov 2022. Fortfarande ser nageln ut som om det är blod under och sakta, men bara jävligt sakta, släpper den ruttna nageln lite varje dag. Gör inte ont längre men ser otäckt ut. Anar en början till ny nagel men det lär dröja innan den gamla nageln lossnat helt och den nya vuxit ut.

Blev lite konfunderad när läkaren bjöd in en annan läkare som sa: "Oj, va fin! Jag är van, spelar innebandy på toppnivå. Då och då får man en sån där nagel. Din ser fin ut, kommer lossna sakta, sakta. Gissar på 1 1/2 till 2 år innan du har en ny."

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Aj aj, akta dig! Jag skulle göra just det och lastade grejerna som skulle kastas på en pirra för vidare transport men när jag knuffade igång pirran så rörde sig lasten och jag kunde inte hålla pirran som snärtade tillbaka och smällde till vänstra fotens stortånagel så den trycktes in 1 cm in i tån. Blodet forsade och efter att ha fått stopp på blodflödet åkte jag till akuten istället för tippen och fick tån ompysslad. Det hände 2 nov 2022. Fortfarande ser nageln ut som om det är blod under och sakta, men bara jävligt sakta, släpper den ruttna nageln lite varje dag. Gör inte ont längre men ser otäckt ut. Anar en början till ny nagel men det lär dröja innan den gamla nageln lossnat helt och den nya vuxit ut.

Blev lite konfunderad när läkaren bjöd in en annan läkare som sa: "Oj, va fin! Jag är van, spelar innebandy på toppnivå. Då och då får man en sån där nagel. Din ser fin ut, kommer lossna sakta, sakta. Gissar på 1 1/2 till 2 år innan du har en ny."

Aj som faaaan känner jag rent av... har bara fått av halva ena stortånageln när exet putta soffan utan att jag var beredd när vi möblera om en gång, halvan stod rakt upp så den fick klippas dän och pysslas om.
Nu känns i alla fall foten mycket bättre efter vila, så nu går det nästan gå "normalt" lite halt är jag än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vashy:

3. Som ett verktyg vid köbildning att pressa sig in, samt förvänta sig att folk flyttar på sig

Irriterar mig på folk som inte kör blixtlås metoden och släpper in folk vid köbildning. Ja, jag förväntar mig att man släpper in varannan bil vid köbildning, turligt nog verkar folk mer rädda om sina bilar än vad jag är så det brukar lösa sig trots att de låtsas att de inte ser mina blinkers.

Vore bättre om vi faktiskt samarbetade i trafiken som man får lära sig i körskolan.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Vad är det för gråsuggor och spindelapor som hittat på "visa mer"-knappen på websidor?

Knölfötterna på vår IT-avdelning har av någon outgrundlig anledning hittat på att göra en ny "serviceportal". Där ska man kunna beställa programvaror och tjänster. Jag råkade just ut för olyckan att behöva beställa ett program.

Sökfunktionen är givetvis oduglig. Jag får ta fram en lista på ALLA programvaror. Det är en lång lista. Listan kan sorteras i bokstavsordning, men det finns inget index. Jag ska till V.

Någon banditskojare som studerat modern webdesign har kommit på att listan ska bläddras med en "visa mer"-knapp.

Permalänk
Medlem

Nytt hatobjekt: FedEx!
Skulle få en leverans innan 12 idag (2023-03-24). Efter en massa underliga meddelanden med instruktioner om hur jag ska ändra dag och tid för leverans får jag ett "tracking number". Det leder till en hemsida där ingenting fungerar, allt är kaos. Kl 12 passerar och jag ringer deras kundtjänst och "servas" av en chatbot som går i en oändlig slinga med meddelanden om att jag måste ange kundnummer, leveransID eller "tracking number" men man hinner inte innan nya meddelanden kommer i rask takt. Lyckas till slut få in mitt "tracking number" och får då meddelandet att varorna kommer innan 18.00 idag. Lägger på och se, på min dator har det kommit ett meddelande att varorna är försenade och man vet inte när de kommer. Mens jag sitter och grämer mig över att ha hamnat i händerna på något som just nu verkar värre än UPS kommer ett nytt meddelande som säger att varorna kommer innan 12 den 27:e mars.

Suck och stön. När ska amerikanska företag lära sig att Europa inte är USA? Och när ska de få en begriplig och kundvänlig kundservice?

Kommer bli som med UPS. Om jag får reda på att ett företag endast levererar via UPS så avbeställer jag och förklarar för företaget att det beror på att de anlitar UPS och att jag beställt varan till ett dyrare pris hos ett företag som har ett bra urval av leveransmetoder.
Nu kommer jag göra likadant med företag som använder FedEx.

Permalänk
Avstängd

Ny Depeche platta och det finns ett gäng sånger jag gillar. Men det är mastrat för platt. WTH. Att de / skivbolaget inte lärde sig något från Playing the angel från 2005. FFS

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nytt hatobjekt: FedEx!
Skulle få en leverans innan 12 idag (2023-03-24). Efter en massa underliga meddelanden med instruktioner om hur jag ska ändra dag och tid för leverans får jag ett "tracking number". Det leder till en hemsida där ingenting fungerar, allt är kaos. Kl 12 passerar och jag ringer deras kundtjänst och "servas" av en chatbot som går i en oändlig slinga med meddelanden om att jag måste ange kundnummer, leveransID eller "tracking number" men man hinner inte innan nya meddelanden kommer i rask takt. Lyckas till slut få in mitt "tracking number" och får då meddelandet att varorna kommer innan 18.00 idag. Lägger på och se, på min dator har det kommit ett meddelande att varorna är försenade och man vet inte när de kommer. Mens jag sitter och grämer mig över att ha hamnat i händerna på något som just nu verkar värre än UPS kommer ett nytt meddelande som säger att varorna kommer innan 12 den 27:e mars.

När ni alla klagade på UPS i tråden tidigare så tänkte jag att, ja, det där är ju precis min erfarenhet med FedEx. UPS har oftast fungerat för mig faktiskt. Men grundproblemet är ju:

Citat:

När ska amerikanska företag lära sig att Europa inte är USA?

Amerikanska transportfirmor förutsätter att alla avsändare och mottagare antingen är hemmafruar, har hemmafruar, eller är företag med någon anställd för en spottstyver som ändå aldrig har råd att vara sjukledig, så att det alltid finns någon på plats.

Innan 12 den 27:e mars ska förmodligen inte tolkas som att de kommer under den dagen men före kl 12, utan att de kan komma när som helst fram till den dagen och tiden. Är du inte hemma och tar emot kommer det att finnas en passivt aggressiv lapp i din brevlåda om att de kommer att försöka igen. Någon gång.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

...
Innan 12 den 27:e mars ska förmodligen inte tolkas som att de kommer under den dagen men före kl 12, utan att de kan komma när som helst fram till den dagen och tiden. Är du inte hemma och tar emot kommer det att finnas en passivt aggressiv lapp i din brevlåda om att de kommer att försöka igen. Någon gång.

Betyder det att de kan komma när som helst under lördagen eller söndagen?

Hur gick det med ditt paket? Fick lapp i brevlådan? Hur kom du att till slut få paketet?

Med UPS finns trots allt deras "service points" lite här och där men med FedEx finns bara ett kontor i Upplands Väsby och ett på Arlanda (i Stockholmstrakten) och då har jag ingen möjlighet att hämta ut paketet. Jag har goda orsaker att beställa hemleverans, har svårt med rörelseförmåga och balans (går inte så bra och vinglar även om det blivit bättre med läkarhjälp). Skulle det gå att få paketet till mitt vanliga paketutlämningsställe så funkar det eftersom det är 200m bort i den lokala butiken men enligt FedEx hemsida kunde jag läsa ut att det i mitt område var bara de två jag nämnde ovan. Om man nu kan lita på det som står på hemsidan med tanke på att ingenting fungerade när jag försökte använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Betyder det att de kan komma när som helst under lördagen eller söndagen?

Hur gick det med ditt paket? Fick lapp i brevlådan? Hur kom du att till slut få paketet?

Med UPS finns trots allt deras "service points" lite här och där men med FedEx finns bara ett kontor i Upplands Väsby och ett på Arlanda (i Stockholmstrakten) och då har jag ingen möjlighet att hämta ut paketet. Jag har goda orsaker att beställa hemleverans, har svårt med rörelseförmåga och balans (går inte så bra och vinglar även om det blivit bättre med läkarhjälp). Skulle det gå att få paketet till mitt vanliga paketutlämningsställe så funkar det eftersom det är 200m bort i den lokala butiken men enligt FedEx hemsida kunde jag läsa ut att det i mitt område var bara de två jag nämnde ovan. Om man nu kan lita på det som står på hemsidan med tanke på att ingenting fungerade när jag försökte använda den.

Aha, ja jag tror inte de delar ut på helger så då kan du nog räkna med det på måndag ändå - om jag gissar rätt att de ger ett bortre datum. Min erfarenhet är några år gammal, och att det var extremt svårt att få ur kundtjänsten någon realistisk dag, de sa bara den dag som var bortre gräns. Detta var vad som hände:

Jag fick en leveransbekräftelse med ett leveransdatum långt bort, typ en månad fram. Ok, tänkte jag, då ser jag till att inte ha möten den dagen så jag kan jobba hemma. Inga problem med så lång framförhållning (beställningen var från Indien vill jag minnas). Veckan efter kommer jag hem från jobbet och har en passiv aggressiv lapp i brevlådan. Det stod nog faktiskt att de skulle försöka igen under de 2-3 närmaste dagarna mellan 8-17, men jag hade fullt på jobb dessa dagar. Jag fick den på något vis, minns inte om jag lyckades avboka så att jag kunde jobba hemma eller hur jag gjorde. Evt. skrev jag någon form av fullmakt efter diskussion med kundtjänsten, så att de kunde lämna när jag inte var hemma (lugnt område med loftgång).

En annan gång när jag såg ett leveransdatum långt fram med FedEx så ringde jag, vis av erfarenhet, och frågade om en realistisk prognos och inte bara ett bortre datum. Hon sa att hon bara hade det bortre datumet att delge. Så - jag vet inte om det är så att de är rädda för stämningar, policy, eller om personen bara inte hade koll. Amerikansk stämningsrädsla var min gubbgnälliga tolkning, men jag törs inte lova att det var orsaken

Andra gången kom varan också mycket tidigare än det bortre datumet. Jag minns inte hur mkt tidigare och om jag var hemma eller löste det med fullmakt. Jag vet att jag gett fullmakt till FedEx minst en gång, och det har fungerat (men det kan bero på lokala fraktfirmor också).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Aha, ja jag tror inte de delar ut på helger så då kan du nog räkna med det på måndag ändå - om jag gissar rätt att de ger ett bortre datum. Min erfarenhet är några år gammal, och att det var extremt svårt att få ur kundtjänsten någon realistisk dag, de sa bara den dag som var bortre gräns. Detta var vad som hände:

Jag fick en leveransbekräftelse med ett leveransdatum långt bort, typ en månad fram. Ok, tänkte jag, då ser jag till att inte ha möten den dagen så jag kan jobba hemma. Inga problem med så lång framförhållning (beställningen var från Indien vill jag minnas). Veckan efter kommer jag hem från jobbet och har en passiv aggressiv lapp i brevlådan. Det stod nog faktiskt att de skulle försöka igen under de 2-3 närmaste dagarna mellan 8-17, men jag hade fullt på jobb dessa dagar. Jag fick den på något vis, minns inte om jag lyckades avboka så att jag kunde jobba hemma eller hur jag gjorde. Evt. skrev jag någon form av fullmakt efter diskussion med kundtjänsten, så att de kunde lämna när jag inte var hemma (lugnt område med loftgång).

En annan gång när jag såg ett leveransdatum långt fram med FedEx så ringde jag, vis av erfarenhet, och frågade om en realistisk prognos och inte bara ett bortre datum. Hon sa att hon bara hade det bortre datumet att delge. Så - jag vet inte om det är så att de är rädda för stämningar, policy, eller om personen bara inte hade koll. Amerikansk stämningsrädsla var min gubbgnälliga tolkning, men jag törs inte lova att det var orsaken

Andra gången kom varan också mycket tidigare än det bortre datumet. Jag minns inte hur mkt tidigare och om jag var hemma eller löste det med fullmakt. Jag vet att jag gett fullmakt till FedEx minst en gång, och det har fungerat (men det kan bero på lokala fraktfirmor också).

OK, nu är jag pensionär och har bara tvätt i morgon bitti i ett hus intill det jag bor i och går till affären på söndag morgon så vi får se. I värsta fall avbeställer jag varan (fri frakt) och köper från ett annat företag med rimligare leveransalternativ. Konstigt att amerikaner står ut med en så usel service. Kanske är de sedan evigheter vana vid att det är storföretagens marknad och inte kundernas....