Nyexaminerad VFX-artist. Vilken lön ska man be om?

Permalänk

Nyexaminerad VFX-artist. Vilken lön ska man be om?

Hej, jag har studerat VFX och undrar lite om vilken lön man ska be om när man söker jobb? Medel verkar vara 35400kr och vanligtvis för folk som byter jobb är 37900kr. Men hur är det för nyexaminerade?

Tack!

Permalänk
Medlem

Beror egentligen på din showreel och vilken nivå du kan olika mjukvaror på. Är du generalist eller specialist på något så sök dit den kompetensen du besitter efterfrågas främst för att få upp lönen lite.

VFX är rättså brett område, en duktig vfx artist kanske bara sitter med roto eller comp, houdini eller vad som är aktuellt idag, är laga/patcha massa renderingar fortfarande en grej? Är du främst 2D-2,5D eller 3D artist påverkar vart lönen blir högre.

När jag för flera år sedan -13-16 arbetade heltid och sen deltid för att tillslut lämna branschen p.g.a. ändrade familjeförhållanden gick jag in på projekt, 20-23k/månad för att snabbt jobba mig uppåt genom att utveckla de kompetenser som företagen sökte. Sista lönen låg på ~35k för ett kortare projekt jag var med på.

Tänker mig de lönerna du skriver upp inte är juniorlöner utan ett medel som du själv skriver. Det är ett hantverksyrke kan man säga, och där är man i lägre spannet innan erfarenhet och ett jävla anamma gör att man utvecklas och vet vilka genvägar/kompetenser/"flavour of the month" som kan tas för högre lön.

Ett bra motto är "du är aldrig bättre än din senaste showreel".

Men tror idag med betoning på tror så 23-26k är normal ingångslön när man är helt grön. Att på sikt titta utanför Sverige kan hjälpa dig mycket i löneutvecklingen!

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Beror egentligen på din showreel och vilken nivå du kan olika mjukvaror på. Är du generalist eller specialist på något så sök dit den kompetensen du besitter efterfrågas främst för att få upp lönen lite.

VFX är rättså brett område, en duktig vfx artist kanske bara sitter med roto eller comp, houdini eller vad som är aktuellt idag, är laga/patcha massa renderingar fortfarande en grej? Är du främst 2D-2,5D eller 3D artist påverkar vart lönen blir högre.

När jag för flera år sedan -13-16 arbetade heltid och sen deltid för att tillslut lämna branschen p.g.a. ändrade familjeförhållanden gick jag in på projekt, 20-23k/månad för att snabbt jobba mig uppåt genom att utveckla de kompetenser som företagen sökte. Sista lönen låg på ~35k för ett kortare projekt jag var med på.

Tänker mig de lönerna du skriver upp inte är juniorlöner utan ett medel som du själv skriver. Det är ett hantverksyrke kan man säga, och där är man i lägre spannet innan erfarenhet och ett jävla anamma gör att man utvecklas och vet vilka genvägar/kompetenser/"flavour of the month" som kan tas för högre lön.

Ett bra motto är "du är aldrig bättre än din senaste showreel".

Men tror idag med betoning på tror så 23-26k är normal ingångslön när man är helt grön. Att på sikt titta utanför Sverige kan hjälpa dig mycket i löneutvecklingen!

Stort tack för ditt svar!
Håller med om att lönerna jag nämnde är för höga.

Jag jobbar i Houdini och gör mest simuleringar och mograph. Men jag är också väldigt bred och kan det mesta när det kommer till modellering, texturer, ljussättning och animation.