Skärmen vaknar upp med svart bild och backlight påslagen

Permalänk
Medlem

Skärmen vaknar upp med svart bild och backlight påslagen

Hejsan!
Har en ASUS 27" IPS monitor med modellnamnet: VG27AQL1A, som beter sig jävligt märkligt .
Skärmen kan när som helst få för sig att vakna upp ur strömsparläget (när Windows "stänger av skärmen" efter inställd tid) och börja visa svart bild med backlighten påslagen enl bilden nedan.
Ruskar jag på musen eller trycker på en tangent så hajar skärmen till och sätter igång signalen till datorn och börjar visa bilden ordentligt. Dock har den en benägenhet att förminska alla öppna fönster till nån hysteriskt liten upplösning och förflytta dem till vänstra övre hörnet. Vilket är hyfsat störande.

Har haft skärmen i prick två år snart och problemen började märkas efter typ första.
Jag har försökt att göra research och stängt av funktioner i Windows och bytt DP kabel, gjort resets på skärmen, sänka överklockningen till lägre hertz osv... men inget verkar hjälpa ordentligt.
Det sjuka är att ibland kan det dröja månader innan den börjar random lysa och en del gånger börjar det efter 5-10min efter nedsläckning.

Någon som har liknande erfarenhet eller vet ett sätt att avhjälpa problemet?
Funderar starkt på att lämna in den eftersom det står 36månaders garanti på Komplett's hemsida, men det tar emot lite iom packande, ivägskickande och väntan på rep osv...

Permalänk
Medlem

jag får så på min skärm också, Samsung Odessey g7 C27G75. Antog bara att det är windows som spökar som vanligt, inte skärmen i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

jag får så på min skärm också, Samsung Odessey g7 C27G75. Antog bara att det är windows som spökar som vanligt, inte skärmen i sig.

Jaha! Ok.
Jag har verkligen försökt att komma på varför dom beter sig såhär.
Först trodde jag att det var pga grafikkortet (Gigabyte RTX 2080), men jag hade aldrig problem med min äldre Philips 27 tummare som var 1080p.
Inte heller efter uppgradering av mobo och processor blev det skillnad....
Vet inte om det är något program man har installerat som kan orsaka, svårt att säga.

En fråga - gör din skärm också på samma vis, att om du har öppna fönster tex när du väcker den till liv genom musen, så förflyttar sig alla fönster till hörnet och blir omformade till typ 800x600? 😗

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

En fråga - gör din skärm också på samma vis, att om du har öppna fönster tex när du väcker den till liv genom musen, så förflyttar sig alla fönster till hörnet och blir omformade till typ 800x600? 😗

Nej det kan jag inte minnas att den gör. Men har satt på att den låser sig innan den går i strömsparsläge, så ser bara loginskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Nej det kan jag inte minnas att den gör. Men har satt på att den låser sig innan den går i strömsparsläge, så ser bara loginskärmen.

Okej. Ska faktiskt prova att ställa in det jag med och se om det blir någon skillnad på åtminstone den biten. Fortfarande grymt störigt att skärmen kan stå å bränna på med full ljusstyrka utan signal dock.

Permalänk
Bildexpert 📺

Bortsett från buggiga skärmar (vilket ju förekommer) är en skärm svart med lysande bakgrundsbelysning därför att den får en aktiv signal, det finns en förbindelse och spänning över kabeln, HPD, Hot Plug Detect, är aktivt. Grafikkortet skickar fortfarande någon form av signal och skärmen återger den. Men då resten av av datorn är i någon form av vila eller energisparläge är det noll eller null bildinnehåll vilket då tolkas som svart.

Kan vara ett resultat av felaktiga kablar, specifikt pinne20-problemet på DP. Det förekommer också att man behöver uppdatera firmware på grafikkortet och där kan det finnas firmware både från (i detta fall) Nvidia och gigabyte som påverkar. Typiskt löser både en korrekt utformad kabel och ny firmware sådant som svart skärm vid vila och start.

Detta man också testa kan testa med att köra HDMI och se om samma problem kvarstår. Är det bättre med HDMI pekar det till svaret ovan, dvs datorn och grafikkortet.

Det är ofta där svaren finns. Skärmar visar den bildsignal de får. De skeenden som kan kopplas datorns aktivitet likt energisparlägen, spel och videos och annan typiskt datoraktivitet beror sällan på själva skärmen. Något är inte hundra med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bortsett från buggiga skärmar (vilket ju förekommer) är en skärm svart med lysande bakgrundsbelysning därför att den får en aktiv signal, det finns en förbindelse och spänning över kabeln, HPD, Hot Plug Detect, är aktivt. Grafikkortet skickar fortfarande någon form av signal och skärmen återger den. Men då resten av av datorn är i någon form av vila eller energisparläge är det noll eller null bildinnehåll vilket då tolkas som svart.

Kan vara ett resultat av felaktiga kablar, specifikt pinne20-problemet på DP. Det förekommer också att man behöver uppdatera firmware på grafikkortet och där kan det finnas firmware både från (i detta fall) Nvidia och gigabyte som påverkar. Typiskt löser både en korrekt utformad kabel och ny firmware sådant som svart skärm vid vila och start.

Detta man också testa kan testa med att köra HDMI och se om samma problem kvarstår. Är det bättre med HDMI pekar det till svaret ovan, dvs datorn och grafikkortet.

Det är ofta där svaren finns. Skärmar visar den bildsignal de får. De skeenden som kan kopplas datorns aktivitet likt energisparlägen, spel och videos och annan typiskt datoraktivitet beror sällan på själva skärmen. Något är inte hundra med datorn.

Tack för svar!
Har faktiskt sneglat på att uppdatera BIOS för grafikkortet (eller VBIOS som det kallas?) men aldrig vågat ta tag i det, då det är en liten risk att flasha tydligen. En annan faktor är att jag inte har någon garanti kvar på kortet, så därav är jag lite rädd att mixtra med flashandet.
Men jag ska känna efter ifall jag ska överväga att göra det. Måste bara kolla aktuell BIOS version, om det finns ny och hur man gör.

Sen har jag faktiskt aldrig använt HDMI då jag vill nyttja skärmen till fullo med 170hz läget, men det kan ju faktiskt vara värt att testa, bara så man ser ifall det blir samma fel.

Ska också testa lite kontaktspray när man ändå håller på. Har inte tänkt på det förän nu att det kan vara dåliga kontaktytor vid ingångarna.
Är så jävla led på det här fenomenet... känns irriterande då jag är ruskigt nöjd med skärmen i övrigt.