Ny billig Android eller begagnad Ipad

Permalänk
Medlem

Ny billig Android eller begagnad Ipad

Hej,

Är en beg. Ipad gen6/7 ett bättre köp än en ny 3000kronors Android för spel, typ Roblox, Toca boca.

Har fått för mig att iPads tuffar på betydligt bättre och längre än Androidplattor.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga en beg iPad, har fått uppfattningen av att billiga android plattor inte alls hänger med både upplevelse och framtida uppdateringar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Håller med @bärplockaren.
Lanserad 2019, och med Apples uppdateringspolicy så borde den få uppdateringar genom åtminstone 2024, och eventuellt längre. En random android platta känns det mest som rena lotteriet huruvida dom sköter regelbundna uppdateringar. Är väl Samsung och Google som går att lita på om man som sagt vill ha regelbundna, är i alla fall mitt intryck. Även populära alternativ från Xiaomi har jag läst många som klagar över bristen på uppdateringar.
Talar även om patchar här.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Håller med @bärplockaren.
Lanserad 2019, och med Apples uppdateringspolicy så borde den få uppdateringar genom åtminstone 2024, och eventuellt längre. En random android platta känns det mest som rena lotteriet huruvida dom sköter regelbundna uppdateringar. Är väl Samsung och Google som går att lita på om man som sagt vill ha regelbundna, är i alla fall mitt intryck. Även populära alternativ från Xiaomi har jag läst många som klagar över bristen på uppdateringar.
Talar även om patchar här.

Dock på Android så kan man få mycket uppdateringar (även till systemappar mm) via Play Store, så inte lika viktigt jämfört med iOS som behöver en uppdatering för att uppdatera systemappar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dock på Android så kan man få mycket uppdateringar (även till systemappar mm) via Play Store, så inte lika viktigt jämfört med iOS som behöver en uppdatering för att uppdatera systemappar.

Nej så är det ju, belyste mest längden enheter generellt uppdateras. Där har dom ett stort försprång, både främst på mobilsidan, men av vad man kan se också på plattsidan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nej så är det ju, belyste mest längden enheter generellt uppdateras. Där har dom ett stort försprång, både främst på mobilsidan, men av vad man kan se också på plattsidan.

Jo, det har dom, men det är inte lika viktigt på Android. Jag har fått en hel del funktioner de senaste åren till både min Android platta och telefon utan någon systemuppdatering.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo, det har dom, men det är inte lika viktigt på Android. Jag har fått en hel del funktioner de senaste åren till både min Android platta och telefon utan någon systemuppdatering.

Har inte ägt en platta från Android sidan så det stämmer säkert.
Tycker man läser mycket om både plattor från större företag och diverse små okända (ofta kinesiska) där ingen som helst uppdatering i princip syns till. I vissa fall så levereras produkten med en från start kanske 1 år gammal OS-version. Och nästa ligger runt hörnet, och tillverkaren dröjer och dröjer och till slut släpper en ny OS-install. Då är kanske näst-nästa inte alltför långt bort. Oavsett om vi snackar en säkerhetspatch eller en större uppdatering.
Tycker det är en bedrövlig situation i många fall. Och att Google inte har hårdare krav på dom som väljer att släppa antingen telefoner eller plattor med Android. Att så här många år måste den supportas osv.

Nu känns det mest som det är upp till vardera tillverkare själva att avgöra. Det kanske finns något krav som man inte sett till, men det är oftast ingenting som belystes tillräckligt kan jag tycka.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har inte ägt en platta från Android sidan så det stämmer säkert.
Tycker man läser mycket om både plattor från större företag och diverse små okända (ofta kinesiska) där ingen som helst uppdatering i princip syns till. Oavsett om vi snackar en säkerhetspatch eller en större uppdatering.

Ja, det stämmer (iallafall för kinesiska). I mitt fall har jag fått funktionerna efter att Google Play Tjänster appen uppdaterats via Play Store

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, det stämmer (iallafall för kinesiska). I mitt fall har jag fått funktionerna efter att Google Play Tjänster appen uppdaterats via Play Store

OK, gotya 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Såg nu att in en beg. Ipad 6(2018) i skick "bra" kostar ca.2500:-, en ny Ipad 9th 4000:-. Vet inte om den begagnade är så prisvärd direkt?

Ska ha 2st (till barnen) så det blir ju iof 3000:- skillnad.

Permalänk
Medlem

Min upplevelse är att iPad är mer värt, även om den är begagnad.

Jag har haft både Android-plattor och iPad och tycker att iPad är betydligt mer mogen och den bättre surfplatte-upplevelsen. Utbudet av appar som inte bara är en uppskalad telefon-app är också bättre på iPad enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keeper55:

Såg nu att in en beg. Ipad 6(2018) i skick "bra" kostar ca.2500:-, en ny Ipad 9th 4000:-. Vet inte om den begagnade är så prisvärd direkt?

Ska ha 2st (till barnen) så det blir ju iof 3000:- skillnad.

Det beror förstås lite på specifikation, men är det basvarianten har den gamla hälften så mycket lagring förutom i övrigt en äldre generation hårdvara, plus ett äldre batteri förstås. Känns ju lite tveksamt att köpa den äldre när den nya (om än inte senaste) är nere på den prisnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keeper55:

Har fått för mig att iPads tuffar på betydligt bättre och längre än Androidplattor.

Har en iPad Gen 2 som lever än här

Roblox kräver iOS 11, men sikta på en beg. iPad som klarar minst iPadOS 15.

iPad Air (3rd gen) och nyare hade jag gått på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har en iPad Gen 2 som lever än här

Men går typ inte att använda längre i o med iOS 9, är väl typ inga appar som stödjer det längre

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det beror förstås lite på specifikation, men är det basvarianten har den gamla hälften så mycket lagring förutom i övrigt en äldre generation hårdvara, plus ett äldre batteri förstås. Känns ju lite tveksamt att köpa den äldre när den nya (om än inte senaste) är nere på den prisnivån.

Skulle säga att 1GB extra RAM som Ipad 9th Gen har är en av de största skillnaderna som man kommer märka av A13 är också en väsentligt mycket bättre SoC vs A10 Fusion som finns i Ipad 6th Gen

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Det stora problemet med begagnade iPad är att priset ofta är så högt. Inte ovanligt nästan nypris för föregående version.

Permalänk
Medlem

Sikta på en begagnad iPad 9 (ibland dyker det upp någon i obruten förpackning) för ca 3200kr, bästa köpet om du får tag på en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Men går typ inte att använda längre i o med iOS 9, är väl typ inga appar som stödjer det längre

VLC uppdateras fortfarande, men annars är det lite dåligt med appar Netflix funkar också, även om appen i sig är lite äldre.
Lite kul att en handfull (högt räknat) appar är i samma version på min iPad Pro M1 som på en över 10 år gammal platta

Har främst haft plattan kvar som PDF-läsare, då den numera knappt duger som surfplatta längre. Nog bara Dolphin Web Browser som fortfarande uppdateras till iOS 9