Nu ska vi som har solceller betala nätavgift för inmatningsabonnemanget

Permalänk

Nu ska vi som har solceller betala nätavgift för inmatningsabonnemanget

Energimarknadsinspektionen kräver nu att landets alla elnätsbolag höjer nätavgifterna för villaägare med solceller på taket.

Märkligt. Nätbolagen ska nu alltså börja ta betalt för elnyttan vi bidrar med, dvs att vi hjälper till att att göra belastningen på elnätet lägre genom att mata in el där den behövs. Sjuka grejer på gång om jag får tycka.

Detta skapar incitament för att i någon mån försöka lagra energin och förbruka den själv.

Energimarknadsinspektionen

Bengts villablogg

Permalänk
Medlem

Solcellsanläggningar har en tendens att faktisk överbelasta nätet med för hög nätspänning som resultat när det är bra väder genom överproduktion av el.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Energimarknadsinspektionen kräver nu att landets alla elnätsbolag höjer nätavgifterna för villaägare med solceller på taket.

Märkligt. Nätbolagen ska nu alltså börja ta betalt för elnyttan vi bidrar med, dvs att vi hjälper till att att göra belastningen på elnätet lägre genom att mata in el där den behövs. Sjuka grejer på gång om jag får tycka.

Föga förvånande. Dagens ägare av solceller har glidit runt på en räkmacka och stört systemet länge nog.

Permalänk
Medlem

"Ägare av mindre produktionsanläggningar ska betala en nätavgift som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el. En reducering av nätavgiften för småskaliga produktionsanläggningar innebär i praktiken att kostnaden skjuts över på andra nätkunder. Det är inte förenligt med EU:s elmarknadsförordning, som har företräde framför nationella bestämmelser."

Så står det i ingressen hos Energimarknadsinspektionen som du länkar till. Det låter fullt rimligt, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Har redan sagt det och jag säger det igen:
Snart skattar vi för egenproducerad el.
Och snart är du tvingad att ha 3 elmätare.
En för inkommande såklart.
En intern för att ha koll på din egen produktion och konsumption.
Och en extra speciell för bilen, såklart skall det skattas extra om du är fräck nog att använda energin till att transportera folk och fä.

Guldåldern för solceller och elbilar är nu, inte om 5 år.

Föga förvånande kanske.
Att som i dag kunna ladda bilen gratis på arbetet för att sedan kunna använda den energin hemma är ju nånting som inte är hållbart.

Permalänk
Medlem

Detta var jag klar över skulle komma i framtiden, varför? För det är en prenumerations inkomstkälla för företag, stat etc. Och där det kan plockas pengar vill det alltid plockas pengar.

Därför är mitt eget solcells bygge helt oberoende av el-nätet, det kör med separat el-system och separat el-nät som inte är kopplat in på nåt företags el-nät (då menar jag företag som E.on etc.) men helt privat, och den lagras på bilbatterier.

Det är självklart lite krångligt i.om. att man inte får följe el-lagen installera egna installationer som överstiger 48v utan el-behörighet, det sägs att lagen är till för att skydda folk från olyckor etc. men jag ställer mig tveksam eftersom du heller inte får lov att installera eget 240v system om du har el-behörighet, det måste ske via externa aktörer, och ja - jag tror det är för att förhindra folk i att bli helt oberoende och därvid försörja sig själv. el-bolagen har självklart förutsett detta, såsom dom kämpade för förhöjda nätavgifter helt utan tak. Jag tycker det är korruption.

Men det finns lösningar, men reglerna gör det krångligt att vara egen herre över energi, och häng med, för nu blir det lite långhårigt:

En 12v anläggning kräver tjockare kablar. Det finns en orsak till att det finns högspänningskablar, det är billigare att överföra el med högspänning då det kräver mindre tjocklek på kabeln. Skulle du t.ex. få den idé att använda 12v över hela ditt hus skulle dina kablar kosta en mindre förmögenhet pga. kopparpriset, dessutom så får du problemen med motstånd i kabeln över längre distanser över 10 meter. (Om ni inte vet vad jag pratar om så hänvisar jag till Ohms lag).

Allt blir dyrare, du måste ha automatsäkringar kring 50-300A, brytare, kopplingsdosor etc. som kan tåla höga A med låg V. Och det koster kassan.

Du måste tänka till hur du ska koppla anläggningen och vara lite strategisk med hur många solceller du kopplar in och använda inverterare på ett smart sätt - Dvs. du kan inte bara ha en jätte inverterare som klarar hela ditt hus eftersom du INTE får koppla in strömmen på det befintliga el-nätet i huset, även om du inte är kopplat in på E.on's el-nät pga. dom många krångliga regler som finns, såvida jag vet kan du bötfälls även om du har haft en behörig elektriker att göra en brytare som byter från E.ons låda till ditt eget system, jag är inte 100% på alla regler inom detta, det finns NYA regler kring detta som ska underlätta egenproducerat el som kan även överförs till andra byggnader - men då får det inte finnas boende i huset (jättemärkligt, jag vet).

For att kringgå detta kan du ha ett antal mindre solcellsanlägnninger på taket som är små kluster på högst 48v som kopplas in till varje inverterare, dom måste vara frånkopplat (och inte fast uppkopplat) dom olika apparater i huset, och du får bara använda och koppla in lösa el-dosor som dom du köper i butikerna för att koppla ihop en dator, teve etc. med sladd (extensioner, förlängare etc.) men det går det med om du är lite strategisk, t.ex. ett solcell kluster för varje rum i huset med eget batteri-kluster för varje solcells anläggning.

Men det är så jag gör för att kringgå reglerna så länge det går, jag vill inte vara fängslad av ett system som har fri prissättning med tvångsavgifter på nåt som är gratis (Sol-el, vind el etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Märkligt. Nätbolagen ska nu alltså börja ta betalt för elnyttan vi bidrar med, dvs att vi hjälper till att att göra belastningen på elnätet lägre genom att mata in el där den behövs. Sjuka grejer på gång om jag får tycka.

Det är rimligt, det är inte gratis att mata in el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Snart skattar vi för egenproducerad el.

Kostnaderna för elnätet är samma oavsett om man i medel förbrukar mycket eller litet eftersom det är toppbelastningen som styr. Och den är samma oavsett om man har solceller eller ej eftersom solcellerna inte ger minsta lilla tillskott kalla vinternätter. Sverige har helt enkelt ett elnätet och ett klimat som är dåligt anpassat till en stor mängd solel. Då blir ju liksom frågan hur vi ska handskas med en sådan situation.

Permalänk

Många verkar tycka att det skall kosta att mata in el på elnätet. Det får man lov att tycka men kommer det att bli olönsamt för mig att sälja mitt elöverskott så kommer jag naturligtvis att upphöra med inmatningen och strypa elproduktionen så att den inte överstiger mitt eget behov vid varje givet tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Många verkar tycka att det skall kosta att mata in el på elnätet. Det får man lov att tycka men kommer det att bli olönsamt för mig att sälja mitt elöverskott så kommer jag naturligtvis att upphöra med inmatningen och strypa elproduktionen så att den inte överstiger mitt eget behov vid varje givet tillfälle.

Som jag tolkar det handlar det inte om att alla ska bli tvungen att betala för att bli av med elen utan det kommer resultera i att vinsten att skicka ut el på nätet inte bli lika stor. Återbetalningstiden på en anläggning kommer alltså öka.

Permalänk
Skrivet av breakman:

Som jag tolkar det handlar det inte om att alla ska bli tvungen att betala för att bli av med elen utan det kommer resultera i att vinsten att skicka ut el på nätet inte bli lika stor. Återbetalningstiden på en anläggning kommer alltså öka.

Ja återbetalningstiden ökar när kostnaderna stiger och det kommer naturligtvis att få till följd att färre väljer att investera i solceller.

Nu är timspotpriset på el i SE4 på Nord Pool 1,07 kr vilket betyder att efterfrågan på el är stor. Regeringen vill att vi ska spara på el för att elpriset skall hållas nere. Att jag just nu exporterar 6 kW till elnätet betyder att alla (även de som inte har solceller) får ett lägre elpris. Min elexport just nu är lika värdefull som att många andra konsumenter sparar på sin förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Många verkar tycka att det skall kosta att mata in el på elnätet. Det får man lov att tycka men kommer det att bli olönsamt för mig att sälja mitt elöverskott så kommer jag naturligtvis att upphöra med inmatningen och strypa elproduktionen så att den inte överstiger mitt eget behov vid varje givet tillfälle.

Det kan du förstås göra, men alla andra som i sin kalkyl har med att de ska kunna sälja en del el när det produceras för mycket (=sommarmånader) och när de 60 örena i skattereduktion försvinner kanske inte är lika nöjda... (för det kan vi nog räkna med att den försvinner när tillräckligt många installerat solceller)

Visa signatur

Dator: Mac