Sverige, ett u-land vid paketleverans.

Permalänk
Medlem

Sverige, ett u-land vid paketleverans.

Jag beställer en hel del saker från utlandet. Det fungerar bra och jag får oftast hem det jag beställt.
Men!
1. Trackingen:
Jag kan när jag beställt något följa varenda steg min beställning gör. Så länge paketet är utanför Sveriges gränser. Så snart paketet hamnar i Sverige så blir det tvärtyst länge, väldigt länge. Ingenting nytt visas på trackingsidorna. Varför? Paketet hinner behandlas, paketeras, exporthanteras och skeppas från andra sidan planeten till Sverige på kortare tid än vad paketet ligger stilla här i Sverige.

2. Leveransen:
Efter denna vilostund hos importen så ska det sen vistas i flera dagar på någon lastbil utan att jag får särskilt mycket info om vad som händer. Plus att infon kan vara direkt felaktig.

Varför denna ovilja att dela infon med mig och varför är Sverige så fantastiskt segt leveransmässigt?

Kanske hamnade i fel forumdel...

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Min fråga blir då, är det bättre åt andra hållet? Dvs får du full spårning i USA, Kina, Japan och liknande? Eftersom Sverige nu är ett sådant U-land.

Om du väljer frakt där samma bolag håller i hela kedjan brukar det vara lättare med spårningen och snabbare hantering. Men då kostar det också lite extra.

(kan säga att enda gångerna jag inte har snabb hantering i Sverige är när avsändaren inte lämnat någon spårningsinformation och jag måste vänta på eventuell pappersavi för tullen och leverans)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Om du väljer frakt där samma bolag håller i hela kedjan brukar det vara lättare med spårningen och snabbare hantering. Men då kostar det också lite extra.

Det här! Bra, snabbt, billigt; välj två.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag beställer inte så mycket från utlandet utan mest inrikes och då tycker jag spårning fungerar mycket bra.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Min fråga blir då, är det bättre åt andra hållet? Dvs får du full spårning i USA, Kina, Japan och liknande? Eftersom Sverige nu är ett sådant U-land.

Ja det är ju det jag får. Ända till Sverige när postnord eller tullen tar över. Det är då det börjar bli glest med uppdateringar. Det har tagit så pass lång tid att jag har börjat fundera om de försvunnit.
1-2 veckor för paket från usa/kina eller liknande att nå Sverige och sen lika länge att ta sig 20 extra mil i Sverige.

Sidonot. Har postnord börjat krångla igen? Mina två senaste inrikespaket har gått upp i rök efter vägen.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Sidonot. Har postnord börjat krångla igen? Mina två senaste inrikespaket har gått upp i rök efter vägen.

Inte haft problem varken inrikes eller med paket som kommer från utlandet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Känner igen det som TS nämner spårning från utlandet, och sen när paketet väl anlett till sverige blir det tyst för att sedan helt plötsligt ploppa upp i brevlådan eller på ens service ställe.

Men på det stora hela funkar det bra ändå tycker jag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av M3Johan:

Jag beställer en hel del saker från utlandet. Det fungerar bra och jag får oftast hem det jag beställt.
Men!
1. Trackingen:
Jag kan när jag beställt något följa varenda steg min beställning gör. Så länge paketet är utanför Sveriges gränser. Så snart paketet hamnar i Sverige så blir det tvärtyst länge, väldigt länge. Ingenting nytt visas på trackingsidorna. Varför? Paketet hinner behandlas, paketeras, exporthanteras och skeppas från andra sidan planeten till Sverige på kortare tid än vad paketet ligger stilla här i Sverige.

2. Leveransen:
Efter denna vilostund hos importen så ska det sen vistas i flera dagar på någon lastbil utan att jag får särskilt mycket info om vad som händer. Plus att infon kan vara direkt felaktig.

Varför denna ovilja att dela infon med mig och varför är Sverige så fantastiskt segt leveransmässigt?

Kanske hamnade i fel forumdel...

Håller med helt och hållet. Har vid flertalet tillfällen beställt från andra sidan planeten och paketen skickas hit inom den tid som anges, därefter tar det helt stopp så fort Postnord eller DHL blir inblandat, förmodligen de två sämsta leveransföretagen som befunnit sig på svensk mark.

En annan favorit är när Postnord kontaktar en att de ska leverera ett paket dag X så man måste vara hemma eftersom de inte ringer innan ankomst, men helt enkelt skiter i att dyka upp och kommer en annan dag istället.

Verkligen skrämmande att svensk posttjänst är så katastrofalt dålig efter alla dessa år med missöden.

Permalänk
Medlem

Jag tycker jag får bra tracking inom Sverige, från stor sorteringscentral sen lokal central och sist utkörning till ombud eller hem, och har nog aldrig blivit av med en leverans. Tycker snarare jag är i blindo när min Aliexpress beställning är nånstans mellan säljare och exportflygplats, eller i transit i EU... Bor du i en stor stad eller en avkrok på landet?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigindraux:

Håller med helt och hållet. Har vid flertalet tillfällen beställt från andra sidan planeten och paketen skickas hit inom den tid som anges, därefter tar det helt stopp så fort Postnord eller DHL blir inblandat, förmodligen de två sämsta leveransföretagen som befunnit sig på svensk mark.

En annan favorit är när Postnord kontaktar en att de ska leverera ett paket dag X så man måste vara hemma eftersom de inte ringer innan ankomst, men helt enkelt skiter i att dyka upp och kommer en annan dag istället.

Verkligen skrämmande att svensk posttjänst är så katastrofalt dålig efter alla dessa år med missöden.

Vilka skulle du säga är de 2 bästa leveransföretagen så jag kan välja dom istället och slippa samma missöde?

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Ja det är ju det jag får. Ända till Sverige när postnord eller tullen tar över. Det är då det börjar bli glest med uppdateringar. Det har tagit så pass lång tid att jag har börjat fundera om de försvunnit.
1-2 veckor för paket från usa/kina eller liknande att nå Sverige och sen lika länge att ta sig 20 extra mil i Sverige.

Sidonot. Har postnord börjat krångla igen? Mina två senaste inrikespaket har gått upp i rök efter vägen.

Bara för att dubbelkolla så att du inte missförstår. Du skickar paket utomlands och får spårning hela vägen och extremt snabb tullhantering?
För det du beskriver är bara import till Sverige.

Permalänk
Skrivet av leverbrock:

Vilka skulle du säga är de 2 bästa leveransföretagen så jag kan välja dom istället och slippa samma missöde?

Två bästa? Mig veterligen har vi inte två bästa.
Det transportbolaget jag har bra erfarenheter av inom Sverige är Bring som ägs av Posten Norge så där har du iaf enligt mig ett säkert kort.

Här är Alexander Bards syn på DHL för den som är intresserad
https://twitter.com/Bardissimo/status/1545861515902914560

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigindraux:

Här är Alexander Bards syn på DHL för den som är intresserad
https://twitter.com/Bardissimo/status/1545861515902914560

Så där uttrycker ju sig Alexander Bard om allting, å andra sidan.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Vilka skulle du säga är de 2 bästa leveransföretagen så jag kan välja dom istället och slippa samma missöde?

UPS är i alla fall sämst, så undvik dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Bara för att dubbelkolla så att du inte missförstår. Du skickar paket utomlands och får spårning hela vägen och extremt snabb tullhantering?
För det du beskriver är bara import till Sverige.

Ja jag missförstod med flit då jag bor i Sverige och inte har någon anledning att beställa till något annat land.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Varför denna ovilja att dela infon med mig och varför är Sverige så fantastiskt segt leveransmässigt?

För att du inte betalar för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

För att du inte betalar för det

Så berätta hur jag beställer från utlandet på bästa sätt för att den svenska biten ska gå smidigare. Det brukar finnas ett fraktsätt att välja på. Där det finns fler brukar jag välja det med snabbast tid samt om jag känner till bolaget, dhl eller schenker exempelvis.
Men man lär väl muta någon inom tullen för det är ju här i Sverige problemet uppdagas. Sällan utomlands där det oftast brukar gå snabbare till Sverige än utsatt tid.
Här i landet får jag i bästa fall veta en dag innan att paketet kommer att levereras efter att ha legat i limbo (som det stod i en annan tråd) ett par veckor.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Skrivet av Nigindraux:

Håller med helt och hållet. Har vid flertalet tillfällen beställt från andra sidan planeten och paketen skickas hit inom den tid som anges, därefter tar det helt stopp så fort Postnord eller DHL blir inblandat, förmodligen de två sämsta leveransföretagen som befunnit sig på svensk mark.

En annan favorit är när Postnord kontaktar en att de ska leverera ett paket dag X så man måste vara hemma eftersom de inte ringer innan ankomst, men helt enkelt skiter i att dyka upp och kommer en annan dag istället.

Verkligen skrämmande att svensk posttjänst är så katastrofalt dålig efter alla dessa år med missöden.

Problemet PostNord har är att de har en stor mängd försändelser och därför får svårt att ge mer personlig service.
De har krav på sig att sköta leveranser över hela landet, har vinstkrav på sig och den ekvationen går inte riktigt ihop.

Vore bättre om PostNord bara skötte myndighetsbrev och förvaltningsbrev.

Sedan kunde privata aktörer ta hand om paket.

I Danmark (som äger 50% av PostNord) har alla medborgare en myndighetsbrevlåda för privatpersoner och all den den posten går igenom den. Blev stora uppsägningar av brevbärare i Danmark då, men varför inte använda digitaliseringen.

Vill man ha en bättre frakt får man betala lite extra.

PostNord behöver få ett nytt uppdragsdirektiv från staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

UPS är i alla fall sämst, så undvik dem.

Nä nu vet jag inte vilket ben jag ska stå på, Nigindraux säger ju att DHL och Postnord är sämst.
Är det så att vi har 3 och inte 2 sämsta?

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Vilka skulle du säga är de 2 bästa leveransföretagen så jag kan välja dom istället och slippa samma missöde?

Parcelforce är överlägsna när jag skickat från England hit, dock tar schenker/gls över eller Postnord. Då får man ett nytt trackingnummer och det blir segt.

Anledningen jag tror varför dem är så sega i sverige är att de har för få anställda/inte automatiserat tillräckligt.

Senast tjejen fick packet från England så tog Postnord emot den i Stockholm sen skickades den till Malmö för tull sedan Jönköping och tillsist Stockholm för leverans (rosersberg först sedan veddesta)

UPS är krångligast att använda och oftast dyrast.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Ja jag missförstod med flit då jag bor i Sverige och inte har någon anledning att beställa till något annat land.

Misstänkte så, men lägg då ned attityden om att jämföra med saker du inte har någon koll på.

Du vet inget alls om hur Sverige har långsammare hantering än andra länder - för du har bara sett ena sidan av hanteringen. Den svåra sidan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av M3Johan:

Jag beställer en hel del saker från utlandet. Det fungerar bra och jag får oftast hem det jag beställt.
Men!
1. Trackingen:
Jag kan när jag beställt något följa varenda steg min beställning gör. Så länge paketet är utanför Sveriges gränser. Så snart paketet hamnar i Sverige så blir det tvärtyst länge, väldigt länge. Ingenting nytt visas på trackingsidorna. Varför? Paketet hinner behandlas, paketeras, exporthanteras och skeppas från andra sidan planeten till Sverige på kortare tid än vad paketet ligger stilla här i Sverige.

2. Leveransen:
Efter denna vilostund hos importen så ska det sen vistas i flera dagar på någon lastbil utan att jag får särskilt mycket info om vad som händer. Plus att infon kan vara direkt felaktig.

Varför denna ovilja att dela infon med mig och varför är Sverige så fantastiskt segt leveransmässigt?

Kanske hamnade i fel forumdel...

1: Det får ett nytt sändningsnummer oftast
2: Tullen ska gå genom allt som kommer in, det kan ta tid.
Tror inte det vistas flera dagar i en lastbil, några enstaka paket kanske som rullat in under en hylla eller glömts kvar i en bur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigindraux:

Håller med helt och hållet. Har vid flertalet tillfällen beställt från andra sidan planeten och paketen skickas hit inom den tid som anges, därefter tar det helt stopp så fort Postnord eller DHL blir inblandat, förmodligen de två sämsta leveransföretagen som befunnit sig på svensk mark.

En annan favorit är när Postnord kontaktar en att de ska leverera ett paket dag X så man måste vara hemma eftersom de inte ringer innan ankomst, men helt enkelt skiter i att dyka upp och kommer en annan dag istället.

Verkligen skrämmande att svensk posttjänst är så katastrofalt dålig efter alla dessa år med missöden.

Min egen åsikt är att PostNord, DHL och Schenker fungerar mycket bra för privata paket inrikes. Jag bor i en liten by i Västergötland. Väljer aldrig hemleverans om det går att undvika just för att det är meckigt att möta upp en leverans hem som tex UPS är förtjusta i. Undantaget hundmat som PostNord levererar till dörren utan signering, vilket fungerar bra.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

1: Det får ett nytt sändningsnummer oftast

Det händer inte mina försändelser. Det var väldigt, väldigt länge sedan man fick ett nytt sändningsnummer när det är PostNord som tar över i Sverige för mig iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det händer inte mina försändelser. Det var väldigt, väldigt länge sedan man fick ett nytt sändningsnummer när det är PostNord som tar över i Sverige för mig iallafall

Hände mig förra veckan, parcelforce UK - > nytt # i Sverige dock registrerades den på appen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Det händer inte mina försändelser. Det var väldigt, väldigt länge sedan man fick ett nytt sändningsnummer när det är PostNord som tar över i Sverige för mig iallafall

OK..
Tur att jag inte skrev att det var alla transporter;)

Mina kollin från usa har dock fått det när PN tagit över

Permalänk
Medlem
Skrivet av flera stycken:

Betala för det

Det går inte att betala för en tjänst som inte erbjuds.
Snabbare är ofta dyrare och det är det alternativet jag väljer om det går.

Skrivet av tcntad:

1: Det får ett nytt sändningsnummer oftast
2: Tullen ska gå genom allt som kommer in, det kan ta tid.
Tror inte det vistas flera dagar i en lastbil, några enstaka paket kanske som rullat in under en hylla eller glömts kvar i en bur.

1. Ja så kan det vara men det numret borde delges mig i så fall. Men det är det ursprungliga numret jag hämtar ut paketen på så det är nog inte hela sanningen.
Förtydligande, det brukar stå additional tracking number på de utländska trackingsidorna och det är ganska ofta det svenska numret, det som jag uppger när jag hämtar paketet. Det kan man också följa från de utländska sidorna men inte hos postnord förrän paketet har hamnat inom svenska gränsen.

2. Nej inte en och samma bil men är den enda noteringen "Paket på väg, beräknat leveransdatum är för närvarande okänt" eller liknande så är det så det upplevs.

Skrivet av Kwirek:

Misstänkte så, men lägg då ned attityden om att jämföra med saker du inte har någon koll på.

Du vet inget alls om hur Sverige har långsammare hantering än andra länder - för du har bara sett ena sidan av hanteringen. Den svåra sidan.

Jag måste nästan berömma ditt försvarsagerande. Dock verkar det som att jag klivit på en öm tå hos dig men om du kallar det en attityd för att man frågar när man inte vet så har du nog lite att arbeta med hos dig själv.
Det verkar som att du tror att jag jämför tjänsten men jag kollar enbart tiden på de olika anhalterna. Det finns ingen anledning att jämföra med länder jag aldrig varit i.

Men som vanligt så blir trådarna förstörda...
OAO

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Jag måste nästan berömma ditt försvarsagerande. Dock verkar det som att jag klivit på en öm tå hos dig men om du kallar det en attityd för att man frågar när man inte vet så har du nog lite att arbeta med hos dig själv.
Det verkar som att du tror att jag jämför tjänsten men jag kollar enbart tiden på de olika anhalterna. Det finns ingen anledning att jämföra med länder jag aldrig varit i.

Men som vanligt så blir trådarna förstörda...
OAO

Fast @Kwirek har en poäng. Jag vet inte om du har erfarenhet av rena inrikes-försändelser eller om du bara beställer från utlandet, men som många andra redan redogjort för i tråden så fungerar inrikes-paket oftast väldigt bra. Paket brukar levereras inom 1-2 dagar och man får ständiga uppdateringar om vart paketet befinner sig (typiskt sett ändå från att det hämtas upp på ett lager, går igenom olika sorterings-centraler och sist lastas på lastbil för utkörning, etc.). Detta gäller alltså såväl Postnord som DHL, Schenker, etc.

Så vad du då egentligen klagar på är själva import-hanteringen och förmedlingen av information mellan den svenska speditören och den ursprungliga. Det är alltså här poängen från @Kwirek kommer in. Du har ingen erfarenhet från något annat lands hantering av detta än Sverige, så dina slutsatser om att Sverige skulle vara alldeles utomordentligt kassa är alltså inte baserade på någon som helst jämförelse eller fakta, utan endast någon slags gissning eller föreställning om hur du tror det är i andra länder.

Vidare så finns det ju flertalet faktorer som kan vara orsaken till ditt upplevda problem. Tullhanteringen går olika fort baserat på hur vad som är gjort på förhand. Har säljaren redan sett till att moms och tull är inbetalt och skickar med korrekta importdeklarationer så borde det gå snabbt och smidigt, har säljaren inte gjort det så måste det administreras vid gränsen, vilket tar tid.

Gällande uppdatering av trackinginformation så är det svårt att säga varthän problemet ligger. Som redan kunnat konstaterats för inrikes-paket så finns det väldigt detaljerad information. Jag har svårt att se att man medvetet skulle undvika att ha samma information för utrikes-försändelser. Så frågan är ju då om felet är de svenska speditörerna, eller om problemet är på andra sidan (eller då i kopplingen emellan dessa). Det kan absolut finnas mycket fog för att ge Postnord en näve skit för olika saker. Men det är lite svårare att göra det om man inte har särskilt mycket på fötterna...

Permalänk
Medlem

Han har en poäng för dig eftersom du gör samma fel i ditt antagande.

Jag fick en leverans senast idag där det i flera dagar enligt postnords trackingsida/app inte har gått att beräkna leveransdatum men att det anlänt hit till Sverige. Ett utlandspaket men inom eu.
Det har förvisso inte gått på någon annan sida heller då det bara stått att det har anlänt i mottagarlandet. Men återigen så är det innanför gränsen informationen tryter.
Jag har också svårt att se att de medvetet skulle strunta i trackinginfon för utlandspaket.

Av mina tio senaste leveranser är det endast hälften som nått mig utan problem. Tre stycken har blivit fellastade och farit iväg till fel landsände och två har helt enkelt upphört att existera. Dessa är enbart inrikespaket.

Jag kan ju tycka att det är lite konstigt att inte få fråga eller ha en åsikt om man inte vet hur resten av världen fungerar.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

De enda gångerna jag har haft problem med leveranser från utlandet är när de enda leverantörsalternativen varit FedEx eller UPS och då är det deras spårning som missat när varorna kommit över gränsen. Annars kommer allt inom utlovad tid. Då har jag aldrig köpt något från Kina men väl från Japan. Taiwan och en hel del från länder inom EU.
Nja, förresten, det strulade en gång då jag glömde betala in införselskatt (alkoholskatt) för vin men där var det ju mitt fel, allt fastnade i tullen tills jag kom på att jag ju borde betalat in skatten och skickat intyget till avsändaren. Det enda jag kunde klagat på där är att de (tullen eller avsändaren) kunde meddelat att grejerna satt fast pga att inget intyg om betalning kommit in).