Fysiska knappar ett minne blott på Iphone 15 Pro

Permalänk

Jag förstår mig inte på vissa. Att det ska gnällas så mycket över detta.
Speciellt på en mobil som väldigt få har trådbunden hörlurar till och använder volymknappen på mobilen för att höja och sänka volymen. -Ja, man kan ha trådbundna utan 3,5mm hörlurarskontakt, men det är ovanligt. Så det är knappar man knappt använder som det gnälls över.

Så min åsikt är att det är inget som jag bryr mig så mycket om, jag ser en hel del fördelar med att skippa fysiska knappar. Det går spara utrymme, göra mobilen tåligare osv.

Skrivet av Keneay:

Hur gör man om telefonen hänger sig utan fysisk av/på knapp tänker ni? Väntar till batteriet tar slut?

Slänger den i backen tills den slocknar..

Jag har haft laptop med fysisk knapp som har hängt sig så man fick ta ur batteriet för omstart.
Nå det finns olika sätt att göra så att en enhet startar om sig själv vid hängning, jag ser detta som lösbart för apple. Den fysiska knappen man har på iPhonen är som min dator ovanför fysisk, men ändå inte klassisk fysisk som bryter strömmen direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Hur gör man om telefonen hänger sig utan fysisk av/på knapp tänker ni? Väntar till batteriet tar slut?

99% av tiden hänger sig telefonen aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det står ju i nyheten att det är haptisk feedback.
Jag tror inte Apple missar en sån här ändring ärligt talat, men jag vet inte om jag ser fördelen i det hela heller.

Det kan hjälpa men inte att hitta knapparna. Eller vad man gör med skal?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Den stora frågan är väl om det blir USB-C? Hoppas på det. Så trött på massa olika anslutningar när det inte ens behöver vara det!

Lär bli det denna gång p.g.a. EU 2024 måste alla mobiler ha USB-C laddning, vore konstigt om Apple då körde vidare med lightning hösten 2023.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Hur gör man om telefonen hänger sig utan fysisk av/på knapp tänker ni? Väntar till batteriet tar slut?

Knappen är väl inte direktkopplad mellan batteri och resten av telefonen idag heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det kan hjälpa men inte att hitta knapparna. Eller vad man gör med skal?

Jag har svårt att se problemet. Om en knapp går att känna sig fram till beror ju på dess utformning, oavsett om den är touch eller fysisk.

Är ju som sagt ingen skillnad mellan iphone 6 och iphone 7s knappar. Lika lätta att trycka på och känna sig till.

Såhär skrev mobil.se

Citat:

En av de mindre tydliga nyheterna är hemknappen. Den är inte längre en fysisk knapp på Iphone 7 och jag har innan jag faktiskt provar den hört om hur den kanske är svårare att vänja sig vid än det försvunna hörlursuttaget. Den gamla hemknappen som används till att komma just hem i operativsystemet, till Siri och för att växla mellan program har alltså bytts ut mot en stum tryckyta. Kanske för att det är enklare att vattenskydda när det inte är rörliga delar, kanske för att hemknappen ibland fallerade på äldre Iphones. Redan när du ställer in din Iphone får du numera även ställa in hemknappen, för genom den inbyggda vibrationsmotorn simuleras tryckkänsla. Samstidigt som du trycker får du en lätt feedback i form av en vibration i telefonen. Den kan ställas i tre olika nivåer så att du får den nivå av surr du föredrar. Det fungerar faktiskt förvånande bra så fort man vant sig vid det. Jag skulle inte säga att den nya hamknappen är en egentlig förbättring ur användarperspektiv, men om den har andra fördelar, som att hålla bättre än föregångaren eller vara en förutsättning för vattentåligheten så är det en bra förändring.

Den utvecklade vibrationsmotorn som sitter i Iphone 7 används alltså för att simulera fysisk rörelse när du håller i telefonen, men det gäller inte bara hemknappen. Även i operativsystemet märker man av ofta små diskreta surr när telefonen vill markera en händelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Hur gör man om telefonen hänger sig utan fysisk av/på knapp tänker ni? Väntar till batteriet tar slut?

Det var min första tanke också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag har svårt att se problemet. Om en knapp går att känna sig fram till beror ju på dess utformning, oavsett om den är touch eller fysisk.

Är ju som sagt ingen skillnad mellan iphone 6 och iphone 7s knappar. Lika lätta att trycka på och känna sig till.

Jag tänker mig att dom inte sticker ut/in.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag tänker mig att dom inte sticker ut/in.

Vad får dig att tro det?

Permalänk
Medlem

Tar dom även bort kabelanslutningen och sim-luckan utan att det stör hanteringen av nödvändiga funktioner så kan man väl säga att äpplets telefoner nått en ny gräns på fysisk utformning.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför det?

Jag är inte den du svarade på men touch funkar skit med de flesta löparhandskar. Även sådana som det ska funka med, om man tvättar dem ett par gånger.

Permalänk
Medlem

Kan vi alla enas om att alla touch-induktionshällar är VÄRDELÖSA i jämförelse med gamla spisar med stora vred och rejäla knappar? Hur det blir med denna mobil återstår dock att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Kan vi alla enas om att alla touch-induktionshällar är VÄRDELÖSA i jämförelse med gamla spisar med stora vred och rejäla knappar? Hur det blir med denna mobil återstår dock att se.

Nej? Vred går sönder, är svåra att göra rent och blir snuskiga och saknar moderna skyddsfunktioner och feedback. Jag hade oturen att gå tillbaka till vred i ett år och det var bedrövligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag har svårt att se problemet. Om en knapp går att känna sig fram till beror ju på dess utformning, oavsett om den är touch eller fysisk.

Är ju som sagt ingen skillnad mellan iphone 6 och iphone 7s knappar. Lika lätta att trycka på och känna sig till.

Jag känner stor skillnad mellan iPhone 6s och en nyare iPhone som inte har fysisk hemknapp

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har ingen åsikt fram tills man får se hur det funkar i praktiken. Får det till en schysst känsla på de virtuella knapparna och det funkar lika bra i värme som kyla osv så har jag inget emot det. 😊
Får se vilka av ryktena som blir sanning i september.

Visa signatur
Permalänk

När dom nu tvingas använda USB C kommer det garanterat inte finnas någon port allt utan endast trådlösa som kommer var låsta till just Apple eller ev. till ett speciellt IMEI nummer.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Nej? Vred går sönder, är svåra att göra rent och blir snuskiga och saknar moderna skyddsfunktioner och feedback. Jag hade oturen att gå tillbaka till vred i ett år och det var bedrövligt.

Det här är första gången jag någonsin sett någon nämna något positivt om touchstyrd spis faktiskt.

Jag har aldrig varit med om ett vred som gått sönder, de är normalt enkla att rengöra (brukar alltid gå att dra dem rakt upp/ut om man vill ta loss dem för grundlig rengöring) och sen vet jag inte vilka skyddsfunktioner och feedback du syftar på? Spärr brukar finnas, och feedback + timer och annat kan man ha en simpel display för - så fungerar min. Och med fysiska knappar för timern, givetvis.

Men visst, det finns säkert billiga skitspisar med fysiska reglage som gör sönder bara man tittar på dem. Generella kvalitén på vitvaror har inte direkt blivit bättre över åren...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Hur gör man om telefonen hänger sig utan fysisk av/på knapp tänker ni? Väntar till batteriet tar slut?

De får vi väl se snart

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

För övrigt: hur funkar det här med handskar?

Antagligen lika "bra" som med allt annat i touchväg, och haptiska feedbacken måste nog vara ganska kraftig för att faktiskt kännas igenom en handske också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Olycklig utveckling. Knappar är bra skit och ett väsentligt inslag i en apparat. En grej jag gärna haft i en modern telefon är skrollen från den gamla handdatorn Jornada 540-serien, så man lätt kan skrolla hållande apparaten stabilt i handen.

Jag hoppas detta blir ett sidosteg Apple tar i ett uttryck av företagets medelålderskris, som inte smittar av sig på andra delar av marknaden. Tanken på att när jag pensionerar min tangentbordsutrustade telefon, Blackberry Key2, inte ens kanske kan hitta en telefon med fysiska knappar över huvud taget är minst sagt oönskad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Olycklig utveckling. Knappar är bra skit och ett väsentligt inslag i en apparat. En grej jag gärna haft i en modern telefon är skrollen från den gamla handdatorn Jornada 540-serien, så man lätt kan skrolla hållande apparaten stabilt i handen.

Jag hoppas detta blir ett sidosteg Apple tar i ett uttryck av företagets medelålderskris, som inte smittar av sig på andra delar av marknaden. Tanken på att när jag pensionerar min tangentbordsutrustade telefon, Blackberry Key2, inte ens kanske kan hitta en telefon med fysiska knappar över huvud taget är minst sagt oönskad.

Scrollen på Nokia 7110 var schysst.

Håller med om att det är steg mot fel håll. Du vill inte ha något där du lätt råkar höja eller sänka volym eller dra på ringsignal av misstag vilket är en stor risk att det händer. Har man telefonen i en jeansficka kan detta hända mot benet om fickan är tunt tyg.

Hur ska man göra med skal? Näe, det här känns dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Scrollen på Nokia 7110 var schysst.

Håller med om att det är steg mot fel håll. Du vill inte ha något där du lätt råkar höja eller sänka volym eller dra på ringsignal av misstag vilket är en stor risk att det händer. Har man telefonen i en jeansficka kan detta hända mot benet om fickan är tunt tyg.

Hur ska man göra med skal? Näe, det här känns dåligt.

Det är väl ingen risk att du råkar ändra något när du har den i fickan? Om folk är oroliga för att inte kunna använda den med vantar så lär inte byxfickor funka heller.

Permalänk
Medlem

Ja då blir telefonen billigare på grund av färre delar... (ja att tillverka)

//Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

99% av tiden hänger sig telefonen aldrig.

Perfekt, bara tre till fyra dygn om året som jag får vänta på att batteriet tar slut, så att den startar från början när jag sätter i laddaren igen. Om den nu har laddare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej tack. Är nog irriterande att Samsung kör med sin Bixby-skit som nästan gör det omöjligt att starta om mobilen vid behov.

Hur menar du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Vissa vill ha knappar vissa inte. Tur det finns telefoner för alla typer av människor, smaker och behov.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För övrigt: hur funkar det här med handskar?

Antagligen lika "bra" som med allt annat i touchväg, och haptiska feedbacken måste nog vara ganska kraftig för att faktiskt kännas igenom en handske också.

Skrivet av Leffe_B:

Scrollen på Nokia 7110 var schysst.

Håller med om att det är steg mot fel håll. Du vill inte ha något där du lätt råkar höja eller sänka volym eller dra på ringsignal av misstag vilket är en stor risk att det händer. Har man telefonen i en jeansficka kan detta hända mot benet om fickan är tunt tyg.

Hur ska man göra med skal? Näe, det här känns dåligt.

Skrivet av Wiinis:

Det är väl ingen risk att du råkar ändra något när du har den i fickan? Om folk är oroliga för att inte kunna använda den med vantar så lär inte byxfickor funka heller.

Det verkar som den allmänna uppfattningen är att det handlar om de där gamla touchknapparna från 70-talet som registrerar ett tryck bara du snuddar vid den med huden? Det handlar ju om de tryckkänsliga knapparna, eller en vidareutveckling, som finns i deras AirPods Pro som registrerar ett fysiskt tryck, och fungerar helt fint med handskar på. Även utan haptisk feedback i AirPodsen "känns" det som man trycker på något tack vare klickljudet.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Vissa vill ha knappar vissa inte. Tur det finns telefoner för alla typer av människor, smaker och behov.

Det är precis så det inte är eftersom fårskocken helt hjärndött har en tendens att kopiera Apple, tills antalet alternativ uppgår till noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej tack. Har noll intresse i enheter utan knappar. Fysiska knappar alla dagar.

hear-hear. Intressant hur man kan skala av och kapa kostnader och sälja det som lyx till massor. Ta bort allt i bilen och stoppa en padda i mitten. Lite kejsarens nya kläder. Knappar kommer bli lyx. Rolls Royce vs Tesla. Casio vs Rolex.

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem

Som med flesta förändringar så kommer det att kännas udda i början och sedan som världens naturligaste sak. Diskussionen låter precis som när Apple och övriga tillverkare började plocka bort den fysiska hemknappen. Det skulle förstöra all upplevelse osv lät det. Finns det ens telefoner av rang som har fysisk hemknapp idag?

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.