Surfplatta på väggen - visa vad?

Permalänk
Medlem

Surfplatta på väggen - visa vad?

Hej, är sugen på att sätta upp en surfplatta av något slag på väggen hemma så man kan få ett pling när kameran registrera rörelse utanför. Men vad mer bra kan man ha på skärmen när den hänger?

Permalänk
Medlem

Klocka, väder, foton, radio/spotifykontroller

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnde plus styra smart belysning, se arbetsscheman, få senaste nyhetsuppdateringar. Det är vad jag använder skärmen till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Hej, är sugen på att sätta upp en surfplatta av något slag på väggen hemma så man kan få ett pling när kameran registrera rörelse utanför. Men vad mer bra kan man ha på skärmen när den hänger?

Är tanken att detta ska vara på in eller utsidan ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är tanken att detta ska vara på in eller utsidan ?

På insidan, prio är att kameran ska visa när någon är vid dörren men mer än så har jag ingen aning vad den kan visa.

Tack för förslagen, klocka/datum och väder låter toppen, finns det fler?

Nästa fråga är vad för platta kan ni rekommendera, tanken var iPad men det går bort när jag såg hur pass dyra de är idag, tänkte mig max 2500kr ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NorBiz:

På insidan, prio är att kameran ska visa när någon är vid dörren men mer än så har jag ingen aning vad den kan visa.

Tack för förslagen, klocka/datum och väder låter toppen, finns det fler?

Nästa fråga är vad för platta kan ni rekommendera, tanken var iPad men det går bort när jag såg hur pass dyra de är idag, tänkte mig max 2500kr ?

Kalender kan ju vara nice. Åker man kollektivtrafik skulle man kunna ha tidtabellen för den närmaste hållplatsen, kanske bakom en länk/knapp då den väl tar upp en del plats. Någon nyhetswidget kanske.

Angående vilken surfplatta så rekommenderar jag inte riktigt Samsungs A-serie då den är för seg. Det funkar hjälpligt med en app i taget, då är det mer växlingen mellan program och väckning av enheten som är segt, men för en sån här grej så känns det viktigare med lite mer kraft. Men kanske Lenovo P11 eller P11 Pro kan vara något, om du hittar de till bra pris. Annars är priset något begränsande, det finns massor av Android-plattor runt 1500-2000 som inte är så bra, sen finns det en del som är rätt bra för sådär 3500-4500, och förstås "flaggskepp" för typ 6000 och uppåt, men mellanklassen finns liksom inte riktigt. Man hade ju gärna velat ha typ prestanda som ett nästan-flaggskepp för två-tre år sedan, men det finns typ inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

På insidan, prio är att kameran ska visa när någon är vid dörren men mer än så har jag ingen aning vad den kan visa.

Tack för förslagen, klocka/datum och väder låter toppen, finns det fler?

Nästa fråga är vad för platta kan ni rekommendera, tanken var iPad men det går bort när jag såg hur pass dyra de är idag, tänkte mig max 2500kr ?

Menar du att du ska använda en surfplattas kamera för att filma vid rörelse på insidan av dörren? Eller har du en kamera på utsidan med rörelsedetektor som du vill koppla trådlöst till en surfplatta? Förstår nog inte ditt behov fullt ut. Vill du förtydliga för en dummer som mig?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kalender kan ju vara nice. Åker man kollektivtrafik skulle man kunna ha tidtabellen för den närmaste hållplatsen, kanske bakom en länk/knapp då den väl tar upp en del plats. Någon nyhetswidget kanske.

Angående vilken surfplatta så rekommenderar jag inte riktigt Samsungs A-serie då den är för seg. Det funkar hjälpligt med en app i taget, då är det mer växlingen mellan program och väckning av enheten som är segt, men för en sån här grej så känns det viktigare med lite mer kraft. Men kanske Lenovo P11 eller P11 Pro kan vara något, om du hittar de till bra pris. Annars är priset något begränsande, det finns massor av Android-plattor runt 1500-2000 som inte är så bra, sen finns det en del som är rätt bra för sådär 3500-4500, och förstås "flaggskepp" för typ 6000 och uppåt, men mellanklassen finns liksom inte riktigt. Man hade ju gärna velat ha typ prestanda som ett nästan-flaggskepp för två-tre år sedan, men det finns typ inte.

Ja exakt, det är rätt viktigt att plattan har lite kraft så den inte är seg, kan ev. gå upp lite i pris. Har du eller någon annan förslag på platta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NorBiz:

Ja exakt, det är rätt viktigt att plattan har lite kraft så den inte är seg, kan ev. gå upp lite i pris. Har du eller någon annan förslag på platta?

Förutom Lenovo P11, P12 och Pro-modellerna så ska Xiaomis surfplatta vara rätt prisvärd, 4300 men inte på lager i Mistore. Annars kanske begagnat kan vara idé. Har du tur kan du få en nice och snabb Samsung-platta, kanske till och med en som är lite större (10-11 tum på väggen är rätt litet). Så mycket händer ju inte med prestandan att det vore katastrof att ha en platta som är ett par-tre år gammal, och generellt får man ju bättre skärm på en äldre flaggskeppsplatta än på en nyare mer budgetbetonad eller så.

Huawei kanske har några prisvärda modeller, men jag har inte koll på de chipset de använder, och att de inte har Play Store är ju ett stort minus i mina ögon, även om det kanske spelar mindre roll för en sådan här applikation.