Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Permalänk
Medlem

1½kg kött
110 röktemp o du vill nå 61°
Rostbiff är magert så 1½-2h

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Hur gör ni som har kamado-grillar med rök-bitar vid indirekt grillning? Såg en youtuber som la rökbitar längst ned i kolhögen, som sedan tändes ovanifrån. Jag testade det idag, men tyckte att rökbitarna tog sig direkt och därmed förbrukades innan grillen ens nåt temperatur. Några tips?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hur gör ni som har kamado-grillar med rök-bitar vid indirekt grillning? Såg en youtuber som la rökbitar längst ned i kolhögen, som sedan tändes ovanifrån. Jag testade det idag, men tyckte att rökbitarna tog sig direkt och därmed förbrukades innan grillen ens nåt temperatur. Några tips?

Jag låter kamadon komma upp i temp innan jag lägger dit rök-trät (samtidigt som jag lägger på det som ska bbq:as). Behöver du lägga på mer rökträ vid en lång tillagning så köp ett par svetshandskar så du kan flytta undan galler och deflektorplatta när grillen är varm.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Jag låter kamadon komma upp i temp innan jag lägger dit rök-trät (samtidigt som jag lägger på det som ska bbq:as). Behöver du lägga på mer rökträ vid en lång tillagning så köp ett par svetshandskar så du kan flytta undan galler och deflektorplatta när grillen är varm.

Ok! Det var det lite det jag misstänkte. Jag fick med ett par tjocka grillhandskar i startpaketet, så får väl köra på det. Jag tänker att det vid första påfyllningen kanske går att lägga deflektorer och grillgaller vid sidan under uppvärmning, så att det finns en öppning att kasta in trä och sedan lägga allt på plats.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Ja, det går utmärkt. Har sett att en del föredrar att lägga rökflis i asklådan för att fylla på under drift. Kör själv uteslutande med trä och inte flis så har inte testat det.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hur gör ni som har kamado-grillar med rök-bitar vid indirekt grillning? Såg en youtuber som la rökbitar längst ned i kolhögen, som sedan tändes ovanifrån. Jag testade det idag, men tyckte att rökbitarna tog sig direkt och därmed förbrukades innan grillen ens nåt temperatur. Några tips?

Du tänder väl bara lite i mitten, sprider du ut flis/chunks runt där du tänt borde det hålla länge.

Skrivet av scienta:

Ok! Det var det lite det jag misstänkte. Jag fick med ett par tjocka grillhandskar i startpaketet, så får väl köra på det. Jag tänker att det vid första påfyllningen kanske går att lägga deflektorer och grillgaller vid sidan under uppvärmning, så att det finns en öppning att kasta in trä och sedan lägga allt på plats.

Har du delade deflektorplattor behöver du kanske inte ha alla i så kan du lätt fylla på.
Om du inte röker massor med kött då förstås.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du tänder väl bara lite i mitten, sprider du ut flis/chunks runt där du tänt borde det hålla länge.

Har du delade deflektorplattor behöver du kanske inte ha alla i så kan du lätt fylla på.
Om du inte röker massor med kött då förstås.

Precis, tänder endast i mitten. Får ge även det ett test nästa gång.

Jo jag har en Sumo, så det är delade deflektorplattor. Har inte kört några jättestora köttbitar, men har använt båda ändå för att enkelt kunna placera ett dropp-fång. Har beställt deras dropp-pannor och då kanske det räcker med endast en deflektor sen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Precis, tänder endast i mitten. Får ge även det ett test nästa gång.

Jo jag har en Sumo, så det är delade deflektorplattor. Har inte kört några jättestora köttbitar, men har använt båda ändå för att enkelt kunna placera ett dropp-fång. Har beställt deras dropp-pannor och då kanske det räcker med endast en deflektor sen.

Varför behöver du båda i för droppfång om det ser ut så här?
Eller är det annorlunda på din?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför behöver du båda i för droppfång om det ser ut så här?
Eller är det annorlunda på din?

Ser precis ut sådär. Lösningen jag hade krävde båda för att ha något att ställa fånget på, så att säga.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ser precis ut sådär. Lösningen jag hade krävde båda för att ha något att ställa fånget på, så att säga.

Vet inte vad du haft för lösning, men en sån här borde gå att peta under utan att ha båda plattorna på plats

https://www.ikea.com/se/sv/p/koncis-ugnsform-rostfritt-stal-5...

Du kan ju ha gallret kvar på den öppna sidan med, det är lätt att lyfta med ett tången om du ska ha i chunks som inte går genom gallret.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vet inte vad du haft för lösning, men en sån här borde gå att peta under utan att ha båda plattorna på plats

https://www.ikea.com/se/sv/p/koncis-ugnsform-rostfritt-stal-5...

Du kan ju ha gallret kvar på den öppna sidan med, det är lätt att lyfta med ett tången om du ska ha i chunks som inte går genom gallret.

Det var typ det jag gjorde. Problemet var att pannan riskerade att åka av utan båda plattor på. Men ska hitta annan panna så löser det sig nog!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Har ni tips på var i sthlmsområdet det går att köpa större mängdet kol/briketter för runt 8-12kr/kg?
Typ 500-1000kg?
Jag köper rätt mycket säckar varje år, men det blir många vändor till div. varuhus osv. De butiker som jag sett på nätet som säljer har ju "kvalitetskol" för typ 30-80kr/kg, vilket är kul om man grillar 2 ggr per år, men jag som grillar en gång i veckan minst behöver kunna göra av med större mängder utan att det kostar skitmycket... framförallt eftersom röken tar en hel del vid varje omgång.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Jag har lekt med tanken att göra egen kol alá Rodney Scott
Ser enkelt ut men det adderar lite tid så klart

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Har ni tips på var i sthlmsområdet det går att köpa större mängdet kol/briketter för runt 8-12kr/kg?
Typ 500-1000kg?
Jag köper rätt mycket säckar varje år, men det blir många vändor till div. varuhus osv. De butiker som jag sett på nätet som säljer har ju "kvalitetskol" för typ 30-80kr/kg, vilket är kul om man grillar 2 ggr per år, men jag som grillar en gång i veckan minst behöver kunna göra av med större mängder utan att det kostar skitmycket... framförallt eftersom röken tar en hel del vid varje omgång.

Jem&fix har billiga briketter, ingen aning om hur bra de är.

Kvalitetskolet må vara dyrare men är stora bitar som räcker längre, ju billigare desto mer småbitar och bös brukar det vara. De butikerna brukar kunna ge lite rabatt om du köper en pall.

Men 500-1000kg låter våldsamt mycket för att grilla en gång i veckan. Vad är det för rök du använder?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Coops änglamark.

Jag tänder alltid tändaren i själva grillen. Det låg lite kolrester kvar från förra grillningen som lyckades tända till igen antar jag som fick den att smälta. Nåja jag använder alltid svetshandskar ändå så behöver inte handtaget. Blev bara förvånad för det har inte hänt under de två år jag haft den.

Lägger du inte i de kol som är kvar från förra grillningen i skorstentändaren? Jag stryper alltid syretillförseln när jag grillat klart, och då ligger ett gäng halvanvända kol kvar. Lägger alltid dem först i skorstenständaren, och fyller sedan på med nya kol.

*såg att inlägget var från i somras, men ändå legitim fråga.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Lägger du inte i de kol som är kvar från förra grillningen i skorstentändaren? Jag stryper alltid syretillförseln när jag grillat klart, och då ligger ett gäng halvanvända kol kvar. Lägger alltid dem först i skorstenständaren, och fyller sedan på med nya kol.

*såg att inlägget var från i somras, men ändå legitim fråga.

Jo ibland om det är större bitar. Men annars så brinner de ju ändå när man sprider ut kolen. Jag stänger också efter grillningen, kol är inte gratis.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jem&fix har billiga briketter, ingen aning om hur bra de är.

Kvalitetskolet må vara dyrare men är stora bitar som räcker längre, ju billigare desto mer småbitar och bös brukar det vara. De butikerna brukar kunna ge lite rabatt om du köper en pall.

Men 500-1000kg låter våldsamt mycket för att grilla en gång i veckan. Vad är det för rök du använder?

Har två klotgrillar och en WSM-rök som går rätt ofta. Den käkar rätt mýcket briketter/kol när det blir 16h+.
Vet att kol i större bitar räcker längre, men inte tillräckligt länge för att det ska motivera priset.

Jag har letat å letat, men får väl leta vidare. Har också läst på lite hur man gör kol själv, men har nog inte riktigt den tiden och pillandet än.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Såg att Citygross säljer Oklahoma Joe för 6000-7000kr
Lite tunn i godset men rejäl grillyta

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Älskar hur en klotgrill på något sätt kan överleva så länge även när man köper en skitmodell. Dom rostar, hjulen ramlar av, blir vingliga... men tro fan att dom ändå åker fram och ger oss grillat kött varje år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Har två klotgrillar och en WSM-rök som går rätt ofta. Den käkar rätt mýcket briketter/kol när det blir 16h+.
Vet att kol i större bitar räcker längre, men inte tillräckligt länge för att det ska motivera priset.

Jag har letat å letat, men får väl leta vidare. Har också läst på lite hur man gör kol själv, men har nog inte riktigt den tiden och pillandet än.

Köp en kamado om du ska köra så, du kommer räkna hem den rätt fort.
Fundera också på om du verkligen behöver köra 16+ timmar, det är lite gimmick i att köra så länge som möjligt, men tillför oftast inget i praktiken. I regel räcker 6-8 timmar gott.

Göra eget kol står på min att göra lista med, men man ska ju ha tid

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köpte en Weber Genesis II 310 på Ica Maxi för 7999 kr i går.
Inte den senaste modellen men kändes som ett bra köp.
Har bara haft lite enklare gasolgrillar tidigare.
Hoppas på bra väder här på västkusten under påskhelgen. Sjukt taggad på att testa att grilla lite annat än vad jag brukar göra, för det mesta har det blivit kyckling och fläskfilé. Så får scrolla igenom denna tråd efter mer inspiration. Ha en go Påsk alla

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Tjenis!

Min älskade Weber 57 GBH blev stulen i höstas ( vem fan snor en begagnad grill för 3500kr? ) Och jag blir med hus nu i sommar så ny grill ska införskaffas. Dock hade jag tänkt att överge kol för att jag är lat och gå över till gas:S ( Kommer bli fett mobbad av alla i min närhet då jag länge propagerat för kol, och vägrat gas... ) Men men jag får svälja stoltheten.
Jag har alltid haft ett gott öga åt Weber men jag har även hört mycket bra om Napoleon, Landman har jag testat och den rostade ju som tusan så den går bort. Om ni hade ca 9-11k att lägga på en gasolgrill vad hade ni köpt? Jag vill ha möjlighet till hög temperatur och kör endel långgrillningar.

Tack på förhand.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Tjenis!

Min älskade Weber 57 GBH blev stulen i höstas ( vem fan snor en begagnad grill för 3500kr? ) Och jag blir med hus nu i sommar så ny grill ska införskaffas. Dock hade jag tänkt att överge kol för att jag är lat och gå över till gas:S ( Kommer bli fett mobbad av alla i min närhet då jag länge propagerat för kol, och vägrat gas... ) Men men jag får svälja stoltheten.
Jag har alltid haft ett gott öga åt Weber men jag har även hört mycket bra om Napoleon, Landman har jag testat och den rostade ju som tusan så den går bort. Om ni hade ca 9-11k att lägga på en gasolgrill vad hade ni köpt? Jag vill ha möjlighet till hög temperatur och kör endel långgrillningar.

Tack på förhand.

Ta en titt på Broil King också. Tror inte du kommer bli missnöjd med någon av Weber, Napoleon eller Broil King.
Landman däremot bör undvikas som du redan vet

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Köpte en Weber Genesis II 310 på Ica Maxi för 7999 kr i går.
Inte den senaste modellen men kändes som ett bra köp.
Har bara haft lite enklare gasolgrillar tidigare.
Hoppas på bra väder här på västkusten under påskhelgen. Sjukt taggad på att testa att grilla lite annat än vad jag brukar göra, för det mesta har det blivit kyckling och fläskfilé. Så får scrolla igenom denna tråd efter mer inspiration. Ha en go Påsk alla

Kan tipsa om att ta en sväng norrut till Bohus, Ale kött & chark har fint kött och rimliga priser.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Är också ute efter en gasolgrill men vill inte lägga 10k. Tänker kanske runt 4-6k, är t ex en Weber i den prisklassen fortfarande bra eller är det stor skillnad mot dom som kostar 10k+? Är det bättre att köpa något annat märke i den prisklassen?

Ser ut som att man får en t ex Weber Spirit ll för den summan. Men vad är det egentligen för skillnad på t ex 310, 315 och 320?
Har 310 någon stor nackdel? Verkar som att bara den eller 210 ryms i min budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Är också ute efter en gasolgrill men vill inte lägga 10k. Tänker kanske runt 4-6k, är t ex en Weber i den prisklassen fortfarande bra eller är det stor skillnad mot dom som kostar 10k+? Är det bättre att köpa något annat märke i den prisklassen?

Ser ut som att man får en t ex Weber Spirit ll för den summan. Men vad är det egentligen för skillnad på t ex 310, 315 och 320 ?

Utan att tittat på de specifika modellerna så brukar siffrorna betyda om det är sidobrännare och/eller extra brännare under gallret.
Den största skillnaden på en weber för 4-6k och en för 10k+ är grillytan.
Jag hade undvikit de minsta modellerna med bara en brännare, finns ingen plats för indirekt yta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Köp en kamado om du ska köra så, du kommer räkna hem den rätt fort.
Fundera också på om du verkligen behöver köra 16+ timmar, det är lite gimmick i att köra så länge som möjligt, men tillför oftast inget i praktiken. I regel räcker 6-8 timmar gott.

Göra eget kol står på min att göra lista med, men man ska ju ha tid

Det beror helt på vad man kör,
När jag gör karré (pulled pork) bringa eller högrev o bitarna är +4kg då tar bara stallningen 3-4h att komma förbi<<
Och kör sällan över 120°

Vill man göra egen kol då gör man det samtidigt så matar man grillen löpande med det man får ut
Som jag skrev ovan, Rodney Scott style

Jag kör själv nästan uteslutande vedeldat, jobbigare - Absolut men det är det absolut värt

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Tänkte ev. testa mig på att röka lax för första gången under påsken. Blir nog apelsinträ från bbqmonster som röksättare. Ska även röka hjort för att ha som kallskuret till påskafton, osäker på röksättare där.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Det beror helt på vad man kör,
När jag gör karré (pulled pork) bringa eller högrev o bitarna är +4kg då tar bara stallningen 3-4h att komma förbi<<
Och kör sällan över 120°

Vill man göra egen kol då gör man det samtidigt så matar man grillen löpande med det man får ut
Som jag skrev ovan, Rodney Scott style

Jag kör själv nästan uteslutande vedeldat, jobbigare - Absolut men det är det absolut värt

Jo, men det gör du knappast en eller flera gånger i veckan för eget bruk?
Och även om man gör det och man vill få ner kostnaden så är kamado rätt oslagbart.

Prova dra upp till runt 150 när du väl nått stall, det blir riktigt bra ändå och du kapar tiden rejält
Köttet är ändå mättat med rök när du kommit så långt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jo, men det gör du knappast en eller flera gånger i veckan för eget bruk?
Och även om man gör det och man vill få ner kostnaden så är kamado rätt oslagbart.

Prova dra upp till runt 150 när du väl nått stall, det blir riktigt bra ändå och du kapar tiden rejält
Köttet är ändå mättat med rök när du kommit så långt.

Inget ont om Kamodo för dom är Ytterst effektiva !

Annars är det inte röken det handlar om utan temp vs fett/vävnader
Allt ska få smälta i sitt eget tempo, sveper man in biten vid stall så kan man även avsluta i ugnen inne
Men ytan man får av att köra vidare på grillen är oslagbar och jag sveper 10-15° under måltemp

Normalt kör jag långkok minst 3ggr per månad men vedeldat så jag har inte "kol problemet"

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??