Hur mäter man ett bilbatteri och generator "bäst"?

Permalänk
Medlem

Hur mäter man ett bilbatteri och generator "bäst"?

Kan ingenting.

Var in till en firma som specialiserar sig på generatorer, nya och renoveringar. De mätte batteri och generator och det var bra värden enligt killen.

Fick veta av en bekant att så ska man inte mäta. Man ska mäta batteriet under start av bilen och sen generatorn/batteriet medans man belastar med AC, helljus och radio.

Hur ska man göra?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Batteriets laddning mäter man med valfri spänningsprovare. För att däremot kontrollera om batteriet är i ett ok skick eller väldigt slitet måste man använda sig av en så kallad belastningsprovare. Det är enkelt förklarat en form av värmeelement med inbyggd spänningsprovare... som då belastar batteriet maximalt och kontrollerar hur fort spänningen sjunker.

Lite samma gäller för generatorn... när den snurrar obelastat utan några förbrukare så kommer den ge max spänning, men säger ingenting om dess skick.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Beginner:

Kan ingenting.

Var in till en firma som specialiserar sig på generatorer, nya och renoveringar. De mätte batteri och generator och det var bra värden enligt killen.

Fick veta av en bekant att så ska man inte mäta. Man ska mäta batteriet under start av bilen och sen generatorn/batteriet medans man belastar med AC, helljus och radio.

Hur ska man göra?

Man kan mäta på många olika sätt beroende på vad man vill mäta.
Quick-n-dirty för att bara göra sanity check så räcker det med att mäta spänning:
Avstängd bil: Strax över 12 V
Bil igång, tomgång: Runt men helst lite över 14 V

Om man har problem kan man såklart mäta spänning med bränslepump avstängd (tändspole + startmotor drar en del), då får spänningen inte falla jättemycket. Har inte koll på något direkt värde.

Ska man veta om sulferingsgrad så gör man ett frekvenssvar och tittar på grafen som kommer ut.
Ska man veta om maxuttag så måste man ju belasta batteriet.

Exakt hur man mäter, beror på vad man vill veta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

För att få de mest exakta mätvärdena för bilbatteriet och generatorn är det bra att genomföra flera tester. Det kan vara svårt att få en fullständig bild av bilens elektriska system om man endast mäter batteri och generator när bilen är i viloläge.

För att mäta batteriet och generatorn "bäst" kan du följa dessa steg:

Mät batteriets vilospänning: Innan du startar bilen, mät batteriets spänning med en multimeter. Ett fulladdat batteri ska visa en spänning omkring 12,6-12,8 volt. Om spänningen är lägre än 12,4 volt kan det innebära att batteriet behöver laddas eller eventuellt bytas ut.

Mät batteriet under start: Mät spänningen över batteriet medan du försöker starta bilen. Spänningen kan sjunka temporärt men bör inte gå under 9,6 volt. Om spänningen sjunker för lågt kan det tyda på att batteriet är dåligt eller att startmotorn drar för mycket ström.

Mät generatorns laddspänning: Starta bilen och mät spänningen över batteriet igen. Generatorns laddspänning bör ligga mellan 13,5 och 14,5 volt. Om spänningen ligger utanför detta intervall kan det tyda på att generatorn eller spänningsregulatorn har problem.

Mät generatorn/batteriet under belastning: Slå på AC, helljus, radio och andra elektriska konsumenter i bilen. Mät spänningen över batteriet igen. Spänningen bör fortfarande ligga inom intervallet 13,5 till 14,5 volt. Om spänningen sjunker för mycket kan det tyda på att generatorn inte klarar av att leverera tillräckligt med ström.

Genom att följa dessa steg kan du få en mer komplett bild av hur ditt bilbatteri och generator fungerar under olika förhållanden. Om du är osäker på hur man utför dessa mätningar eller om du misstänker att något är fel, rekommenderas det att du konsulterar en professionell bilverkstad eller någon med erfarenhet av bilreparationer.

Permalänk
Medlem

Enligt batteriladdarföretaget Lokithor så lägger de ribban på 12.2 V (normalt) ned till 11.9 (good) sedan har de miniminivån på 11.6 V (check) Därefter är det väl upp till hustomten om bilen startar.

Tänkte att eftersom de säljer batteriladdare så lär de knappast lägga nivåerna lägre än nödvändigt.
Å andra sidan så finns det ju skitbatterier och dåliga exemplar på marknaden också. Hade en tjänstebil vars batteri lade av innan årsdagen och som grädde på moset korkade igen en av trafiklederna i rusningstid.. (sorry)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

Kan ingenting.

Var in till en firma som specialiserar sig på generatorer, nya och renoveringar. De mätte batteri och generator och det var bra värden enligt killen.

Fick veta av en bekant att så ska man inte mäta. Man ska mäta batteriet under start av bilen och sen generatorn/batteriet medans man belastar med AC, helljus och radio.

Hur ska man göra?

En viktig grej saknas i din fråga. Du skriver att de mätte batteri och generator och fick bra värden. Sedan berättade din bekant att de mätte fel, och berättar sedan under vilka omständigheter mätningen ska ske, men berättar inte heller vad man ska mäta. Är det spänning, ström, rippel? Vem vet.

Men det som fattas i din fråga är: Hur var det den här specialistfirman mätte? Och vad får dig att misstänka att din bekant vet mer om hur man mäter på batterier och generatorer än någon som jobbar med det?

Permalänk
Medlem

Först så tackar jag för svar! Lär mig även om jag inte hajar riktigt ändå.

Skrivet av pv2b:

En viktig grej saknas i din fråga. Du skriver att de mätte batteri och generator och fick bra värden. Sedan berättade din bekant att de mätte fel, och berättar sedan under vilka omständigheter mätningen ska ske, men berättar inte heller vad man ska mäta. Är det spänning, ström, rippel? Vem vet.

Men det som fattas i din fråga är: Hur var det den här specialistfirman mätte? Och vad får dig att misstänka att din bekant vet mer om hur man mäter på batterier och generatorer än någon som jobbar med det?

Du ställer bra frågor som jag tyvärr inte sitter inne med svar på. Som sagt, kan ingenting om detta. Starten för allt detta var att batteriet var stendött i bilen en morgon. Ett batteri som är ca ett och ett halvt år gammalt. Köpte billigt skräp på Jula som mäter batteri och generator påstods det via cigarettändaruttaget i bilen och den indikerade att generatorn laddade för lågt och att batteriet var dött. Det var starten på detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Voltmätare på batteri utan belastning (vilospänning) 12,7v-bra,
Inte under 14v på batteriet med bilen igång, varvtalet kan behöva höjas lite om belastningen är hög, gärna närmare 14,4 upp till 14,6(vissa Amerikanska fordon).
Sen är det knepigt på nya fordon som har en styrd laddning från motorstyrenheten, där kan spänningen vara lägre under vissa perioder för att sedan öka under andra.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Först så tackar jag för svar! Lär mig även om jag inte hajar riktigt ändå.

Du ställer bra frågor som jag tyvärr inte sitter inne med svar på. Som sagt, kan ingenting om detta. Starten för allt detta var att batteriet var stendött i bilen en morgon. Ett batteri som är ca ett och ett halvt år gammalt. Köpte billigt skräp på Jula som mäter batteri och generator påstods det via cigarettändaruttaget i bilen och den indikerade att generatorn laddade för lågt och att batteriet var dött. Det var starten på detta.

Vad var det för batteri och vad för bil?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Först så tackar jag för svar! Lär mig även om jag inte hajar riktigt ändå.

Du ställer bra frågor som jag tyvärr inte sitter inne med svar på. Som sagt, kan ingenting om detta. Starten för allt detta var att batteriet var stendött i bilen en morgon. Ett batteri som är ca ett och ett halvt år gammalt. Köpte billigt skräp på Jula som mäter batteri och generator påstods det via cigarettändaruttaget i bilen och den indikerade att generatorn laddade för lågt och att batteriet var dött. Det var starten på detta.

Men vet du hur bilelfirman mätte ? Har man en batteritestare så innehåller den en konstlast som kan dra en massa ström ur batteriet för att kunna efterlikna förhållandena när man kör startmotorn så om man har en riktig testare så behöver man inte använda elsystemen i bilen för att belasta utan mätinstrumentet i sig kan belasta batteriet med strömmar på hundratals ampere.
Däremot att mäta med nått man pluggar in i cigguttag eller med en multimeter ger ingen direkt last på batteriet och då kan man använda bilens strömförbrukare som last men det behövs alltså inte med ett batteritestinstrument.
Det är alltså viktigt att veta hur mätningen gick till (vilken typ av mätinstrument som användes) innan man säger nått om kvaliten på mätningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Först så tackar jag för svar! Lär mig även om jag inte hajar riktigt ändå.

Du ställer bra frågor som jag tyvärr inte sitter inne med svar på. Som sagt, kan ingenting om detta. Starten för allt detta var att batteriet var stendött i bilen en morgon. Ett batteri som är ca ett och ett halvt år gammalt. Köpte billigt skräp på Jula som mäter batteri och generator påstods det via cigarettändaruttaget i bilen och den indikerade att generatorn laddade för lågt och att batteriet var dött. Det var starten på detta.

Dina inlägg är obegripliga. "Så ska man inte mäta" sade din bekant, VARFÖR sade han så och vad grundade han det på? Nog måste han väl haft mer information än att du "var på en batteri/generator-specialist-firma som mätte och sade att allt är ok" för att kunna säga så? Det känns iaf för mig som att antingen berättade du något om hur mätningen gick till för honom, eller visade något slags protokoll, eller att han visste något om den där firman?

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att mäta spänningen på batteriet med motorn igång, både med och utan förbrukare (helljus mm.).
Inte ovanligt att generatorn inte orkar med om man har en massa förbrukare och motorn går på tomgång, om så är fallet så testa med runt 2000 varv.

Sen mäter man spänningsfallet mellan generatorn och batteriet (med motorn igång) om man kommer åt generatorns plus. Vanligen vill man ha högst 0,1 volt spänningsfall mellan pluspolen på batteriet och generatorns plus och samma gäller mellan minuspolen och generatorns hölje.

Inte ovanligt med 0,5 volt spänningsfall på äldre bilar som leder till att batteriet aldrig blir fulladdat och snabbt blir sämre.
Ett blybatteri mår bäst när det är fulladdat.

Sen om man vill kontrollera batteriets skick så är det mer eller mindre en batteritestare som gäller. Man kan ju göra som Jojomondag skriver och mät spänningen vid start av motorn, och eventuellt få en liten uppfattning om batteriets skick.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vad var det för batteri och vad för bil?

Pinsamt så det heter duga. Vet inte vad det är för batteri!! Passat 2008 1.8 TSI.

Skrivet av mrqaffe:

Men vet du hur bilelfirman mätte ? Har man en batteritestare så innehåller den en konstlast som kan dra en massa ström ur batteriet för att kunna efterlikna förhållandena när man kör startmotorn så om man har en riktig testare så behöver man inte använda elsystemen i bilen för att belasta utan mätinstrumentet i sig kan belasta batteriet med strömmar på hundratals ampere.
Däremot att mäta med nått man pluggar in i cigguttag eller med en multimeter ger ingen direkt last på batteriet och då kan man använda bilens strömförbrukare som last men det behövs alltså inte med ett batteritestinstrument.
Det är alltså viktigt att veta hur mätningen gick till (vilken typ av mätinstrument som användes) innan man säger nått om kvaliten på mätningen.

Förstår att det är viktigt att veta och jag skäms som inte kan berätta! Vet inte vad det var för testare han hade. Det var en dosa med skärm på och han tryckte runt bland menyer och så. Alltså, inte utan att jag skäms som inte vet mer än så. Jag är fullständigt puckad på bilar generellt. Tänkte att om det r en firma som jobbar med generatorer och bilbatterier (Generatorservice Uppsala) så borde de veta vad de gör.

Skrivet av trudelutt:

Dina inlägg är obegripliga. "Så ska man inte mäta" sade din bekant, VARFÖR sade han så och vad grundade han det på? Nog måste han väl haft mer information än att du "var på en batteri/generator-specialist-firma som mätte och sade att allt är ok" för att kunna säga så? Det känns iaf för mig som att antingen berättade du något om hur mätningen gick till för honom, eller visade något slags protokoll, eller att han visste något om den där firman?

Jepp. De är obegripliga p.g.a att jag inte har en aning själv om vad kilen gjorde eller inte gjorde och jag kan inget själv. Jag skrev samma här som jag berättade för bekantingen men tydligen så visste han ändå exakt vad som gjordes. Jag kan till och med berätta mer här nu än vad jag gjorde för bekantingen. Killen hade en dosa med skärm på som han bläddrade runt bland menyer i. Ursäkta min okunskap.

Skrivet av MammDiin:

Jag skulle börja med att mäta spänningen på batteriet med motorn igång, både med och utan förbrukare (helljus mm.).
Inte ovanligt att generatorn inte orkar med om man har en massa förbrukare och motorn går på tomgång, om så är fallet så testa med runt 2000 varv.

Sen mäter man spänningsfallet mellan generatorn och batteriet (med motorn igång) om man kommer åt generatorns plus. Vanligen vill man ha högst 0,1 volt spänningsfall mellan pluspolen på batteriet och generatorns plus och samma gäller mellan minuspolen och generatorns hölje.

Inte ovanligt med 0,5 volt spänningsfall på äldre bilar som leder till att batteriet aldrig blir fulladdat och snabbt blir sämre.
Ett blybatteri mår bäst när det är fulladdat.

Sen om man vill kontrollera batteriets skick så är det mer eller mindre en batteritestare som gäller. Man kan ju göra som Jojomondag skriver och mät spänningen vid start av motorn, och eventuellt få en liten uppfattning om batteriets skick.

Tack!! Bra förklarat och tack även till @Jojomondag .

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Pinsamt så det heter duga. Vet inte vad det är för batteri!! Passat 2008 1.8 TSI.

Förstår att det är viktigt att veta och jag skäms som inte kan berätta! Vet inte vad det var för testare han hade. Det var en dosa med skärm på och han tryckte runt bland menyer och så. Alltså, inte utan att jag skäms som inte vet mer än så. Jag är fullständigt puckad på bilar generellt. Tänkte att om det r en firma som jobbar med generatorer och bilbatterier (Generatorservice Uppsala) så borde de veta vad de gör.

Jepp. De är obegripliga p.g.a att jag inte har en aning själv om vad kilen gjorde eller inte gjorde och jag kan inget själv. Jag skrev samma här som jag berättade för bekantingen men tydligen så visste han ändå exakt vad som gjordes. Jag kan till och med berätta mer här nu än vad jag gjorde för bekantingen. Killen hade en dosa med skärm på som han bläddrade runt bland menyer i. Ursäkta min okunskap.

Tack!! Bra förklarat och tack även till @Jojomondag .

Det låter som du beskriver någon som använde en batteritestare och inte en vanlig multimeter och på en bilelfirma så bör de ha kunskap och bra verktyg för att mäta rätt.

Tryckandet i menyer var antagligen för att tala om vilken typ av batteri det handlade om för batteritestare kan räkna fram batteriets inre resistans då den mäter under last och man behöver inte köra elförbrukare i bilen utan instrumentet i sig mäter med och utan last och räknar utifrån de värdena fram batteriets kondition.

Mäta bäst är svårt att definiera men en batteritestare säger i vart fall mycket mer än en snabb mätning med en multimeter kan göra även om det går väldigt fort och enkelt att mäta när man har ett speciellt anpassat mätinstrument jämfört med en mer komplicerad "manuell hemopularmetod"
Det går alltid att testa varje del separat men det är inget man normalt gör om man inte måste för det tar mycket längre tid och arbete och därmed blir det dyrare

Frågan är väl egentligen vad du frågade bilelfirman om, för en allmän koll om man inte har några direkta problem är en batteritestare antagligen bäst metod men har du något specifikt problem kanske det inte är bäst metod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du beskriver någon som använde en batteritestare och inte en vanlig multimeter och på en bilelfirma så bör de ha kunskap och bra verktyg för att mäta rätt.

Tryckandet i menyer var antagligen för att tala om vilken typ av batteri det handlade om för batteritestare kan räkna fram batteriets inre resistans då den mäter under last och man behöver inte köra elförbrukare i bilen utan instrumentet i sig mäter med och utan last och räknar utifrån de värdena fram batteriets kondition.

Mäta bäst är svårt att definiera men en batteritestare säger i vart fall mycket mer än en snabb mätning med en multimeter kan göra även om det går väldigt fort och enkelt att mäta när man har ett speciellt anpassat mätinstrument jämfört med en mer komplicerad "manuell hemopularmetod"
Det går alltid att testa varje del separat men det är inget man normalt gör om man inte måste för det tar mycket längre tid och arbete och därmed blir det dyrare

Frågan är väl egentligen vad du frågade bilelfirman om, för en allmän koll om man inte har några direkta problem är en batteritestare antagligen bäst metod men har du något specifikt problem kanske det inte är bäst metod.

Tack. Jag sa till killen att jag är nyfiken på om generatorn är frisk och laddar som den ska. Så han började med att kolla den och sa att den "laddar bra" (bilen på tomgång, ingen radio eller så på) och så kollade han batteriet på eget bevåg och sa att det är "också bra". Tyvärr med min okunskap så nöjde jag mig med det. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Jag sa till killen att jag är nyfiken på om generatorn är frisk och laddar som den ska. Så han började med att kolla den och sa att den "laddar bra" (bilen på tomgång, ingen radio eller så på) och så kollade han batteriet på eget bevåg och sa att det är "också bra". Tyvärr med min okunskap så nöjde jag mig med det. :/

Om du inte upplever några problem så är det troligen inte ekonomiskt försvarbart att lägga pengar på nån mer avancerad mätning men vill du så går det men vad är anledningen till att du tvekar om laddning och batteri fungerar normalt eller inte ? Upplever du nått elproblem, har du misskött batteriet, har du just skaffat en begagnad bil, vad gör dig nyfiken ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte upplever några problem så är det troligen inte ekonomiskt försvarbart att lägga pengar på nån mer avancerad mätning men vill du så går det men vad är anledningen till att du tvekar om laddning och batteri fungerar normalt eller inte ? Upplever du nått elproblem, har du misskött batteriet, har du just skaffat en begagnad bil, vad gör dig nyfiken ?

Min fundering ursprungligen var hur man ska mäta egentligen. Bekantingen som blev arg på firmans sätt att mäta utan att ha varit med. Han hävdade med emfas att man ska mäta batteriet medans bilen startar för att sen "belasta" systemet med radio, AC osv för att se hur generator och batteri klarar av den belastningen eller som firman gjorde, mäta med bilen på tomgång.

Låter bli att ladda batteriet nu så får jag se hur batteriet beter sig kommande gånger.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Min fundering ursprungligen var hur man ska mäta egentligen. Bekantingen som blev arg på firmans sätt att mäta utan att ha varit med. Han hävdade med emfas att man ska mäta batteriet medans bilen startar för att sen "belasta" systemet med radio, AC osv för att se hur generator och batteri klarar av den belastningen eller som firman gjorde, mäta med bilen på tomgång.

Låter bli att ladda batteriet nu så får jag se hur batteriet beter sig kommande gånger.

Kör du främst många korta sträckor så att generatorn inte hinner med att ladda det, behöver du ladda batteriet utöver det bilen laddar för att det verkligen töms eller laddar du ändå ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kör du främst många korta sträckor så att generatorn inte hinner med att ladda det, behöver du ladda batteriet utöver det bilen laddar för att det verkligen töms eller laddar du ändå ?

När jag kör brukar det bli ungefärlisch sju-åtta mil. Jag laddade "ändå" i nojan över vad som hände med helt tömt batteri en morgon. Köpt på mig en starthjälp så nu har jag en hemma om det händer igen, ska låta bli att ladda och se.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

När jag kör brukar det bli ungefärlisch sju-åtta mil. Jag laddade "ändå" i nojan över vad som hände med helt tömt batteri en morgon. Köpt på mig en starthjälp så nu har jag en hemma om det händer igen, ska låta bli att ladda och se.

Kör du så långt lär det inte vara nått problem att det inte hinner laddas och är du ändå prolig för att bilen inte ska starta så installera motorvärmare och en fast underhållsladdare om du inte redan har det i bilen, motorvärmare sparar även bränsle och ökar komforten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En del bilar har tempgivare i batteriposition som drar ner laddningen om den påstår att värmen är för hög, eller rent av gått sönder eller kablarna hoppat lös.
Bl.a. på en del volvo och ford.

Jag åkte runt med 12.7v laddning med ny generator rätt länge innan jag hittade felet, orsakade issues när man bara körde korta svängar, nu laddar den 14.8-ish med ett motstånd på kontakten (givaren funkar men för lat för att laga kontakten som ryckts ur).

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Batteriproblem kan yppa sig på många olika sätt.

Jag har haft ett bilbatteri som stendog med ojämna (många veckors) mellanrum.
Det gick sen utmärkt att ladda, och fungerade ypperligt,
till dess man en morgon finner bilen/batteriet absolut stendött("0V").
Byte av batteri löste problemet.

OBS, ett relä till en strömförbrukare som med långa mellanrum "hänger sig", kan ge likartade symtom.
Om så, är byte av batteri det enklaste sättet att få klart för sig om problemet ligger i batteriet eller bilen.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Mina tankar när jag läser igenom tråden är att din kompis misstagit sig och trott att servicemätningen skedde med en vanlig multimeter. En sådan kan inte belasta batteriet på rätt sätt för en djupmätning, därav metodiken med att sätta på bilens alla förbrukare under spänningsmätningen. Ett proffsinstrument kan som beskrivits i tråden mycket mer då den dels kan belasta ordentlig under strömmätningen samtidigt som den har tillgång till statiskt batteridata via en mikroprocessor som analyserar spänningsmätningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Batteriproblem kan yppa sig på många olika sätt.

Jag har haft ett bilbatteri som stendog med ojämna (många veckors) mellanrum.
Det gick sen utmärkt att ladda, och fungerade ypperligt,
till dess man en morgon finner bilen/batteriet absolut stendött("0V").
Byte av batteri löste problemet.

OBS, ett relä till en strömförbrukare som med långa mellanrum "hänger sig", kan ge likartade symtom.
Om så, är byte av batteri det enklaste sättet att få klart för sig om problemet ligger i batteriet eller bilen.

Så det var för mig. Har kört med batteriet utan problem sen det byttes för ett och ett halvt år sen. Bilen kan stå någon vecka i garaget utan problem och som förra vintern då det kunde krypa neråt 20 minus någon vecka, inga problem. Nu efter en vecka runt nollan och en natt innan med 12 minus = stendött. Ska testa ett tag hur det beter sig nu när jag iallafall har en starthjälp hemma.

Skrivet av mc68000:

Mina tankar när jag läser igenom tråden är att din kompis misstagit sig och trott att servicemätningen skedde med en vanlig multimeter. En sådan kan inte belasta batteriet på rätt sätt för en djupmätning, därav metodiken med att sätta på bilens alla förbrukare under spänningsmätningen. Ett proffsinstrument kan som beskrivits i tråden mycket mer då den dels kan belasta ordentlig under strömmätningen samtidigt som den har tillgång till statiskt batteridata via en mikroprocessor som analyserar spänningsmätningen.

Misstänker något sånt också å bekantingen pratat mycket om sin fina voltmeter. Ska ringa firman bara för min klarhets skull, eller maila, och fråga om deras apparat och hur det fungerar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Batteriproblem kan yppa sig på många olika sätt.

Jag har haft ett bilbatteri som stendog med ojämna (många veckors) mellanrum.
Det gick sen utmärkt att ladda, och fungerade ypperligt,
till dess man en morgon finner bilen/batteriet absolut stendött("0V").
Byte av batteri löste problemet.

OBS, ett relä till en strömförbrukare som med långa mellanrum "hänger sig", kan ge likartade symtom.
Om så, är byte av batteri det enklaste sättet att få klart för sig om problemet ligger i batteriet eller bilen.

Skrivet av Beginner:

Så det var för mig. Har kört med batteriet utan problem sen det byttes för ett och ett halvt år sen. Bilen kan stå någon vecka i garaget utan problem och som förra vintern då det kunde krypa neråt 20 minus någon vecka, inga problem. Nu efter en vecka runt nollan och en natt innan med 12 minus = stendött. Ska testa ett tag hur det beter sig nu när jag iallafall har en starthjälp hemma.

Misstänker något sånt också å bekantingen pratat mycket om sin fina voltmeter. Ska ringa firman bara för min klarhets skull, eller maila, och fråga om deras apparat och hur det fungerar.

Det går att mäta sånt även om det naturligtvis blir bökigt/svårare för det antagligen under en längre tid kräver tillgång till en strömtång med logger om inte bilens diagnostiksystem kan känna av det och ger nån felkod som leder mot rätt orsak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.