AMD siktar på dubblerad FPS med FSR 3

Permalänk
Melding Plague

AMD siktar på dubblerad FPS med FSR 3

Det röda laget berättar mer om kontringen på Nvidias DLSS 3. På menyn står högre bildfrekvens och öppen källkod.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer open source är alltid välkommet.

Permalänk
Medlem

så länge det inte är artefakter och märkbar inputlagg är jag all in.

Permalänk
Medlem

Axelryckning. Meh.

Jag syftar på själva funktionen alltså, jag har aldrig varit en fan av interpolerade fejkframes.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Testat lite i det fåtal spel det fungerar i. Rätt kluven, de får jobba mer på implementationen. Men för att få ur mer prestanda, varför inte.

Kör det dock inaktiverat om jag kan klara övriga prestandakrav.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders190:

Testat lite i det fåtal spel det fungerar i. Rätt kluven, de får jobba mer på implementationen. Men för att få ur mer prestanda, varför inte.

Kör det dock inaktiverat om jag kan klara övriga prestandakrav.

Pratar du om FSR 2? FSR 3 är väl inte ens implementerat i något spel ännu.

Synd om interpoleringen sker efter UI ritas upp, men är det likadant med DLSS Frame Generation eller är det bara i undantagsfall? Åtminstone F1 2022 hade problem med UI som får artefakter med det, tror det var i videon där Hardware Unboxed testar det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Interpolerade frames borde gå att göra utan latens, skapa en från senaste med vektorer för att skapa en bild in i framtiden medan man väntar på nästa renderade bildruta

Troligen ger det dock artefakter när man panorerar för snabbt, kanske därför det skippas? Borde gå att skippa bildrutan de gånger de händer kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Pratar du om FSR 2? FSR 3 är väl inte ens implementerat i något spel ännu.

Synd om interpoleringen sker efter UI ritas upp, men är det likadant med DLSS Frame Generation eller är det bara i undantagsfall? Åtminstone F1 2022 hade problem med UI som får artefakter med det, tror det var i videon där Hardware Unboxed testar det.

Ah, nä var mer en reaktion på frågan i slutet av artikeln. Har provat DLSS Frame Generation dvs. Jag har nog bara försökt använda FSR på min Steam Deck och där märkte jag ingen skillnad.

Hade för mig Digital Foundry gjort ett klipp men kanske var Hardware Unbox jag såg den, nu när du skriver det. Av det jag sett kan jag hålla med om deras intryck. Därav att jag så här långt låter det vara inaktiverat.

Edit: Japp, var HU! Tack, tror jag ska ta en till titt. Perfekt att ha på i bakgrunden vid lite sent spelande.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Interpolerade frames borde gå att göra utan latens, skapa en från senaste med vektorer för att skapa en bild in i framtiden medan man väntar på nästa renderade bildruta

Troligen ger det dock artefakter när man panorerar för snabbt, kanske därför det skippas? Borde gå att skippa bildrutan de gånger de händer kanske

Fg ger redan en del judder i panoreringar.

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta fungera bra så AMD kan skämma ut nVidia lite som låste DLSS 3.0 till deras 40 serie. Antar att nVidia kommer släppa DLSS 3.0 till 20 och 30 serien så fort AMD släpper FSR 3.0 även fast att dom sa det inte var möjligt när DLSS 3.0/40 serien släpptes.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Tänk om vi kunde satsa på optimerade spel istället för uppskalning från båda lagen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Tänk om vi kunde satsa på optimerade spel istället för uppskalning från båda lagen.

Nu är det ju inte AMD och nVidia som optimerar spelen sedan är väll uppskalning bara en positiv sak förutom att göra spel mer spelbart i högre upplösningar så hjälper det även folk som sitter på instegs kort att även få en bra spelupplevelse för dom med. Eller om man sitter på äldre kort så kan man fortsätta att spela vidare på det i stället för att vara tvungen att köpa ett nytt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Hoppas att fungera bra så AMD kan skämma ut nVidia lite som låste DLSS 3.0 till deras 40 serie. Antar att nVidia kommer släppa DLSS 3.0 till 20 och 30 serien så fort AMD släpper FSR 3.0 även fast att dom sa det inte var möjligt när DLSS 3.0/40 serien släpptes.

Det handlar inte om att det är 'låst' på tidigare hårdvara, precis som RT-core som inte finns på GTX-kort. Hårdvaran finns inte för DLSS 3 på tidigare generationer. Av samma anledning är DLSS 2 märkbart bättre än FSR, och likaså lär DLSS 3 ha fördelar över FSR 3. Man kommer bara så långt med mjukvara, men när det finns dedikerat kisel på kortet för en specifik uppgift kommer det alltid att vara bättre, även om det betyder att äldre produkter inte kan stödja det.

Permalänk
Medlem

Intel är bätre från 2-8. Det är enn dydubbel i ms röj. Att explorer.exe är45-60 är en annan sak.
Bi skyller på båtand. (läs inte mellan raderna)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det hade varit riktigt roligt ifall AMD hade kunnat prestera bättre resultatet än DLSS3 genom att deras teknik är betydligt mer handtillverkad. I dagsläget har FSR2 lägre latenser än DLSS2 när man kör Quality mode, och även om FSR2 är något "flimmrigare" än DLSS2 tycker jag ändå tekniken står sig tillräckligt bra för att jag ska sluta bry mig om vilken teknik som används.

Ska bli väldigt intressant att se hur väl AMD lyckas med FSR3. Svårt att säga vilka spel jag personligen skulle nyttja frame-generation i. Överlag tror jag att det kan fungera riktigt bra i lite långsammare spel som jag ändå helst hade spelat med joypad. Witcher 3 next-gen känns ju som en värdig kandidat.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Det handlar inte om att det är 'låst' på tidigare hårdvara, precis som RT-core som inte finns på GTX-kort. Hårdvaran finns inte för DLSS 3 på tidigare generationer. Av samma anledning är DLSS 2 märkbart bättre än FSR, och likaså lär DLSS 3 ha fördelar över FSR 3. Man kommer bara så långt med mjukvara, men när det finns dedikerat kisel på kortet för en specifik uppgift kommer det alltid att vara bättre, även om det betyder att äldre produkter inte kan stödja det.

Vid dom testerna jag har gjort med FSR 2.2 och DLSS 2.0 så har jag knappt märkt någon skillnad i bildkvalitén om inte tittar extremt noggrant. Tror nog mest att det är snack från nVidia håll för att fortsätta att kunna sälja kort till löjliga priser och sedan kunna skylla på hårdvaran drar upp priserna.

Är 99% säker på DLSS 3.0 kommer till RTX 20 och 30 serien så fort AMD har släppt FSR 3.0.¨

DLSS 3.0 är ju låst till RTX 40 serien tillmesta dels för att det ska finnas en anledning att köpa RTX 40 serien över RTX 30 serien.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Det handlar inte om att det är 'låst' på tidigare hårdvara, precis som RT-core som inte finns på GTX-kort. Hårdvaran finns inte för DLSS 3 på tidigare generationer. Av samma anledning är DLSS 2 märkbart bättre än FSR, och likaså lär DLSS 3 ha fördelar över FSR 3. Man kommer bara så långt med mjukvara, men när det finns dedikerat kisel på kortet för en specifik uppgift kommer det alltid att vara bättre, även om det betyder att äldre produkter inte kan stödja det.

Det har dock blivit väldigt svårt att peka på skillnaden mellan FSR och DLSS. Den senare har ett litet övertag, men FSR håller förvånansvärt bra. Hårdvaran motiverar inte här.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det har dock blivit väldigt svårt att peka på skillnaden mellan FSR och DLSS. Den senare har ett litet övertag, men FSR håller förvånansvärt bra. Hårdvaran motiverar inte här.

Håller helt dig med provade DLSS och FSR idag i cyberpunk på 4k tv både inställda på quailty och märkte absolut ingen skillnad mellan dom två.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _genki:

Det hade varit riktigt roligt ifall AMD hade kunnat prestera bättre resultatet än DLSS3 genom att deras teknik är betydligt mer handtillverkad. I dagsläget har FSR2 lägre latenser än DLSS2 när man kör Quality mode, och även om FSR2 är något "flimmrigare" än DLSS2 tycker jag ändå tekniken står sig tillräckligt bra för att jag ska sluta bry mig om vilken teknik som används.

Ska bli väldigt intressant att se hur väl AMD lyckas med FSR3. Svårt att säga vilka spel jag personligen skulle nyttja frame-generation i. Överlag tror jag att det kan fungera riktigt bra i lite långsammare spel som jag ändå helst hade spelat med joypad. Witcher 3 next-gen känns ju som en värdig kandidat.

Klarar personligen inte av FSR 2.1+ för att det flimmrar så mycket. Man ser verkligen att spelet är uppskalat från en lägre upplösning, iom att mer aliasing introduceras. Något som DLSS nästan löser helt i Cyberpunk.

Permalänk
Medlem

Jag använder nästan bara DLSS eller DLAA om det finns tillgängligt, man kan maxxa grafiken på ett RTX 3060 Ti.

Känns som dessa tekniker gör att man inte måste köpa de dyraste korten för att få full prestanda med allt på max.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv

Jag fattar inte varför både AMD och NV är så fixerade på att fejka bildrutor.

Varför skulle jag vilja ha det???? Datorn vet inte vad jag kommer att göra härnäst.

Sluta med det här skitfejkandet i jakt på mer max-FPS, det är inte där fokus ska vara. Satsa på att sänka fördröjningar, jämna ut fördröjningar och högre minumum-fps istället. Men det är klart, allt det där är svårare, och inte lika sexigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vid dom testerna jag har gjort med FSR 2.2 och DLSS 2.0 så har jag knappt märkt någon skillnad i bildkvalitén om inte tittar extremt noggrant. Tror nog mest att det är snack från nVidia håll för att fortsätta att kunna sälja kort till löjliga priser och sedan kunna skylla på hårdvaran drar upp priserna.

Är 99% säker på DLSS 3.0 kommer till RTX 20 och 30 serien så fort AMD har släppt FSR 3.0.¨

DLSS 3.0 är ju låst till RTX 40 serien tillmesta dels för att det ska finnas en anledning att köpa RTX 40 serien över RTX 30 serien.

Jag håller helt med om att DLSS 3 endast existerar för att pusha försäljningen av 40-serien över tidigare generationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jag fattar inte varför både AMD och NV är så fixerade på att fejka bildrutor.

Varför skulle jag vilja ha det???? Datorn vet inte vad jag kommer att göra härnäst.

Sluta med det här skitfejkandet i jakt på mer max-FPS, det är inte där fokus ska vara. Satsa på att sänka fördröjningar, jämna ut fördröjningar och högre minumum-fps istället. Men det är klart, allt det där är svårare, och inte lika sexigt...

Det där är väl en smakfråga, jag tänker på laptops med t.ex 4060 eller 4050. I ett sådant 'budget'-(fortfarande dyrt såklart)-segment kommer tekniker som DLSS 3 erbjuda dig en spelbar upplevelse utöver vad som annars hade kunnat vara en powerpoint slideshow. Just i dessa fall är tekniken nästan ett måste tyvärr. Fördelen är ju att du får flera gånger mer prestanda-per-watt än tidigare generationer.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om FSR 3's interpolering/generering är bekräftat att fungera på alla GPU's men, om det är så så ser jag inte hur det kan vara dåligt någonstans över huvud taget. Visst, det lär absolut ha sina problem och påverkan överlag på hur bra bilderna faktiskt ser ut när det implementerats men om det finns en möjlighet för folk (med allt ifrån 1070s till .. 7900XT's) att få ut en potentiellt förbättrad upplevelse i spel så ser jag inte hur det kan anses vara dåligt. Ett (potentiellt) sämre alternativ till DLSS 3 men som fungerar på så gott som allt verkar genuint som en bra idé för alla som sitter på en relativt modern (men inte Nvidia's 4000-serie) GPU. 3000-serien verkar hysteriskt popular fortfarande om jag endast tittar på dator-signaturerna från användare här på SC och, det är trots allt bara ett alternativ, vill man inte använda det så måste man som sagt inte.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jag fattar inte varför både AMD och NV är så fixerade på att fejka bildrutor.

Varför skulle jag vilja ha det???? Datorn vet inte vad jag kommer att göra härnäst.

Sluta med det här skitfejkandet i jakt på mer max-FPS, det är inte där fokus ska vara. Satsa på att sänka fördröjningar, jämna ut fördröjningar och högre minumum-fps istället. Men det är klart, allt det där är svårare, och inte lika sexigt...

Med dagens påhittade pixlar kan man få 4 gånger fps ungefär. Dom som köper dyra grafikkort tycker det är mer värt än lite latency. Och dom som bryr sig om latency har redan 300-1000 fps i spelen dom spelar ändå, och är inte beredda att betala för mer.

Det är väl så enkelt kan jag tro..

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Axelryckning. Meh.

Jag syftar på själva funktionen alltså, jag har aldrig varit en fan av interpolerade fejkframes.

> *Äger ett 3090*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Men för att få ur mer prestanda, varför inte.

Fast det får man inte...

Vi behöver inte springa Nvidias ärende här och inbilla nån att frame-interpoleringen är att likställa med mer prestanda.

Permalänk
Medlem

Dubblerad FPS är ju ingenting mot Nvidias 15x FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dubblerad FPS är ju ingenting mot Nvidias 15x FPS.

Var ser du 15x?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Testat lite i det fåtal spel det fungerar i. Rätt kluven, de får jobba mer på implementationen. Men för att få ur mer prestanda, varför inte.

Kör det dock inaktiverat om jag kan klara övriga prestandakrav.

FSR 2 åker på i alla spel det finns på för mig. Samma med DLSS när jag hade 3070. Även om det blir några artefakter och marginellt sämre estetiskt så är prestandavinsten allt för stor för att inte använda det. Så till vida jag inte kan köra 144FPS utan minsta drops, då skippar jag det. Med 3070 var det nästan ett krav då antingen VRAM tog slut på allt för många spel eller så orkade det helt enkelt inte med 1440P, skräpkort för 1440P. 60 FPS är inte ok.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F