Publik IP kostar 50kr/mån extra hos Bahnhof

Permalänk
Medlem

Publik IP kostar 50kr/mån extra hos Bahnhof

Har hållit på och strulat med min Plex-server under en lång tid, och lyckades slutligen komma fram till att ip-adressen jag får från Bahnhof ligger bakom en NAT, så den är inte publik. Detta trodde jag bara var ett bekymmer på mobila bredbandslösningar, inte fiber.

Efter ett antal rundor med Bahnhofs support, som inte förstod skillnaden på publik IP och fast IP, så lyckades jag själv hitta att man kunde beställa en publik ip från bahnhof https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/
Men då vill dom ha 50kr/mån extra för det.

Frågade IP-only som äger nätet, om det är samma hos alla leverantörer. Dom förstod inte heller frågan riktigt, och undrade om jag ville ha en fast ip...

Så min fråga är om detta är något som gäller alla leverantörer, eller om det är tekniken på min ort som sätter begränsningen?

Vad exakt är det jag ska fråga säljarna hos dom andra leverantörerna för att dom ska förstå min fråga?

Finns det någon annan lösning på mitt problem? Om det är bristen på IPv4-adresser som ställer till det. Kan jag få en IPv6-adress som är publik och använda den till min Plex-server?

Permalänk
Hjälpsam

Kanske en dyndns lösning kan vara något för dig?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Fler o fler ISPer kör bakom NAT men inte alla.
Dyndns som ovan alternativt ring runt till olika ISP som finns tillgänglig via IP-only i ditt område.

IPV6 måste ju då stödjas både från din ISP men även hela vägen till andra personens ISP om du nu ska ut från ditt nät. Alla stadsnät, byanät, ISPer kör inte IPV6 idag... Sjukt nog.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Kanske en dyndns lösning kan vara något för dig?

DynDNS är inte något som hjälper om man sitter bakom en CGNAT-lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Kanske en dyndns lösning kan vara något för dig?

Du tänker på dynamiskt vs statiskt IP. Detta handlar om något annat, närmligt CGNAT vs Publikt.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fler o fler ISPer kör bakom NAT men inte alla.
Dyndns som ovan alternativt ring runt till olika ISP som finns tillgänglig via IP-only i ditt område.

IPV6 måste ju då stödjas både från din ISP men även hela vägen till andra personens ISP om du nu ska ut från ditt nät. Alla stadsnät, byanät, ISPer kör inte IPV6 idag... Sjukt nog.

På mobiler är det ganska vanligt med native IPv6 idag. Men så vitt jag vet är det bara Telia som erbjuder IPv6 via 6rd idag på det vanliga fibernätet. Förhoppningsvis händer det något med detta snart: https://www.pts.se/sv/dokument/rapporter/internet/2022/ipv6-i...

Permalänk
Skrivet av stillton:

Har hållit på och strulat med min Plex-server under en lång tid, och lyckades slutligen komma fram till att ip-adressen jag får från Bahnhof ligger bakom en NAT, så den är inte publik. Detta trodde jag bara var ett bekymmer på mobila bredbandslösningar, inte fiber.

Efter ett antal rundor med Bahnhofs support, som inte förstod skillnaden på publik IP och fast IP, så lyckades jag själv hitta att man kunde beställa en publik ip från bahnhof https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/
Men då vill dom ha 50kr/mån extra för det.

Frågade IP-only som äger nätet, om det är samma hos alla leverantörer. Dom förstod inte heller frågan riktigt, och undrade om jag ville ha en fast ip...

Så min fråga är om detta är något som gäller alla leverantörer, eller om det är tekniken på min ort som sätter begränsningen?

Vad exakt är det jag ska fråga säljarna hos dom andra leverantörerna för att dom ska förstå min fråga?

Finns det någon annan lösning på mitt problem? Om det är bristen på IPv4-adresser som ställer till det. Kan jag få en IPv6-adress som är publik och använda den till min Plex-server?

Enkelt uttryckt: Många ISP:er har för få IPv4-adresser för att alla deras kunder ska kunna få en publikt tillgänglig. Om du går till någon av de stora (typ Telia) så har de så det räcker och blir över, vilket i stor utsträckning förklarar deras dumsnålhet i att bromsa utrullningen av IPv6 i näten de och de andra företagen under deras paraply ansvarar för. Men gissningsvis kostar ett abonnemang från Telia mer än motsvarande abonnemang från Bahnhof + 50kr, så även om det svider med merkostnaden kanske det är den minst jobbiga lösningen.

Men ja: det skadar inte att fler frågar sina ISP:er, nätägare och kommuner om IPv6. Någon gång kanske till och med Sverige kommer upp på banan igen…

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Men gissningsvis kostar ett abonnemang från Telia mer än motsvarande abonnemang från Bahnhof + 50kr, så även om det svider med merkostnaden kanske det är den minst jobbiga lösningen.

Ja, det är väl mest störigt att dom ändrat det utan att säga något, och sen vill ha betalt extra. Jag hade kunna köpt att dom tog en slant för att konfigurera om min anslutning, men tycker det är magstarkt att dom ska ta en månadskostnad för det. Har ändå haft deras fiberuppkoppling på samma adress sedan 2006.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en intressant lösning. Antar att det bör fungera när jag är ute och reser med min laptop exempelvis, men blir svårare att få till en anslutning till TV'n i stugan exempelvis?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ringde och gnällde när den avgiften tillkom så de strök den mer eller mindre direkt. Hänvisade till att det borde vara något som är standard för en ISP som vänder sig till mer avancerade användare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av stillton:

Ja, det är väl mest störigt att dom ändrat det utan att säga något, och sen vill ha betalt extra. Jag hade kunna köpt att dom tog en slant för att konfigurera om min anslutning, men tycker det är magstarkt att dom ska ta en månadskostnad för det. Har ändå haft deras fiberuppkoppling på samma adress sedan 2006.

Japp, jag har själv funderat på om de kommer ”förhandla om” mitt abonnemang i närtid sen jag började se rapporter om detta.

Permalänk
Skrivet av stillton:

Ser ut som en intressant lösning. Antar att det bör fungera när jag är ute och reser med min laptop exempelvis, men blir svårare att få till en anslutning till TV'n i stugan exempelvis?

Ja, det är ett VPN via relätjänst, så du behöver naturligtvis något som kan agera klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stillton:

Ser ut som en intressant lösning. Antar att det bör fungera när jag är ute och reser med min laptop exempelvis, men blir svårare att få till en anslutning till TV'n i stugan exempelvis?

https://tailscale.com/kb/1019/subnets/

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är fel om man måste betala för att slippa CGNAT, däremot tycker jag priset är lite saftigt. Rimligare vore om det var 20kr per månad. En anledning att ta extra betalt är att hindra folk from att bara hoppa av CGNAT grejen för att dom läser saker på nätet om att det är dåligt etc utan att egentligen känna till något om det tekniska aspekterna.

Dessutom man man betalar kan man också kräva att man ska ha en publik dynamisk IP jämfört med om man inte betalar något, då har du inget att sätta emot om du plötsligt igen sitter bakom CGNAT för att man genomfört någon förändring i nätet osv. Jag tycker alla ISPs borde enas om något pris, typ 240kr per år för att slippa CGNAT. Eftersom det kommer bli fler och fler som flyttas över till att sitta bakom CGNAT.

Problemet är tjänster som INTE har en server på Internet man går via, måste man vara direkt kontaktbar och sitter bakom CGNAT funkar det inte. Till viss del kan hastigheten påverkas något men det är nog inget som festa märker något av.

Permalänk
Medlem

Har bahnhof via BRF och betalar inte en krona för publik.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag ringde och gnällde när den avgiften tillkom så de strök den mer eller mindre direkt. Hänvisade till att det borde vara något som är standard för en ISP som vänder sig till mer avancerade användare.

Deras rollout av det här verkar ha varit lite sådär. Jag blev av med min publika IP. Fick meddelande om att jag behövde beställa och betala för den. Pallade inte med bråkandet om det, så jag accepterade nya avgiften. 20 minuter senare fick jag ett mail som sa att det visst skulle ha ingått, struken avgift och att jag skulle starta om konvertern. 6 månader senare funkar det fortfarande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DennisOlof:

Jag tycker inte det är fel om man måste betala för att slippa CGNAT, däremot tycker jag priset är lite saftigt. Rimligare vore om det var 20kr per månad. En anledning att ta extra betalt är att hindra folk from att bara hoppa av CGNAT grejen för att dom läser saker på nätet om att det är dåligt etc utan att egentligen känna till något om det tekniska aspekterna.

Dessutom man man betalar kan man också kräva att man ska ha en publik dynamisk IP jämfört med om man inte betalar något, då har du inget att sätta emot om du plötsligt igen sitter bakom CGNAT för att man genomfört någon förändring i nätet osv. Jag tycker alla ISPs borde enas om något pris, typ 240kr per år för att slippa CGNAT. Eftersom det kommer bli fler och fler som flyttas över till att sitta bakom CGNAT.

Problemet är tjänster som INTE har en server på Internet man går via, måste man vara direkt kontaktbar och sitter bakom CGNAT funkar det inte. Till viss del kan hastigheten påverkas något men det är nog inget som festa märker något av.

CGN kan slå ut saker som folk förväntar sig ska fungera typ spel och streaming och voissa hemsidor i webbläsaren. det är inte bara de som ska ha en server som riskerar problem utan de som har oturen att råka dela ip med en annan som använder samma tjänster kan få problem och det finn flera trådar om underliga problem som upphör när man får publik ip, Bahnhof och B2 verkar vara de som har alstrat mest bekymmer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av stillton:

Har hållit på och strulat med min Plex-server under en lång tid, och lyckades slutligen komma fram till att ip-adressen jag får från Bahnhof ligger bakom en NAT, så den är inte publik. Detta trodde jag bara var ett bekymmer på mobila bredbandslösningar, inte fiber.

Efter ett antal rundor med Bahnhofs support, som inte förstod skillnaden på publik IP och fast IP, så lyckades jag själv hitta att man kunde beställa en publik ip från bahnhof https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/
Men då vill dom ha 50kr/mån extra för det.

Frågade IP-only som äger nätet, om det är samma hos alla leverantörer. Dom förstod inte heller frågan riktigt, och undrade om jag ville ha en fast ip...

Så min fråga är om detta är något som gäller alla leverantörer, eller om det är tekniken på min ort som sätter begränsningen?

Vad exakt är det jag ska fråga säljarna hos dom andra leverantörerna för att dom ska förstå min fråga?

Finns det någon annan lösning på mitt problem? Om det är bristen på IPv4-adresser som ställer till det. Kan jag få en IPv6-adress som är publik och använda den till min Plex-server?

50:-/månaden? Vad är problemet?

Du får typ en kaffe för 50:-

600:-/år så är det löst.

Tror det är den simplaste lösningen.

Det är klart att ISP måste debitera för extratjänster.

Sedan har jag haft Bahnhof sedan 1994 och jag stödjer mer än gärna Bahnhof i deras kamp för integritet på internet.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Jag tycker inte det är fel om man måste betala för att slippa CGNAT, däremot tycker jag priset är lite saftigt. Rimligare vore om det var 20kr per månad. En anledning att ta extra betalt är att hindra folk from att bara hoppa av CGNAT grejen för att dom läser saker på nätet om att det är dåligt etc utan att egentligen känna till något om det tekniska aspekterna.

Dessutom man man betalar kan man också kräva att man ska ha en publik dynamisk IP jämfört med om man inte betalar något, då har du inget att sätta emot om du plötsligt igen sitter bakom CGNAT för att man genomfört någon förändring i nätet osv. Jag tycker alla ISPs borde enas om något pris, typ 240kr per år för att slippa CGNAT. Eftersom det kommer bli fler och fler som flyttas över till att sitta bakom CGNAT.

Problemet är tjänster som INTE har en server på Internet man går via, måste man vara direkt kontaktbar och sitter bakom CGNAT funkar det inte. Till viss del kan hastigheten påverkas något men det är nog inget som festa märker något av.

Det är fel att behöva betala extra för att få en ”riktig” internetanslutning när du redan betalar för att få en Internetanslutning, och det är fel när ISP:er skjuter över kostnader de kollektivt åsamkat sig själva genom decennier av passivitet på sina kunder.

Med det sagt finns det ju som kund inte mycket att sätta emot om det inte blir billigare att välja en annan ISP. Som någon politiker sade: ”Betalningsviljan i Sverige är god”. Jo, tacka tusan för det när det inte finns alternativ…

Permalänk
Skrivet av GreatBlondino:

50:-/månaden? Vad är problemet?

Du får typ en kaffe för 50:-

600:-/år så är det löst.

Tror det är den simplaste lösningen.

Det är klart att ISP måste debitera för extratjänster.

Sedan har jag haft Bahnhof sedan 1994 och jag stödjer mer än gärna Bahnhof i deras kamp för integritet på internet.

Skillnaden här är väl att man betalat för sitt kaffe i alla år, och plötsligt börjar de ta ut en muggavgift ovanpå priset för kaffet. 😆

(Minst) en publik IP är inte en extratjänst. CGNAT är att ta bort grundläggande funktionalitet för folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreatBlondino:

Vad är problemet?

Svårt att se att det skulle vara en extratjänst.
Det är som att erbjuda en dörr som bara går att låsa upp inifrån och du ska betala 50 kr extra för att kunna använda en nyckel.

Permalänk
Medlem

Har också Bahnhof och soo far betalar jag inte något extra för publik ipv4, beställde sån efter vi flyttat in o såg jag var cg-nat,at

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreatBlondino:

Det är klart att ISP måste debitera för extratjänster.

Det finns fortfarande flertalet leverantörer som erbjuder publika IP-adresser utan extra kostnad, och som samtidigt är billigare än Bahnhofs NAT:ade utbud.
NAT:ade tjänster borde istället vara billigare än ordinära, men NAT-ISP:erna tjänar så klart på att sälja dem till fullpris när de enda som blir missnöjda är den lilla skara som behöver en publik IP.

Protestera med plånboken och byt leverantör är mitt råd.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Dumpade Bahnhof efter senaste smyghöjningen och betala extra för en publik ip. Bytte till Ownit 1/1 Gbit istället för 500/500 hos Bahnhof för mindre månadskostnad inkl publik ip. Allt går och till slut får även Bahnhof tänka om.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Alla operatörer kommer förr eller senare att behöva ta betalt för att man skall få en publik IPv4 adress.
De är i princip redan slut. Sedan finns det en viss snedfördelning där vissa har fler kvar än andra.

Det är hög tid att se till att IPv6 fungerar överallt och för alla operatörer att få arslet ur vagnen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av IceKey:

Dumpade Bahnhof efter senaste smyghöjningen och betala extra för en publik ip. Bytte till Ownit 1/1 Gbit istället för 500/500 hos Bahnhof för mindre månadskostnad inkl publik ip. Allt går och till slut får även Bahnhof tänka om.

Till deras försvar ska sägas att Bahnhof åtminstone hos mig (via stadsnät/Telia Öppen Fiber ute i ingenstans på Västkusten) även med sina 50kr extra/mån gott och väl kommer under Ownit i längden, och då är det fortfarande långt upp till Telias ordinarie priser.

Permalänk
Medlem

Been there, done that. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1651713-plotsligt-satt...

Hade Bahnhof i förra lägenheten. Fungerade toppen fram tills de plötsligt drog bort min publika IP utan förvarning. Tog kontakt med kundsupport som lovade ge mig tillbaka en publik address mot en engångssumma om 50 Kr. Fult, men orkade inte bråka mer om det. Tre månader senare upptäckte jag att dom i alla fall höjt abonnemangsavgiften per månad med 50 Kr och vid kontakt igen så hävdade dom att det blivit missförstånd och erbjöd mig fortsätta betala eller förlora min publika address. Sa upp abonemanget strax därefter. Mitt stadsnät stödjer ej heller IPv6 så då var det tack och god natt för min del hos Bahnhof :/

Jag är riktigt missnöjd hur dom skötte det hela.

//f.d aktieägare hos Bahnhof

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Svårt att se att det skulle vara en extratjänst.
Det är som att erbjuda en dörr som bara går att låsa upp inifrån och du ska betala 50 kr extra för att kunna använda en nyckel.

Det är en extratjänst mot en kostnad för att tröskeln ska bli lite högre för att byta till det. De har ju begränsat med publika adresser att tillgå för detta.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Till deras försvar ska sägas att Bahnhof åtminstone hos mig (via stadsnät/Telia Öppen Fiber ute i ingenstans på Västkusten) även med sina 50kr extra/mån gott och väl kommer under Ownit i längden, och då är det fortfarande långt upp till Telias ordinarie priser.

Beror på hur man ser på det. När vi fick ny KO (Zitius / Telia) så ökade våra priser marginellt... Betalde 529 kr för Bahnhof 1/1 Gbit i 7 år tills Zitius tog över och höjde priset till 189 kr mer i månaden. Så nej. Betalar just nu 439 kr för 1/1 Gbit Ownit.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av Wikai:

Det finns fortfarande flertalet leverantörer som erbjuder publika IP-adresser utan extra kostnad, och som samtidigt är billigare än Bahnhofs NAT:ade utbud.
NAT:ade tjänster borde istället vara billigare än ordinära, men NAT-ISP:erna tjänar så klart på att sälja dem till fullpris när de enda som blir missnöjda är den lilla skara som behöver en publik IP.

Protestera med plånboken och byt leverantör är mitt råd.

Tycker Bahnhof levererar mervärde.

Deras kamp för internet med sekretess är väl värt att stödja.

Utan dem skulle de flesta suttit med TELIA idag och betalt typ 2 000:- för 100 mbit.
Och varit sönderövervakade av pappa Staten 24/7!

Vad säger det här om Bahnhof?
Årets bredbandsoperatör 2023
Telekomgalan, Nordic Bench
Sveriges nöjdaste kunder - 4 år i rad - Svenskt Kvalitetsindex
Sveriges snabbaste bredband - Bredbandskollen

Jag är så OTROLIGT trött på alla som inte vill betala för kvalité eller mervärde.
Sedan gillar jag deras senaste utspel om minikärnkraftverk!

Köp den billigaste skiten! Tjäna några kronor och staten kan övervaka allt hur de vill.