Utvecklare, var det svårt att få ert första jobb?

Permalänk

Utvecklare, var det svårt att få ert första jobb?

Tjenare, jag kommer bli nyexaminerad om två månader och har inte skrivit på något kontrakt än. Är på min sista LIA vart det finns en chans att få jobb på och ett par företag som jag ska på intervju för. Ni som är YH-utbildade eller högre, var det svårt att få ert första jobb? Var ni tvungna att flytta till storstäderna eller kunde ni stanna kvar i er hemstad?

Hade varit kul att få höra lite historier här på SweClockers tänkte jag

Permalänk
Medlem

Jag pluggade D på Chalmers, inskriven -09. Hösten -13 började jag extraknäcka på ett ställe där jag också skulle göra mitt exjobb under våren - men vi hade så mycket att göra så det blev aldrig något exjobb gjort. Nu 10 år (och 4 jobb) senare har jag fortfarande inte gjort mitt exjobb men har inte alls svårt att få jobb

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag flyttade till Linköping från Stockholm för att gå min andra YH i rad, den första slutade sommaren 2020 då alla jobb försvann från marknaden eftersom allting var så osäkert.

Utbildningen gick bra men skedde mestadels på distans efter andra corona vågen som kom höst/vinter 2020, jag flyttade in januari 2021 så även fast jag då bodde 5-10minuter från utbildningen var jag bara där kanske ett 30-tal gånger.

Hur som helst så var LIA ett stort problem för våran klass, ca hälften(mig inkluderad) lyckades inte hitta LIA tills det skulle vara, så utbildningen blev lite speciell då halva klassen började med det vi skulle gjort efter sommaren, och fick söka LIA till efter sommaren istället, medans de som fick LIA gick som vanligt.
Det var supersvårt att fixa LIA kontaktade ca 30 företag om inte mer och fick åtminstone svaret nej från 3-4. Tillslut fick jag LIA på ett företag i Norrköping och de var väldigt överraskade med vad jag lyckades prestera. Sökte även andra LIAn där jag även gjorde examensarbetet tillsammans med en till.

Jag fick jobb direkt på samma företag och har snart jobbat där i ett år.

Sammanfattningsvis var det ett helvete att fixa LIA på grund utav corona, men fick job direkt när jag fick visa vad jag kunde göra.
De jag pratade med på utbildningen fick alla jobb, SAAB tog ett par stycken och jag har blivit kontaktad av dem ett par gånger med erbjudanden. Det är bara 4st som jag vet inte fick jobb direkt efter utbildningen, men jag vet att över 70-80% av klassen fick jobb direkt.

Permalänk
Medlem

Hade väl 4-5 olika arbetsgivare att välja på direkt efter plugget, detta var 7 år sen nu så det kan ju klart ha ändrat sig.

Permalänk
Medlem

Har nyligen avslutat en YH och sökt jobb i 3 månader, inte sökt så intensivt som man kanske borde men fått en hel del nej hittills i alla fall. Blivit kontaktad på LinkedIn av utländska rekryterare däremot som inte fattat att man är nyexad utan de föreslår jobb som kräver 10 års erfarenhet 😁

Mitt problem är att jag har en examen för en inriktning (frontend) som jag inte vill jobba med, så likt "swesen" ser det ut som att jag kommer läsa en till YH, men är osäker på om det är slöseri med tid och att man kanske ska försöka få in en fot i branschen och sen försöka gå mot det man vill göra. Men hur som helst verkar det mesta hänga på LIA, nästan alla i min klass som fått jobb fick där de hade LIA, jag själv var väldigt nära att få det också men sen började folk hålla i sina plånböcker så det var dålig tajming.

Väldigt få annonser är explicit riktade mot nyexade/juniorer i alla fall, och ofta innebär junior åtminstone 1 års arbetslivserfarenhet.

Permalänk
Avstängd

Jag gick ut för nästan tio år sedan, systemvetenskap, det tog ett tag att hitta jobb faktiskt. Eller, jag fick det första jobbet jag sökte men tackade nej för det kändes som för låg nivå. Sen gick jag på massor av intervjuer som i allmänhet gick bra, blev för det mesta en andra och inte sällan en tredje intervju, men föll bort på slutet av någon anledning. Sen fick jag ett till slut, det tog kanske fem månader vilket var rätt jobbigt och jag började ångra mig att jag tackade nej till det första jobbet, men det jag till slut fick var mycket bättre, bättre lön, mycket bättre arbetsuppgifter och så, dock lite pendling men det gick att leva med. Då hade jag en ursäkt att köpa en bil också.

Men jag tror inte man ska vara för kräsen med första jobbet. Självklart ska man inte ta slavlön eller ett jobb som du hade kunnat ta innan utbildningen eller så, men allt måste inte stämma för det är bara det första steget liksom. Går det bra och du trivs så är det ju bra och chansen är stor att du får en hyfsad löneutveckling och så, trivs du inte så är det alltid mycket lättare att hitta ett jobb när man redan har ett.

Permalänk
Medlem

Gick ut min högskoleutbildning inom systemutveckling för runt 15 år sen, var anställd innan jag slutade skolan, inga svårigheter att få jobb alls! Idag verkar det vara än lättare, verkar i de flesta fall inte ens behöva visa upp några privata projekt som styrker kunskapen och när det krävs så är kraven ofta väldigt låga. Min uppfattning är att man går långt mycket mer på den sociala förmågan, att man ska passa in. Samtidigt är det brist på utvecklare så då tar man det man kommer åt, många sökande har uppenbart inget intresse i utveckling mer än att man MÖJLIGEN gått en utbildning.

Min uppfattning är att det är något enklare att få jobb som nyexaminerad(junior), många företag vill köpa billiga utvecklare som är lätta att forma. Seniorer tenderar komma in med mer åsikter, svårare att forma(om det är vad man vill) vilket också innebär att man lägger mer tid på filtrering(intervjuer). Framförallt kostar seniorer mycket mer då de inte helt sällan byter jobb just för att få högre lön, det är oftast VÄLDIGT svårt att få avsevärt högre lön inom det jobb man redan har.

Mitt tips, agera drivande, hungrig och visa upp att du kodar en massa på din fritid i moderna språk\ramverk.

Just nu tror jag man har alla chanser att komma in som junior men allt eftersom chat GPT tar över så kan det bli ett problem om nu inte företaget har ett underskott på producerade kod. Vill man ha mer kod för samma pengar eller vill man ha samma som tidigare med till billigare peng?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Gick ut förra sommaren, läst kand. i Datavetenskap, hade flertalet jobberbjudanden några månader innan examen. Nu får jag jobberbjudanden på LinkedIn nästan varje vecka.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Vad är LIA - ännu ett JS ramverk eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad är LIA - ännu ett JS ramverk eller liknande?

Lärande i arbete = praktik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Gick ut min högskoleutbildning inom systemutveckling för runt 15 år sen, var anställd innan jag slutade skolan, inga svårigheter att få jobb alls! Idag verkar det vara än lättare, verkar i de flesta fall inte ens behöva visa upp några privata projekt som styrker kunskapen och när det krävs så är kraven ofta väldigt låga. Min uppfattning är att man går långt mycket mer på den sociala förmågan, att man ska passa in. Samtidigt är det brist på utvecklare så då tar man det man kommer åt, många sökande har uppenbart inget intresse i utveckling mer än att man MÖJLIGEN gått en utbildning.

Min uppfattning är att det är något enklare att få jobb som nyexaminerad(junior), många företag vill köpa billiga utvecklare som är lätta att forma. Seniorer tenderar komma in med mer åsikter, svårare att forma(om det är vad man vill) vilket också innebär att man lägger mer tid på filtrering(intervjuer). Framförallt kostar seniorer mycket mer då de inte helt sällan byter jobb just för att få högre lön, det är oftast VÄLDIGT svårt att få avsevärt högre lön inom det jobb man redan har.

Mitt tips, agera drivande, hungrig och visa upp att du kodar en massa på din fritid i moderna språk\ramverk.

Just nu tror jag man har alla chanser att komma in som junior men allt eftersom chat GPT tar över så kan det bli ett problem om nu inte företaget har ett underskott på producerade kod. Vill man ha mer kod för samma pengar eller vill man ha samma som tidigare med till billigare peng?

De allra flesta vittnar om motsatsen, och många låter ju hellre bli att anställa än chansar på en junior som snart kommer sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

De allra flesta vittnar om motsatsen, och många låter ju hellre bli att anställa än chansar på en junior som snart kommer sticka.

"De allra flesta"? Har du någon statistik eller utgår du ifrån ditt eget jobb? Jobbar du kanske som rekryterare?

Jag kan bara utgå från företaget där jag jobbar och 2 av mina kompisar som driver eget(konsult verksamhet) med anställda. Vi anställde faktiskt 3 nya utvecklare för ett tag sen och det var uppenbart att det fortfarande råder brist(iallafall här i Skåne). Många av de som skickade in framstod som gammal skåpmat, d.v.s folk som mest drev runt och hade inget vidare intresse eller driv. Vid intervjuerna så låg tyngdpunkten på det sociala då man anser att lära sig teknik/business går alltid, men att lära sig passa in i ett team är svårare. Endast en av dem visade upp egna projekt och ett riktigt intresse, de 2 andra hade gått utbildning men inte så mycket mer.

Nu har det gått ett litet tag och man kan väl säga att den som visade upp egna projekt också är den som presterar riktigt bra, de 2 andra har det varit en längre inlärningsprocess för men de verkar tacksamma och intresserade av att stanna kvar, kanske mest på grund av hur de passar in i teamet.

Det kostar att lära upp men så länge som man kan få en bra känsla för det sociala så tror jag risken att de lämnar är typ lika stor oavsett om de är senior eller junior.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Gick ut systemvetenskap 2019 och fick jobb på samma plats som jag hade mitt examensarbete - som systemutvecklare på ett mindre konsultbolag.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag är inte YH-utbildad, gick en 2 månaders bootcamp och sökte ett jobb efter första månaden där som jag sen skrev på för några månader senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

"De allra flesta"? Har du någon statistik eller utgår du ifrån ditt eget jobb? Jobbar du kanske som rekryterare?

Jag kan bara utgå från företaget där jag jobbar och 2 av mina kompisar som driver eget(konsult verksamhet) med anställda. Vi anställde faktiskt 3 nya utvecklare för ett tag sen och det var uppenbart att det fortfarande råder brist(iallafall här i Skåne). Många av de som skickade in framstod som gammal skåpmat, d.v.s folk som mest drev runt och hade inget vidare intresse eller driv. Vid intervjuerna så låg tyngdpunkten på det sociala då man anser att lära sig teknik/business går alltid, men att lära sig passa in i ett team är svårare. Endast en av dem visade upp egna projekt och ett riktigt intresse, de 2 andra hade gått utbildning men inte så mycket mer.

Nu har det gått ett litet tag och man kan väl säga att den som visade upp egna projekt också är den som presterar riktigt bra, de 2 andra har det varit en längre inlärningsprocess för men de verkar tacksamma och intresserade av att stanna kvar, kanske mest på grund av hur de passar in i teamet.

Det kostar att lära upp men så länge som man kan få en bra känsla för det sociala så tror jag risken att de lämnar är typ lika stor oavsett om de är senior eller junior.

Utgår från kontakter som varit länge i branschen, själv har jag inget jobb än eftersom att jag är nyexad och inte har de där minimum 1-3 års erfarenhet som nästan alla kräver. Bristen är ju inte på juniora utvecklare och det är väl allmänt känt.

Permalänk
Medlem

Jag gick en YH-utbildning och fortsatte sedan på BTH med webbprogrammering (har gått ett år där nu). Sökte kanske 10 jobb och fick två erbjudanden. Båda ställena tyckte att de projekt jag arbetat med på egen hand var intressanta så troligtvis hade det mycket med det att göra.

På bolaget jag arbetar på nu så värdesätter de portfolio högt vid nyanställning och bryr sig inte så jättemycket om utbildning. Så bygg/skapa något kul på egen hand som du kan visa för dem.

Var lite ödmjuk i intervjuerna också, många som verkar åka dit på det vad jag kan förstå på cheferna på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Utgår från kontakter som varit länge i branschen, själv har jag inget jobb än eftersom att jag är nyexad och inte har de där minimum 1-3 års erfarenhet som nästan alla kräver. Bristen är ju inte på juniora utvecklare och det är väl allmänt känt.

Antar att vi rör oss i olika regioner.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChrisDev:

Utgår från kontakter som varit länge i branschen, själv har jag inget jobb än eftersom att jag är nyexad och inte har de där minimum 1-3 års erfarenhet som nästan alla kräver. Bristen är ju inte på juniora utvecklare och det är väl allmänt känt.

Jo det är rätt vanligt enligt min erfarenhet också. Mitt företag har svårt att rekrytera och inte så lätt att behålla folk heller, men det betyder inte att de anställer folk direkt från skolan, utan då lägger de hellre mer än dubbla kostnaden på en konsult med erfarenhet (vilket absolut inte är en garanti för att de är bra eller så).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

"De allra flesta"? Har du någon statistik eller utgår du ifrån ditt eget jobb? Jobbar du kanske som rekryterare?

Jag kan bara utgå från företaget där jag jobbar och 2 av mina kompisar som driver eget(konsult verksamhet) med anställda. Vi anställde faktiskt 3 nya utvecklare för ett tag sen och det var uppenbart att det fortfarande råder brist(iallafall här i Skåne). Många av de som skickade in framstod som gammal skåpmat, d.v.s folk som mest drev runt och hade inget vidare intresse eller driv. Vid intervjuerna så låg tyngdpunkten på det sociala då man anser att lära sig teknik/business går alltid, men att lära sig passa in i ett team är svårare. Endast en av dem visade upp egna projekt och ett riktigt intresse, de 2 andra hade gått utbildning men inte så mycket mer.

Nu har det gått ett litet tag och man kan väl säga att den som visade upp egna projekt också är den som presterar riktigt bra, de 2 andra har det varit en längre inlärningsprocess för men de verkar tacksamma och intresserade av att stanna kvar, kanske mest på grund av hur de passar in i teamet.

Det kostar att lära upp men så länge som man kan få en bra känsla för det sociala så tror jag risken att de lämnar är typ lika stor oavsett om de är senior eller junior.

Prova gå in och läs annonser på linkedin exempelvis. De flesta har krav på 2+ års erfarenhet. Vad kan du backa upp ditt påstående med mer än anekdoter?

Mitt företag som är 12000+ anställda och större andelen utvecklare anställer för närvarande färre juniora utvecklare än tidigare eftersom det matchar våra kunders behov betydligt bättre.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men det beror också på vad det är för uppgifter. Vissa företag vill ha anställda som i princip gör allt själva, då menar jag leta upp nya kunder, hålla all kontakt med dem och ha hand om det ekonomiska. -Frågan man ställer är: varför är de då istället inte egenföretagare om de gör allt själva?

Huvudet på spiken och varför det är "svårt att locka till sig seniora utvecklare"
Får bilden av att det är en jättestor del av marknaden som består av egenföretagare. Helt enkelt för att kompensationen i slutändan blir rätt mycket större.

Permalänk

Konjekturen avgör mycket. Vi får se vad som händer, vissa pratar på att lågkonjekturen redan är igång. Många företag inom IT har börjar varsla på saker som ligger långt fram i framtiden, främst saker kring Meta.

Om konjekturen går neråt, så gissar jag på att företag mer kommer att satsa ännu mer på att locka över de seniora utvecklarna från andra företag än att försöka anställa nya.

Men det beror också på vad det är för uppgifter. Vissa företag vill ha anställda som i princip gör allt själva, då menar jag leta upp nya kunder, hålla all kontakt med dem och ha hand om det ekonomiska. -Frågan man ställer är: varför är de då istället inte egenföretagare om de gör allt själva?
Andra större företag kanske har mycket "enklare uppgifter", där de vill ha in någon som är billigare och lättare att rekrytera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Prova gå in och läs annonser på linkedin exempelvis. De flesta har krav på 2+ års erfarenhet. Vad kan du backa upp ditt påstående med mer än anekdoter?

Mitt företag som är 12000+ anställda och större andelen utvecklare anställer för närvarande färre juniora utvecklare än tidigare eftersom det matchar våra kunders behov betydligt bättre.

Inte för att jämföra storlekar men företaget jag jobbar för har runt dubbelt så många anställda som ditt och nej, jag hittar inte på, varför skulle jag? Det jag skrivit är ren fakta direkt från den verklighet jag lever i.

Så länge som man gått en högskoleutbildning inom området och har hyfsat social kompetens så ser det inte vidare svårt ut att få jobb här. Men uppenbarligen driver det runt en hel del gammal skåpmat på marknaden som antingen har lägre utbildning eller saknar en del i den sociala kompetensen, dessa brukar sållas bort vid första intervjun.

Edit : vet inte varför jag slösade tid på detta men jag tog en titt på Linkedin under Skåne och Entry Level, det finnas runt 140 jobberbjudanden och av de ca 20 annonser jag orkade skumma igenom så var det 1 som krävde par års erfarenhet, resten hade främst krav på utbildning i olika former och såklart ett intresse.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Edit : vet inte varför jag slösade tid på detta men jag tog en titt på Linkedin under Skåne och Entry Level, det finnas runt 140 jobberbjudanden och av de ca 20 annonser jag orkade skumma igenom så var det 1 som krävde par års erfarenhet, resten hade främst krav på utbildning i olika former och såklart ett intresse.

Nej en jämförelse av bolag ger inte så mycket. Men där ser man - det var en bättre marknad för nyexade än jag trodde.

För att vara anekdotisk själv så hade jag inte heller svårt att komma ut på arbetsmarknaden. Jag hade påbörjat min anställning några veckor före examen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Inte för att jämföra storlekar men företaget jag jobbar för har runt dubbelt så många anställda som ditt och nej, jag hittar inte på, varför skulle jag? Det jag skrivit är ren fakta direkt från den verklighet jag lever i.

Så länge som man gått en högskoleutbildning inom området och har hyfsat social kompetens så ser det inte vidare svårt ut att få jobb här. Men uppenbarligen driver det runt en hel del gammal skåpmat på marknaden som antingen har lägre utbildning eller saknar en del i den sociala kompetensen, dessa brukar sållas bort vid första intervjun.

Edit : vet inte varför jag slösade tid på detta men jag tog en titt på Linkedin under Skåne och Entry Level, det finnas runt 140 jobberbjudanden och av de ca 20 annonser jag orkade skumma igenom så var det 1 som krävde par års erfarenhet, resten hade främst krav på utbildning i olika former och såklart ett intresse.

Utbildningsformen har ju dock ingen betydelse i slutändan, det har många erfarna utvecklare berättat om. Inte ovanligt att folk med "bara" YH eller helt självlärda är bättre än de som läst de fiiiiina utbildningarna.
Där jag praktiserade berättade de att man ofta blir tvungna att neka personer med universitetsutbildning etc för att de gjort miserabla arbetstester. Däremot är det förmodligen inte ovanligt att rekryterare/företag tror att de får någon bättre med dessa utbildningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

De allra flesta vittnar om motsatsen, och många låter ju hellre bli att anställa än chansar på en junior som snart kommer sticka.

Jag kan ställa mig i kön av de som hade företag som vågade satsa på någon som kom direkt från skolan
Gissningsvis handlar detta mer om personlighet, vilja att lära sig och utveckla snarare än ren och skär kunskap.

Så de allra flesta vet jag inte, vad jag har sett är det sällan några som helst problem att hitta jobb efter en IT-inriktad högskoleutbildning, under förutsättning att det inte är personligheten som är problemet för då kan man enbart förlita sig på kompetens, vilket lär vara lågt direkt från skolan

Edit*
Det viktigaste är att bara fortsätta att ansöka till jobb man anser är intressanta oavsett kvalifikationer.
Har ännu inte mött en chef som hellre tar någon som kanske har några år mindre erfarenhet men är hungrig över någon som är trött och less för denne har gjort samma skit i flera år

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag kan ställa mig i kön av de som hade företag som vågade satsa på någon som kom direkt från skolan
Gissningsvis handlar detta mer om personlighet, vilja att lära sig och utveckla snarare än ren och skär kunskap.

Så de allra flesta vet jag inte, vad jag har sett är det sällan några som helst problem att hitta jobb efter en IT-inriktad högskoleutbildning, under förutsättning att det inte är personligheten som är problemet för då kan man enbart förlita sig på kompetens, vilket lär vara lågt direkt från skolan

Edit*
Det viktigaste är att bara fortsätta att ansöka till jobb man anser är intressanta oavsett kvalifikationer.
Har ännu inte mött en chef som hellre tar någon som kanske har några år mindre erfarenhet men är hungrig över någon som är trött och less för denne har gjort samma skit i flera år

Självklart finns det företag som vill satsa, när det gäller personlighet så kan de ju dock bara bilda sig en uppfattning ifall man ens får komma på intervju. De allra flesta i min klass har fått jobb (YH) och i princip alla fick där de gjorde LIA, jag själv hade mest otur som gått igenom hela processen med intervjuer/kodtest etc och sen inte kunde få något på grund av det ekonomiska läget.
Vad jag syftar på är att söka via annonser, där står oftast inte YH så högt i kurs verkar det som, och nu handlade väl den här tråden ursprungligen om just YH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Utbildningsformen har ju dock ingen betydelse i slutändan, det har många erfarna utvecklare berättat om. Inte ovanligt att folk med "bara" YH eller helt självlärda är bättre än de som läst de fiiiiina utbildningarna.
Där jag praktiserade berättade de att man ofta blir tvungna att neka personer med universitetsutbildning etc för att de gjort miserabla arbetstester. Däremot är det förmodligen inte ovanligt att rekryterare/företag tror att de får någon bättre med dessa utbildningar.

Yes, har inte sagt något annat men tyvärr är det många företag som lever kvar med bilden av att det krävs en gedigen utbildning. Kanske handlar det om att man tror att om man kan ro en högskoleutbildning i hamn så kan man lära sig programmering?

När jag bytte jobb som mest runt 2005 var högskoleutbildning praktiskt taget ett krav. Ett av de företagen jag tog anställning på hade min krav civilingenjör!? Detta var ändå ett större företag som jobbade mycket mot SonyEricsson. Vill dock inte påstå att arbetsuppgiften krävde den typen av utbildning.

Egentligen anser jag att högskoleutbildningarna var ett skämt på den tiden(ingen aning hur de är idag). Vi var 80 st i klassen, det var kanske 5 som var intresserad av programmering, resten hade valt utbildningen för att det lät som en säker framtid. Jag hade kört en massa privata projekt 1 år innan högskoleutbildningen så kurserna framstod som rena skämtet, men jag förstod ju varför nivån behövde vara så pass låg. Ville man lära sig något av riktig nytta fick man göra det på fritiden Första året som anställd lärde jag mig mer än vad jag gjort på 4 år i bänken.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Yes, har inte sagt något annat men tyvärr är det många företag som lever kvar med bilden av att det krävs en gedigen utbildning. Kanske handlar det om att man tror att om man kan ro en högskoleutbildning i hamn så kan man lära sig programmering?

När jag bytte jobb som mest runt 2005 var högskoleutbildning praktiskt taget ett krav. Ett av de företagen jag tog anställning på hade min krav civilingenjör!? Detta var ändå ett större företag som jobbade mycket mot SonyEricsson. Vill dock inte påstå att arbetsuppgiften krävde den typen av utbildning.

Egentligen anser jag att högskoleutbildningarna var ett skämt på den tiden(ingen aning hur de är idag). Vi var 80 st i klassen, det var kanske 5 som var intresserad av programmering, resten hade valt utbildningen för att det lät som en säker framtid. Jag hade kört en massa privata projekt 1 år innan högskoleutbildningen så kurserna framstod som rena skämtet, men jag förstod ju varför nivån behövde vara så pass låg. Ville man lära sig något av riktig nytta fick man göra det på fritiden Första året som anställd lärde jag mig mer än vad jag gjort på 4 år i bänken.

Förstår, det var ungefär samma för min del på yrkeshögskoleutbildningen jag läste, jag hade suttit ungefär ett år innan utbildningen och knackat kod, så första halvåret var bara att glida igenom. Väldigt varierande kvalitet på lärarna/konsulterna också. En del klasskamrater var besvikna över nivån och de trodde att läraren/konsulten skulle lära dem allting, jag tipsade om att man lär sig allting själv i slutändan och det är ingen idé att sitta och vänta på material eller övningsuppgifter utan det är bara att grotta ned sig i allt som är relevant och köra på. 🙂
Utbildningen såg jag mest som ett sätt få göra LIA och att få öva på att arbeta i grupp, dock var det pinsamt få grupparbeten.

Permalänk
Avstängd

Jag tror man får skilja lite på yrkeskategori. Knacka kod behöver man andra saker och kunskaper för än att vara en "utvecklare" som ska kunna modellera, planera, fatta välgrundade beslut om arkitektur och så vidare. YH kan vara jättebra för att knacka kod, och man kan förstås på egen hand ha lärt sig mycket teori kring det runtom, men det är inte så lätt att lära sig sånt på egen hand tyvärr. Att lära sig koda på egen hand är inte trivialt på något sätt, men det är ju ändå ett ämne som passar sig mer för självstudier.

I mitt jobb som utvecklare skulle jag säga att det kanske är runt 25% av tiden som handlar om att "knacka kod", resten är att utreda saker, diskutera lösningar, fastställa krav, designa, planera, intervjua användare, bygga scenarion, argumentera och så vidare. Och min erfarenhet säger mig att de som gått YH eller lärt sig på egen hand inte riktigt har kunskaperna för att göra sånt på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Hur det ser ut idag vet jag inte, men på min tid (2008) var det lätt.

Gick IT- och Kommunikationsvetenskap på Stockholms Universitet. Blev övertalad att ta ett heltidsjobb (front end) efter knappa året, när jag egentligen bara sökte sommarjobb. Lade studierna på hyllan och har inte sett tillbaka sedan dess. Är kvar på samma företag fortfarande, om än i en annan roll (full stack med ganska breda ansvarsområden). Stormtrivs än.

Det jag har noterat är att jag får färre inviter på LinkedIn idag än vad jag fick för 5-10 år sedan. Om det beror på arbetsmarknaden eller på att jag aldrig loggar in vet jag inte. (Eller kanske på att java, som är mitt huvudspråk, inte är lika hett nu som förut.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Pluggade Datateknik Högskoleingenjör(examen 2022) vid Örebro Universitet men bor egentligen i Stockholm. Min Linkedin började spammas av olika rekryterare sista halvåret i Örebro området men jag ignorerade dem eftersom att jag skulle flytta tillbaka till Stockholm. Mot slutet av studierna började rekryterare från Stockholm trilla in, svarade 2 av dem och fick göra ett kod-test och någon till intervju så var det klappat och klart. Jag tror att nästan alla i min klass hade jobb när de gick ut.

Skulle nog också tillägga att vara bra på att intervjuer är en egen skill i sig som är bra att slipa på. Mycket kring det handlar inte om dina färdigheter på papper eller förmåga att svara på fakta frågor, utan att kunna förmedla dessa saker i konversation på ett sätt som visar på att du faktiskt har erfarenhet och intresse.

förtydligande
Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB