Permalänk

Lian li aio

Halloj! Kör i dagens läge med en Noctua DH15, men ska byta till AIO.

Kör med Lian li unifan SL120 och därav då deras fanhub.

Jag har kikat på Lian Li's AIO, men vissa verkar klaga på att pumpen skulle låta mycket?

Så, tänkte då se om någon här har erfarenhet på om det går att koppla till exempel en Corsair AIO till Lian Li unifan hub?

Alternativt om någon har erfarenhet av Lian Lis AIO, eller om det finns något märke som går att koppla in till Lian Lis hub?

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Skrivet av Fraggle1988:

Halloj! Kör i dagens läge med en Noctua DH15, men ska byta till AIO.

Kör med Lian li unifan SL120 och därav då deras fanhub.

Jag har kikat på Lian Li's AIO, men vissa verkar klaga på att pumpen skulle låta mycket?

Så, tänkte då se om någon här har erfarenhet på om det går att koppla till exempel en Corsair AIO till Lian Li unifan hub?

Alternativt om någon har erfarenhet av Lian Lis AIO, eller om det finns något märke som går att koppla in till Lian Lis hub?

om du tänker på belysningen så verkar ju hubben köra A-RGB (kallad D-RGB av vissa tillverkare) med 5V

och vill du styra det med li hubben istället så kan du koppla via den.

i övrigt verkar det ju vara vanliga 4pin PWM fläktkontakter på hubben vilket även corsairs utrustning använder iaf på fläktarna.

ända undantaget är väl pumpen i fallen med deras RGB lösningar verkar använda någon 24pin kontakt så den måste troligen anslutas till corsair hubben och Ique mjukvara som kommer med men du behöver inte ansluta pump eller fläktar via den om du inte vill.

varianterna utan rgb verkar köra vanlig pwm fläktkontakt

de jag tittade på kommer alla med fläktar ur ML serien med eller utan RGB som ansluts till standard 4pin PWM kontakt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du tänker på belysningen så verkar ju hubben köra A-RGB (kallad D-RGB av vissa tillverkare) med 5V

och vill du styra det med li hubben istället så kan du koppla via den.

i övrigt verkar det ju vara vanliga 4pin PWM fläktkontakter på hubben vilket även corsairs utrustning använder iaf på fläktarna.

ända undantaget är väl pumpen i fallen med deras RGB lösningar verkar använda någon 24pin kontakt så den måste troligen anslutas till corsair hubben och Ique mjukvara som kommer med men du behöver inte ansluta pump eller fläktar via den om du inte vill.

varianterna utan rgb verkar köra vanlig pwm fläktkontakt

de jag tittade på kommer alla med fläktar ur ML serien med eller utan RGB som ansluts till standard 4pin PWM kontakt.

Det jag just tänker på när det gäller om det finns möjlighet att koppla in corsair rgb prylarna till lian li hubben, är ju att dom flesta, kör med sina egna varianter av kontakter.

Därav min fråga. Alternativt är väl om det kanske finns något sätt att utöka ARGB uttag på moderkort?

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Skrivet av Fraggle1988:

Det jag just tänker på när det gäller om det finns möjlighet att koppla in corsair rgb prylarna till lian li hubben, är ju att dom flesta, kör med sina egna varianter av kontakter.

Därav min fråga. Alternativt är väl om det kanske finns något sätt att utöka ARGB uttag på moderkort?

fläktarna kan du koppla rgb till din li hub tror jag är väl mest pumpen som är problemet i just corsairs fall iom att den inte verkar använda standard kontakt.

men finns ju många andra märken där pumpen använder standard pwm och A-RGB kontakter t.ex.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5932820

vilket borde fungera att montera i din lian hub som också verkar använda standard kontakter i ändarna på kablarna till den vad jag kan se iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

fläktarna kan du koppla rgb till din li hub tror jag är väl mest pumpen som är problemet i just corsairs fall iom att den inte verkar använda standard kontakt.

men finns ju många andra märken där pumpen använder standard pwm och A-RGB kontakter t.ex.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5932820

vilket borde fungera att montera i din lian hub som också verkar använda standard kontakter i ändarna på kablarna till den vad jag kan se iaf.

https://lian-li.com/wp-content/uploads/2020/11/UNI-FAN-SL-controller-cable.png

Ja, och det är just kabeln in i hubben som blir problemet, då lian li inte använder sig av samma kontakt. Från hub till moderkort är det ju same same i slutändan.

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Skrivet av Fraggle1988:

Ja, och det är just kabeln in i hubben som blir problemet, då lian li inte använder sig av samma kontakt. Från hub till moderkort är det ju same same i slutändan.

har du bara 12V RGB kontakt med 4 pinnar på moderkortet?

får inte ihop vad du menar riktigt.

den enda kontakten jag kan se som eventuellt är lian special är RGB out kontakten på bilden

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

På mitt moderkort, så har jag. 1x ARGB. 2XRGB.
IN i Lian Li hub, så är det Lian lis egna kontakter. Ut från hubben är som vanligt in till moderkort. Det är inte mitt bekymmer. Mitt bekymmer är om det går att på något sätt få in en Corsair RGB eller annan tillverkares kontakter till Lian Li hub.

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk

kan vi få en bild på exakt vilken kontakt som är problemet?

de flesta fläktar och tillverkare kör antingen 12V RGB eller 5V A-rgb med standardkontakten (går ej konvertera till varandra)

är relativt säker på att Lians RGB out kontakt är bara en special kompaktare variant av A-rgb kontakten så torde gå tillverka en adapter/byta kontakten på kabelstumpen för rgb out till en vanlig A-rgb hankontakt så att i stort sett allas fläktar kan användas.

kräver dock att du tar reda på vad som är 5V - DI - och GND i specialkontakten.

alternativt gör det lätt för dig och köp en annan kontroller som använder standardkontakterna alternativt skippa hela kontrollern och kör direkt från moderkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Halloj! Kör i dagens läge med en Noctua DH15, men ska byta till AIO.

Kör med Lian li unifan SL120 och därav då deras fanhub.

Jag har kikat på Lian Li's AIO, men vissa verkar klaga på att pumpen skulle låta mycket?

Så, tänkte då se om någon här har erfarenhet på om det går att koppla till exempel en Corsair AIO till Lian Li unifan hub?

Alternativt om någon har erfarenhet av Lian Lis AIO, eller om det finns något märke som går att koppla in till Lian Lis hub?

Kolla om du hittar något här

https://piratedog.tech/collections/rgb-adapters

Lian Lis AIO är så sjukt snygg men pumpen låter alldeles för mycket tycker jag. Returnerade min

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan vi få en bild på exakt vilken kontakt som är problemet?

de flesta fläktar och tillverkare kör antingen 12V RGB eller 5V A-rgb med standardkontakten (går ej konvertera till varandra)

är relativt säker på att Lians RGB out kontakt är bara en special kompaktare variant av A-rgb kontakten så torde gå tillverka en adapter/byta kontakten på kabelstumpen för rgb out till en vanlig A-rgb hankontakt så att i stort sett allas fläktar kan användas.

kräver dock att du tar reda på vad som är 5V - DI - och GND i specialkontakten.

alternativt gör det lätt för dig och köp en annan kontroller som använder standardkontakterna alternativt skippa hela kontrollern och kör direkt från moderkortet.

Du läser inte vad jag skriver va? Ursäkta, men hur mycket ska jag behöva repetera att det INTE är ARGB kontakten som är problemet? Det är kontakt IN I HUBBEN. Som är av Lian Lis egna modell!

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Kolla om du hittar något här

https://piratedog.tech/collections/rgb-adapters

Lian Lis AIO är så sjukt snygg men pumpen låter alldeles för mycket tycker jag. Returnerade min

Alright, får se om jag kan hitta någon adapter så man kan få in något annat in i Lian li hubben då! Tack 🤘

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Skrivet av Fraggle1988:

Du läser inte vad jag skriver va? Ursäkta, men hur mycket ska jag behöva repetera att det INTE är ARGB kontakten som är problemet? Det är kontakt IN I HUBBEN. Som är av Lian Lis egna modell!

du fick väl med typ ett helt hie kablar att plugga in i den?

dvs kablar med specialaren i ena änden till vanlig i den andra.

iaf vad jag kan se på hemsidan för enheten...

att hubben i sig (lådan) har specialkontakter (JST kontakter) har jag redan konstaterat men du borde fått med kabel för att ansluta till fläktarnas RGB.

kabel 4 från vänster ser iaf ut att vara typ A-rgb honor?
behöver du bara typ 3 ~1cm långa metallpinnar för att konvertera till hane om det är hankontakt du behöver som du sätter i kontrollådans RGB UT.

tror du överskattar vår förmåga att se problemet utan att ha produkten till hands och se den irl och veta exakt vad som kom med den i paketen.

och exakt vad det är du tänkt ansluta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

du fick väl med typ ett helt hie kablar att plugga in i den?

dvs kablar med specialaren i ena änden till vanlig i den andra.

iaf vad jag kan se på hemsidan för enheten...

att hubben i sig (lådan) har specialkontakter (JST kontakter) har jag redan konstaterat men du borde fått med kabel för att ansluta till fläktarnas RGB.

kabel 4 från vänster ser iaf ut att vara typ A-rgb honor?
behöver du bara typ 3 ~1cm långa metallpinnar för att konvertera till hane om det är hankontakt du behöver som du sätter i kontrollådans RGB UT.
https://lian-li.com/wp-content/uploads/2020/11/all_argb_cable.jpg

tror du överskattar vår förmåga att se problemet utan att ha produkten till hands och se den irl och veta exakt vad som kom med den i paketen.

och exakt vad det är du tänkt ansluta.

Då tycker jag du borde gå tillbaka till inlägget och läsa vad jag skrivit. Jag HAR lian li SL120 fläktar med tillhörande hub. Och för att styra RGB på dessa fläktar så är det den kontakten men stoppar in i hubben. Från hubben är det helt som VANLIGT en kabel man sätter in i ARGB porten på moderkortet. Och min FRÅGA löd "Finns det sätt att kunna ANSLUTA andra tillverkares prylar till min Lian li hub som jag HAR!

Jag är ledsen, men jag kan inte göra mig så mycket mer tydlig än såhär.

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk

Hittade en smidig lösning.
En ARGB splitkabel, så man kan plugga in 2 enheter till samma ARGB uttag på moderkort.

https://www.inet.se/produkt/7000409/kolink-a-rgb-3-pin-splitt...

Visa signatur

i7 4790k