Permalänk
Medlem

Skärmtips

Tja! Jag är inne på att köpa en Mac mini m2. Jag har stått i valet och kvalet i vilken typ av skärm jag ska köpa, har ju hört att en Thunderbolt är att rekommendera. Problemet är att jag vill ha en bra skärm till mitt Xbox så att jag kan spela 4k 120fps, alltså via hdmi 2.1. Vad jag har fattat som så går det inte att både få Thunderbolt och hdmi 2.1 och går det är den troligtvis över min budget som är på högst 7000kr. Min fråga är då. Kommer jag att få ut max prestanda även om jag inte kopplar min Mac via Thunderbolt, om inte. Vad är det jag inte får och spelar det någon större roll? Jag har alternativen att koppla via hdmi eller att köpa en DisplayPort till USB c adapter ( fick den rekommendationen av inet). Vilket alternativ är bäst för mig? Mvh Isac

Permalänk
Medlem

Finns ingen skärm som faktiskt överför bilden via Thunderbolt, det är egentligen DisplayPort Alt Mode via en USB-C kontakt. Om du inte sitter på massa tillbehör som kör Thunderbolt och skärmen har en hub (finns endast på ett fåtal skärmar för professionellt bruk, definitivt inte gamingskärmar) är det inget du överhuvudtaget behöver fundera på.

Titta bara efter en skärm med önskade specifikationer och video-ut via USB-C. Acer till exempel har flera. Förvänta dig inte att få ”riktig” HDR inom din budget dock.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Bildexpert 📺

Nya Mini med M2 Pro klarar full hastighet "2.1" över HDMI för 4K/120. Vaniljmodellerna av Mini med M2-icke-pro kör gamla HDMI 18 Gbps med max 4K/60 över HDMI, om jag kan tolka Apples alltid lite röriga info rätt. Så vill du gör det enklare för dig, välj en M2 Pro-modell så får du bättre möjligheter till att ansluta passande skärmar.

För det är klurigt att finna en skärm som har exakt rätt anslutningar från början och rätt egenskaper i övrigt. Utbudet är mycket mer begränsat så fort man tar sig bortom 1440p-nivån.

För att gå via Displayport behöver du en USB-C-till-Displayport-adapter (de är riktningsbaserade) och den måste i sin tur klara av bandbredden för HBR3 som är ≈32 Gbps vilket vid 4K/120/8 bitar. Det fungerar inte med vilken sladd eller adapter som helst, utan man behöver något som kan bekräftas fungera.

Nöjer du dig med 4K/60 är det mycket enklare att få till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Finns ingen skärm som faktiskt överför bilden via Thunderbolt, det är egentligen DisplayPort Alt Mode via en USB-C kontakt. Om du inte sitter på massa tillbehör som kör Thunderbolt och skärmen har en hub (finns endast på ett fåtal skärmar för professionellt bruk, definitivt inte gamingskärmar) är det inget du överhuvudtaget behöver fundera på.

Titta bara efter en skärm med önskade specifikationer och video-ut via USB-C. Acer till exempel har flera. Förvänta dig inte att få ”riktig” HDR inom din budget dock.

Tack för svaret! Har kikat lite på denna skärmen. Tänkte då koppla min Xbox via hdmi 2.1 och macen via DisplayPort med hjälp av en adapter(usbc till DisplayPort). Skulle det funka bra?

https://www.inet.se/produkt/2218910/acer-28-nitro-xv282kkv-4k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nya Mini med M2 Pro klarar full hastighet "2.1" över HDMI för 4K/120. Vaniljmodellerna av Mini med M2-icke-pro kör gamla HDMI 18 Gbps med max 4K/60 över HDMI, om jag kan tolka Apples alltid lite röriga info rätt. Så vill du gör det enklare för dig, välj en M2 Pro-modell så får du bättre möjligheter till att ansluta passande skärmar.

För det är klurigt att finna en skärm som har exakt rätt anslutningar från början och rätt egenskaper i övrigt. Utbudet är mycket mer begränsat så fort man tar sig bortom 1440p-nivån.

För att gå via Displayport behöver du en USB-C-till-Displayport-adapter (de är riktningsbaserade) och den måste i sin tur klara av bandbredden för HBR3 som är ≈32 Gbps vilket vid 4K/120/8 bitar. Det fungerar inte med vilken sladd eller adapter som helst, utan man behöver något som kan bekräftas fungera.

Nöjer du dig med 4K/60 är det mycket enklare att få till.

Tack för svaret! En PRO variant är lite över min budget. Jag är student och tänkte hålla en lite rimligare budget. Har kikat lite på denna skärmen. Tänkte då koppla min Xbox via hdmi 2.1 och macen via DisplayPort med hjälp av en adapter(usbc till DisplayPort). Skulle det funka bra?

https://www.inet.se/produkt/2218910/acer-28-nitro-xv282kkv-4k....

Permalänk
Bildexpert 📺

Det du beskriver är det normala sättet att koppla.

Klarar du dig på 60 Hz med Macen lär det heller inte vara några större problem att få tag en usb-c-till-DP-omvandlare. För 4K/120 kan det kräva mer efterforskning, jakt och även pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det du beskriver är det normala sättet att koppla.

Klarar du dig på 60 Hz med Macen lär det heller inte vara några större problem att få tag en usb-c-till-DP-omvandlare. För 4K/120 kan det kräva mer efterforskning, jakt och även pengar.

Om jag fattar dig rätt. Kan jag fortfarande få ut 120 Hz med en usb-c till dp omvandlare, bara den är stark nog? Eller har det med mitt val av skärm att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det du beskriver är det normala sättet att koppla.

Klarar du dig på 60 Hz med Macen lär det heller inte vara några större problem att få tag en usb-c-till-DP-omvandlare. För 4K/120 kan det kräva mer efterforskning, jakt och även pengar.

Skulle denna funka bra med 4k i 120 HZ? https://www.computersalg.se/i/5967095/startech-com-1-m-usb-c-...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dannberg:

Den där ja. Beskrivningen pratar rätt termer som HBR3 och liknande. Sedan är det märkligt beskriven som "Dubbelriktad" vilket själva kontakterna i andra änden sällan är byggda för. Men du har tänkt använda den med den förväntade riktningen, så rätt på pappret för dig.

Så testa och se. Tyvärr är det så. Man måste köpa och se vad som fungerar med ens kombination av prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den där ja. Beskrivningen pratar rätt termer som HBR3 och liknande. Sedan är det märkligt beskriven som "Dubbelriktad" vilket själva kontakterna i andra änden sällan är byggda för. Men du har tänkt använda den med den förväntade riktningen, så rätt på pappret för dig.

Så testa och se. Tyvärr är det så. Man måste köpa och se vad som fungerar med ens kombination av prylar.

Okej. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannberg:

Tack för svaret! Har kikat lite på denna skärmen. Tänkte då koppla min Xbox via hdmi 2.1 och macen via DisplayPort med hjälp av en adapter(usbc till DisplayPort). Skulle det funka bra?

https://www.inet.se/produkt/2218910/acer-28-nitro-xv282kkv-4k...

Jag använder 32"-versionen av exakt samma skärm med en Mac mini M1. Men köp inte någon DisplayPort-adapter, finns absolut ingen anledning till det! Använd en fullkopplad kabel med USB-C i bägge ändar så kan du använda skärmens USB-hub också (och om du hade haft en laptop, ladda via USB-PD). Fungerar utmärkt med allt på max, 4K upplösning, 120 Hz, variabel uppdatering, HDR om man så vill, etc.

Visa signatur

Mostly Harmless