Guide: Panasonics TV som bildskärm

Permalänk
Melding Plague

Guide: Panasonics TV som bildskärm

Panasonics TV kan erbjuda funktioner som gör den extra tacksam som skärm till datorn. SweClockers går igenom hur den fungerar och de små skavankerna som finns!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Perfekt helgläsning, kul med mer lax på sajten

Permalänk
Medlem

Grym artikel som vanligt Thomas!
Nog snart dags att gå från panasonics sista generations plasma till deras nyaste oled.

OT, Du skrev att du ser lite problem vid låg uppdateringsfrekvens på alla oledmodeller. Har du även sett det på switch oled?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk

Gaming Tv...
Jag själv äger GoogleTv inbyggt i tv. Apple TV 4K gen 2. Samsung smartskärm med Tizen och lite annat som en soundbar.
Alla dessa imponerar på flera sätt, men användarvänliga är de inte.
Google Assistent är trög som en ko. AppleTv är svår att integrera med non Apple saker, Skärmen med Tizen, bara strul i onödan. Soundbaren så lycka till att från Google assistent höja volymen mer än ett steg upp eller ner..

Med det sagt, rolig tv. Men jag själv föredrar saker som mer bara fungerar nu.

Annars Panasonic tv-apparater har nog alla som inte tillhör Y-generationen hört talas om. De har dock försvunnit de senaste 15åren eller så i norden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gaming Tv...
Jag själv äger GoogleTv inbyggt i tv. Apple TV 4K gen 2. Samsung smartskärm med Tizen och lite annat som en soundbar.
Alla dessa imponerar på flera sätt, men användarvänliga är de inte.
Google Assistent är trög som en ko. AppleTv är svår att integrera med non Apple saker, Skärmen med Tizen, bara strul i onödan. Soundbaren så lycka till att från Google assistent höja volymen mer än ett steg upp eller ner..

Med det sagt, rolig tv. Men jag själv föredrar saker som mer bara fungerar nu.

Annars Panasonic tv-apparater har nog alla som inte tillhör Y-generationen hört talas om. De har dock försvunnit de senaste 15åren eller så i norden.

Har inga problem med min 4K Apple TV direkt inkopplad i min Marantz NR 1711 recvier (kör Dolby Atmos 5.1.2) , kör Dolby Vision på en Panasonic 4K TX - 58HX810E TV.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Har inga problem med min 4K Apple TV direkt inkopplad i min Marantz NR 1711 recvier (kör Dolby Atmos 5.1.2) , kör Dolby Vision på en Panasonic 4K TX - 58HX810E TV.

Kan du styra AppleTv från diverse nonApple hemautomation? GoogleTvn kan jag styra, det stora problemet är att styrningen suger. hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kan du styra AppleTv från diverse nonApple hemautomation? GoogleTvn kan jag styra, det stora problemet är att styrningen suger. hehe

Hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kan du styra AppleTv från diverse nonApple hemautomation? GoogleTvn kan jag styra, det stora problemet är att styrningen suger. hehe

Ja, TV:ns fjärr funkar på ATV:n å även på min 4K Chromecast Google TV + min 4K Sony UBP - X700 Blu ray spelare. Gillar inte fjärrarna till ATV:n å Chromecasten.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Hur menar du?

Främst styra den från Google Assistent, som att säga till ens system att spola tillbaka 5 minuter utan ta fram AppleTv remoten.
Sedan annat, men det suger på GoogleTv också och blir nog ej bra före matter har blivit standard.

*edit*
Typ allt i mitt tvrum kan jag röststyra, varenda lampa etc. Men så har jag AppleTvn som jag ej kan få fungera med det andra.

Permalänk
Medlem

Är bra sugen på en Panasonic OLED, men har hört att jag som användare har väldigt lite kontroll när det gäller ABL/ASBL. LG sägs vara betydligt bättre på den fronten. Är det någon som kan och vill väga in gällande detta?

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Främst styra den från Google Assistent, som att säga till ens system att spola tillbaka 5 minuter utan ta fram AppleTv remoten.
Sedan annat, men det suger på GoogleTv också och blir nog ej bra före matter har blivit standard.

Jaha, det är ingenting jag prövat ens, den lirar nog bättre (endast?) med Siri än konkurerande ditton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Grym artikel som vanligt Thomas!
Nog snart dags att gå från panasonics sista generations plasma till deras nyaste oled.

OT, Du skrev att du ser lite problem vid låg uppdateringsfrekvens på alla oledmodeller. Har du även sett det på switch oled?

Låg bildfrekvens i kombination med VRR på OLED-TV (framförallt LG-panel-baserade) skapar varierande ljusstyrka och flimmer

Tror inte det är ett generellt problem för oled-panelen i sig, utan snarare drivningen och tv-panelerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Låg bildfrekvens i kombination med VRR på OLED-TV (framförallt LG-panel-baserade) skapar varierande ljusstyrka och flimmer

Tror inte det är ett generellt problem för oled-panelen i sig, utan snarare drivningen och tv-panelerna

Tack för svar, jag som läste lite slarvigt. Kanske blir ett problem med switch 2 möjligen då

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk

Tack för bra artikel. Kör själv Panasonics 2018-flaggskep från datorn för film och mindre krävande spel.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

De var stora förut. Hade själv en Panssonic plasma. Men kändes som de tog mycket stryk av att plasma dog och de var sena med att hoppa på LCD.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Den som vet den vet vad Panna går för!
Nöjd med min ialf!
Bra skrivet som vanligt Thomas!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KorvMos:

OT, Du skrev att du ser lite problem vid låg uppdateringsfrekvens på alla oledmodeller. Har du även sett det på switch oled?

Skrivet av medbor:

Låg bildfrekvens i kombination med VRR på OLED-TV (framförallt LG-panel-baserade) skapar varierande ljusstyrka och flimmer

Tror inte det är ett generellt problem för oled-panelen i sig, utan snarare drivningen och tv-panelerna

Precis - vid VRR och mest noterbart vid låga frekvenser under just VRR. Man kan köra 30 Hz icke-VRR utan flimmer från panelen.

Har inte ens rört vid en Switch (finns så mycket i livet man aldrig hinner med) men tror inte den kör VRR, vilket Google verkar bekräfta. Så ifall dess OLED-panel också kan flimra under VRR får vi nog inga svar på.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dagas:

De var stora förut. Hade själv en Panssonic plasma. Men kändes som de tog mycket stryk av att plasma dog och de var sena med att hoppa på LCD.

Panasonic hade LCD:er parallellt med sina plasma även om alla fokuserade på deras plasmamodeller. De gick över till ett komplett utbud med enbart LCD efteråt fram till de gav sig på OLED 2018 (FZ-modellerna) och var först ut med rejäl kylning av panelen på GZ2000E (2019) de de fick ny förnyad uppmärksamhet.

Åren däremellan plasma och OLED var de lite anonyma och Panasonic försvann från de stora butikskedjorna och den nordamerikanska marknaden. Några specialare är WT600-modellen från 2013 när 4K började komma där de som satte dit en Displayport för 4K/60 eftersom det fanns så få HDMI-källor vid lansering som kunde köra 4K i mer än 30 Hz. Nog fortfarande enda kompletta konsument-TV:n med en Displayport.

DX900 från 2016 är också en specialare, enda TV:n med en FALD som arbetade i hexagoner för att minska blooming. Förmodligen dyrt att tillverka för den idén gick aldrig vidare.

Svagheten efter plasmatiden har alltid varit prisnivåerna. Kan inte tillverkningsvolymerna för Panasonic men det lär vara mindre. Plasma-modellerna höll jämna prisnivåer med övriga utbudet och hade kvaliteten som sitt kännetecken. Då såldes det rimligen mycket större volymer av plasmamodellerna som gjorde det möjligt att hålla priset nere. Nu är det hög kvalitet i små volymer till höga priser.

Permalänk
Medlem

Såg att YT kanalen vaknade till liv igen för några dagar sedan och antog att något var på gång

Kan någon göra en summering av vad som faktiskt är bättre med en Panasonics TV som PC-monitor än t.ex. LGs C2? Fick känslan av att det mesta verkade rätt likt (vilket kanske inte är så konstigt).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Såg att YT kanalen vaknade till liv igen för några dagar sedan och antog att något var på gång

Kan någon göra en summering av vad som faktiskt är bättre med en Panasonics TV som PC-monitor än t.ex. LGs C2? Fick känslan av att det mesta verkade rätt likt (vilket kanske inte är så konstigt).

Det mesta är sig likt. Skillnaden är väl främst LG:s fördelar med prisnivån och deras miljonupplagor med magnituder många fler användare innebär att det finns magnutider mer information att hämta om hur man hanterar sin LG som datorskärm.

Permalänk
Medlem

Tack för så fin läsning!
Det var ett tag sedan jag såg en panasonic.

Permalänk
Medlem

Även jag vill tacka för fin läsning.
Panasonic har ju verkligen hamnat i skymundan i mediabruset. Om jag förstår rätt säljs de inte i USA, eller iaf svåra att få tag på.
Förhoppningsvis börjar de säljas överallt igen så de får lite mera uppmärksamhet bland youtuberna.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Håller med föregående talare. Riktigt fin läsning!