Nvidia håller låda idag – kan avtäcka Geforce RTX 4070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag minns det inte, för jag köpte mitt 770 för nästan 4000kr... Faktum är att alla grafikkort jag aktivt köpt sen mitt första ATI kort har varit kort för runt 400USD. Och landar denna generations kort vid den prispunkten runt 3070 i prestanda, så ser det ut som att jag kommer fortsätta med det.

Vad får dig att tro att ett kort från 4000-serien med 3070 prestanda skulle kosta 400 dollar?

Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Vad får dig att tro att ett kort från 4000-serien med 3070 prestanda skulle kosta 400 dollar?

Eller har jag missat något?

Ja, 3070 prestanda, då vill nog Jensen ha minst 599$ kan vi misstänka.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Vad får dig att tro att ett kort från 4000-serien med 3070 prestanda skulle kosta 400 dollar?

Eller har jag missat något?

Nu sa jag inte nödvändigtvis att det behövde vara ett 4000-seriens-kort, i USA kan man redan nu hitta rx 6800 för runt 450USD så tänker att det inte är omöjligt att vi ser ett 7000-seriens kort som presterar ok för 399USD. Sen med med tanke på att 3070 lanserades för 499, så finns det ändå en möjlighet för 399 för ett 4060 som landar därmkring i prestanda. Optimistiskt? Ja säkert, men inte orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu sa jag inte nödvändigtvis att det behövde vara ett 4000-seriens-kort, i USA kan man redan nu hitta rx 6800 för runt 450USD så tänker att det inte är omöjligt att vi ser ett 7000-seriens kort som presterar ok för 399USD. Sen med med tanke på att 3070 lanserades för 499, så finns det ändå en möjlighet för 399 för ett 4060 som landar därmkring i prestanda. Optimistiskt? Ja säkert, men inte orimligt.

Ok, time will tell.

Permalänk
Medlem

Apropå normalisering av höga priser. Intressant slutsats om GeForce 256 DDR, nvidias high-end grafikkort från 1999:

Skrivet av Anandtech:

The DDR GeForce is everything we expected from the original GeForce, unfortunately its high price tag [$300] will keep it out of the hands of many.

https://www.anandtech.com/show/429

Artikeln har andra guldkorn till citat, som t.ex.

Skrivet av Anandtech:

While the GeForce boasts a fairly powerful hardware transforming & lighting engine, which NVIDIA cutely dubbed their GPU, the overall experience with the GeForce ended up being nothing more than faster gameplay at 1024 x 768, but still not capable of driving higher resolutions at 32-bit color.

Permalänk
Skrivet av anon347775:

Blir nog att hålla hårt i 1920x1080p skärmarna några år till

Att man ens fortfarande kör 1080p borde vara skämskudde på! 1080p slutade vara aktuellt för tio år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att man ens fortfarande kör 1080p borde vara skämskudde på! 1080p slutade vara aktuellt för tio år sedan.

Majoriteten sitter fortfarande med 1080p skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att man ens fortfarande kör 1080p borde vara skämskudde på! 1080p slutade vara aktuellt för tio år sedan.

Från steam survey februari 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Från steam survey februari 2023
<Uppladdad bildlänk>

Dessutom är 4K och uppåt så tungdrivet att det oftast är bättre att köra något lägre om man har ett kort klenare än RTX 4090.

Men sen finns det så klart skärmar som har högre än 1080p och lägre än 4K.
Så det går ju att hitta något mellanting.

Skrivet av Dinkefing:

Att man ens fortfarande kör 1080p borde vara skämskudde på! 1080p slutade vara aktuellt för tio år sedan.

Tror att de flesta haft 1080p för mindre än 10 år sen.

Nu hade jag visserligen skärm med 1920x1200 (16:10) innan jag bytte. Det är ju lite högre än 1920x1080 (16:9).
Men har för mig det var ca 3 år sen jag bytte till 2560x1440 skärm.
Mindre än 10 år sen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Blir nog att hålla hårt i 1920x1080p skärmarna några år till

Skrivet av GuessWho:

Dessutom är 4K och uppåt så tungdrivet att det oftast är bättre att köra något lägre om man har ett kort klenare än RTX 4090.

Men sen finns det så klart skärmar som har högre än 1080p och lägre än 4K.
Så det går ju att hitta något mellanting.

Tror att de flesta haft 1080p för mindre än 10 år sen.

Nu hade jag visserligen skärm med 1920x1200 (16:10) innan jag bytte. Det är ju lite högre än 1920x1080 (16:9).
Men har för mig det var ca 3 år sen jag bytte till 2560x1440 skärm.
Mindre än 10 år sen iaf.

Fast nu när uppskalning erbjuds i nästan alla tungdrivna titlar (många titlar erbjöd även render-scale innan DLSS/FSR blev populärt) så ser jag inte varför man ska begränsa upplösningen på sitt skärmval. Jag köpte en UHD-tv för snart 8 år sedan och har haft en speldator kopplad dit sen dag ett och har aldrig haft ett high-end kort i den. Har funkat hur bra som helst. Även på skrivbordet där jag har 1440p så har jag använt det ett flertal gånger, har aldrig känt att jag skulle vilja haft något mer lågupplöst, snarare tvärtom att jag skulle vilja haft högre upplösning.

Och har man något emot t ex DLSS osv, så kan man väl bara köra 2x integer scaling på en 2160p skärm, blir det ju exakt som att det skulle vara 1080p fast med högre PPI.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Fast nu när uppskalning erbjuds i nästan alla tungdrivna titlar (många titlar erbjöd även render-scale innan DLSS/FSR blev populärt) så ser jag inte varför man ska begränsa upplösningen på sitt skärmval. Jag köpte en UHD-tv för snart 8 år sedan och har haft en speldator kopplad dit sen dag ett och har aldrig haft ett high-end kort i den. Har funkat hur bra som helst. Även på skrivbordet där jag har 1440p så har jag använt det ett flertal gånger, har aldrig känt att jag skulle vilja haft något mer lågupplöst, snarare tvärtom att jag skulle vilja haft högre upplösning.

Och har man något emot t ex DLSS osv, så kan man väl bara köra 2x integer scaling på en 2160p skärm, blir det ju exakt som att det skulle vara 1080p fast med högre PPI.

Det låter som om vi spelar helt olika spel och har helt olika syften helt enkelt ifall du spelar på TV.

Optimalt för mig vore en 24" TN panel på 500hz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Att man ens fortfarande kör 1080p borde vara skämskudde på! 1080p slutade vara aktuellt för tio år sedan.

Det får väl var och en välja själv?

Permalänk
Skrivet av anon347775:

Det får väl var och en välja själv?

Nej det är dags att gå vidare! Funkar som en andra dator för lite äldre spel visst!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Nej det är dags att gå vidare! Funkar som en andra dator för lite äldre spel visst!

Sitter man med RTX4090 så fungerar säkert 1440p lika bra men har man ett sämre kort så hade jag alla dagar i veckan valt att spela i 1080p.

Edit. Gärna på "low settings" också eftersom det kan vara till fördel i många spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Det låter som om vi spelar helt olika spel och har helt olika syften helt enkelt ifall du spelar på TV.

Optimalt för mig vore en 24" TN panel på 500hz.

Skrivet av anon347775:

Sitter man med RTX4090 så fungerar säkert 1440p lika bra men har man ett sämre kort så hade jag alla dagar i veckan valt att spela i 1080p.

Edit. Gärna på "low settings" också eftersom det kan vara till fördel i många spel.

Hur vida upplösningen är på en TV var lite irrelevant för min poäng (spelar mer vid skrivbordet där jag har 1440p, och samma gäller där, jag renderar ofta i 1080p i AAA-titlar), utan att det inte nödvändigtvis krävs något specifikt ökat prestandakrav bara för att skärmen har en högre upplösning. För med all möjlighet för skalning nu för tiden så tycker jag att man mer kan se det som på CRT-tiden där upplösningen man valde att spela i var betydligt mer flexibel. Bara för att skärmen klarade 1600x1200 så var det ju sällan man spelade i det. Som sagt kan du aktivera 2x interger scaling och spela på din 2160p skärm med samma resultat som om det vore en 1080p panel (om man inte gillar skalning eller om mer avancerade varianter inte finns), samtidigt som du har mer flexibiltet med att din skärm har högre upplösning; som att spela spel med mindre prestandakrav i högre upplösning, få en bättre upplevelse på skrivbordet, högre pixel densitet osv. Nu gäller det ju inte alla, men tror även många skulle anse att 1080p uppskalat med FSR/DLSS på en 2160p-skärm ser betydligt bättre ut än native 1080p.

Om någon skulle föredra att använda en 500Hz 1080p panel och lira på det så är det självklart att man kan ha anledningar till det. Jag försöker inte säga vad som är bäst för någon, utan att ens grafikkort inte nödvändigtvis behöver diktera ditt skärmval när det kommer till upplösning när det kommer till spelprestanda.

Permalänk
Medlem

Jag vill nog skaffa något RTX 40X0 men frågan är om det verkligen är det bästa valet ändå.

Synd att DLSS 3 är endast för 40X0 serien, annars kanske jag redan hade hjälpt Nvidia att tömma sina lager på 30X0 kort.

Utöver DLSS 3 ser jag inte riktigt varför senaste RTX generationen skulle föredras, inte ens framför AMD kort.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself