Permalänk
Medlem

3 spelnyheter som kan vara intressanta.

Ny bana till plpulära Walkabout Mini Golf släppt.
Upside town

_____

Nytt flygspel utannonserat för PSVR2.
Aces of Thunder

_____

Population: One blir free to play

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Quest Pro står i begrepp att få stöd för foveated rendering med ögonspårning via OpenXR vilket gör det rätt intressant för PCVR. Utvecklingen är egentligen klar och redo att implementeras men en bugg som ligger på Meta att fixa gör att Guardian inte fungerar:

Citat:

Testers of the Quest Pro foveated rendering via OpenXR Toolkit have unfortunately reported a showstopper bug in the Oculus software and/or firmware. It looks like it is not possible to use eye tracking via OpenXR from the PC without disabling the guardian first. This is an unacceptable limitation to release with, because I don't want a bunch of people walking around their homes wearing a VR headset without a guardian, ready to injure themselves (and sue me because I "asked them to disable guardian"). This is not an issue I can fix, this is an issue of the Oculus software.

While my side of the code is 100% ready, there is no way I can release anything until this bug is addressed by Meta.

Permalänk
Medlem

Alyx-mod från Nate Grove som jobbar på Annapurna Interactive (Outer Wilds, Stray, What Remains of Edith Finch):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Quest Pro står i begrepp att få stöd för foveated rendering med ögonspårning via OpenXR vilket gör det rätt intressant för PCVR. Utvecklingen är egentligen klar och redo att implementeras men en bugg som ligger på Meta att fixa gör att Guardian inte fungerar:

Nu tillgängligt: https://mbucchia.github.io/OpenXR-Toolkit/et.html

Citat:

Oculus Quest Pro only supports eye tracking for PC applications when using Oculus as the OpenXR runtime. If you are using SteamVR as the OpenXR runtime (for example, to use Virtual Desktop), this runtime cannot support eye tracking for PC applications.

Såg anekdotiskt att det gav runt 10% högre prestanda i MSFS, så det handlar mest om att slippa se effekterna av FFR (vilket syns tydligare med pannkakslinser då dom är skarpa hela vägen ut i periferin).

Permalänk
Medlem

I veckan släpps The Walking dead saints and sinners chapter 2
För dom med PSVR2 som missat första delen så släpps det som bundle tillsammans bpda delarna. Eller om man redan äger PS4 versionen går det också att uppgradera.

_____

Escape from Tarkow inspirerade Ghost of Tabor släpps också i Early access/closed beta på Steam och Quest 2 (Applab). Möjligt att det kommer till Pico också men har tyvärr ingen koll på den.
PSVR2 repease väntar senare under utvecklingen i kvartal 3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nice! … men bara 10% högre prestanda var lite av ett antiklimax. Känns som det borde gå att optimera mer? Kanske är viktigare och ger mer på ett headset med högre fov…
Vad är FFR och på vilket sätt hjälper foveated mot det?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nice! … men bara 10% högre prestanda var lite av ett antiklimax. Känns som det borde gå att optimera mer? Kanske är viktigare och ger mer på ett headset med högre fov…

FFR är fixerad foveated rendering.
Att det ger 10% mer prestanda med ögonspårat ser jag som storskillnad. Jag menar skillnaden ör ju fixerad och ögonspårat? Eller tänker jag fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skrivet av Molotov:

Att det ger 10% mer prestanda med ögonspårat ser jag som storskillnad. Jag menar skillnaden ör ju fixerad och ögonspårat? Eller tänker jag fel

FFR är som sagt Fixed Foveated Rendering, Quest använder det redan - syns som suddigt/lågupplöst i periferin vilket brukar göra att man lär sig titta med huvudet istället för ögonen. Det maskeras lite av att Fresnellinser är naturligt suddiga mot kanterna, så med pannkakslinser blir det mer av ett störningsmoment.

10% var en random användare, så vet inte i vilken grad det går att fila med inställningarna. Uppfattade det också som att det är 10% jämfört med FFR och FFR i sig ger ju en prestandaskjuts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Att det ger 10% mer prestanda med ögonspårat ser jag som storskillnad. Jag menar skillnaden är ju fixerad och ögonspårat? Eller tänker jag fel

Aha, nu fattar jag (trög på söndagsmorgonen)
Ja om det ger 10% mer än den redan existerande fixed foveated renderingen så är det ju helt klart godkänt!

(Jag trodde nog FFR och "trackad" FR skulle ha ungefär samma prestanda, men det låter nog logiskt att man kan vara lite aggressivare när det är kopplat mot eyetrackingen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jedi Knight II: Outcast (Team Beef, inofficiell port) släpps nästa vecka på Sidequest.

Jedi Academy och Quake 4 står på tur.

Permalänk
Medlem

150 titlar under utveckling till Quest, drygt 40 har tidigare sagts vara lanseringstitlar till Quest 3.

Meta: 150 Titles In The Works With Oculus Publishing

Citat:

According to Meta, the company assisted with funding games like Among Us VR, Bonelab and Blade & Sorcery: Nomad, and Meta claims there’s “another 150 titles in active development today”.

https://uploadvr.com/meta-oculus-publishing-announcement/

Permalänk
Medlem

2 kommande spel som släppt nya trailers.

Into the Darkness

_____

Another Fishermans Tale

Visa signatur