Scrapheap Challenge Speakers! AKA Hifi för gnagare

Permalänk
Medlem

Scrapheap Challenge Speakers! AKA Hifi för gnagare

Nu blir det fånigt.

Jag rotade igenom en av de många "bra att ha"-lådorna här hemma och hittade ett par 2" noname högtalarelement. Specificerade till mäktiga 3W/4Ohm. Jag blev nyfiken på om man skulle kunna få dessa skräpiga element att faktiskt låta "bra" om de fick rätt förutsättningar.

Så jag googlade runt ett tag för att hitta liknande/samma element, med den data som behövs för att beräkna ett par kabinett. Denna data matade jag sen in i följande generator som hjälpt mig tidigare: Bass Reflex Box Calculator

I retur fick jag siffror på lådans volym (1,83 liter) samt mått för basreflexrör. Basreflexröret konverterade jag till en fyrkantig port istället då jag inte hade några rör hemma, var väldigt ovetenskaplig och räknade bara så att den inre volymen blev den samma för porten. Med alla siffror i högsta hugg sparkade jag igång Sketchup för att designa den stiligaste lilla lådan jag kunde föreställa mig. Tog mig lite friheter med volymen och landade till sist i en låda med yttermåttet: 70x190x160 mm (BxHxD).

(Glömde spara projektet, så ni får leva med mitt foto av skärmen som jag tog för att minnas måtten)

När det kommer till resten av bygget så blev det mer överblivet material, hade ett par bitar 6mm tjock MDF som precis räckte till till 5 av 6 sidor av lådorna, så fronten fick byggas i 6 mm plywood som jag också hade på hög. Hade även en bit vadd kvar från ett gammal bygge som jag limmade fast lite godtyckligt i lådan.

Efter en hel del pill och lim så hade jag två lådor klara. ser ändå ganska stiliga ut, även om de är lite skeva.

(Kaffekopp som referens)

Först tänkte jag driva dem med ett litet 5v Bluetooth-kort med 3W förstärkare, men när jag väl kopplade in det så var det riktigt brusigt och lät allmänt illa. Så jag grävde vidare i arkivet och hittade en liten förstärkare som jag lödde till att ta ström från USB och ljud in från en 3,5mm anslutning. Vinner inga skönhetstävlingar med den här delen av bygget...

Hur låter de då?
Faktiskt betydligt bättre än de förtjänar, med tanke på att de mer eller mindre är byggda av skrot och spillmaterial. Jag har inga mätinstrument, men för allmänt lyssnande så låter de helt ok, jag tror de får leva vidare som datorhögtalare. Om ni ber om det kan jag dra igenom ett par gratislåtar och lägga upp på Youtube, även om det är sämsta möjliga sättet att provlyssna högtalare.

Om ni kommit så här långt så undrar ni säkert vad det var för gnagare som rubriken nämnde. Jo, när jag insåg hur stora kabinetten skulle bli, så blev de ungefär lika stora som ett par bra golvhögtalare, i jämförelse med en chinchilla.

Stavfel
Permalänk

Gud vilken söt katt! (skoja bara)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering:
Hitta ett par rullar folie med trä- och metall-struktur i gömmorna, så nu är de fancy också.