Krönika: Att äga, eller inte äga en TV

Permalänk
Medlem

65 tummare, ej installerad på väggen, varför ska man förstöra väggen? Har aldrig förstått detta, man flyttar ut nån gång och då ser det för djävligt ut.

PC kopplat in, körs som datamonitor, det har jag gjort sedan 10 år tillbaka. Youtube eller snarare "Smarttube" via nvidia shield, ibland fotboll och ibland nyhetsprogram, ej SVT, dock via acestream/youtube. Har nog inte tittat på gammaldagstv sedan 2003 kanske. Dock några fotbolls VM matcher när dessa spelas, då blir det gammaldagstv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Då både jag å TV:n har en fruktansvärd reklamTV allergi så är filmer på Blu ray, filmer/serier från Netflix, Disney + (4K Apple TV, 4K Chromecast Google TV) som gäller efter jobb.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

65 tummare, ej installerad på väggen, varför ska man förstöra väggen? Har aldrig förstått detta, man flyttar ut nån gång och då ser det för djävligt ut.

PC kopplat in, körs som datamonitor, det har jag gjort sedan 10 år tillbaka. Youtube eller snarare "Smarttube" via nvidia shield, ibland fotboll och ibland nyhetsprogram, ej SVT, dock via acestream/youtube. Har nog inte tittat på gammaldagstv sedan 2003 kanske. Dock några fotbolls VM matcher när dessa spelas, då blir det gammaldagstv.

Är det inte viktigare att man trivs i lägenheten när man bor i den än hur den ser ut när man flyttar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

I år blir det 20 år sedan jag gjorde mig av med linjär-TVn.

Okej. Fast det är ju inte vad artikeln handlar om iofs.

Permalänk
Avstängd

OLED gjorde mig mer sugen, annars så har jag inte så ofta haft en TV

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är det inte viktigare att man trivs i lägenheten när man bor i den än hur den ser ut när man flyttar?

Håller med, dessutom är det en smal sak att återställa något så trivialt. Du förstör inte en vägg genom att ha en TV på den.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan vara en sån här lösning.

Permalänk
Medlem

Har en TV. På den går nyheter och direktsänd sport. Det är även där jag konsumerar serier och främst långfilm, då jag är helt allergisk mot att titta på film på en 6,5" stor mobilskärm, eller ens en 34" datormonitor. Om jag ska se en långfilm, så vill jag sitta bekvämt och se den med så stor bild som möjligt. Jag är absolut en av dem som tror att en del av upplevelsen går förlorad av att se långfilm på för liten bildvisare. De som ser en episk långfilm på mobilen, och sedan säger att den var dålig kommer jag inte ens lyssna på när de ger sitt omdöme.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk

Självklart en tv, blir så mycket bättre upplevelse gällande spel.
Använder en 77" OLED som datorskärm

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Japp, har en TV.
Då det snackas om linjär TV-tablå så kan jag nämna att det ingår i hyran via Telia. Men jag har inte haft Telia mottagaren inkopplad på ett tag nu då jag i stort sett helt slutat kolla på det. Utan kör uteslutande med en RPi4 med LibreElec (Kodi).
Fattar inte hur folk orkar sitta vid datorn och kolla på filmer eller serier. Det gör man som sagt på TVn.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

En soffa oavsett TV eller ej kan väl vara nog så trevligt om man får besök?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Har en TV. På den går nyheter och direktsänd sport. Det är även där jag konsumerar serier och främst långfilm, då jag är helt allergisk mot att titta på film på en 6,5" stor mobilskärm, eller ens en 34" datormonitor. Om jag ska se en långfilm, så vill jag sitta bekvämt och se den med så stor bild som möjligt. Jag är absolut en av dem som tror att en del av upplevelsen går förlorad av att se långfilm på för liten bildvisare. De som ser en episk långfilm på mobilen, och sedan säger att den var dålig kommer jag inte ens lyssna på när de ger sitt omdöme.

Exakt det här
Lägg därtill ett fett ljudsystem med en eller ett par mullriga basar omkring 12 tum eller över.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

TV för film och streaming tjänster men linjära sändningar… har tillgång men inte tittat på flera år nu, allt för politiserat, menlösa populistiska program, repriser eller dränkt i reklam att orka se det, synd att man ändå tvingas bekosta eländet via skattesedeln.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

För mig är det ett måste att ha antingen en TV eller projektor. Köpte mig en projektor för 5 år sedan och älskar det. Att få inlevelsen i filmer och serier på 90+ tum samt i surround är guld värt.

Permalänk
Medlem

Inte haft en TV inkopplad till antenn i hela mitt liv.. endast använts till TV spel och nu förtiden youtube till maten.

film när man har kompisar över, och då via nån strömtjänst eller annat.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

65 tummare, ej installerad på väggen, varför ska man förstöra väggen? Har aldrig förstått detta, man flyttar ut nån gång och då ser det för djävligt ut.

PC kopplat in, körs som datamonitor, det har jag gjort sedan 10 år tillbaka. Youtube eller snarare "Smarttube" via nvidia shield, ibland fotboll och ibland nyhetsprogram, ej SVT, dock via acestream/youtube. Har nog inte tittat på gammaldagstv sedan 2003 kanske. Dock några fotbolls VM matcher när dessa spelas, då blir det gammaldagstv.

Vad menar du, har du inget uppsatt alls på någon vägg? Inga hyllor, skåp, tavlor?

Med småbarn kommer man ju oavsett inte ifrån att skruva fast saker mest överallt, så även TV:n. Då kan man lika gärna sätta upp den på en höjd där det ser bra ut.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd

LG's rullbara TV hade ju varit ganska nice, helst typ minst 85 tum och den måste ju stöda VRR och så, vilket jag antar att den gör baserat på prisbilden. Sen vet jag inte hur smart den är, det finns ju något läge där den bara är lite upprullad och kan visa lite info och så, men jag hade gärna set mer sådant. Typ att rulla upp den bara så mycket som behövs om man kollar på bredare format, kanske kunna rulla upp den så man får två 16:9 skärmar bredvid varandra (så till 50%, med två skärmingångar).

Permalänk
Inaktiv

Jag använder sällan TV'n och hade gärna varit utan, problemet är att vardagsrummet känns så primitivt utan TV.

Edit. "Antenn-kabel" ej inkopplad fastän jag betalar ca. 200kr i månaden för det och jag tror senast jag såg på någon TV kanal var typ 2004. Film och speciellt serier undviker jag medvetet eftersom jag anser det vara bortkastad tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Jag förstår inte grejen med Samsungs The Frame. Visst, det är både en TV och en tavla. Men ska man då hänga den i tavel- eller tv-höjd?

Du hänger den i den höjden beroende på vilket rum den hänger i: Vardagsrummet; något lägre höjd, helt enkelt normal "Tv-höjd". I sovrummet hänger man den lite högre så man tittar mer upp när man ligger som en ljummen deg under täcket.

Visst, du kan göra en tavel-vägg och ha tvn som en del av den tavel-vägen. Men jag har en Samsung the Frame för hur den ser ut. Den hänger på väggen som vilken annan tv som helst På senare tid har LG kommit ut med en motsvarighet, som jag hellre vill ha och blir nästa TV när nuvarande "går sönder/blir gammal/etc".

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Har haft The Frame nu i tre år. Lite roligare blir det med konst-delen men det är marginellt.

Stora vinsten är den verkligen är platt mot vägg samt att Samsung soundbaren är exakt lika bred som tvn. Lirar perfekt ihop med mitt lätta OCD 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornagain:

Har haft The Frame nu i tre år. Lite roligare blir det med konst-delen men det är marginellt.

Stora vinsten är den verkligen är platt mot vägg samt att Samsung soundbaren är exakt lika bred som tvn. Lirar perfekt ihop med mitt lätta OCD 😬

<Uppladdad bildlänk>

Jag reagerar på att avståndet mellan tv och tavlor är olika. Tavlorna är dessutom av olika storlek, tv:n är inte centrerad i förhållande till "tv-bänken", det får min högst imaginära symmetri-OCD att triggas lite

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag reagerar på att avståndet mellan tv och tavlor är olika. Tavlorna är dessutom av olika storlek, tv:n är inte centrerad i förhållande till "tv-bänken", det får min högst imaginära symmetri-OCD att triggas lite

Ser hyfsat centrerad ut sett till de tre vänstra kvadraterna i möbeln

Permalänk
Medlem

Jag var utan TV mellan 2006 och 2015 när jag bodde själv och inte var i något stadigt förhållande, och jag kan inte påstå att jag saknade det. När jag sedan flyttade ihop men min nuvarande särbo så blev jag automagiskt med TV och insåg att det är rätt så trevligt att inte ha skärmen rätt på näsan 16/7. När vi sedan flyttade isär var en TV bland det första jag införskaffade. Nu använder jag den inte jättemycket utanför helgerna, och mycket av den strömmade media jag konsumerar blir via surfplatta eller laptop ändå, men en faktisk TV ökar på avslappningsfaktorn rätt så hyfsat ändå.

Skulle jag gråta blod om TV:n rasade? Nej, absolut inte. Skulle jag ersätta den? Absolut, förr eller senare.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Ah The Frame, Samsungs ursäkt att kränga gammal teknik till ett dyrt pris. Smarta!

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon347775:

Jag använder sällan TV'n och hade gärna varit utan, problemet är att vardagsrummet känns så primitivt utan TV.

Edit. "Antenn-kabel" ej inkopplad fastän jag betalar ca. 200kr i månaden för det och jag tror senast jag såg på någon TV kanal var typ 2004. Film och speciellt serier undviker jag medvetet eftersom jag anser det vara bortkastad tid.

Jag kan nästan känna tvärt om här.
TVn är skön som alternativ - helt klart. Sitta framför skrivbordet för att kolla serier/film är inte för mig iaf. Knappt youtube heller numer. Det är mobilen i soffan eller TVn som gäller för youtube också.

Nackdelen med TVn är att hela vardagsrummet anpassas efter den här teknikprylen. Det blir som altaret i vardagsrummet där TVns placering väljs först och så får man skaffa och placera möbler utefter TVn.
Jag hade hellre möblerat utan att tänka på den möbeln alls.
Soffor mot varandra är mycket trevligare. Eller en fåtölj på andra sidan soffan kanske.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jag kan nästan känna tvärt om här.
TVn är skön som alternativ - helt klart. Sitta framför skrivbordet för att kolla serier/film är inte för mig iaf. Knappt youtube heller numer. Det är mobilen i soffan eller TVn som gäller för youtube också.

Nackdelen med TVn är att hela vardagsrummet anpassas efter den här teknikprylen. Det blir som altaret i vardagsrummet där TVns placering väljs först och så får man skaffa och placera möbler utefter TVn.
Jag hade hellre möblerat utan att tänka på den möbeln alls.
Soffor mot varandra är mycket trevligare. Eller en fåtölj på andra sidan soffan kanske.

Så är det ju förstås och jag håller med men personligen är jag lite obekväm med folk så jag föredrar att ha en soffa så slipper man sitta och titta på varandra hela tiden. Man kan ju ha Spotify eller liknande igång på TV'n också beroende på vad det är för evenemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

65 tummare, ej installerad på väggen, varför ska man förstöra väggen? Har aldrig förstått detta, man flyttar ut nån gång och då ser det för djävligt ut.

Skrivet av Squallie:

Folk köper ju TV som inte ser ut som en tavla och ändå hänger upp den i tavel-höjd så jag är ganska säker på att svaret på din fråga alltid är tavel-höjd.

Man _måste_ inte ha TV/skärm uppskruvad på väggen. Har den själv på bänk. Tycker det blir bättre harmoni med ljud och bild som kommer rätt när högtalare står under och bredvid TV-skärmen.

Det sagt så är det inget problem att återställa väggen den dagen man flyttar. Så jag tycker man skall optimera för hur man själv vill ha det när man bor i bostaden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag reagerar på att avståndet mellan tv och tavlor är olika. Tavlorna är dessutom av olika storlek, tv:n är inte centrerad i förhållande till "tv-bänken", det får min högst imaginära symmetri-OCD att triggas lite

Tänkte också på det. Gillar inte alls det. Får även OCD av att tavlorna, och "the frame" är synkade till att vara i kan i överdelen. Ser inte snyggt ut IMO. Mycket snyggare om de var centrerade runt centrumlinjen med varandra.

Sorry, var inte menat som kritik, utan bara personlig reflektion. Alla får, och skall, göra som de själva vill.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Linjär TV får inte många sekunders tittande per år.
Det är möjligen SVT men då kollar jag på SVT play via Apple TV istället. Tror ett av extremt få undantag jag tittat på linjär TV är när det är fotbollsmatch med landslagen som inte sänds på SVT. Då har jag sett dem på vanlig TV på TV4 eller liknande.
Men jag skulle aldrig för mitt liv betala för linjär TV nu för tiden.

Till det rent mer livsstilsburna kring att ha en TV. Jag spenderar betydligt mer tid framför min gamingskärm än framför TVn.
Men sista 1-2 timmarna innan jag somnar brukar jag ofta kika någon film eller serie, samt på helgerna med tjejen på på senare kvällskvisten de kvällar man inte vill eller orkar hitta på något annat särskilt. Jag ser inte TVn som en notorisk dumburk, det handlar om vad man använder den till och hur ens användningsmönster ser ut.

I övrigt spenderar jag nog mer tid framför skärmar än vad jag egentligen vill/borde. Åtminstone på vinterhalvåret. Men det är kanske inte så märkligt om vädret inte är så kul och man många dagar är för trött av jobb och annat för att göra något konkret. Så inget jag hänger läpp för. Försöker kompensera det lite på sommarhalvåret.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag kan nästan känna tvärt om här.
TVn är skön som alternativ - helt klart. Sitta framför skrivbordet för att kolla serier/film är inte för mig iaf. Knappt youtube heller numer. Det är mobilen i soffan eller TVn som gäller för youtube också.

Nackdelen med TVn är att hela vardagsrummet anpassas efter den här teknikprylen. Det blir som altaret i vardagsrummet där TVns placering väljs först och så får man skaffa och placera möbler utefter TVn.
Jag hade hellre möblerat utan att tänka på den möbeln alls.
Soffor mot varandra är mycket trevligare. Eller en fåtölj på andra sidan soffan kanske.

Håller med på bägge punkter. Det bästa (om man har tillräckligt med rum) är separat TV/bio/spel-rum med soffa/fåtöljer optimerade för detta. Då kan man hålla vardagsrum och annat rent från denna tekniken.

Inte heller så socialt att sitta vid skrivbord om man är flera.

Skrivbord är dessutom allt för mycket förknippat med kontorsjobb för mig. Speciellt som jag jobbar många dagar hemifrån. Mer avkopplande med soffa i bio-rum när man är ledig eller tar en paus.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/