Permalänk
Medlem

Datorn startar bara ibland

Hej

Ibland när jag trycker på startknappen startar inte datorn som den ska.
Chassifläktarna snurrar och tangentbord och datormus samt dioder i datorn börjar lysa men sen händer inget mer.
Datorskärmen är helt svart, den kommer inte ens till BIOS-menyn.
Normalt sätt hörs det tydligt hur fläktarna varvar upp i hela datorn och "vaknar" men det blir som om bara chassifläktarna startar på minsta varvtal.

Efter det brukar jag göra fler startförsök med att hålla in strömknappen länge och slå från brytaren på nätaggregatet och alla andra tänkbara kombinationer för att starta om datorn.

Ibland kan det ta någon minut innan det fungerar, men igår tog det nästan 20 minuter tills det gick.
Ibland är den svårtstartad några dagar i rad och sedan kan ta flera månader innan det händer igen.
Såhär har det hållit på i ungefär 1,5 år men det har aldrig tagit 20 minuter innan.

Väl igång fungerar datorn precis som förväntat som om ingenting har hänt.

Kan det vara SSD:n eller processorn om spökar?

Ifall det är intressant så har jag:
Intel I7-6700k (ej överklockad)
AMD RX 580
SSD: Samsung 850 EVO
Övriga komponenter är jag osäker på.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att nätagget ligger på gränsen av vad det klarar av.

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis ett asus-moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Jag tycker det låter som att nätagget ligger på gränsen av vad det klarar av.

Det är ett Corsair RM550x 550W Det fungerar bra att spela krävande spel och den har aldrig krashat väl i drift, men startströmmen kanske överbelastar nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brule:

Det är ett Corsair RM550x 550W Det fungerar bra att spela krävande spel och den har aldrig krashat väl i drift, men startströmmen kanske överbelastar nätagget?

Jag har varit med om att när nätagget har det kämpigt så kan det krävas flera försöka att starta datorn men att den sedan fungerar ok.

Testa koppla ur några saker så som usb enheter, hårddiskar, fläktar eller dyligt och se om den startar som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Har du möjligtvis ett asus-moderkort?

Det är ett Gigabyte Z170x-Gaming 3 enligt dxdiag.

Permalänk
Medlem

Så gott som garanterat nätagget. Detta kommer bara bli värre och värre, lär funka något år till men till sist kommer den inte starta.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Jag har varit med om att när nätagget har det kämpigt så kan det krävas flera försöka att starta datorn men att den sedan fungerar ok.

Testa koppla ur några saker så som usb enheter, hårddiskar, fläktar eller dyligt och se om den startar som den ska.

Det känns som du ringat in problemet, för igår kopplade jag ur allting samtidigt som jag öppnat chassit för att se om grafikkorts- och processorfläktarna snurrade och då startade datorn utan problem.
Jag trodde bara att det var en slump (eftersom den startar ibland efter några försök).

Tack så hjärligt det var jättefint att få hjälp så snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Så gott som garanterat nätagget. Detta kommer bara bli värre och värre, lär funka något år till men till sist kommer den inte starta.

Jätteskönt att få ett sånt exakt svar. Stort tack för hjälpen, min vän!