EU vill göra mobiler reparerbara i tio år

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Amen brother! Håller helt med!

Nu när samsung tex säljer ett batteri för över 2800:- är det inte rimligt att reparera en gammal galaxy.
De har ju hittat knepet att tjäna pengar genom att de säljer batteriet Endast tillsammans med skärmen! Lurendrejeri!!

Var har du hittat ett batteri för 2800? Samsung (eller mcare Sverige som köpt upp Samsung Service) tar 850:- för batteribyte på Samsung telefoner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Precis, just för att inte finns en opinion/marknad för detta.

För att mobiltillverkarna styrt det så ja.

Permalänk
Medlem

It's something

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är ju att de inte ställer några som helst krav på rimliga priser på reparationer eller reservdelar, så priserna lär inte bli rimliga och då gör det ingen skillnad.

Nej precis. Det är priset idag som gör att man inte väljer att reparera eftersom det är i regel oftast billigare eller iallafall mer värt att köpa något nytt.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att lite mer standardisering kanske vore bra, tänk reservdelar som passar till flera enheter.
Att det görs nya modeller där storleken skiljer med nån millimeter hit och dit och inte ens märks är ju ganska knasigt kan jag tycka, har vi inte empiri på vilka storlekar som passar bra och segmentera marknaden efter dem?

Nu är väl inte så många fans av fairphone kanske, men säg att fler tillverkare anpassade sig till varandra och samarbetade i utformning av delar, modulär konstruktion och inte minst systemet som körs i telefonerna.
Om de vill ha konkurrensfördelar kan de ju alltid göra vissa delar exklusiva i försäljning men ändå kompatibla med andra enheter.

Tänk om jag kunde välja att köra en form av ren AOSP eller LineageOS på en ny telefon och ha den packeterad från fabrik så, med låst bootloader och utan root access så att samtliga appar fungerade på den? Det vore ju toppen!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att EU ställde krav istället på att batteriet ska gå att byta enkelt.

Samt att dom kunde ställa krav på dator tillvekrare att de ska gå att byta hårdisk på alla datorer.

Permalänk
Medlem

Jag blir ganska triggad av den här tråden när alla verkar tycka att 5 år är rimligare än 10 år.

Själv tycker jag att EU borde köra ner 20 år i halsen på dom. Varför? Jo därför jag skulle jättegärna vilja spela det där spelet jag köpte på min iPhone om 20 år och då är det ju perfekt att det fortfarande finns delar att köpa, typ ett nytt orginalbatteri.

Permalänk
Medlem

Vad hjälper det om man kan reparera en 10 år gammal surfplatta när det var 7 år sen sist den fick en mjukvaruuppgradering? Jag har haft flera billiga lenovoplattor som får uppgraderingar i två år sen får man roota och ta hem från XDA , men meket, säkerhetsaspekterna samt framförallt kunskapsutmaningen gör ju inte många gör så precis.

Bättre om man siktat på dels att det ska finnas uppdateringar minst 5år samt att batteriet ska vara utbytbart av slutanvändare, hade minskat min andel elektronikskrot (sist jag byte mobil var det för batteriet tog slut )

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Pudels kärna är väl egentligen detta:

Kommer att resultera i följande;

1. Självklart kan du få reparera din telefon, men det kostar 7001kr. En utbytesenhet kostar 7000kr, så du får en ny istället.
2. Självklart har du möjlighet att reparera din 7 år gamla telefon, men på grund av att det är svårt att få fram reservdelar osv så kommer det att kosta 8000kr. Säker att du inte hellre vill ha en ny telefon, du kan få 1000kr för inbytet av din gamla enhet?
3. Inget förändras egentligen för det finns ingen marknad för det. Det finns ingen som vill hålla så förbannat hårt i sin 5+ år gamla enhet att man är villig att betala vad det faktiskt kostar att reparera den, oavsett hur mycket enklare man gör det.

En vettigare lösning hade varit mjukvara. Säkerställ säkerhetsuppdateringar i 5år minst på ALL ELEKTRONIK (Inklusive routrar, ja, jag SER ER!) vilket hade haft en oerhört större effekt.
Titta bara på andelen Svenssons som sitter kvar på sin 5 år gamla router utan att veta att den slutade få uppdateringar 18 månader efter att dem köpte den...

Med tanke på hur en del köper hårdvara lika ofta som andra går på toa så kanske det skulle behövas en beteendeförändring. Få verkar ha fått tankeställare om att vårat klimat håller på att gå åt fanders - men vad gör det när man kan skaffa en ny telefon varje eller vartannat år?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Med tanke på hur en del köper hårdvara lika ofta som andra går på toa så kanske det skulle behövas en beteendeförändring. Få verkar ha fått tankeställare om att vårat klimat håller på att gå åt fanders - men vad gör det när man kan skaffa en ny telefon varje eller vartannat år?

Oändlig tillväxt i en ändlig värld
Lån och krediter är på tok för enkelt att skaffa vilket ändrar inställningen till det, kanske gör en rejäl räntehöjning något åt det men jag är tveksam.

Har på tok för många vänner som inte ser krediter eller lån som något annat än att "dela upp betalningen gratis" så det krävs nog något stort

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Oändlig tillväxt i en ändlig värld
Lån och krediter är på tok för enkelt att skaffa vilket ändrar inställningen till det, kanske gör en rejäl räntehöjning något åt det men jag är tveksam.

Har på tok för många vänner som inte ser krediter eller lån som något annat än att "dela upp betalningen gratis" så det krävs nog något stort

Det är ju inte okej att som människa på ”samma nivå” som en annan människa, att utbilda denne eller förklara hur saker ligger till för då kommer Jante och rycker dig i örat. För ”man ska minsann inte tro att man är nåt eller är bättre än någon annan på något”.
Vissa svarar ju lite kränkt att ”jo såklart men det beror på hur man uttrycker sig”. Då vänder jag på klacken och går kan jag säga.

Samtidigt som vad vet jag - samvetet eller medvetenheten i en vill ju ändå på något sätt hjälpa eller tala om.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

10 år är en fantasisiffra som dessutom bär noll syfte utan mjukvarustöd. Varför ska man laga en 9 år mobiltelefon om det inte kommit en enda säkerhetsuppdatering på ett decennium?!

Det ska definitivt finnas krav på att en mobil ska hålla säkerhetsmässig standard så bankid etc fungerar i 10 år minst.

Det enda som gör att folk skaffar en ny svart rektangel om och om igen är att branchen gör det svårt att laga och mjukvaran försämras. Mina senaste mobiltelefoner har i funktionalitet varit exakt lika dana, men jag har varit mer eller mindre tvingad att köpa nya.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Irregular Programming:

Det ska definitivt finnas krav på att en mobil ska hålla säkerhetsmässig standard så bankid etc fungerar i 10 år minst.

Det enda som gör att folk skaffar en ny svart rektangel om och om igen är att branchen gör det svårt att laga och mjukvaran försämras. Mina senaste mobiltelefoner har i funktionalitet varit exakt lika dana, men jag har varit mer eller mindre tvingad att köpa nya.

Du ber om något som omöjligen kan regleras på ett legalt sätt och samtidigt bibehålla integriteten i marknaden.
Det är en fantasi. Hur ska du kunna tvunget reglera mobiltillverkare till att stödja en mjukvara som de inte ens utvecklar? Hur ska en mobiltelefon kunna stödja en mjukvara som inte slutas utvecklas?

10 år gammal hårdvara saknar ju t ex hårdvaruinstruktioner för de senaste grejerna. Inget man kan trolla fram.
Jag vidhåller. 10 år är en fantasisiffra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du ber om något som omöjligen kan regleras på ett legalt sätt och samtidigt bibehålla integriteten i marknaden.
Det är en fantasi. Hur ska du kunna tvunget reglera mobiltillverkare till att stödja en mjukvara som de inte ens utvecklar? Hur ska en mobiltelefon kunna stödja en mjukvara som inte slutas utvecklas?

10 år gammal hårdvara saknar ju t ex hårdvaruinstruktioner för de senaste grejerna. Inget man kan trolla fram.
Jag vidhåller. 10 år är en fantasisiffra.

Snack, det handlar bara om mjukvara anledningen till varför bankid inte fungerar är pga att det inte kommer säkerhetsuppdateringar.

Krav på uppdateringar, och krav på telefoner som enkelt kan repareras är knappast något som borde vara konstigt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Irregular Programming:

Snack, det handlar bara om mjukvara anledningen till varför bankid inte fungerar är pga att det inte kommer säkerhetsuppdateringar.

Krav på uppdateringar, och krav på telefoner som enkelt kan repareras är knappast något som borde vara konstigt.

Det är väl bara att inse att vi står på varsin sida i detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Snack, det handlar bara om mjukvara anledningen till varför bankid inte fungerar är pga att det inte kommer säkerhetsuppdateringar.

Krav på uppdateringar, och krav på telefoner som enkelt kan repareras är knappast något som borde vara konstigt.

Hårdvarukraven har ändrats enormt genom generationerna av Android. Det var inte förens Android 6 det fanns några krav alls om hårdvarubackad nyckelkedja till exempel

Jag förstår verkligen varför appar inte vill ha stöd för äldre hård/mjukvara än så. Mycket bättre som Apple gör med att alla telefoner får senaste väldigt länge