Raja Koduri lämnar Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Bra då har de möjlighet att lyckas rejält - då clownen är ur bilden!

Skrivet av gashemi:

Nu har han misslyckats på både AMD och Intel, kanske var dags att göra något annat...

Raja är absolut ingen clown, utan antagligen jäkligt duktig, men jag tror aldrig han förstått vad ett spelgrafikkort ser för laster och ska klara.

Så han har nog inte varit rätt kapten varken hos AMD eller Intel.

Sen vet vi inte vad han har fått för input: "du ska ta fram en krets som är både för datacenter och spel."
Då blir det en del kompromisser.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Raja är absolut ingen clown, utan antagligen jäkligt duktig, men jag tror aldrig han förstått vad ett spelgrafikkort ser för laster och ska klara.

Så han har nog inte varit rätt kapten varken hos AMD eller Intel.

Sen vet vi inte vad han har fått för input: "du ska ta fram en krets som är både för datacenter och spel."
Då blir det en del kompromisser.

Tror han vet exakt vad för laster som förväntas. Bättre än de flesta levande människor. Tror snarare han fick till sig att "skapa ett bästa kort, men det får inte kosta något att utveckla eller tillverka!"

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Lycka till på ditt nya jobb Raja Koduri

P.S
Alla vet att RX480 -> RX580 -> RX590 såldes under en lång tid i mellan segmentet. Med tanke på att TSMC höjer priset varje månad och Intel kan tillverka själva om de vill så är det nog en bra investering som Intel gjort ändå.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Med risk för att inte följa trenden och klaga på Raja så vill jaga bara påpeka att han inte får nog cred för vad han är värd. Att leda arbetet kring att ta fram en helt ny grafikarkitektur är gissningsvis en förmåga som extremt få besitter. Intel Arc är imponerande med tanke på hur de ändå tagit sig in på marknaden utan att vara en fullständig dumpster fire.

Vidare så kan man inte titta på Intel Arc och sedan dra slutsatsen att Raja är enkom ansvarig för dess prestanda eller hur lyckad den är på marknaden. Det är tusentals människor involverade, budgetar, strategiska beslut med mera som påverkar en lansering av ett grafikkort så samtidigt ska man nog dämpa den direkta kopplingen.

Hur han däremot uttryckt sig i social media med mera är helt på hans bord och där finns en del övrigt att önska.

Jag tänker lite såhär kring Raja.
Hans kunskap är jag alldeles för dålig för att kunna bedöma och jag håller helt med dig. Arc är egentligen inte ett dåligt grafikkort för att vara framtaget från noll av ett nytt team.

Det som dock ofta blir fel runt Raja är detta med vad han lovar och vad man sedan får.
Det har ju varit några gånger han lovat allt möjligt hos AMD och hos Intel var det lite samma sak.
Hade ARC bara fått vara i fred under radarn utan att hypa upp det och sedan när det kraftigt försenat äntligen kommer så levererade det nästan vad de lovat med drivrutiner som är rätt kassa skulle detta kortet nog fått bättre kritik.
Det blir liksom lite som att Raja har en förmåga att skjuta ner sin egen produkt för att de lovar för mycket.