Snabbkoll: Använder du AI i jobbet?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du AI i jobbet?

Språkmodeller, chattbottar och andra AI-baserade verktyg blir en allt mer vanlig syn i vår vardag. Har du börjat använda AI i jobbsammanhang?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har inget jobb, din okänslige kluns!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag har inget jobb, din okänslige kluns!


https://www.sweclockers.com/artikel/35334-sweclockers-soker-f...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Inte jag specifikt, men PR använder Chat GPT för att skriva produkttexter. Funkar tydligen ypperligt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Ja, ofta.

Inte alltid svaren är rätt men man lär sig själv mkt på vägen.

Permalänk
Medlem

Sitter ju bara i möten så jag hoppas inte det

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Använde det till senaste utvecklingssamtalet; fungerade utmärkt.

Permalänk

Låt en Ai i smyg utföra alla mina uppgifter en vecka. Blev sedan inkallad till chefen som berömde vad duktig jag hade blivit och jag hade rykt upp mig.

Skämt åsido. Så använder jag ej Ai ännu i jobbet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har provat ChatGPT till några uppgifter, och den var väldigt självsäker, synd bara att det var totalt helt fel trots flera försök till att omformulera uppgiften, förenkla den mm.

Kommer säkert köra med den för att förklara funktioner eller kod som jag själv inte skrivit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

På mitt jobb använder vi ingen intelligens, artificiell eller ej.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Snusfri

AI är inte direkt tillämpbart hos oss.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nej p.g.a. statligt så är allt som ens nämner "molnet" förbjudet

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Nu är det inte arbetsplats utan jag och en klasskamrat har lia på samma företag. Och vi har haft ganska stor användning av både gpt och nya bing både som support och förklaring av saker samt att vi använt oss av gpt för vårat exjobb

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nej p.g.a. statligt så är allt som ens nämner "molnet" förbjudet

Får ni inte ens söka på google typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Får ni inte ens söka på google typ?

https://duckduckgo.com/

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag använde Chat-GPT förra veckan faktiskt. Behövde portforwarda några portar från remote kubernetes i wsl vidare till windows. Ja, lite knepig setup. Och Chat-GPT kom med lite goda förslag så jag kunde lösa det.

Permalänk
Medlem

Inte på jobbet. Men hemma, varje dag. Chat gpt är suverän att ha som hjälp när man kodar.

Permalänk
Hedersmedlem

Blev mäkta imponerad av förmågan hos chatgpt att sätta ihop ett fungerande sed-kommando (och förklara vad varje del gör!) utifrån min ungefärliga förklaring om att plocka ut ditten och datten från det här och spotta ut det så här. Ska testa det på excel-formler någon gång, de är också en jävla pest att skriva.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Men jag hade gjort det om jag haft min gamla tjänst kvar.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

Men jag hade gjort det om jag haft min gamla tjänst kvar.

Menar du typ tjänst som i molntjänst eller att du tjänar en arbetsgivare? Är nyfiken på om du byggt en egen AI-tjänst

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Används en del för Powershell, mest för att få exempel. ChatGPT gör dock ofta småfel, men kan hjälpa en att tänka om lite.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Någon gång per dag. Hjälpt mig otroligt mycket att snabba upp vissa saker.

Otroligt bra som lärare också när man vill lära sig nya saker. Aldrig träffat på någon som kan förklara saker lika pedagogiskt och enkelt som chatgpt.

Permalänk
Medlem

Säkert, men jag vet inte! Vi är alla slavar under maskinerna, Skynet ser oss!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Enda gången jag använt AI är när jag sagt Hey Google till min mobiltelefon.

Tycker det blivit lite för hypat i nuläget allt som rör Chat GPT, men det mesta kommer gå den vägen. Känns inte kul på sikt, det kommer bli för och nackdelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Hade AI funnits på den tiden man gick i skolan hade man fan fått MVG i varenda ämne

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Började pilla med det i Edge/Bing i förra veckan och jag tror att jag gillar det. Krävs lite tid för att bli bekväm med det.

Permalänk
Medlem

Aldrig provat. Inte intresserad.

Skulle kunna använda det till generiskt ordbajsande, men det finns redan icke-AI/ML-generatorer för sånt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Nej det här kan väl inte vara något att ha. Säkert bara en fluga!

Permalänk

Ni kan ni!

Skrivet av Kattus:

På mitt jobb använder vi ingen intelligens, artificiell eller ej.

Låter vettigt!

Permalänk
Medlem

Nej, men vore kul.
Borde finnas en ett val

Visa signatur

^^^
@¿@
o