Youtube-kanalen Moore's Law Is Dead: "Intel lägger ner ARC!"

Permalänk
Hedersmedlem

Youtube-kanalen Moore's Law Is Dead: "Intel lägger ner ARC!"

Ytterligare förtydligande av rubrik. /D
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Keeper of the Bamse

Utan att ens ha sett videon: Skitsnack.

edit: efter att ha sett vem som laddade upp videon: Skitsnack

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Du borde verkligen uppdatera rubriken på tråden, då den är direkt missvisande utan konkreta källor. Det vill säga, officiella uttalanden från Intel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

*Iaf konsument desktop gpuer

Om det händer är det iaf skit tråkigt. Tycker ändå det är märkligt att Intel inte tog höjd för att det kommer ta flera generationer innan det blir lönsamt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

*Iaf konsument desktop gpuer

Om det händer är det iaf skit tråkigt. Tycker ändå det är märkligt att Intel inte tog höjd för att det kommer ta flera generationer innan det blir lönsamt.

Håller med.

Angående skitsnack av MLID eller inte så lär vi bli varse. Kanske Battlemage i någon form men diskreta gamerkort bör vi inte räkna med ens av Alchemist-generationen. Raja tweetar bara om workstation på sistone. Jag tror på MLID men vi får se : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Såg videon tidigare. Med tanke på hur han uttrycker sig skulle jag säga att han har tappat all trovärdighet om detta inte är sant.

Intressant också om begagnade GPUer. Hört snack om det i månader nu,men det är inte direkt att man ser nån störtflod av dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jadu, jag vet inte vad jag ska tro. Det kan ju helt klart vara så att de ser vad AMD och Nvidia släpper nu i Q4 och att de inte har en chans. Det tog helt enkelt två år för lång tid att lansera detta.

Permalänk
Medlem

Att man ens överväger att tro på någon youtuber är för mig väldigt konstigt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Inte ens lönt att se videon.
Inget är på sant fören Intel själva säger det. Hur svårt ska det vara?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det skulle inte förvåna mig om det är sant, dock. Rykten om detta har hörts förr, fast mer från finansiella analytiker och liknande:

https://www.jonpeddie.com/editorials/will-axg-survive-gelsing...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Att man ens överväger att tro på någon youtuber är för mig väldigt konstigt.

"Att man ens överväger att tro på något som står i tidningen/syns på svt/finns på tiktok/vilket allmänt media som helst/ är för mig väldigt konstigt"

Skrivet av SCORPIUS:

Inte ens lönt att se videon.
Inget är på sant fören Intel själva säger det. Hur svårt ska det vara?

Det är en ryktessida/kanal, det är inte en nyhetskanal, hur svårt kan det vara?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem

I slutet på denna video svarar han på det han tror kommer hända...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Intel meddelar nu att de lägger ner gruppen AXG, som gjorde både grafikkort för konsumenter och för datacenter. Grafikkort för konsumenter hamnar i ”client computing group” och de för datacenter i en AI och server-grupp. Raja Koduri blir degraderad tillbaka till ”chief architect”. Han är dessutom sjukledig en månad nu, vilket låter väldigt mycket som situationen hos AMD efter Vega-launchen. Tvivlar på att han jobbar en dag till på Intel.

https://www.tomshardware.com/news/intel-re-orgs-axg-graphics-...

Intel säger naturligtvis att Battlemage och Celestial kommer att levereras, men det här ser allt annat än bra ut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det kommer kanske en slags modifierad Alchemist, beroende på hur väl nuvarande inventariet säljer, därefter kommer i nästa år andra halvan en Battlemage som kanske är ett prestandakort kanske inte ("speciell teknik, kanske stor die") , därefter kanske Intel satsar hårt om fem år? Det rimmar lite sämre med ursprungsvideon tycker jag, i alla fall har jag ingen vidare lust att lyssna på mlid mer.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Läste en summering på annan plats för de som (likt jag) inte orkar se hela videon:

* Det faktum att Raja lämnar smögs ut internt hos Intel. Det var en paragraf i ett längre mail till alla anställda, snarare än ett eget mail. Intel vill tydligt att alla glömmer Raja så snart som möjligt.
* Det finns en ny stepping av Alchemist, men det är mindre uppdateringar, och också den kommer bara att göras om de säljer slut på nuvarande kort. Ursprungsplanen var en refresh "Alchemist+", men den planen är död.
* Battlemage är ett chip, 250 mm2 på TSMC 4nm. Detta är lagom halvvägs mellan AD104 och AD106 för Nvidia, och närmare Navi 33 än Navi 32. (Eftersom Intel hittills har varit mindre effektiva än både AMD och Nvidia, är det sannolikt att vi talar om något som konkurrerar med AD106/4060 och Navi 33/7600XT). Detta lanseras andra halvan av 2024.
* Celestial är också ett chip, 180 mm2 på TSMC 3nm, vilket då betyder att det antagligen inte ens når upp till AMDs och Nvidias tredje chip ovanifrån. (För all del kan det vara bra att få något billigare istället för katastrofala 6500XT och liknande.)
* Druid är det första som skall ha mer än ett chip - tre chip planerade för 2027. MLID tror att Intel antingen lägger ner det eller lanserar om alltihop då, om de har något bra på gång.

Som jag skrev i en annan tråd har Intel också lagt ner alla sina datacenter-kort mellan nu och 2025.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Läste en summering på annan plats för de som (likt jag) inte orkar se hela videon:

* Det faktum att Raja lämnar smögs ut internt hos Intel. Det var en paragraf i ett längre mail till alla anställda, snarare än ett eget mail. Intel vill tydligt att alla glömmer Raja så snart som möjligt.
* Det finns en ny stepping av Alchemist, men det är mindre uppdateringar, och också den kommer bara att göras om de säljer slut på nuvarande kort. Ursprungsplanen var en refresh "Alchemist+", men den planen är död.
* Battlemage är ett chip, 250 mm2 på TSMC 4nm. Detta är lagom halvvägs mellan AD104 och AD106 för Nvidia, och närmare Navi 33 än Navi 32. (Eftersom Intel hittills har varit mindre effektiva än både AMD och Nvidia, är det sannolikt att vi talar om något som konkurrerar med AD106/4060 och Navi 33/7600XT). Detta lanseras andra halvan av 2024.
* Celestial är också ett chip, 180 mm2 på TSMC 3nm, vilket då betyder att det antagligen inte ens når upp till AMDs och Nvidias tredje chip ovanifrån. (För all del kan det vara bra att få något billigare istället för katastrofala 6500XT och liknande.)
* Druid är det första som skall ha mer än ett chip - tre chip planerade för 2027. MLID tror att Intel antingen lägger ner det eller lanserar om alltihop då, om de har något bra på gång.

Som jag skrev i en annan tråd har Intel också lagt ner alla sina datacenter-kort mellan nu och 2025.

Ja Battlemage och Celestial ser ju faktiskt helt ointressanta ut. Inte nog med att de lär prestera väldigt långt ifrån AMDs och Nvidias toppkort men också att de släpps typ 1+ år senare.

Priset kan såklart vara extremt attraktivt men om Intel är lika ”aggressiva” med sin prissättning som på Alchemist så är det knappast intressant.

Sätter inget större förtroende heller till MLID längre så bara att hoppas han har fel, för GPU maknadens bästa

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clasito:

Ja Battlemage och Celestial ser ju faktiskt helt ointressanta ut. Inte nog med att de lär prestera väldigt långt ifrån AMDs och Nvidias toppkort men också att de släpps typ 1+ år senare.

Priset kan såklart vara extremt attraktivt men om Intel är lika ”aggressiva” med sin prissättning som på Alchemist så är det knappast intressant.

Sätter inget större förtroende heller till MLID längre så bara att hoppas han har fel, för GPU maknadens bästa

Om du såg videon så förklarar han detta du precis skriver, men har du inte "orkat" se till slutet så får du aldrig veta heller.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du såg videon så förklarar han detta du precis skriver, men har du inte "orkat" se till slutet så får du aldrig veta heller.

Förklarar vadå? Jag uppfattade allt som fanns i videon. Mitt förtroende för MLID har sjunkit av flera anledningar, inte bara för att denna videon låter som en motsägelse till att Arc skulle dö.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clasito:

Förklarar vadå? Jag uppfattade allt som fanns i videon. Mitt förtroende för MLID har sjunkit av flera anledningar, inte bara för att denna videon låter som en motsägelse till att Arc skulle dö.

Men det du sade i ditt inlägg var ju just detta han påpekade i slutet....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har kollat en del av hans videos och måste säga att han är extremt anti Arc, vet inte om han har ett ont öga till Intel.
Han verkar favorisera AMD hårt också.
Såg en annan video där han har en gäst med, och när han startade sin rant mot Arc så ser man hur den andra killen skruvar lite olustigt på sig.
Hur som så kan det vara kul underhållning, men känns väldigt vinklat.
Jag hoppas att Arc får leva vidare, tycker att Intel gjort ett bra jobb, även om starten var knackig.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av metalmac:

Har kollat en del av hans videos och måste säga att han är extremt anti Arc, vet inte om han har ett ont öga till Intel.
Han verkar favorisera AMD hårt också.
Såg en annan video där han har en gäst med, och när han startade sin rant mot Arc så ser man hur den andra killen skruvar lite olustigt på sig.
Hur som så kan det vara kul underhållning, men känns väldigt vinklat.
Jag hoppas att Arc får leva vidare, tycker att Intel gjort ett bra jobb, även om starten var knackig.

Om du såg videon så sade han just att han hela tiden hoppats på att det ska gå bra för en tredje spelar på grafikmarknaden, men att det faktiskt inte ser så bra ut för detta just nu.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Att rapportera negativa nyheter om en pryl innebär inte att man vill att den skall misslyckas, och inget av det han säger är förvånande. Vi vet att Raja har fått lämna och att Intel ställt in ett par chip riktade mot datacenter. Det MLID säger är att det inte blir sikte mot något annat än lågprissegmentet förrän tidigast 2027. Rätt givet ändå: vi vet att prestanda-kort prioriteras lägre än kort för datacenter, så om Intel ställer in de korten så är det klart att prestanda-korten inte kommer att byggas. Exakt vilken prestanda det blir på de där enda Battlemage och Celestial återstår att se, men gör man bara ett chip så är det nog inte toppklass.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att AMD faktiskt utmanar Nvidia i det övre segmentet, verkar som att AMD behöver gå ner en del i sin prissättning om det ska kunna plocka marknadsandelar.
Synd att Intel inte verkar komma att satsa där upp.
Men förhoppningsvis håller dom sig kvar i låg och mellansegmentet ialf, så att priserna inte skenar i den nedre skalan.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Att rapportera negativa nyheter om en pryl innebär inte att man vill att den skall misslyckas, och inget av det han säger är förvånande. Vi vet att Raja har fått lämna och att Intel ställt in ett par chip riktade mot datacenter. Det MLID säger är att det inte blir sikte mot något annat än lågprissegmentet förrän tidigast 2027. Rätt givet ändå: vi vet att prestanda-kort prioriteras lägre än kort för datacenter, så om Intel ställer in de korten så är det klart att prestanda-korten inte kommer att byggas. Exakt vilken prestanda det blir på de där enda Battlemage och Celestial återstår att se, men gör man bara ett chip så är det nog inte toppklass.

Just, och för att Intel sagt att "mellan-lägre-Watt-tal" (~200W) är den sköna fläcken.

Det som är lite förvånande (från MLIDs håll) är att det inte riktigt låter likadant om Druid och Celestial i ursprungsvideon i den här tråden, medan mlid nu reviderat sin ståndpunkt till ett jättestort mål.

Hoppas verkligen på Intel. Gillar min NUC12 och Intel har rätt bra stöd för openCL i Linux nu (och A750/A770-drivarna börjar bli rätt så bra). (AMD har en bra OS-drivrutin till Linux men den innefattar inte, vad jag vet, openCL än, och det är, vad jag läst, inte en dans på mjuk matta att få det att fungera, och fortsätta att fungera. Om jag trodde A770 fungerade bättre än rx 6700 xt i de spel jag spelar i 4K (lite äldre spel) så skulle jag nästan vara sugen på att byta bara för att lite bättre kunna redigera bilder på den maskinen. Det gör jag dock ej så får se vad framtiden innebär)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hoppas verkligen på Intel. Gillar min NUC12 och Intel har rätt bra stöd för openCL i Linux nu (och A750/A770-drivarna börjar bli rätt så bra). (AMD har en bra OS-drivrutin till Linux men den innefattar inte, vad jag vet, openCL än, och det är, vad jag läst, inte en dans på mjuk matta att få det att fungera, och fortsätta att fungera. Om jag trodde A770 fungerade bättre än rx 6700 xt i de spel jag spelar i 4K (lite äldre spel) så skulle jag nästan vara sugen på att byta bara för att lite bättre kunna redigera bilder på den maskinen. Det gör jag dock ej så får se vad framtiden innebär)

TAN, men vad jag förstår går det att få OpenCL att funka på specifikt Debian och Ubuntu, men allt annat är knivigt.

Vad spelar du som vill ha OpenCL?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

TAN, men vad jag förstår går det att få OpenCL att funka på specifikt Debian och Ubuntu, men allt annat är knivigt.

Vad spelar du som vill ha OpenCL?

"TAN"? Det första google föreslog var istället "tam":

Citat:

Total Addressable Market (TAM), which represents revenue opportunity at 100% market share, as if no competition exists.

Inget. Darktable (på Fedora)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

"TAN"? Det första google föreslog var istället "tam":

Inget. Darktable (på Fedora)

TAN står för tangential, dvs ”nu börjar vi komma ifrån ämnet”. Det var standard på Usenet att skriva så, så att de som absolut ville att man skulle hålla sig till ämnet kunde hoppa över det inlägget.

Visa signatur

5900X | 6700XT