Byte 5800X3D AM4 mot 5800 eller liknande

Permalänk

Byte 5800X3D AM4 mot 5800 eller liknande

Har en Amd Ryzen 7 5800X3D AM4, men jag skall byta burk och Louqe Raw som jag skall byta till har inte plats för vattenkylningen. Så tänkte byta till något svalare, typ 65 wattare istället som jag kan köra på luft i stället. Kan även byta mot Intel men då bytes det med moderkort o cpu, Asus Rog Strix B550-I Gaming
Inköpt den 30/10 2022 på inet,

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att begränsa din 5800X3D till 65W i Bios?!

Permalänk

Får inte det att fungera, tror den är låst så man får köra något script eller program. Kan inte, vill inte hålla på att trixa med det. Har alltid kört Intel innan och det här var första gången jag har kört AMD på 30 år.

Permalänk
Medlem

Hade inte sagt nej till ett byte mot min 11700K men jag är i uppsala så lite omständigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av happyswede:

Får inte det att fungera, tror den är låst så man får köra något script eller program. Kan inte, vill inte hålla på att trixa med det. Har alltid kört Intel innan och det här var första gången jag har kört AMD på 30 år.

OK, brukar finnas något som heter "ECO-mode" i bios som du bara slår på och så är det klart.

Annars har jag en 5600 som jag kan lägga till pengar mellan.

Permalänk

Jag har en 5800x att byta med om det är av intresse?

Permalänk

jag har en 5800x med kan byta ifall du vill

Permalänk

Varit inne i bios, hittar inget om eco mode, när jag startar om den så är tempen mellan 60 o 85 grader innan den går ner till 40 grader. har ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition som kylning. 5800x kan man väl ändra på i bios så man kan få ner tempen så den klarar luft. Vill helst inte skicka så byte i stan är att föredra så man kan bygga ihop den med en gång. någon i göteborg tro

Permalänk
Medlem

PM! Bor i Göteborg och tillgång till bil för f2f

Permalänk

Vad har du för cpu?

Permalänk
Medlem

Skickade ett bud i Pm tidigare.
Det kanske skulle vara intressant om du säljer prollen och köper en ny i butik

Permalänk

Har fått lite tips av Swegatron som jag skall testa först, hinner inte göra det nu så får bli i kväll.
Tack för all hjälp. Ha en trevlig dag så länge. .-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av happyswede:

Har fått lite tips av Swegatron som jag skall testa först, hinner inte göra det nu så får bli i kväll.
Tack för all hjälp. Ha en trevlig dag så länge. .-)

Gör det, för kan vara smidigast så du slipper byta cpu 👍🏻 Har ett 5600x om det skulle vara av intresse + pengar då såklart om du vet vad du tänker i mellanskillnad.

Permalänk
Medlem

Inte varje dag man ser någon som vill byta ner sig och inte vill ha mellanskillnad.
En eloge till TS!

Med det sagt så har jag en 3600x + en röding om du inte får igenom bytet med de andra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag har en 5800x som boostar till max på 95w. Lite av en het chip men annars klarar den sig helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Jag har en 5800X plus cash jag kan byta mot.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

har en 5700X + cash om det är intressant

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Har en 5600 (icke x), sann 65are som jag kan tänka mig byta, bor i gbg också

Permalänk

Har en 5600 med box och alla tillbehör om du är intresserad. Sneak-modell, men är ju ett av deras senaste släpp i 5000-serien så bra prestanda och inköpt av mig vid årskiftet, så i princip nyskick. Vill man inte ha värsting-modell så är det ju bra bang för buck. Kan också tänka mig att lägga lite pengar emellan

Permalänk

Tack alla för intresset, men jag fick så bra tip att jag har löst värme problemet. Gick att undervolta med bios 30 vilket jag inte visste. Så ledsen jag drar tillbaka annonsen.
Tack alla för inntresset ( tack Swegatron )

Permalänk

Annonsen är avslutad