Cooler master sickleflow - värt ersätta med NF-A12x25 eller Phanteks T30 ?

Permalänk
Medlem

Cooler master sickleflow - värt ersätta med NF-A12x25 eller Phanteks T30 ?

Har ett gäng cooler master sickleflow 120 i min burk. Senaste iterationen antar jag att det är. Tycker det är rätt bra fläktar, de är tysta och ändå bra kräm i. Datorn är nu svintyst, ja så tyst att man endast hör den vid nära på full last under lång tid, och även då är ljudnivån acceptabel. Men jag kan inte undgå att fundera hur det vore med t.ex Noctua NF-A12x25, eller t.ex Phanteks T30 då de verkar vara fläktarnas "rolls royce". Kanske man kunde få ännu lite bättre verkningsgrad på det hela och därmed kunna sänka varvtalet ytterligare lite och gå från acceptabel ljudnivå i full last, till näst intill tyst vid full last.

Någon som har erfarenhet av senaste generationens sickleflow, samt någon av ovan nämnda fläktar? Vill helst undvika substanslösa kommentarer i stil med "Noctua eller inget" (även om jag vet att det nog är sant 😁), utan söker erfarenheter av både sickleflow samt NF-A12x25 eller T30. Tack

Permalänk

Varför laga ett fel som inte är trasigt?

Noctuas fläktar är inte enligt min erfarenhet någon mega skillnad från något annat.

Visst sen finns det skräckexemplar givetvis men är det man redan har tyst nog för ens smak är det inte lönt att byta förrän fläkten går sönder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja det är förstås det mest rimliga. If it aint broken.....

Men jag är dum i huvudet så jag kan hitta massor av anledningar att laga saker som funkar

Vi pratar sannolikt mycket små marginaler här...

Permalänk
Medlem

Happ. Då tog man saken i egna händer. Måste ju ta reda på detta
Blev en bunt med riktiga doningar nu.

Imponerande fläktar må jag säga. Vilken jädra byggkvalitet och tyngd. Känns nästan prisvärt bara man håller en i handen

Kan också rapportera efter lite testande att man numera hör i stort sett bara luft-ljud i brist på bättre sätt att beskriva det. Tystare än såhär går det nog knappt att få det.. Noctuafläktarna är i det fria tystare än sickleflow, men bara litegrann. Men de har en behagligare karaktär som låter mindre turbulent på nåt sätt. Och när man sätter ett galler på sugsidan så viner det betydligt mindre, ja nästan ingenting. I lådan med alla dess förutsättningar, galler, dammfilter, radiator etc, är de tystare. Men också klart dyrare, förstås.

Kanske det var lite halvt onödigt lull-lull, den var ju ändå rätt tyst innan. Men nu är grejerna däri lite mera "skookum" och funkar ännu lite bättre. Och i det långa loppet är det nog bättre ekonomi i noctuafläktar, dels ska de ju hålla längre och dels har de ett bättre andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Happ. Då tog man saken i egna händer. Måste ju ta reda på detta
Blev en bunt med riktiga doningar nu.
<Uppladdad bildlänk>
Imponerande fläktar må jag säga. Vilken jädra byggkvalitet och tyngd. Känns nästan prisvärt bara man håller en i handen

Kan också rapportera efter lite testande att man numera hör i stort sett bara luft-ljud i brist på bättre sätt att beskriva det. Tystare än såhär går det nog knappt att få det.. Noctuafläktarna är i det fria tystare än sickleflow, men bara litegrann. Men de har en behagligare karaktär som låter mindre turbulent på nåt sätt. Och när man sätter ett galler på sugsidan så viner det betydligt mindre, ja nästan ingenting. I lådan med alla dess förutsättningar, galler, dammfilter, radiator etc, är de tystare. Men också klart dyrare, förstås.

Kanske det var lite halvt onödigt lull-lull, den var ju ändå rätt tyst innan. Men nu är grejerna däri lite mera "skookum" och funkar ännu lite bättre. Och i det långa loppet är det nog bättre ekonomi i noctuafläktar, dels ska de ju hålla längre och dels har de ett bättre andrahandsvärde.
<Uppladdad bildlänk>

Mycket bra Köp. Jag var lite värre än dig. Men nu har man det skit snyggt. Ingen bajs färg längre

Om du vill få det tystare. Köp då dessa som jag har köpt och väntar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Mycket bra Köp. Jag var lite värre än dig. Men nu har man det skit snyggt. Ingen bajs färg längre
<Uppladdad bildlänk>
Om du vill få det tystare. Köp då dessa som jag har köpt och väntar på
<Uppladdad bildlänk>

Schysst burk!
Ja de där ramarna kanske inte är så dumt att ha egentligen. Varifrån beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Schysst burk!
Ja de där ramarna kanske inte är så dumt att ha egentligen. Varifrån beställde du?

Inet. Jag körde med sådana här innan. Men ska testa nu med dessa jag väntar in.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Äsch då, inga i lager. Får bevaka dem helt enkelt och knipa när de kommer in igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Äsch då, inga i lager. Får bevaka dem helt enkelt och knipa när de kommer in igen.

Ja jag vet. Jag ska få mina nästa månad den 11 hoppas jag. Hatar sådan. he he. Få se om det blir bra med dem. Jag vet att ibland kan någon millimeter göra mycket ljudmässigt. Effekten bryr jag mig inte om. Jag har kallt system redan.

Fläktar har en tendens att fräsa lite vid högre hastigheter om du förslår vad jag menar. Men försvinner när man har dem lite lite från radiatorns yta. Fel förklarat. Luften och turbulensen låter lite fräsig. Inte själva fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Ja jag vet. Jag ska få mina nästa månad den 11 hoppas jag. Hatar sådan. he he. Få se om det blir bra med dem. Jag vet att ibland kan någon millimeter göra mycket ljudmässigt. Effekten bryr jag mig inte om. Jag har kallt system redan.

Fläktar har en tendens att fräsa lite vid högre hastigheter om du förslår vad jag menar. Men försvinner när man har dem lite lite från radiatorns yta. Fel förklarat. Luften och turbulensen låter lite fräsig. Inte själva fläkten.

Ja precis. Men det där är alltid långt värre när fläkten suger än när den trycker.
Men det är nog inte så dumt att space:a ut fläkten lite oavsett. För fläktmotorn täcker ju en del av meshen eller radiatorn, och kommer den ut lite så frigörs den ytan så att säga. Har iofs inget att göra med vinandet/pulserandet från bladens spetsar/ändar, som förstås blir tystare med mer avstånd, men bara att frigöra lite mer användbar yta i radiatorn lär väl kunna öka prestandan lite kan jag tro.

Permalänk
Medlem

Med facit i hand nu...

6 st NF-A12x25 samt 1 st NF-S12B senare, och lite mer intrimning av fläktkurvor osv -
Så är datorn så tyst att man knappt hör den med cinebench i högsta hugg. Ett väldigt lätt vindbrus. CPU:n stabiliserar sig på 88 grader och det låter knappt någonting alls. Helt sjukt tyst. Så här tyst har mina tidigare datorer aldrig varit ens i idle.

Så kontentan är att om man vill ha en så tyst burk som möjligt så är det värt att uppgradera till Noctua. Sickleflow är rätt ok, men detta är en helt annan nivå.

Wow, wow, wow, säger jag bara. Det var dyrt men värt!

För övrigt blev det inga såna fläkt-spacer-ramar, jag köpte en 5x10 mm självhäftande tätningslist på biltema istället för under hundringen, nåt lite hårdare gummi än det man har till fönster. Bara att klippa i lagom längder och göra fläktspacers av. Ser ok ut, blir tätt och fint, och det bygger kanske ca 4 mm om man drar åt lite lagom.

Permalänk
Medlem

En till kommentar bara, kring värdet av att uppgradera till noctua. För mig var det värt det, men det är värt att fundera på följande innan man kastar sig på köpknappen.

Det första man bör göra innan man köper dyr-fläktar är att trimma in det man redan har, så väl som det bara går. Det finns nog mer att hämta i väl genomtänkt fläktplacering, fläktkurvor osv, än bara en ren uppgradering.

Jag tyckte det kändes som att jag hade uttömt möjligheterna med sickleflow och kände att jag kan inte göra mer utan att höja temperaturen för mycket. Därav uppgraderingen. Och nu har jag spenderat några timmar med att ställa in fläktarna, benchnarka, justera osv. Och nu funkar det ruskigt bra. Nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Om du vill få det tystare. Köp då dessa som jag har köpt och väntar på
<Uppladdad bildlänk>

Är dock inte den specifikt till den smalare chromax fläkten?

Annars kom mina A12x25 Chromax med just sådan ”gummi ram” i lilla kartongen med diverse utbytbara gummikanter till fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Är dock inte den specifikt till den smalare chromax fläkten?

Annars kom mina A12x25 Chromax med just sådan ”gummi ram” i lilla kartongen med diverse utbytbara gummikanter till fläkten.

Sätter man fläkten med sugsidan mot ett galler gör en sån där spacerplatta mellan fläkt och galler en enorm skillnad för ljudnivån. Sen tror jag även den ökar prestandan litegrann om jag förstått rätt, men vet inte riktigt vad det beror på, mindre turbulens kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Sätter man fläkten med sugsidan mot ett galler gör en sån där spacerplatta mellan fläkt och galler en enorm skillnad för ljudnivån. Sen tror jag även den ökar prestandan litegrann om jag förstått rätt, men vet inte riktigt vad det beror på, mindre turbulens kanske.

Det gör det säkert, men kom det inte med en heltäckande gummilist med fläktarna, det har det gjort med alla mina a12x25 i alla fall.
Men det kanske bara är med de snygga (bruna) som den följer med

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det gör det säkert, men kom det inte med en heltäckande gummilist med fläktarna, det har det gjort med alla mina a12x25 i alla fall.
Men det kanske bara är med de snygga (bruna) som den följer med

Jo det kommer med en sån gummilist, även till mina svarta kom det en sån. Men den är mycket tunnare