Testpilot: LG Ultragear 45GR95QE – bred spelskärm som imponerar

Permalänk
Medlem

Vågat med 800R, jag sitter på Samsung G9 med 1000R och mindre krökt får den inte vara. 800R kanske känns ännu bättre. Dock så måste det komma OLED skärmar i 32:9 format. Allt annat är ointressant för en sådan prislapp för mig. Använder dessutom skärmen till arbete, och skärmytan är bra att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vart anser majoriteten att gränsen för låg PPI går vid? Är 84 PPI katastrof, eller är det enbart de petiga som anser det som en dealbreaker?

Jag menar, jag sitter i skrivande stund på 1080p på 27" IPS och använder utan konstigheter?

Om man går från tex 84 ppi till 140 ppi som på en 31.5 tum 4k skärm då är skillnaden brutal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vågat med 800R, jag sitter på Samsung G9 med 1000R och mindre krökt får den inte vara. 800R kanske känns ännu bättre. Dock så måste det komma OLED skärmar i 32:9 format. Allt annat är ointressant för en sådan prislapp för mig. Använder dessutom skärmen till arbete, och skärmytan är bra att ha.

Det kommer en g9 med qd-oled. Men den är inte lika böjd som mini led g9.

Permalänk
Medlem

Över 20 lax och man får 60% av en pixlarna på en 4K-skärm😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Mena du inte typ 1400R ?
Tror inte det finns någon skärm alls som är 400R... (ju lägre tal , desto mer böjd är den).
Däremot läste jag att din skärm har HDR 400 vilket är en helt annan sak

EDIT: Googlade på din skärm nu och läste att den har 1900R i curvature.

Skulle skriva 1400R men som du säger det är 1900. Fel av mig.

Skrivet av Sloback:

1900R på den skärmen. Har en likadan men G-sync varianten.

Ja precis, 1900 är det. Min har Freesync istället men fungerar utmärkt med G-sync till mitt RTX 3070 oavsett.

Men 1900R är lite på gränsen för mkt enligt mig, så det skärmen i denna tråd har är på tok för mkt för min smak. Annars är specsen fina.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om man går från tex 84 ppi till 140 ppi som på en 31.5 tum 4k skärm då är skillnaden brutal.

Skrivet av dblade:

Över 20 lax och man får 60% av en pixlarna på en 4K-skärm😂

Håller med om att prissättningen är rätt... vriden

Med jag har å andra sidan svårt att hitta alternativ till denna?
Jag vill ha en OLED-skärm som omsluter mig, samt en storlek på absolut minst 42". 32:9-format känns inte aktuellt heller, vad har vi då för kandidater i nuläget?

Köpa två skärmar och använda som en, går det på ett smidigt sätt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Med jag har å andra sidan svårt att hitta alternativ till denna?
Jag vill ha en OLED-skärm som omsluter mig, samt en storlek på absolut minst 42". 32:9-format känns inte aktuellt heller, vad har vi då för kandidater i nuläget?

Köpa två skärmar och använda som en, går det på ett smidigt sätt?

Kanske missförstår frågan men dubbla/trippla skärmar med utökat skrivbord har varit en grej de senaste 15 åren, minst.

Du har även Samsung Odyssey OLED G9 på ingång senare i år.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Skulle skriva 1400R men som du säger det är 1900. Fel av mig.

Ja precis, 1900 är det. Min har Freesync istället men fungerar utmärkt med G-sync till mitt RTX 3070 oavsett.

Men 1900R är lite på gränsen för mkt enligt mig, så det skärmen i denna tråd har är på tok för mkt för min smak. Annars är specsen fina.

Haha och jag kör 1000R på min 32" Odyssey G7... det tycker jag är riktigt nice

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kanske missförstår frågan men dubbla/trippla skärmar med utökat skrivbord har varit en grej de seanste 15 åren, minst.

Haha, hade varit skrämmande annars, om jag inte redan kände till detta!
Nej, men jag syftade på ifall man kan koppla flera skärmar och få Windows att behandla grafiken som om det vore EN skärm? T.ex. om du maximerar en webbläsare så ska fönstret skalas upp på båda skärmarna, ifall jag nu skulle ha just två skärmar kopplade.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Haha, hade varit skrämmande annars, om jag inte redan kände till detta!
Nej, men jag syftade på ifall man kan koppla flera skärmar och få Windows att behandla grafiken som om det vore EN skärm? T.ex. om du maximerar en webbläsare så ska fönstret skalas upp på båda skärmarna, ifall jag nu skulle ha just två skärmar kopplade.

Japp. (Bara konfa det i valfri kontrollpanel (nvidia/amd)

Permalänk
Medlem

Hade det varit en 4K-skärm (3840 x 2160) hade jag slagit till direkt. OLED och rejäl krökning blir det definitivt på min nästa skärm, sitter på G9 NEO nu och känner att jag gärna byter ut lite bredd mot höjd.

Permalänk
Bildexpert

Lite sena svar. Har haft fullt upp med jobbet och skrivandet de sista dagarna.

Skrivet av danskung:

Förbeställde precis skärmen på LG hemsida med studentrabbat på 15% så blev det runt 18000 kr istället, vilket enligt mig är priset den borde ha. Hoppas inte kötiden är för lång och man får den tills mitten av april iallafall.

Vad kul, grattis! Är helt klart avundsjuk.

Skrivet av maniac:

Hur upplevs pixeltätheten? Tänker att det är en relativt låg upplösning för en så pass stor skärm (hade gärna sett en LG OLED på 34").

Om man ska hårdra det lite så upplevde jag att pixeltätheten var absolut tillräcklig för spel, gränsfall för desktop och begränsande vid grafiskt arbete. Irritationsnivån är precis som mycket annat subjektiv.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju - när kommer LG att lansera en likadan 45" OLED med 4K? Jag är definitivt säker på att det kommer att ske, jag tror till och med att LG testar marknaden och efterfrågan lite med denna produkt! Frågan är bara om man skjuter sig själv i foten om man går och köper en sån här skärm, för att om några månader upptäcka att LG lanserar en bättre variant med 4K?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Frågan är ju - när kommer LG att lansera en likadan 45" OLED med 4K? Jag är definitivt säker på att det kommer att ske, jag tror till och med att LG testar marknaden och efterfrågan lite med denna produkt! Frågan är bara om man skjuter sig själv i foten om man går och köper en sån här skärm, för att om några månader upptäcka att LG lanserar en bättre variant med 4K?

Kanske nästa år, men tänk på att det finns relativt få "OLED-produktionslinjer" och att de måste ha nånting att producera en sådan panel från (dvs, en större panel som klipps till rätt storlek.). Så det är nog inget de gör "random", men det kan ju definitivt komma om ~12-16 månader, om denna säljer bra, när de lägger om nästa års produktion.

Personligen är jag lite sugen, även om jag sitter på en 38" 3840 x 1600 (Som jag tycker är en underbar ratio + pixelhöjd, roligare än 1440p), och vet att 45" kommer vara "sämre". Vill man så kan man ju bara köpa en 48" OLED (finns ju massor nu, både i skärmvariant (Asus, MSI, GB) och skärm (LG, etc). och vill man ha Ultrawide, så är det bara köra den i Ultrawide mode, resten av skärmen är ju då "släckt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Kanske nästa år, men tänk på att det finns relativt få "OLED-produktionslinjer" och att de måste ha nånting att producera en sådan panel från (dvs, en större panel som klipps till rätt storlek.). Så det är nog inget de gör "random", men det kan ju definitivt komma om ~12-16 månader, om denna säljer bra, när de lägger om nästa års produktion.

Personligen är jag lite sugen, även om jag sitter på en 38" 3840 x 1600 (Som jag tycker är en underbar ratio + pixelhöjd, roligare än 1440p), och vet att 45" kommer vara "sämre". Vill man så kan man ju bara köpa en 48" OLED (finns ju massor nu, både i skärmvariant (Asus, MSI, GB) och skärm (LG, etc). och vill man ha Ultrawide, så är det bara köra den i Ultrawide mode, resten av skärmen är ju då "släckt".

Vill du länka till skärmen som du har, samt de alternativen som du uppger?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vill du länka till skärmen som du har, samt de alternativen som du uppger?

Min är förresten (om det inte framgick) inte en OLED. (men jag hade velat byta till en OLED; men då förstår blir kanske lite sämre med 45").

Oops edit. Min skärm är https://www.lg.com/se/monitor/lg-38gn950-b

Det är en underbar skärm på alla sätt o vis. Men större är roligare

TVna kan du nog själv googla, finns många. (LG CX / C1 / C2 / C3 är ju grundmodellen som alla ompaketerar i TV eller skärmvariant).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Min är förresten (om det inte framgick) inte en OLED. (men jag hade velat byta till en OLED; men då förstår blir kanske lite sämre med 45").

Oops edit. Min skärm är https://www.lg.com/se/monitor/lg-38gn950-b

Det är en underbar skärm på alla sätt o vis. Men större är roligare

TVna kan du nog själv googla, finns många. (LG CX / C1 / C2 / C3 är ju grundmodellen som alla ompaketerar i TV eller skärmvariant).

Tack för tips, ska kika!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vart anser majoriteten att gränsen för låg PPI går vid? Är 84 PPI katastrof, eller är det enbart de petiga som anser det som en dealbreaker?

Jag menar, jag sitter i skrivande stund på 1080p på 27" IPS och använder utan konstigheter?

Läser man på https://www.displayninja.com/lg-oled42c2-review/#:~:text=Next... så sktiver de

Citat:

the 4K UHD resolution looks crisp and sharp even on the 41.5″ viewable screen of the OLED42C2 TV with a pixel density of 106 PPI (pixels per inch), which is comparable to that of 27″ 2560×1440 displays (108 PPI)

Dels är det PPI som ger en tydligare bild, men för min del är det egentligen kanske mer en fråga om större arbetsyta också.

Jag fick (på riktigt) en bättre värld med min LG OLED 4k 42" C2 som jag köpte i höstas på Black Friday. Allt blev bättre.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Läser man på https://www.displayninja.com/lg-oled42c2-review/#:~:text=Next... så sktiver de

Dels är det PPI som ger en tydligare bild, men för min del är det egentligen kanske mer en fråga om större arbetsyta också.

Jag fick (på riktigt) en bättre värld med min LG OLED 4k 42" C2 som jag köpte i höstas på Black Friday. Allt blev bättre.

Tack för svar!
Påverkas ögats uppfattning om pixeltäthet något, beroende på hur man ställer in skalningen i Windows?
t.ex. 100% vs 175%

Eller kommer pixeltätheten att uppfattas lika illa oavsett?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

För låg upplösning.
Jag har 3440x1440 nu och har haft denna i 6 år och vill väldigt gärna ha ännu högre upplösning för att få plats med fler grejer samtidigt. Det kommer dock antagligen inte bli någon ny skärm på många år framöver så länge denna fortsätter att fungera då jag inte är villig att betala för en ny.
Jag gillar ultra wide, men det fungerar tyvärr inte så jättebra att ha fönster i ett 2x2 grid, i alla fall inte med bara 1440 pixlar på höjden. Får se om nästa blir 16:9 eller 21:9, men minst UHD-upplösning på höjden vill jag ha på nästa skärm

Permalänk
Medlem

Varför ser IBM Model M framför en ultrawide skärm så rätt ut?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för svar!
Påverkas ögats uppfattning om pixeltäthet något, beroende på hur man ställer in skalningen i Windows?
t.ex. 100% vs 175%

Eller kommer pixeltätheten att uppfattas lika illa oavsett?

Det du ställer in är hur mycket mer av pixlarna som ska användas för att rendera bilden. Vid 100% är det 1:1 mellan pixlarna på skärmpanelen och pixlarna i bildens innehåll.

Vid 200% används dubbelt så många pixlar på höjden och på bredden, vilket med ytans lag innebär att fyra gånger fler pixlar totalt. Text kommer bli fyra gånger större till ytan och med detta mer detaljerad och renderad med högre kvalitet. Bitmappad grafik kommer istället att skalas.

Pixeltätheten är alltså exakt lika oavsett hur du ställer in skalningen i windows. Skärmens 82 ppi är fortfarande 82 ppi och kan aldrig ändras. Ögats uppfattning är också densamma. Skillnaden är omfördelningen av innehållet över ytan.

Om detta verkar snurrigt – vilket det gärna blir i textform – är det enklast att testa själv på din egen dator och skärm.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av lambdan:

Varför ser IBM Model M framför en ultrawide skärm så rätt ut?

Model M ser alltid rätt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Aldrig förstått detta med att tangentborden tar upp för mycket plats!?
Jag har kört Model M hela mitt liv och man håller väl inte musen så långt innåt att den skulle slå i ett full size tangentbord? Det måste ju göra jätteont i axlarna att vinkla armarna mot mitten sådär.

Beror väl helt på hur bred-axlad man är kanske.

Blir lite osäker på om det är TKL (alltså utan numpad) som avses eller någon faktisk krympt variant? Det senare finns förstås också, men är väl inte alls lika populärt...?
För om vi pratar om ett tangentbord i normal skala men med/utan numpad så har det ju ingen direkt påverkan på normal sittställning sett till själva tangentbordet? (Lika långt mellan F och J oavsett)

Har iaf till vardags kört tangentbord av TKL-typ många år nu, och som jag ser det är väl idealet att man har tangentbordet ganska så centrerat framför sig (centrerat sett till FJ-position menar jag då), och sedan mus bredvid.

Är dock inte särskilt bredaxlad direkt, men jag tänker ju att standard sittposition är med armarna rakt fram mot FJ (är ju så man spenderar huvuddelen av tiden vid arbete iaf), med alternativ sittposition med högerhanden flyttad till mus. I min värld så upplevs det då bekvämast att dessa positioner ligger relativt nära varandra.

Men om man då är högerhänt och har musen till höger om tangentbordet, och dessutom har ett traditionellt tangentbord där numpad sticker ut till höger från tangentbordet så blir det jämförelsevis långt som man måste flytta armen (och/eller vrida på sig något) när man byter till/från att använda mus.
Jag minns knappt hur jag brukade göra exakt förr i tiden när jag hade den kombinationen, men jag tänker mig att man hellre kompromissar mer överlag och gör båda positionerna skeva istället?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Den storleken med högre upplösning och QD-OLED istället hade suttit fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

I syfte att förhindra inbränningar genomförs en bildrensning efter fyra timmars sammanlagd användning när skärmen stängs av. Efter 500 timmar görs en pixelrensning. Genom en dedikerad meny kallad OLED-vård, kan både pixel- och bildrensning startas manuellt.

Jag som har en sådan här som stänger av strömmen till all kringutrustning när man slår av datorn borde då i så fall koppla monitorn till ett av de permanenta uttagen så jag inte behöver köra bildrensningen manuellt hela tiden.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har sett flertalet reviews på denna skärm, då jag är högst intresserad. PPI'n på 84 är ju helt klart begränsande. Men när man börjar räkna lite på det så känns det inte så lågt ändå?

Min Sony AG9 4K har med sina 65" en PPI på 67.
En LG OLED C2 på 55" har en PPI på 80

Vad tänker ni om detta?

Skrivet av YamahaDGX630:

Sant. Men jag sitter väldigt nära min, eftersom jag har haft den som datorskärm i många år. Osäker på exakt avstånd, men max 2 meter, så antar att det inte blir märkbart då kanske

Dessutom använder ju många idag LG's 48" som datorskärm. Men där är det minsann ingen som klagar på låg PPI (92 DPI)

Det motsvarar ungefär att sitta strax under metern från din TV.

Det mest relevanta är väl kanske att räkna på PPD (pixel per degree), apple t ex räknar att en skärm är "retina" från 57PPD.

Referenspunkter:
13" 1080p 50cm skärmavstånd: 60PPD
24" 1080p 50cm skärmavstånd: 34PPD
27" 1440p 50cm skärmavstånd: 41PPD
55" 2160p 200cm skärmavstånd: 113PPD

Om vi säger att man sitter något längre från denna skärm, typ 60cm så landar man på 42PPD, alltså som 27" 1440p skärm. Varken bra eller dåligt skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Fick hem denna skärm i måndags och den åker tillbaka snabbare än kvickt.
PPIn och upplösningen skulle jag kanske kunnat leva med om den inte hade vart för mörk.

Mina reflektioner efter 2 dagar med denna skärm:
* Bra storlek, kanske ett par tum för stor. 40-42 hade vart perfekt.
* 800R tyckte jag var spot on för en skärm av denna storlek.

* Upplösning/PPI i Windows är riktigt märkbar och inte att föredra, kanske bli bättre när MS släpper en update för OLEDS pixel layout. I spel funkar det om man sitter som jag cirka 70-80cm ifrån skärmen.

* MÖRK alldeles för mörk, även i mitt ljus kontrollerade så blir det grå dassigt på sina ställen främst ute på kanterna.
Man kan komma runt detta med att köra den i HDR, det blir lite bättre men det räcker inte i alla fall.
Färgerna blir rätt kassa av antireflect på skärmen och når inte upp till C2ans "pop" då den är blank.

* 22 000:- kostar den egentligen, jag betalade 18300:-. För det priset ska man verkligen inte behöva leva med så många kompromisser som man får göra med denna skärm.
Jag kan verkligen inte rekommendera denna skärm till någon för detta pris utan då är det bättre att köpa en LG C2 när den är på rea.

Jag hoppades verkligen att denna skulle leverera då jag läst/sett allt som dykt upp på nätet sedan den utannonserades på CES, men det är bättre att vänta på 4K + och mer ljusstyrka innan man slår till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Fick hem denna skärm i måndags och den åker tillbaka snabbare än kvickt.
PPIn och upplösningen skulle jag kanske kunnat leva med om den inte hade vart för mörk.

Mina reflektioner efter 2 dagar med denna skärm:
* Bra storlek, kanske ett par tum för stor. 40-42 hade vart perfekt.
* 800R tyckte jag var spot on för en skärm av denna storlek.

* Upplösning/PPI i Windows är riktigt märkbar och inte att föredra, kanske bli bättre när MS släpper en update för OLEDS pixel layout. I spel funkar det om man sitter som jag cirka 70-80cm ifrån skärmen.

* MÖRK alldeles för mörk, även i mitt ljus kontrollerade så blir det grå dassigt på sina ställen främst ute på kanterna.
Man kan komma runt detta med att köra den i HDR, det blir lite bättre men det räcker inte i alla fall.
Färgerna blir rätt kassa av antireflect på skärmen och når inte upp till C2ans "pop" då den är blank.

* 22 000:- kostar den egentligen, jag betalade 18300:-. För det priset ska man verkligen inte behöva leva med så många kompromisser som man får göra med denna skärm.
Jag kan verkligen inte rekommendera denna skärm till någon för detta pris utan då är det bättre att köpa en LG C2 när den är på rea.

Jag hoppades verkligen att denna skulle leverera då jag läst/sett allt som dykt upp på nätet sedan den utannonserades på CES, men det är bättre att vänta på 4K + och mer ljusstyrka innan man slår till.

fan vilken tråkig läsning...
Tack ändå för att du delar med dig!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless