Gammal jobbdator för spelande - vad behövs?

Permalänk

Gammal jobbdator för spelande - vad behövs?

Hej.

Fick ta med mig dator från jobbet när de gamla skulle bytas ut mot nya stationer. Tänkte ge till kidsen här hemma

Är totalt okunnig på datorer så behöver er hjälp för att få ett hum om nivån på datorn. Vad kan kidsen lira på den idag? Minecraft? Bilspel?
Vad hade jag kunnat uppgradera för att de ska lira annat?

Processor: Intel(R) Core(TM) i7-6700 CPU @ 4.00Ghz 4.01 GHz.
RAM: 32GB
Grafikkort: Nvidia quadro K4200. Uppskattat totalt minne 20405MB, grafikminne 4052MB, delat minne 16353MB

Vilken information behövs mer än detta för att ge status på en maskin som denna?

Tack på förhand

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Moderator
Moderator

Grafikkortet är svaga punkten för spelande då det inte direkt är avsett för gaming, men enklare saker som Minecraft bör gå ok ändå.
Annars är 6700 fortfarande en tämligen kompetent processor, om inte för det allra senaste/mest krävande.

Hur ser det ut med lagringen? Har den en SSD? Annars är nog det också angeläget.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare och modell?
HP? Lenovo? Dell?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Grafikkortet är svaga punkten för spelande då det inte direkt är avsett för gaming, men enklare saker som Minecraft bör gå ok ändå.
Annars är 6700 fortfarande en tämligen kompetent processor, om inte för det allra senaste/mest krävande.

Hur ser det ut med lagringen? Har den en SSD? Annars är nog det också angeläget.

Hej! Tack för snabbt svar. Det är SSD

Permalänk
Skrivet av CyberNerd:

Vilken tillverkare och modell?
HP? Lenovo? Dell?

Bra fråga! Rejält stort svart chassi, men hittar inte tillverkare och modell. Var hittar jag det? 🙂

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är ju inte direkt för gaming så petar du in ett gtx 1060/1070 för dryga 1000 lappen så har du en bra gaming maskin för 1080p i de flesta spelen.

Visa signatur

I7 4770 Gtx 1060 6gb 16gb ddr3
Nintendo switch lite
PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Förutsatt att de får plats i burken vill säga

Visa signatur

I7 4770 Gtx 1060 6gb 16gb ddr3
Nintendo switch lite
PlayStation 4

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet att man inte kan köra in quadro drivers till ett geforcekort. Det är nedlåst.
Men kan man inte köra in geforce drivers till ett quadro kort? Har för mig att det gått tidigare iaf.

Så att quadrokortet fungerar som spelkort alltså.

Skulle kunna innebära att det går att spela med befintligt grafikkort till och med. Om det går alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet att man inte kan köra in quadro drivers till ett geforcekort. Det är nedlåst.
Men kan man inte köra in geforce drivers till ett quadro kort? Har för mig att det gått tidigare iaf.

Så att quadrokortet fungerar som spelkort alltså.

Skulle kunna innebära att det går att spela med befintligt grafikkort till och med. Om det går alltså.

Det brukar väl inte vara något större problem att spela med Quadro-drivrutiner vad jag vet. Däremot så motsvarar ju kortet ungefär ett GTX 660, d.v.s. ett 10 år gammalt medelklasskort, så prestandan är kanske inte mycket att hurra för oavsett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Det brukar väl inte vara något större problem att spela med Quadro-drivrutiner vad jag vet. Däremot så motsvarar ju kortet ungefär ett GTX 660, d.v.s. ett 10 år gammalt medelklasskort, så prestandan är kanske inte mycket att hurra för oavsett.

Aha. Jag tänker att quadrodrivrutinerna - de går men är kass. Geforcedrivrutiner kanske kunde förbättra läget.
Men ja - jag kollade inte upp hur gammal GPUkretsen var. Det låter lite för gammalt oavsett ja...
Glöm min fråga där TS

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som andra tidigare varit inne på, ett bättre grafikkort är allt som krävs. Kanske en liten SSD om maskinen nu har en gammal trött HDD.

Geforce GTX 1070, 1080, 1660 ti/super eller RTX 3050 känns som lämpliga kandidater.

Eller varför inte ett Radeon 6600 Vanilla/XT.

Kolla upp att rätt mängd PCI-E kontakter finns och att nätagget har tillräckligt med kräm på 12V-linan för det tilltänkta grafikkortet.

Om nätagget är för klent för korten ovan så finns GTX 1650 D6 som är skapligt (måste vara D6 varianten) eller om du känner dig rik nVidia RTX A2000

G --> R
Permalänk
Medlem

Intel Arc 750/770 är också ett alternativ till grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Intel Arc 750/770 är också ett alternativ till grafikkort.

Nej inte om man vill uppgradera en gammal burk (troligtvis utan stöd för resizable bar) för att spela framför allt lite äldre spel.