Fysiska knappar ett minne blott på Iphone 15 Pro

Permalänk
Melding Plague

Fysiska knappar ett minne blott på Iphone 15 Pro

En knapplös glasmacka med stor skärm är vad Apple ryktas servera i höst med Iphone 15 Pro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Känns riskabelt med touch på volymknapp, det finns ju en risk att man höjer till max av misstag. Coolt, men kanske inte så praktiskt?

Permalänk
Medlem

Inga knappar inget köp, samma problem med Tesla och blinkers.
Hur tänker företagen? De vet inte vad risk och konsekvensanalys betyder?

Permalänk
Inaktiv

Bara det fungerar bra med deras läderskal så kan jag väl tycka att det är skitsamma.

Permalänk
Medlem

Nej tack. Har noll intresse i enheter utan knappar. Fysiska knappar alla dagar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Ja, låt oss använda Touch baserade knappar när 99.9% av våra kunder kör skal som ger en markant distans till knapparna.

Känns väldigt laddporten på Magic Mouse

Edit*
Och bara för att det är samma tema:
Åt h*****e med alla biltillverkare som ersätter fysiska knappar med ett värdelöst UI baserat kring touch

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Känns riskabelt med touch på volymknapp, det finns ju en risk att man höjer till max av misstag. Coolt, men kanske inte så praktiskt?

Hmm. Misstag kan ju alltid ske. Men om knappara är utformade som hemknappen på iphone 7 och senare så lär ju risken vara lika stora som med vanliga knappar?

Knapparna upplevs ju som taktila likt vanliga knappar. De flesta vet nog inte ens om att det inte är en riktig knapp på ex iphone 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej tack. Har noll intresse i enheter utan knappar. Fysiska knappar alla dagar.

Varför det?

Permalänk
Medlem

Inga knappar, är dom galna. Hatar min skärm som kör utan fysisk på och av knapp, jobbigt hela tiden man ska stänga av och på. Dessutom är det skönt med någon form av "feedback" eller om man vill höja volymen när den ligger i fickan tex.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nej tack. Är nog irriterande att Samsung kör med sin Bixby-skit som nästan gör det omöjligt att starta om mobilen vid behov.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Knapparna upplevs ju som taktila likt vanliga knappar. De flesta vet nog inte ens om att det inte är en riktig knapp på ex iphone 7

+1, folk borde testa en macbook och deras trackpad, den rör sig inte heller, men jag har inga problem att känna att jag ”klickar” riktigt snyggt gjort med haptiska feedbacken.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Citat:

telefonen kommer ha alla möjliga sorters magiska funktioner

Det här låter spännande!
Kan ni ge några exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inga knappar, är dom galna. Hatar min skärm som kör utan fysisk på och av knapp, jobbigt hela tiden man ska stänga av och på. Dessutom är det skönt med någon form av "feedback" eller om man vill höja volymen när den ligger i fickan tex.

Inga knappar? Är dom galna? Precis folks reaktion när de bara hade en stor skärm och en knapp på framsidan. Sisådär 2007

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

+1, folk borde testa en macbook och deras trackpad, den rör sig inte heller, men jag har inga problem att känna att jag ”klickar” riktigt snyggt gjort med haptiska feedbacken.

Undrar hur det blir med skal till de telefonerna bara. Känslan av en naken telefon må vara trevlig men de är hala som ålar och väldigt ömtåliga.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Snusfri

Inga fysiska knappar, inget köp.
Volkswagen har fått backa rejält med deras ID-serie och kommande har fysiska knappar igen efter att det blivit ramaskri.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Undrar hur det blir med skal till de telefonerna bara. Känslan av en naken telefon må vara trevlig men de är hala som ålar och väldigt ömtåliga.

Ett eller flera hål kanske? Som de gjort med spakknappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Inga knappar? Är dom galna? Precis folks reaktion när de bara hade en stor skärm och en knapp på framsidan. Sisådär 2007

Ja men nu har vi haft toutch knappar på massor av saker så vi vet vad som funkar. Ned med handen i fickan o leta volym knapp utan att se den på en slät sida lir nog svår sålt speciellt med skal på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inga knappar, är dom galna. Hatar min skärm som kör utan fysisk på och av knapp, jobbigt hela tiden man ska stänga av och på. Dessutom är det skönt med någon form av "feedback" eller om man vill höja volymen när den ligger i fickan tex.

Det står ju i nyheten att det är haptisk feedback.
Jag tror inte Apple missar en sån här ändring ärligt talat, men jag vet inte om jag ser fördelen i det hela heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag gillar konceptet men frågan är hur bra det funkar i minusgrader?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag som använt iPhone sedan urminnes tider känner verkligen inte något sug att köpa dem längre. Svårt att se mig byta till andra laget, men håller mig på en gammal några år till för att se vad för dumheter de får för sig

Permalänk
Medlem

Knappar är premium, touch är för pöbeln.

Touchknappar är skit, haptisk feedback är bara aningen bättre. Fysiska är alltid bäst (förutom när de har extremt låg kvalité och går sönder efter 5 minuter, men det har jag aldrig stött på med en telefon).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Förvånad fysiska knappar hängt med så länge som det gjort.
På tiden säger jag.
Blev förvånad SIM-kortplatsen är kvar. Trodde ingen körde med fysiska SIM längre.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Förvånad fysiska knappar hängt med så länge som det gjort.
På tiden säger jag.
Blev förvånad SIM-kortplatsen är kvar. Trodde ingen körde med fysiska SIM längre.

De hade inte fysisk sim på iPhone 14 i USA, så det är bara en tidsfråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Förvånad fysiska knappar hängt med så länge som det gjort.
På tiden säger jag.
Blev förvånad SIM-kortplatsen är kvar. Trodde ingen körde med fysiska SIM längre.

Just fysiska SIM-kort känns som något med klart mer tveksam nytta än fysiska knappar, dock.

I min värld är det inte två fenomen som är riktigt rimliga att jämföra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är väl om det blir USB-C? Hoppas på det. Så trött på massa olika anslutningar när det inte ens behöver vara det!

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just fysiska SIM-kort känns som något med klart mer tveksam nytta än fysiska knappar, dock.

I min värld är det inte två fenomen som är riktigt rimliga att jämföra.

Då behöver du inte jämföra.

Det var väl ett ramaskri när Apple beslutade sig att ta bort 3,5mm jacket på telefonerna också.

Ju färre rörliga delar desto bättre om någon frågar mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

lol vilken gnäll.
iPhone tar bort alla knappar.
Ingen annan mobil har knappar efteråt.
De är trendskapare sen länge, vare sig man gillar det eller inte.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Den stora frågan är väl om det blir USB-C? Hoppas på det. Så trött på massa olika anslutningar när det inte ens behöver vara det!

Jag hoppas på endast trådlös laddning jag

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+1, folk borde testa en macbook och deras trackpad, den rör sig inte heller, men jag har inga problem att känna att jag ”klickar” riktigt snyggt gjort med haptiska feedbacken.

Skrivet av PlogarN97:

Inga knappar? Är dom galna? Precis folks reaktion när de bara hade en stor skärm och en knapp på framsidan. Sisådär 2007

Skrivet av Cyberz:

lol vilken gnäll.
iPhone tar bort alla knappar.
Ingen annan mobil har knappar efteråt.
De är trendskapare sen länge, vare sig man gillar det eller inte.

Hur gör man om telefonen hänger sig utan fysisk av/på knapp tänker ni? Väntar till batteriet tar slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej tack. Är nog irriterande att Samsung kör med sin Bixby-skit som nästan gör det omöjligt att starta om mobilen vid behov.

Erhm va?
Det är ju bara att ändra så den är en Av/På knapp?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2