Nu finns ray tracing i Elden Ring

Permalänk
Melding Plague

Nu finns ray tracing i Elden Ring

Ett år efter släppet lägger From Software till ray tracing stöd i Elden Ring, vilket kan avnjutas både på PC och konsol.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det gjorde ändå riktigt stor skillnad för att bara vara AO och skuggor. Det ser väldigt platt ut utan.

DLSS verkar dock behövas om prestandakostnaden är sådär stor även på RTX 4090. Ner mot 40 fps i ett flertal lägen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Inte en dag för sent, på vissa ställen såg ju spelet ut att vara 10 år gammalt. Dock ser det fortfarande lite platt ut på vissa ställen, så dom skulle behöva tweaka sina AO-inställningar lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Inte en dag för sent, på vissa ställen såg ju spelet ut att vara 10 år gammalt. Dock ser det fortfarande lite platt ut på vissa ställen, så dom skulle behöva tweaka sina AO-inställningar lite.

Tycker personligen spelet ser ut som sin ålder. Och som en oljemålning ibland.

Folk gillar att överdriva med 10 år, men Crysis är ju 16 år gammalt.

Permalänk
Medlem

Ett av de första spelen det verkar göra nån riktig skillnad, förutom som nån sorts gimmick där allt blir en spegel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Inte en dag för sent, på vissa ställen såg ju spelet ut att vara 10 år gammalt. Dock ser det fortfarande lite platt ut på vissa ställen, så dom skulle behöva tweaka sina AO-inställningar lite.

Snarare över ett år för sent. Än bättre hade varit om dom fixade prestandan på konsol, men i sann From Software-anda struntas det i totalt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Ser rätt trevligt ut. Väldigt tråkigt att dom prioriterade ray tracing över ultrawide support till spelet... Kanske bara jag som tycker så?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 7 5800X3D • 6800XT RC • X570 Aorus Elite • Corsair Veng RGB PRO 4x8GB @3200mhz CL16
🖥️ → Samsung LC34G55 34" Curved Odyssey G5 165hz
⌨️ → Corsair Gaming K65 RGB Mini Cherry MX Red • Logitech G810 Orion Spectrum RGB
🖱️ → Corsair Gaming M65 PRO RGB • Logitech MX Master 3
🎧 → Corsair Virtuoso RGB Wireless SE 7.1 • Steelseries Arctis 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Tycker personligen spelet ser ut som sin ålder. Och som en oljemålning ibland.

Folk gillar att överdriva med 10 år, men Crysis är ju 16 år gammalt.

Assets i form av modeller o texturer o inomhusmiljöer är finfina ja, men ljussättningen o utomhusmiljöerna ser verkligen tio år gammalt ut. Det behövs garanterat mer/bättre AO, o skulle nästan kunna gå så lång att säga att Crysis foilage är bättre än Elden Rings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremeX1:

Ser rätt trevligt ut. Väldigt tråkigt att dom prioriterade ray tracing över ultrawide support till spelet... Kanske bara jag som tycker så?

Stödjer det inte ultrawide?

Det är ju nytt?!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremeX1:

Ser rätt trevligt ut. Väldigt tråkigt att dom prioriterade ray tracing över ultrawide support till spelet... Kanske bara jag som tycker så?

Procentuellt fler med RTX än ultrawide I guess. Själv joinade jag de sistnämnda i går, oled tom.

Permalänk
Medlem

Jag som spelade igår och såg att det fans ett alternativ för ray tracing, och så var de svarta kanterna borta så jag trodde de fixat ultra wide. Men så verkar alltså inte vara fallet

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara väldigt tugndrivet. Gick knappt spela när det kom ut på 3060ti för det var så mycket framedrops eller andra knepiga problem. Men alltid kul för nästa generations kort om de kommer spela detta

Permalänk
Medlem

Vilke RT implementation är värre, Elden Ring eller Halo Infinites? Jag röstar Elden Ring.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ramlösa:

Ett av de första spelen det verkar göra nån riktig skillnad, förutom som nån sorts gimmick där allt blir en spegel.

Kan också ha att göra med att de ljustekniker som fanns innan kanske inte var de bästa. Många spel är ju riktigt duktiga på att baka ljus och använda en massa tekniker för att simulera ljuseffekter. Ju sämre de är från början desto större effekt har Ray Tracing på spelet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det gjorde ändå riktigt stor skillnad för att bara vara AO och skuggor. Det ser väldigt platt ut utan.

DLSS verkar dock behövas om prestandakostnaden är sådär stor även på RTX 4090. Ner mot 40 fps i ett flertal lägen.

PureDark som gjorde dlss modden för skyrim och fallout 4 håller på att göra DLSS för elden ring också. Om inte skaparna hinner före då!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremeX1:

Ser rätt trevligt ut. Väldigt tråkigt att dom prioriterade ray tracing över ultrawide support till spelet... Kanske bara jag som tycker så?

Det finns mod så du kan ha ultrawide

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Sätter detta spel i kategoring "spel som ger RT ett dåligt rykte". Väldigt liten visuell skillnad till ett stort tapp i prestanda.

Permalänk
Medlem

Det har aldrig varit att de inte kunnat supporta ultrawide, utan att de aktivt tagit bort den upplösningen.
Ibland när man laddar spelet så har man ultrawide ett tag (om man har en sån skärm), och sedan dyker de svarta sidorna upp. Jag misstänker att de tycker att det är orättvist i pvp eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Det finns mod så du kan ha ultrawide

Med risk för att bli bannad, väl?

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Tycker personligen spelet ser ut som sin ålder. Och som en oljemålning ibland.

Folk gillar att överdriva med 10 år, men Crysis är ju 16 år gammalt.

Dead or Alive 5 (2012) står sig rätt bra än idag.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Med risk för att bli bannad, väl?

så kanske det är, spelar bara SP

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Sätter detta spel i kategoring "spel som ger RT ett dåligt rykte". Väldigt liten visuell skillnad till ett stort tapp i prestanda.

Alltså typ alla spel utan DLSS eller FSR med RT tankar FPS.
Som tidigare nämnt så tycker jag ändå det gjort världen mindre "platt".

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkig/dålig raytracing

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag lyckas få 28-58fps i 4k med 4090 med maxade inställningar och RT. Lite tunnt kan jag tycka

Permalänk

Vad hände med "tjusigt ljus" titeln på artikeln? Använde den som exempel när jag beskrev för sambon varför jag älskar att läsa Sweclockers så mycket.

Permalänk
Skrivet av kishino:

Jag lyckas få 28-58fps i 4k med 4090 med maxade inställningar och RT. Lite tunnt kan jag tycka

Får du stutters? Och vilken CPU har du?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Undrar om man förbättrat prestanda överlag. Får fortfarande mycket framdrops i 1080p high med 2700x och RTX2080 super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Får du stutters? Och vilken CPU har du?

Lite fpsdrops och lite stutters. Kör med 5700x

Permalänk
Skrivet av kishino:

Lite fpsdrops och lite stutters. Kör med 5700x

Ja det är det som är största problemet med ray tracing, 28 fps hade ju vart lite halvt spelbart om det var smooth.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av kishino:

Jag lyckas få 28-58fps i 4k med 4090 med maxade inställningar och RT. Lite tunnt kan jag tycka

Konstigt jag såg ingen fpsdropp när jag testade låg på stadiga 60 fps 4k 4090 7950X