Nytt sätt att montera AIO? Horisontellt på högkant.

Permalänk
CS-mästare

Nytt sätt att montera AIO? Horisontellt på högkant.

Jag donar med en ny rigg men kan inte bestämma mig för vilken kylarlösning jag ska gå för.

Jag har ett Fractal Design North och jag är riktigt sugen på att sätta en Arctic Liquid Freezer II 280 monterad på den medföljande sidoplåten (se bild) sidoplåten kommer dock vara tvungen att monteras i det högsta läget (översta delen av chassit) för att grafikkortet ska få plats under. Jag har inte hittat någon som gjort denna lösning och heller ingen som pratat om att placera en AIO på detta viset. All eventuell luft i AIO'n lär hamna i toppen av radiatorns högkant?

Varför detta tänker ni? Joo, för att det endast får plats med ett begränsat antal kylare i chassit. 240, radiator på max 35mm tjock i toppen. Noctua NH-D15 är för låg och tar i mina RAM-minnen. Att ha en AIO i fronten lär också bli väldigt trångt med längden av ett 4090.

Tankar sweclockare?

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Sidomonterad radiator är väl inget supernytt i sig: ITX-chassin som tex Ncase M1 har ju haft det rätt länge

Men det ÄR skumt att det inte nämns nånstans i North-manualen om att montera rad i sidopanelen...
Kan det vara att de inte litar på att buren klarar vikten, så de vågar inte rekommendera det?
Det borde väl funka måttmässigt såvitt jag kan avgöra...

Om du kör på det, får du helt klart rapportera tillbaks sen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Roger W:

Sidomonterad radiator är väl inget supernytt i sig: ITX-chassin som tex Ncase M1 har ju haft det rätt länge

Men det ÄR skumt att det inte nämns nånstans i North-manualen om att montera rad i sidopanelen...
Kan det vara att de inte litar på att buren klarar vikten, så de vågar inte rekommendera det?
Det borde väl funka måttmässigt såvitt jag kan avgöra...

Om du kör på det, får du helt klart rapportera tillbaks sen

Stort tack för svar. Då vet jag att sidomonterad i alla fall inte är några konstigheter.
Du tänker nog i rätt banor, det kan va en viktfråga. Hmm, får fundera vidare.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Avstängd

Finns en till synes känd youtuber vars namn jag inte minns som gjorde det du nämnde, eftersom "han kände för det".

Permalänk
CS-mästare

Efter att ha upptäckt att det gick att få in 280 radiatorn i fronten även med ett 4090 så föll valet på det. Kände att jag inte vågade chansa på att sidoplåten skulle bära vikten. Kör 2x 140mm insug i fronten och 2x 140mm utblås i taket samt 1x 120mm utblås bak. Efter att ha börjat pilla på fläktkurvorna så upplever jag att denna lösningen funkar kanon för både CPU och GPU.

Om någon annan vill testa att sätta denna radiator (Arctic Liquid Freezer II 280) i sidopanelen så ska det fungera rent måttmässigt.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av Rajmo:

Efter att ha upptäckt att det gick att få in 280 radiatorn i fronten även med ett 4090 så föll valet på det. Kände att jag inte vågade chansa på att sidoplåten skulle bära vikten. Kör 2x 140mm insug i fronten och 2x 140mm utblås i taket samt 1x 120mm utblås bak. Efter att ha börjat pilla på fläktkurvorna så upplever jag att denna lösningen funkar kanon för både CPU och GPU.

Om någon annan vill testa att sätta denna radiator (Arctic Liquid Freezer II 280) i sidopanelen så ska det fungera rent måttmässigt.

<Uppladdad bildlänk>

ser inte hur sidobracketen är fäst men är den skruvad i baksidan och fronten men iaf 2 skruvar på var sidan så kan bracketen troligen belastas med iaf 5-10Kg och radiatorn kan inte väga mer än max 2-3kg full med vatten?

slita av skruvskallarna på även så små skruvar som dessa små M3 eller vad de nu är den fästs med från sidan kräver vansinnigt hög kraft speciellt med i stort sett obefintlig hävkraft på skruvfästet gängorna belastas knappt öht.

och kylaren är så pass stabil konstruktion att den klarar att bära sig själv utan att böja sig vilket om den skruvas med samtliga hål stabilt mot bracketen gör bracketen ännu starkare mot att böja sig pga vikten.

skulle inte tro att det ens är nära max viken...

Edit: med grov beräkning på volymen i kylaren baserat på måtten på kylaren som om den bara var en stor behållare så skulle den rymma 3.17x1.38x0.38dm = 1.66L vatten
men nu är ju minst hälften kylflänsar så hälften av det eller något
1.66x0.5 = 0.83L dvs 0.83kg vatten

så säg 2kg jämnt med materialvikten på kopparn och aluminiumflänsarna och stålramen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Typ ett av de populäraste chassin för 2020 har sidomonterad AIO som paradnummer.

https://www.sweclockers.com/test/30211-cooler-master-masterbo...

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Rouge of Darkness:

ser inte hur sidobracketen är fäst men är den skruvad i baksidan och fronten men iaf 2 skruvar på var sidan så kan bracketen troligen belastas med iaf 5-10Kg och radiatorn kan inte väga mer än max 2-3kg full med vatten?

slita av skruvskallarna på även så små skruvar som dessa små M3 eller vad de nu är den fästs med från sidan kräver vansinnigt hög kraft speciellt med i stort sett obefintlig hävkraft på skruvfästet gängorna belastas knappt öht.

och kylaren är så pass stabil konstruktion att den klarar att bära sig själv utan att böja sig vilket om den skruvas med samtliga hål stabilt mot bracketen gör bracketen ännu starkare mot att böja sig pga vikten.

skulle inte tro att det ens är nära max viken...

Edit: med grov beräkning på volymen i kylaren baserat på måtten på kylaren som om den bara var en stor behållare så skulle den rymma 3.17x1.38x0.38dm = 1.66L vatten
men nu är ju minst hälften kylflänsar så hälften av det eller något
1.66x0.5 = 0.83L dvs 0.83kg vatten

så säg 2kg jämnt med materialvikten på kopparn och aluminiumflänsarna och stålramen.

Tyvärr vilar hållaren bara på två piggar på ena sidan. Jag skulle ärligt säga att jag ändå tror att det fungerar, men jag är inte säker. Nu när radiatorn ändå fick plats i fronten så valde jag det alternativet.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Skrivet av Rajmo:

Tyvärr vilar hållaren bara på två piggar på ena sidan. Jag skulle ärligt säga att jag ändå tror att det fungerar, men jag är inte säker. Nu när radiatorn ändå fick plats i fronten så valde jag det alternativet.

mjo jag är inte heller säker på utan mest spekulerar mha min egen erfarenhet av div plåtkostruktioner och infästningar.

men även om det bara är plåthakar liknande de på sidoplåten ofta i över/underkanten så är jag nästan 100% på att även de inte är något problem då det som kommer vara en extremt kort hävarmseffekt på fästet med den fäst i bägge ändarna.

men är ju inget problem nu iom att du löst det men för framtiden om du vill installera en vattenkylare för gpu också eller något.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows